پاسخ تهران به تسليت دوپهلوي ترامپ

شرق: اغلب کشورهاي جهان با ايران درباره حادثه تروريستي روز چهارشنبه همدردي کردند. اما در بين پيام‌هاي همدردي فقط آمريكا بود که تلاش کرد در پيامش، نوک پيکان را به سمت تهران بازگرداند. به گزارش ايلنا کاخ سفيد چند ساعت بعد از وقوع حادثه در تهران در بيانيه‌اي از سوي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريكا نوشت «براي قربانيان بي‌گناه حملات تروريستي در ايران و مردم ايران که با چنين شرايط چالش‌برانگيزي مواجه هستند سوگواريم و براي آنان دعا مي‌کنيم. تأکيد داريم حکومت‌هايي که حامي تروريسم هستند با اين خطر مواجه مي‌شوند که خود قرباني همان شرارتي شوند که ترويج مي‌کنند». پيش از آن درحالي‌که برخي دموکرات‌ها از تعلل دولت آمريكا در محکوم‌کردن حادثه تهران انتقاد کردند، وزارت خارجه آمريكا در بيانيه‌اي اين حادثه را محکوم کرد. محمدجواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي، در توييتر خود به بيانيه کاخ سفيد و اظهارات ترامپ واکنش نشان داد. او نوشت «بيانيه منزجرکننده کاخ سفيد و تحريم‌هاي سنا در حالي است ‌که ايرانيان با تروريسم مورد حمايت مشتريان آمريكا مواجه هستند. مردم ايران اين‌گونه ادعاي دوستي ايالات متحده را رد مي‌کنند». او در يک توييت ديگر نوشته است: «مستبدان تروريست‌پرور تهديد مي‌کنند که مبارزه را به سرزمين ما بکشانند و به آنچه اربابان آنان بيش از هر چيز از آن متنفر هستند حمله کنند: يعني کرسي دموکراسي». چندي‌پيش يک مقام سعودي با متهم‌کردن ايران به دخالت‌داشتن در حوادث تروريستي منطقه، تهديد کرده بود درگيري را به داخل خاک ايران مي‌کشانيم. روز چهارشنبه گذشته در دو عمليات تروريستي که در مجلس شوراي اسلامي و حرم بنيان‌گذار انقلاب اسلامي رخ داد،‌ 17 نفر جان خود را از دست دادند. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين حملات را بر عهده گرفته است.
پرده‌برداري از نقش عربستان در حادثه تهران 
دستگاه ديپلماسي ايران بعد از حادثه تهران پرکارتر از هميشه حاضر شد. علاوه بر ديدارهاي متعدد وزير‌ خارجه در حاشيه اجلاس شانگهاي در قزاقستان، نماينده ايران در دفتر سازمان ملل متحد در نيويورک، علاوه بر گفت‌وگو با دبيرکل سازمان ملل درباره اين حادثه، در نامه‌اي اعتراضي به سازمان ملل نسبت به اقدامات غيرمسئولانه عربستان در منطقه هشدار داد.
خوشرو در اين نامه نوشته ‌است «از جامعه بين‌الملل به ويژه شوراي امنيت مي‌خواهم با جديت، رهيافت‌هاي خطرناکي را که در قبال امنيت منطقه از سوي برخي کشورها دنبال مي‌شود و نتايج هولناکي در بر دارد، مورد توجه قرار دهد و در مقابله با افراط‌گري خشونت‌آميز از هيچ اقدامي فروگذار نکند». اين نامه در هفت بند تنظيم شده و در بند اول حادثه تهران، تشريح شده است. در بند دوم نامه اين حملات تروريستي را که نظاير آن در بسياري از شهرهاي ديگر در سراسر جهان اتفاق افتاده، «نتيجه سال‌ها تلاش براي صدور ايدئولوژي راديکال تکفيري و تأمين مالي گروه‌هاي افراطي از قبيل داعش، القاعده و امثال آنها» دانسته «که از اين ايدئولوژي پيروي مي‌کنند». در بند ديگري از اين نامه تأکيد شده «در کمال تأسف کساني‌ که همواره منشأ اين ايدئولوژي افراطي بوده‌اند، اخيرا با انعقاد قراردادهاي بي‌سابقه تاريخي، چراغ سبز و مشوق‌هايي را دريافت کرده‌اند. اتفاقي نيست که درست بعد از اين معامله، وضعيت در منطقه بدتر شده، يعني اختلافات کشورها افزايش يافته، حملات تروريستي چند برابر شده و سرکوب‌هاي داخلي شدت يافته است». خوشرو در نامه‌اش يادآوري کرد که «حملات تروريستي تهران متعاقب آن حادث شد که وزير دفاع عربستان در تاريخ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ضمن رد گفت‌وگو با ايران، در تهديدي تمام‌عيار تأکيد کرد که «ما خواهيم کوشيد که جنگ را به زمين آنها يعني داخل ايران ببريم». همچنين تعجب‌آور نبود که وزير خارجه سعودي تنها ساعاتي قبل از حمله گفته بود که «ايران بايد تنبيه شود»». «اين‌جانب در نامه قبلي خود که در ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ به شوراي امنيت ارسال کردم، نسبت به سياست‌‌هاي غيرمسئولانه، تحريک‌آميز و بدخواهانه عربستان سعودي در حمايت و تأمين مالي گروه‌هاي افراطي و ماجراجويي‌‌هاي کوته‌‌نظرانه و شکست‌خورده اين کشور در منطقه هشدار داده بودم. اقداماتي که در تناقض آشکار با اهداف و اصول منشور ملل متحد است». در انتهاي اين نامه نوشته شده «در پي حملات تروريستي در روز ۱۷ خرداد، از جامعه بين‌المللي و به‌ويژه شوراي امنيت مي‌خواهم که با جديت، چنين رهيافت خطرناکي در قبال امنيت منطقه و نتايج هولناک آن را مورد توجه قرار دهد و در مقابله با افراط‌گري خشونت‌آميز از هيچ اقدامي فروگذار نکند».


طفره سخنگوي وزارت خارجه آمريكا
به گزارش ايرنا، «هدر نائرت» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در کنفرانس خبري عصر پنجشنبه خود (به وقت محلي) از پاسخ به سؤالي درباره بيانيه تسليت کاخ سفيد به قربانيان حوادث تروريستي تهران طفره رفت و نتوانست پاسخي قانع‌کننده به خبرنگاران بدهد. زماني که يک خبرنگار درباره بيانيه جهت‌دار کاخ سفيد در تسليت به قربانيان حوادث تروريستي تهران پرسيد، نائرت تلاش کرد با يک پاسخ کلي اين سؤال را رفع و رجوع کند. او گفت: «تروريسم موضوعي است که هم ما در آمريكا تجربه آن را داشته‌ايم و هم ديگر ملت‌ها آن را تجربه کرده‌اند. صدور يک بيانيه براي ابراز همدردي (با ايرانيان) امري طبيعي است. اين هم دليل ديگري بر اين مدعاست که ما و ديگر کشورها بايد براي مبارزه با تروريسم متحد شويم». اما خبرنگار که از پاسخ اين سؤال قانع نشده بود، گفت: مي‌دانيد که منظور من بخشي از بيانيه کاخ سفيد بود که تلويحا مي‌گفت ايران استحقاق چنين حمله‌اي را داشته است؟  سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا اما باز هم از پاسخ طفره رفت و گفت: من نمي‌خواهم از جانب کاخ سفيد صحبت کنم، اما هر دو ما (وزارت‌ خارجه و کاخ سفيد) با مردم ايران ابراز نگراني و همدردي کرديم.
پاپ هم محکوم کرد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با انتشار بیانیه‌ای، حملات تروریستی روز چهارشنبه در تهران را محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان و تمام کسانی که تحت ‌تأثیر این حملات وحشیانه قرار گرفتند، ابراز همدردی کرد. او در یک پیام تلگرافی، تسلیت عمیق خود را به قربانیان و خانواده‌هایی که عزیزانشان را در حمله تروریستی روز چهارشنبه از دست دادند ارسال کرد. پاپ در پیام خود از این حملات وحشیانه و خشونت‌آمیز ابراز تأسف کرد و به مردم ایران اطمینان داد که برای صلح دعا می‌کند. 
تماس مکرون با روحاني
عصر چهارشنبه واکنش کشورهاي ديگر و نمايندگان آنها به حادثه تروريستي تهران آغاز شد.‌ علاوه بر بيانيه‌هاي محکوميت اين حادثه از سوي کشورهاي مختلف، رئيس‌جمهور ‌جديد فرانسه، با حسن روحاني تلفني صحبت کرد و اين حادثه را محکوم کرد. رؤساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فرانسه، در تماسي تلفني با تأکيد بر اينکه اقدامات کور تروريستي، اراده آنان را براي مبارزه قاطعانه با تروريسم راسخ‌تر کرده است، تأکيد کردند که به همکاري‌هاي تهران - پاريس براي مبارزه مشترک با تروريسم، ارتقا مي‌بخشند.
تماس با علي لاريجاني
سردار اياز صادق، رئيس مجلس ملي پاکستان شامگاه چهارشنبه در تماس تلفني با علي لاريجاني همتاي ايراني خود، ضمن محکوم‌کردن حادثه حملات تروريستي تهران، مراتب تسليت و همدردي مجلس ملي، دولت و مردم پاکستان را به او اعلام کرد. به گزارش ايرنا، سردار اياز صادق در اين گفت‌وگوي تلفني تأکيد کرد: همواره در کنار برادران ايراني خود هستيم. پاکستان و ايران از روابط بسيار خوب و برادرانه با يکديگر برخوردارند. پاکستان در اين شرايط، در کنار دولت و ملت ايران خواهد بود. اياز صادق همچنين در تماس تلفني جداگانه با مهدي هنردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در پاکستان، مراتب تسليت و همدردي خود، مجلس ملي، دولت و ملت پاکستان را به دولت و ملت ايران اعلام کرد.
ادامه محکوميت‌ها و ابراز همدردي
بدر بوسعيدي، قائم مقام وزارت ‌خارجه عمان نيز در تماس تلفني با مرتضي سرمدي همتاي ايراني خود  حادثه تروريستي در تهران را محکوم کرد. قائم‌مقام وزارت ‌خارجه عمان در اين تماس تلفني همچنين ضمن تسليت به دولت و ملت ايران، با خانواده شهدا و مجروحين اين حادثه ابراز همدردي کرد. در ادامه اين واکنش‌ها دولت‌هاي ديگري نیز در محکوميت اين حادثه بيانيه دادند. وزارت امور خارجه اکوادور، وزارت امور خارجه شيلي، دولت سنگال،‌ دولت موريتاني،‌ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﻓﺮﻳﻘﺎي ﺟﻨﻮبي، رئيس‌جمهور بلاروس، رئيس‌جمهور اسلووني، وزير خارجه آلمان، ‌نخست‌وزير ايتاليا،‌ رئيس پارلمان صربستان، وزارت خارجه ترکيه، ‌وزير خارجه استراليا،‌ سخنگوي دولت اردن، وزارت امور خارجه چک،‌ نخست‌وزير اقليم کردستان، وزارت امور خارجه سوريه، وزارت خارجه پاکستان، وزارت خارجه قطر، نخست‌وزير گرجستان و حزب‌الله لبنان در پيام‌ يا توييتر حادثه تهران را محکوم کرده و با مردم ايران ابراز همدردي کردند.
هشدار به چند کشور منطقه
در بيانيه حزب‌الله لبنان آمده است که «جنايت‌هايي که امروزه تروريست‌ها در منطقه مرتکب آنها مي‌شوند، برنامه‌هايي بين‌المللي هستند که چند کشور منطقه از اين برنامه‌ها حمايت مي‌کنند، همچنين کشورهايي که پشت اين گروهک تروريستی ايستاده‌اند واضح و آشکار هستند و همه مي‌دانند چه کشورهايي هستند و بسيار واضح است عمليات امروز تهران نتيجه تنش‌هاي جديد در منطقه است». وزارت خارجه سوريه نيز در بیانیه محکوميتش تأکيد کرده «اين حملات ناجوانمردانه که از سوي کشورها و طرف‌هاي معروف حمايت مي‌شود دو کشور ايران و سوريه را از ادامه مبارزه با تروريسم که از سوي کشورها و طرف‌هاي معروف در منطقه و جهان حمايت مي‌شود، باز نمي‌دارد. سوريه به کشورهاي حامي اين اقدامات تروريستي هشدار داده و آنان را از عواقب ادامه تأمين مالي و تسليحاتي سازمان‌هاي تروريستي و اشاعه تندروي و انديشه‌هاي تکفيري که امنيت و ثبات جهان و کشورهاي منطقه را در معرض خطر قرار مي‌دهد بر‌حذر مي‌دارد». همچنين پرچم دفتر سازمان ملل در تهران و سفارت انگليس در تهران، براي همدردي با شهداي حوادث تروريستي تهران نيمه‌افراشته شد. دفتر يادبود شهداي حادثه تروريستي تهران، در دفاتر سفارتخانه‌هاي ايران در نقاط مختلف از لندن تا آرژانتين نيز گشوده شده ‌است.