تفاهمنامه آسمان و بوئینگ با فاینانس 95 درصدی نهایی شد؛

گروه حمل و نقل- روز گذشته امضای تفاهمنامه برای خرید ۳۰+۳۰ هواپیما با پنج درصد پرداخت نقدی و ۹۵ درصد فاینانس بین شرکت هواپیمایی آسمان با شرکت بوئینگ به امضا رسید. با حضور وزیر رفاه، قراردادی بین شرکت آسمان و بوئینگ به امضا رسید که قرار شد ابتدا ۳۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و به تدریج ۳۰ فروند هواپیمای دیگر توسط شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: قرارداد ۳۰+۳۰ را با شرکت بوئینگ امضا می‌کنیم که ۳۰ فروند قرارداد قطعی است و ۳۰ فروند هم در صورت ادامه اضافه خواهد شد. ۵ در‌صد شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد فاینانس خواهد بود که رقم قابل توجهی است. خوشحالم که با این اقدام می‌توانیم به دارایی بازنشستگان اضافه کنیم و همچنین ناوگان هوایی را به نحوی شایسته ارتقا دهیم که بازارهای منطقه را در اختیار گیرند.
ربیعی تصریح کرد: خوشبختانه در شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۹۲ تعدادهواپیماهای پروازی هشت فروند بود و به ۲۱ فروند رسیده است. در آمارهایی هم که اخیرا منتشر کرده‌اند نیز ما جزو بیشترین پروازها قرار می‌گیریم. استراتژی ما نظم در آینده برای آسمان با خدمات باکیفیت تر خواهد بود.
وی افزود: سالانه حدود چهار میلیارد دلار شرکت‌های خارجی در ایران بلیت می‌فروشند و قطعا باید تغییرات بنیادین در خطوط هواپیمایی بدهیم و از منطقه کسب درآمد کنیم. خطوط هواپیمایی ما هم از فروش چهار میلیارد دلار پیشگیری کند و هم بتوانیم از بازار منطقه استفاده کنیم و بخشی از درآمد کشور را از طریق انتخاب مسافر از بازار منطقه به انجام برسانیم.
وی افزود: سال ۱۳۹۲ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آورده سرمایه‌گذاری‌ها برای صندوق بازنشستگی کشوری بوده است. در سال ۱۳۹۶ این رقم حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و ما متوجه شدیم براساس کارآمدی کسب درآمدمان، بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش پلکانی حقوق را دنبال کنیم. وزیر رفاه گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دولت یازدهم دنبال شد افزایش قدرت خرید بازنشستگان است؛ به نحوی که کاهش قدرت خرید بازنشستگان در طی برنامه‌ای دنبال شود.


بوئینگ پشتیبانی فاینانس را بر عهده گرفت
همچنین در این مراسم مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه این استراتژی را دنبال می‌کنیم که در 10 سال با نوسازی ناوگان به ایرلاین اول کشورمان تبدیل شویم، گفت: بخش عمده‌ای از قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ توسط خود شرکت بوئینگ فاینانس می‌شود.
حسین علایی اظهار داشت: امروز توانستیم پس از حدود یک سال و پس از انجام هشت دور مذاکره فشرده با نمایندگان شرکت بوئینگ قرارداد خرید 30 فروند هواپیما از این شرکت در مرحله اول و 30 فروند هواپیمای دیگر در مرحله دوم را منعقد کنیم. وی ادامه داد: تفاهمنامه این قرارداد با بوئینگ 28 اسفندماه سال گذشته در دولت جدید آمریکا منعقد شد و قرار بر این است که تازه‌ترین محصولات بوئینگ یعنی بوئینگ 737 مکس را از این شرکت خریداری کنیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه این محصول بوئینگ به تازگی وارد خطوط هوایی دنیا شده است، گفت: شرکت آسمان هشتاد و و هفتمین شرکت هوایی است که صاحب بوئینگ‌های 737 مکس می‌شود.
علائی با اشاره به استراتژی‌های شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: برنامه ما این است که در طول 10 سال بتوانیم به شرکت اول هواپیمایی در کشورمان از لحاظ جابه‌جایی تعداد مسافران و مسیرهای پروازی تبدیل شویم. همچنین جایگاه خود را در منطقه بهبود بخشیم که این اهداف را با خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان دنبال می‌کنیم.
آسمان ادامه داد: برای انعقاد این قرارداد با بوئینگ ساعت‌ها کار کارشناسی شده انجام شده و تمام محصولات بوئینگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم و خوشبختانه شرکت بوئینگ هم در این مسیر با آسمان‌ایر همکاری کامل خواهد داشت. وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از تامین مالی این قراردادها از طریق فاینانس انجام خواهد شد که شرکت بوئینگ پشتیبانی این فاینانس را بر عهده گرفته است.