کاهش وابستگی به منابع دولتی در گرو واقعی شدن قیمت ها؛

با توجه به واقعی نبودن قیمت آب و برق، دولت در حال حاضر در اقتصاد صنعت برق و انرژی وضعیت مطلوبی ندارد.
در همین راستا واقعی کردن هزینه تمام‌شده در برنامه ششم توسعه از جمله سیاست‌های وزارت نیرو است.
اگر قیمت‌ها به سمت واقعی شدن برود و اقتصاد برق رعایت شود، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در تولید، خطوط انتقال و شبکه توزیع می‌شود زیرا پول برق از مردم گرفته می‌شود و قرار نیست ۱۰ یا ۱۵ درصد را مردم بدهند و ۸۵ درصد را دولت به‌عنوان یارانه بدهد.
از این رو چیت‌چیان با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه تصویب شده خدمات برق باید تا پایان این برنامه به قیمت واقعی خود برسد، تصریح کرد: این کار باید سال به سال و به صورت گام به گام و به تدریج انجام شود تا فشاری به مصرف‌کنندگان وارد نشود.


به گفته وزیر نیرو صنعت آب و برق دارای این امکان است که برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند به شرط آنکه هزینه خدمات از مشترکین دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش برویم.
حمید چیت‌چیان در حاشیه آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر پردیس در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تامین منابع مالی برای پروژه‌های صنعت آب و برق از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت نیرو در دولت دوازدهم است، افزود: فناوری‌های صنعت آب و برق، شرکت‌های سازنده تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران صاحب صلاحیت و دانش فنی لازم در کشور موجود است و تامین منابع مالی می‌تواند جهشی را در صنعت آب و برق کشور به ارمغان آورد.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در ارتقای سطح خدمات ارائه‌شده به مردم شاهد جهش قابل توجهی باشیم نباید فقط به منابع دولتی که روزبه‌روز در حال کاهش است متکی باشیم، اظهار کرد: استفاده از سرمایه بخش‌خصوصی داخلی و طرح‌های فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری‌های این بخش می‌تواند سریع‌تر ما را به اهداف‌مان برساند.
وزیر نیرو ادامه داد: لازمه این کار این است که خود آن فعالیت جوابگوی بازپرداخت اقساط این سرمایه‌گذاری‌ها باشد.
چیت‌چیان یادآور شد: در دولت یازدهم بیش از شش هزار میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود، توسط بخش‌خصوصی به سرانجام رسید.
وی افزود: نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید چراکه با واقعی شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد.
وزیر نیرو اظهار داشت: بارها عنوان شده موضوع آب برای کشور از حساسیت فوق‌العاده برخوردار است و علاوه بر اینکه در مصرف آب دقت می‌کنیم و باید برای آن صرفه‌جویی جدی داشته باشیم، باید برای حفاظت منابع آب نیز تلاش بیشتری کنیم.
چیت‌چیان با بیان اینکه اجرای طرح‌های فاضلاب از ارکان سلامت جامعه است، افزود: وقتی آب آلوده پخش می‌شود به همراه خود بیماری و هزینه‌های گزاف درمانی دارد بنابراین با اجرای طرح‌های تصفیه فاضلاب اولا سلامت جامعه حفظ شده و ثانیا نیاز به هزینه بالای درمان نخواهیم داشت.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد دولت دهم در بخش تحت پوشش قرار دادن جمعیت شهر پردیس در بخش تصفیه فاضلاب اظهار داشت: تصفیه‌خانه پردیس ابتدا برای 80 هزار نفر طراحی شده بود و در روند پیشرفت کار پیش‌بینی شد که به 50 هزار نفر افزوده شود. در دولت دهم به صورت خلق‌الساعه و بدون کار کارشناسی و از مسیر پرواز هلی‌کوپتر بدون توجه به نقطه‌نظر وزارت نیرو تصمیم‌گیری می‌شود که 330 هزار نفر به این جمعیت اضافه شود بدون اینکه تامین آب‌شرب و دفع فاضلاب را در نظر بگیرند.
بنابراین یکی از درس‌های ما این است که برای استقرار جمعیت و مراکز صنعتی و حتی مراکز کشاورزی یکی از اولیه‌ترین بررسی‌ها یعنی وجود آب را در نظر بگیریم و تاثیر تمرکز جمعیت بر محیط‌زیست را نیز فراموش نکنیم اما متاسفانه می‌بینیم این موضوعات در برخی تصمیم‌گیری‌ها در حاشیه قرار می‌گیرد.
هشدار وزیر نیرو برای خاموشی تابستان
چیت‌چیان همچنین درخصوص گذر از پیک مصرف تابستان تصریح کرد: از پیک سال گذشته تا امسال حدود دو هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و در کنار آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای مدیریت بار و مدیریت مصرف انجام شده تا در چند روزی که احتمال وقوع پیک بیشتر است، بتوانیم مصارف صنعتی، کشاورزی و عمومی برق را کاهش دهیم و خطر خاموشی را پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به مجموعه کارهایی که انجام شده است، اظهار امیدواری کرد تابستان امسال نیز همچون سال‌های گذشته بدون خاموشی سپری شود.
وزیر نیرو با اشاره به افزایش درجه حرارت در برخی از شهرهای کشور و افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق از پیک سال گذشته تاکنون از مردم خواست همچنان سال‌های گذشته با مدیریت در مصرف برق، وزارت نیرو را در خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند.
چیت‌چیان ادامه داد: اگر بخواهیم ۱۰ درصد افزایش مصرف برق را از طریق نیروگاه‌های جدید تامین کنیم باید از تابستان گذشته تا تابستان امسال هفت هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث می‌کردیم و نیازمند منابع مالی زیادی بودیم در حالی که ما با احداث دو هزار مگاوات نیروگاه جدید توانستیم این کمبود را جبران کنیم.