با حضور مردم و مسئولین برگزار شد: تشییع باشکوه پیکرهای شهدای حملات تروریستی مجلس و حرم امام

بخش خبری: مراسم بدرقه و تشییع پیکرهای شهدای حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) دیروز در تهران برگزار شد. مراسم تشییع این شهدا پس از اقامه نماز جمعه با حضور مردم و خانواده‌های شهدا به سمت بهشت زهرا صورت گرفت.
پیش از مراسم تشییع،مراسم وداع با شهدای حادثه تروریستی صبح دیروز با حضور رئیس جمهور،رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و شخصیتهای لشکری و کشوری و خانواده های شهدای برگزار شد.
سران سه قوه با حضور در کنار پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی نسبت به آنان ادای احترام کردند و شاخه‌های گل را بر روی پیکر مطهر این شهدا قرار دادند.
*قرائت پیام مقام معظم رهبری در مراسم وداع با شهدای ترور


رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم بدرقه با شهدای تروریستی،پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حوادث تروریستی روز چهارشنبه در مجلس و حرم امام (ره) را در مراسم وداع با شهدای ترور قرائت کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی که به نمایندگی از مقام معظم رهبری در مراسم وداع با شهدای ترور در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود پیام ایشان درباره حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران را قرائت کرد.
رئیس دفتر مقام معظم رهبری همچنین در سخنانی اظهارداشت: مشخص است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه و ریاض برای این بوده که در دارالندوه ریاض تصمیماتی بگیرند. آن‌ها می‌خواهند به ایران لطمه بزنند اما موفق نخواهند شد.
*رئیس جمهور: اقدام تروریستی تهران در واقع انتقام از دموکراسی است
رئیس جمهور در مراسم وداع با پیکرهای شهدای حادثه اخیر تروریستی با بیان این که اقدام تروریستی تهران در واقع انتقام از دموکراسی است گفت: همواره وقتی ملت ایران پیروزی بزرگی به دست می‌آورد بدخواهان به دنبال این هستند که ضربه‌ای به مردم و کشور وارد کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی گفت: حضور مردم در یک مشارکت فوق‌العاده در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، همه بدخواهان ما را به اعجاب واداشت و دوستان ما را در سراسر جهان خوشحال کرد.
رئیس جمهور افزود: این اقدام تروریستی درواقع انتقام از دموکراسی است.
وی گفت: دموکراسی در منطقه ما چه آنهایی که حامی تروریسم هستند و در زندگی سیاسی شان دموکراسی ندیده‌اند و چه آنهایی که تروریست هستند، با دموکراسی تحت عنوان دموقراتی طاغوت تحت عنوان طاغوت یاد می‌کنند و با دموکراسی مخالفند.
دکتر روحانی افزود: چون دموکراسی اساس فکری تروریست‌ها را از بین می‌برد و نشان می‌دهد خشونت راه حل نیست، زور راه حل نیست، راه حل رای مردم است، انتخابات و صندوق انتخابات به مبنای فکری خشونت طلبان و تروریست‌ها ضربه کاری زده است و همه حامیان آنها دنبال انتقام بودند، غافل از آنکه مردم ایران، مردمی مقاوم هستند و از این حوادث در زندگی خودشان فراوان دیده‌اند.
رئیس جمهور گفت: مردم ایران از سال 57 و از 22 بهمن ماه تا امروز حوادث اینچنینی فراوانی دیده‌اند.
دکتر روحانی افزود: مردم راه خودشان را برای دستیابی به اهداف ملی، انسجام ملی و وحدت ملی ادامه خواهند داد و بی‌تردید ملت ایران، ملتی موفق خواهد بود.
* لاریجانی: تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود بودند
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اقدام تروریستی روز چهارشنبه گفت: نگاه کوتاهی به این واقعه نشان می‌دهد که تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی صحن مطهر و مجلس بودند و با هدف‌گیری‌های کور، مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رساندند.
دکتر علی لاریجانی گفت: امروز روز سختی برای ملت ایران است، وداع با عزیزانی که مظلومانه در اقدام تروریستی روز چهارشنبه در حرم امام راحل و مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند که به ارواح این شهدای عزیز درود می‌فرستیم.
وی افزود: در این روز همزمان به این دو مرکز مورد توجه ملت ایران، حمله تروریستی انجام شد؛ این موضوع نشان دهنده تمرکز آن‌ها بر محورهای مردم سالاری دینی مردم ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه از رهبر معظم انقلاب برای پیامشان به مناسبت حادثه مذکور تشکر کرد و گفت: این پیام مایه دلگرمی خانواده شهدا و ما شد.
وی تصریح کرد: نگاه کوتاهی به شهدای این واقعه نشان می‌دهد تروریست‌ها ناتوان از دسترسی به اهداف خود یعنی صحن مطهر و مجلس شورای اسلامی بودند و با هدف گیری‌های کور مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رساندند.
لاریجانی در ادامه اسامی این شهدا را از تریبون اعلام کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان و رئیس جمهور آمریکا هم گفت: این اظهارات ننگین است و نشان می‌دهد که این دوره،‌ دوره برزخ مبارزات تروریستی ملت‌ها است.
وی ادامه داد: البته از سعودی‌ها توقعی بیشتر از این نبود؛ امروز آن‌ها مظهریت مبارزه با مردم سالاری و حمایت از تروریست‌ها را نصب سینه خود کرده‌اند اما کار آمریکا که زمانی مدعی مدیریت جهانی برای وصول به دموکراسی و حقوق بشر بود به جایی رسیده که رئیس‌جمهور آن، دموکراسی را با پول معاوضه می‌کند.
رئیس مجلس یادآور شد: آمریکا سیاست درب‌های چرخان را به پیش گرفته و دموکراسی حقوق بشر را ذبح کرده و چندصدمیلیون دلار از سعودی‌ها را به بهانه نشست ریاض می‌بلعد و ننگ چپاول اموال کشورها به بهانه‌های واهی آینده آمریکا را تاریک‌تر می‌کند.
لاریجانی تصریح کرد: آنان نشست ریاض را برگزار کردند و مدعی شدند که ایران را منزوی کردند در حالیکه بسیاری از کشورها پس از حادثه روز چهارشنبه در کنار ایران قرار گرفتند.
وی در مورد مصوبه اخیر سنای آمریکا گفت: این مصوبه در راستای حمایت از تروریست‌ها و ایجاد تحریم‌های جدید علیه ایران است.
لاریجانی گفت: این اقدام درست در حالی اتفاق افتاد که ملت ایران درگیری با تروریست‌ها در پارلمان را شاهد بود و سنا، قانونی علیه ملت و حمایت از تروریست‌ها تصویب کرد که نشان می‌دهد سنای آمریکا از کمترین عاطفه انسانی برخوردار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقدام ننگین آمریکا نشانگر مواجهه ما با دو داعش است.
وی با اشاره به این که امروز ما با دو داعش در مصاف هستیم، گفت: امروز ما با داعش منطقه‌ای و دیگری داعش بین‌المللی مواجه هستیم.
لاریجانی گفت: آمریکا با این کار، خود را در کنار داعش منطقه‌ای قرار و نشان داد که خودش داعش بین‌المللی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اقدام، صحت گفته‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری را بار دیگر به اثبات رساند که آمریکا شیطان بزرگ است و کسانی که می‌خواهند تروریسم را ریشه کن کنند چاره‌ای جز مبارزه با داعش بین‌المللی یعنی ‌آمریکا ندارند.
وی در مورد وضع تحریم‌های جدید علیه فناوری هسته‌ای ایران سپاه و نیروی قدس بیان کرد: امروز آن‌ها گستاخی را از حد بدر کردند چرا که سپاه پاسداران و نیروی قدس مهمترین رزمنده منطقه‌ای علیه تروریست‌ها در منطقه هستند و این اقدام آمریکا همراهی با تروریست‌های منطقه‌ای را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: آن‌ها تصور نکنند که اختلاف نظرها در ایران مجال مانور شیطانی شان را فراهم می‌کند، سپاه پاسداران یک نیروی مردمی فداکار برای انقلاب اسلامی است و نیروی قدس و سپاه خط قرمز ایران هستند.
لاریجانی گفت: ارتش آمریکا و سازمان سیا پایگاه اصلی تروریسم در منطقه هستند،‌ این اقدام آمریکا صحنه منطقه را شفاف‌تر و ملت ایران را در مقابله با استکبار و تروریست‌ها دست ساز آن مصمم کرد و نشان خواهد داد که نیروهای مسلح و ملت در این مبارزه هم فکرند.
وی همچنین از حضور رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، فرماندهان نظامی، نمایندگان، وزرا و کارکنان مجلس در مراسم وداع با شهدای ترور قدردانی کرد و گفت که این حضور نشانگر عزم جدی نظام در این مبارزه اصیل است.
وی در ادامه از نیروهای مسلح، نیروی انتظامی و سپاه که در سرکوب تروریست‌ها در روز چهارشنبه با قاطعیت عمل کردند و از فرمانده سپاه نیز که از لحظات اولیه حادثه، در مجلس حضور پیدا کرد، قدردانی کرد.
رئیس قوه قضاییه هم در این مراسم در سخنان کوتاهی گفت:‌ روشن است که کشورهای سلطه گر در مقام ضربه زدن به کشور ما هستند. آن‌ها در منطقه هم موجب ناامنی شدند اما به حمد‌الله کشور ما کشوری امن بوده و خواهد بود و این برای سلطه گران سنگین است. لذا تلاش می‌کنند تا در کشور ما ناامنی ایجاد کنند. اما مطمئن باشند که مردم این مرز و بوم، نیروهای امنیتی و نیروهای مسلح و همه مسئولین با اتحاد نخواهند گذاشت که چنین اتفاقی بیفتد.
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سخنانی گفت:‌ از زمانی که گروه‌های تکفیری در منطقه ما دست به آشوب زدند و کشورهای مختلف و مردم مسلمان را مورد تهاجم قرار دادند،‌ کشوری که با تمام توان جلوی تروریست‌ها ایستاد ایران بود. گروه‌های تروریستی خیلی تلاش کردند که در این ایام به امنیت ایران آسیب بزنند اما به فضل الهی با همت نیروهای امنیتی و نظامی موفق نشدند. آن‌ها عملیات کوری انجام دادند که به خیال خودشان به کشور آسیب بزنند اما مطمئنا این عمل در مقطع فعلی موجب انسجام، وحدت و یکپارچگی ملت ایران خواهد شد و حتما راه مبارزه با تروریسم به صورت جدی‌تر در ایران استمرار پیدا خواهد کرد.
وزیر اطلاعات نیز در حاشیه این مراسم یادآور شد:‌ ما در دو روز گذشته و پس از این اتفاق رد آن‌ها را زدیم و آن‌ها را شناسایی کردیم. عقبه تیم تروریستی را شناسایی کردیم و اکنون افراد متعددی از آن‌ها شناسایی و دستگیر شدند و محلی که در آن با هم همپیمان شده بودند و فیلم آن را مردم در فضای مجازی دیدند شناسایی شد و تعدادی از نفرات آن‌ها هنوز آنجا حضور داشتند که دستگیر شدند و تجهیزات و مواد منفجره و کمربند انفجاری که آماده کرده بودند در اختیار نیروهای اطلاعات و سرباز گمنام امام زمان (عج) قرار گرفته است اما با توجه به اینکه این عملیات در میانه راه است و باید جزئیات آن مکتوم بماند تا سربازان گمنام امام زمان (عج) به آخرین هدفها ضربه بزنند پس از پایان عملیات اطلاعات کامل را به اطلاع مردم می‌رسانیم. مردم مطمئن باشند فرزندان آن‌ها بیدارند و اجازه نمی‌دهند امنیت آن‌ها به سادگی آسیب ببیند.
وزیر کشور نیز در اظهاراتی گفت:‌الحمد لله نیروهای امنیتی و انتظامی به اوضاع مسلط هستند. برخی از ردگیری‌هایی که از عوامل مرتبط با گروه‌های تروریستی بود نیز کاملا شناسایی شدند و امیدواریم به زودی نیروهای امنیتی بتوانند ضرباتی را به آن‌ها وارد کنند.
* حجت‌الاسلام ناطق نوری: هدف تروریست‌ها، اسلام هراسی است
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی اکبر ناطق نوری هم در مراسم بدرقه شهدا در مجلس،اسلام هراسی در دنیا را از اهداف تروریست‌ها برشمرد و گفت: اینها این حرکات را علیه مسلمانان مظلوم انجام می‌دهند تا مردم و دنیا را از اسلام متنفر کنند.
ناطق نوری با عرض تسلیت به خانواده‌های شهدا افزود: هدف اصلی به وجود آوردن این جریان داعش و تروریست‌های افراطی، ایران به عنوان مرکز ثقل اسلام ناب است.
ناطق نوری با اشاره به اینکه دامن خود آنهایی که اینها را به وجود آورده اند، گرفته شده است، افزود: هدف اصلی تروریست‌ها ایران است که امیدواریم خنثی شود. در پایان این مراسم مقامات حاضر و خانواده‌های شهدا پیکر شهدای ترور را به سمت بیرون ساختمان مجلس مشایعت کردند.
* برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای ترور پس از اقامه نماز جمعه
مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره)، دیروز پس از اقامه نماز جمعه از مقابل دانشگاه تهران برگزار شد.
در این مراسم جمع کثیری از مردم روزه‌دار، شهیدپرور و همیشه در صحنه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران منتهی به خیابان حافظ از ساعت‌ها پیش برای برگزاری این مراسم آماده شده بودو نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی برای مدیریت هرچه بهتر مراسم در محیط مراسم مستقر شده بودند.
در این مراسم تشییع‌کنندگان شعارهایی از جمله "حسین حسین شعارماست شهادت افتخار ماست"،"مرگ بر داعش آمریکایی، مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر آمریکا و..." سر دادند.
پیکر مطهر شهدای حمله تروریستی در حضور جمع کثیری ازبدرقه کنندگان‌شان پس از تشییع در خیابان انقلاب از پل حافظ به انتقال به آرامگاه ابدی‌شان در بهشت زهرا انتقال داده شد. پیکر مطهر این شهدا پس از انتقال به بهشت زهرا،در قطعه شهدای مدافع حرم آرام گرفت.
سایر اخبار این روزنامه
ورود هواپیماهای«ای‌تی‌آر» هما به شبکه پروازی اتصال پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی به خط ششم سراسری گاز با حضور مردم و مسئولین برگزار شد: تشییع باشکوه پیکرهای شهدای حملات تروریستی مجلس و حرم امام همزمان با هشدار شدید اللحن دوحه به ریاض ارتش قطر به حالت آماده باش در آمد دولت عراق مخالفت خود را با هرگونه اقدام کردها برای استقلال اعلام کرد نیروهای یمنی جنگنده اف 16 سعودی را سرنگون کردند الزامات مقابله با دشمن مشترک پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی حادثه تروریستی در تهران؛ رهبر انقلاب: این جنایات در عزم ملت ایران خللی ایجاد نمی‌کند مراجع عظام تقلید اقدامات تروریستی در تهران را محکوم کردند پاپ فرانسیس حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد وزارت اطلاعات: دستگیری 41 نفر ازعناصر گروهک وهابی داعش در کشور حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری: هدف تروریست‌ها، اسلام هراسی است معاون اول رئیس جمهور درپیامی: حادثه تروریستی امروز، عزم و اراده ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با تروریسم راسخ‌تر می‌کند سازمان حج و زیارت: حادثه تروریستی کربلا در مسیر زائران ایرانی نبوده است دستگیری دو عامل مرتبط با حوادث تروریستی تهران در کرمانشاه توسط وزیر دفاع: تحویل هواپیمای سوخوی 30 از روسیه به ایران تکذیب شد مولف کتب درسی: هرگونه تغییر در کتاب‌های درس دینی و قرآن بر اساس سند تحول انجام می‌شود پاسخ بانک مرکزی به یک مقاله