روحانی: اقدام‌تروریست‌ها انتقام از دموکراسی بود

مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه‌تروریستی روز چهارشنبه پس از اقامه نماز جمعه از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد.
پیش از این مراسم، سران سه قوه، ‌رئیس دفتر مقام معظم رهبری و مقامات دیگر در مراسم وداع با شهدای‌ترور در مجلس که مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد به پیکر این شهدا ادای احترام کردند. در پایان این مراسم مقامات حاضر و خانواده‌های شهدا پیکر شهدای‌ترور را به سمت بیرون ساختمان مجلس مشایعت کردند. پیکر مطهر این شهدا در بهشت زهرا (س) قطعه شهدای مدافع حرم آرام گرفت. گفتنی است که در پی این حمله‌تروریستی تعداد شهدای آن که در روز اول 12 نفر اعلام شده بود با شهادت 5 نفر دیگر در بیمارستان به 17 نفر افزایش یافت.
روحانی: بدخواهان به دنبال ضربه زدن به مردم هستند
رئیس جمهور با بیان این که اقدام‌تروریستی تهران در واقع انتقام از دموکراسی است گفت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند.


حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه مراسم وداع با پیکرهای شهدای حادثه اخیر‌تروریستی تهران گفت: حضور مردم در یک مشارکت فوق العاده در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی، همه بدخواهان ما را به اعجاب واداشت و دوستان ما را در سراسر جهان خوشحال کرد.
رئیس جمهور افزود: این اقدام‌تروریستی درواقع انتقام از دموکراسی است. دموکراسی در منطقه ما چه آنهایی که حامی‌تروریسم هستند و در زندگی سیاسی‌شان دموکراسی ندیده‌اند و چه آنهایی که‌تروریست هستند، با دموکراسی تحت عنوان دموقراتی طاغوت تحت عنوان طاغوت یاد می‌کنند و با دموکراسی مخالفند. چون دموکراسی اساس فکری‌تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت راه حل نیست، زور راه حل نیست، راه حل رأی مردم است، انتخابات و صندوق انتخابات به مبنای فکری خشونت طلبان و‌تروریست‌ها ضربه کاری زده است و همه حامیان آنها دنبال انتقام بودند، غافل از آنکه مردم ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده اند. مردم ایران از سال 57 و از 22 بهمن ماه تا امروز حوادث اینچنینی فراوانی دیده اند. روحانی افزود: مردم راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی، انسجام ملی و وحدت ملی ادامه خواهند داد و بی‌تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود.
لاریجانی: سپاه پاسداران و نیروی قدس خط قرمز ایران است
رئیس مجلس نیز در این مراسم سپاه پاسداران و نیروی قدس را خط قرمز ایران عنوان کرد.
 علی لاریجانی با اشاره به حوادث‌ تروریستی روز چهارشنبه در حرم مطهر امام (ره) و مجلس گفت: تمرکز‌ تروریست‌ها بر محورهای اصلی مردم سالاری نظام بود. وی افزود: امروز روز سختی برای ملت ایران است، وداع با عزیزانی که مظلومانه در اقدام‌تروریستی روز چهارشنبه در حرم امام (ره) و مجلس به شهادت رسیدند، به ارواح مطهر این شهدای عزیز درود می‌فرستیم.
 در این روز همزمان به دو مرکز مورد توجه ملت ایران حمله‌تروریستی شد که نشان‌دهنده تمرکز آن‌ها بر محورهای اصلی مردم سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران است. رئیس مجلس ضمن قدردانی از پیام ارزشمند مقام معظم رهبری آن را مایه دلگرمی خانواده شهدا عنوان و خاطر نشان کرد: نگاهی به شهدای این واقعه نشان می‌دهد‌تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی حرم امام خمینی (ره) و صحن مجلس بودند و با هدف گیری کور، مردم و نمایندگان مجلس را به شهادت رساندند. رئیس مجلس همچنین در ادامه روز حادثه‌تروریستی در مجلس را حاوی صحنه‌های غرورآفرین توصیف کرد و افزود: این حادثه مجلس را مصمم‌تر از قبل برای تثبیت نظام کرد.
وی با اشاره به آزمونی که در روز حادثه‌تروریستی مجلس رخ داد، عنوان کرد:‌تروریست‌ها همکاران مجلس و مراجعه‌کنندگان به نماینده‌ها را مورد هدف‌ترور قرار دادند که در این بین برخی همکاران برای مقابله با‌تروریست‌ها تقاضای سلاح می‌کردند یا نمایندگان اصرار بر ادامه جلسه علنی مجلس داشتند تا‌تروریست‌های نادان بدانند با ملتی شجاع و مصمم روبه‌رو هستند از این رو صحنه‌های غرورآفرین را در مجلس شاهد بودیم.
لاریجانی همچنین با بیان اینکه روز چهارشنبه صحنه‌های تلخ و شورآفرین را با هم تجربه کردیم، اظهار داشت: این صحنه‌ها در تاریخ ملت و مجلس ماندگار می‌شود و‌تروریست‌ها و حامیان آنها باید بدانند با مجلسی روبه‌رو هستند که حاضرند شهادت را در آغوش بگیرند تا انقلاب راسخ‌تر باشد. رئیس قوه مقننه ادامه داد: ما مصمم هستیم تا تمامی‌تروریست‌ها را از میدان زندگی مسلمانان به درک واصل کنیم و این ننگ را از امت اسلام حذف کنیم و در این راه شهادت را افتخار خود می‌دانیم. لاریجانی در ادامه به ابراز همدردی سران کشورها اشاره و بیان کرد: همدردی سران کشورها و مسئولان نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران نگین قدرتمند و تکیه گاه آنها در ایجاد امنیت منطقه است.
شناسایی هویت عوامل اقدام‌تروریستی
وزارت اطلاعات هویت‌تروریست‌های حادثه روز چهارشنبه تهران در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.  وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند؛ در پی رصدهای اطلاعاتی صورت گرفته هویت کامل عناصر‌تروریست تهران (حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و مجلس ) و همچنین هسته‌های مرتبط شناسایی گردیدند.
 بر این اساس تیم عملیاتی داعش که در عملیات‌تروریستی حرم مطهر و مجلس مشارکت داشتند؛ ۵ نفر از عناصر‌تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروه‌تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروه ‌تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته اند. عناصر مذکور در اجرای عملیات‌تروریستی در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات‌تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری گردیده بودند. بنابر برخی ملاحظات اجتماعی، امنیتی از انتشار نام خانوادگی نامبردگان خودداری گردید.