ترامپ بازیگردان سناریوی قطر

گروه بين الملل – درحاليکه تنش ميان قطر و کشورهاي حوزه خليج فارس بيشتر شده به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا در اين مناقشه طرف عربستان سعودي را گرفته است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، ترامپ قطر را متهم کرد که "به طور تاريخي از تروريسم در سطح بالايي حمايت مالي ‌کرده است." او گفت "زمان آن فرارسيده است که حمايت قطر از تروريسم پايان بگيرد." رئيس‌جمهوري آمريکا در سخناني دولت قطر را به توقف فوري حمايت از "تروريسم" فراخواند.
 وي همچنين کشورهاي ديگر در منطقه خاورميانه را به انجام اقدامات بيشتر در مبارزه با تروريسم فراخواند. از سوي ديگر عربستان و بحرين از اظهارات دونالد ترامپ استقبال کردند. اين در حالي است که رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا خواهان پايان محاصره قطر از طرف همسايگان عربش شده است. در همين حال به نظر مي‌رسد که ميان وزارت خارجه و دفاع آمريکا نيز در ارزيابي تحريم‌ها عليه قطر ديدگاه مشترکي وجود ندارد. اندکي پيش ازاظهارات تيلرسون، يک مقام پنتاگون گفته بود که تحريم‌ها هيچ تاثيري بر عمليات و فعاليت نظامي‌آمريکا در منطقه نداشته‌اند.
حمايت ترکيه از قطر
رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه خواستار پايان دادن به انزوي قطر شد. اردوغان از عربستان سعودي خواست، به بحران پديد آمده خاتمه دهد. در عين حال، ترکيه براي کمک به قطر اعلام آمادگي کرده است. اردوغان اتهامات عربستان و کشورهاي متحدش عليه قطر را بي اساس خوانده و گفته است که ترکيه حاضر به کمک به قطر


 است.
رئيس جمهور ترکيه عنوان کرده که هيچ دليل و مدرکي براي اثبات اتهام حمايت قطر از تروريسم وجود ندارد. رئيس جمهوري ترکيه به عربستان تاکيد کرد تا به عنوان "خادم حرمين شريفين" در تنش به وجود آمده در خليج فارس ايفاي نقش کند و قول داد تا در کنار "برادران قطري" بماند. الجزيره، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوري ترکيه پس از تاييد استقرار نيروهاي اين کشور در قطر،‌ خواستار لغو تمامي‌تحريم‌هاي مورد حمايت عربستان عليه دوحه شد.
رئيس جمهوري ترکيه همچنين به بيان اين مساله پرداخت که منزوي کردن و به حاشيه راندن قطر راه حل مشکلات منطقه‌اي نيست و قول داد که هرچه در توان دارد براي پايان دادن به اين بحران به کار بگيرد.
آنگلا مرکل: ايران و قطر نبايد منزوي شوند
آنگلا مرکل اوضاع منطقه را به شدت نگران‌کننده خواند. صدراعظم آلمان با بيان اينکه نگران اوضاع در قطر است تاکيد کرد، تمامي‌کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به همراه ايران و ترکيه بايد براي حل اين مناقشه منطقه‌اي با يکديگري همکاري کنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در کنار انريکه پنانيه‌تو، رئيس جمهوري مکزيک در مکزيکو سيتي گفت: اصلا امکان حل و فصل چنين بحراني وجود ندارد مگرآنکه تمامي‌کشورهاي منطقه‌اي در حل آن نقش داشته باشند. همکاري کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس براي حل اين بحران الزامي‌است.صدراعظم آلمان در ادامه صحبت‌هايش گفت: ما بايد به دنبال راه حل سياسي براي درگيري‌ها باشيم.
من به دنبال تعادل و توازن قدرت در اين منطقه حساس هستم. در جريان نشست گروه 20 که ماه آتي ميلادي در‌هامبورگ برگزار مي‌شود، مقابله با تروريسم در دستورکار است.اظهارات مرکل در حالي مطرح شده که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا روز جمعه قطر را به حاميت از تروريسم متهم کرد.پنتاگون نيز اعلام کرد که اعمال تحريم‌ها عليه دوحه تنها توانايي آمريکا را در انجام عمليات بلندمدت در منطقه به چالش مي‌کشد. پايگاه هوايي العديد در قطر، محل استقرار بيش از 11 هزار نيروي آمريکايي و ائتلاف است و يک پايگاه مهم عليه داعش محسوب مي‌شود. درجريان تلاش براي کاهش تنش‌ها سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز با همتاي قطري خود محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثاني در مسکو ديدار و گفتگو کرد.
امکان حمله عربستان به قطر پيش از عيد فطر
سردبير روزنامه رأي اليوم در تحليل تحولات اخير ميان قطر و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس، نوشت که احتمال حمله عربستان و هم‌پيمانانش به قطر تا پيش از پايان ماه مبارک رمضان وجود دارد.
«عبدالباري عطوان» سردبير روزنامه رأي اليوم، نويسنده و کارشناس برجسته جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه الراي اليوم به بررسي تشديد تنش ميان قطر و کشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس که همسو با عربستان سعودي هستند، پرداخت. وي در اين مقاله تصريح کرد: زماني که دو روز پيش اعلام کرديم که جنگ ميان قطر از يک سو و دشمنانش در حاشيه خليج‌فارس از سوي ديگر آغاز شده، حرف مبالغه‌آميزي مطرح نکرديم.اما در حال حاضر عمليات تحت فشار قرار دادن سياسي، اجتماعي و اقتصادي قطر در جريان است وعربستان سعي دارد با فشارهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي، قطر را از جامعه عربي و بين‌المللي جدا کند و اعلام جنگ ديپلماتيک و تحريم اقتصادي گام پاياني پيش از حمله نظامي‌است.قطر کشورهاي تحريم‌کننده يعني عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر را متهم مي‌کند که به دنبال تحميل رويکردها و ديدگاه‌هاي خود به قطر هستند و در واقع خطر سونامي‌از چهار طرف قطر را تهديد مي‌کند و چه بسا «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا نيز در سفر خود به رياض و با گرفتن ۴۶۰ ميليارد دلار بهاي اين اقدام را گرفته باشد. گمان نمي‌رود که وضعيت فعلي، مقطعي باشد. واکنش کشورهاي عربستان سعودي، امارات متحده عربي، مصر و بحرين در قطع رابطه با قطر، بستن مرزها و بيرون کشاندن شهروندان اين چهار کشور متوقف نمي‌شود. کساني که شبکه‌هاي العربيه عربستان و اسکاي نيوز امارات را مشاهده مي‌کنند، شاهد شنيدن صداي طبل جنگ بوده و براي همگان اين اطمينان حاصل شده که رويدادهاي بزرگي در راه است.
نگراني سازمان‌هاي حقوقي بين المللي
سازمان‌هاي حقوقي بين المللي از جمله جمعيت صداي آزاد دفاع از حقوق بشر فرانسه، ديده بان بين المللي جمعيت‌ها، توسعه پايدار ودوستان انسان در وين، سازمان حقوق بشر سوئيس در ژنو نسبت به موارد نقض حقوق بشر شهروندان قطري پس از تصميم عربستان،امارات وبحرين به قطع رابطه ديپلماتيک با قطر وبستن مرزها با آن را هشدار دادند. خبري العهد، اين سازمان‌ها روزگذشته جمعه با صدور بيانيه مشترکي اعلام کردند موارد نقض حقوق بشرشامل همه شهروندان قطري در زمينه محروميت از حق نقل وانتقال، اقامت وازهم پاشيدگي خانواده‌ها واخلال درحق کار شد.سازمان‌هاي مذکور با دريافت شکايت از قطري‌هاي مقيم کشورهاي مذکور به اقدامات ظالمانه آنها درحق قطري‌ها به هدف اجبار آنها به ترک ماموريت خود و ترک خاک اين کشورها طي مدت بسيار کوتاه برخلاف قوانين اشاره کرد.اين بيانيه موارد نقض حقوق بشر قطري‌ها را ممنوعيت دارندگان گذرنامه‌هاي قطري از سفر با شرکت‌هاي هواپيمايي کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به‌امارات و يا بالعکس عنوان کرد.سازمان‌هاي مذکور تصميم حذف اقامت شهروندان قطري مقيم کشورهاي عربستان، امارات و بحرين را موجب ازهم پاشيدگي بدون توجيه برخي خانواده‌ها وفرزندان چند تابعيتي آنها شد.