باخت«ترزا مي‌» در قمار سیاسی

گروه بين الملل – حزب حاکم محافظه‌کار به رهبري ترزا مي، نخست‌وزير انگلستان، اکثريت کرسی های پارلماني خود را از دست داده و پارلمان جديد، "معلق" شد.ترزا مي‌درجريان سخنراني خود پس از نتايج انتخاباتي متزلزل به نظر مي‌آمد.با اين حال او ظهر ديروز به وقت لندن به کاخ باکينگهام رفت تا براي تشکيل دولت جديد با ملکه بريتانيا صحبت کند.
 به نظر مي‌رسد رويدادهايي چون حملات تروريستي در انگليس و نداشتن برنامه حزب محافظه کار براي پيشبرد برگزيت از دلايل اين شکست است.
به گزارش بي بي سي، جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر خواستار استعفاي خانم مي‌شده‌اما او گفته اکنون کشور به "ثبات" نياز دارد و او کناره‌گيري نخواهد کرد. ترزا مي‌به‌اميد کسب اکثريت بالاتر، انتخابات پيش از موعد برگزار کرد اما در مقابل حزب کارگر شمار کرسي‌هاي خود را افزايش داد.
 حزب محافظه‌کار که در پارلمان قبلي اکثريت را در اختيار داشت، اکنون اين اکثريت را از دست داده و براي باقي ماندن در قدرت مجبور به ائتلاف است.


 انتخاب زودهنگام براي مشخص شدن ۶۵۰ نماينده مجلس عوام پارلمان بريتانيا آغاز پنجشنبه آغاز شد و نتايج اوليه در صبح جمعه، حاکي از آن بود که حزب حاکم محافظه کار با از دست دادن تعدادي از کرسي‌هاي خود، به ۲۲۶ کرسي لازم براي برخورداري از اکثريت در پارلماني دست نخواهد يافت .
در شمارش اوليه ، نتيجه شمارش آرا شکست حزب محافظه کار از حزب کارگر را نشان داد. در ۶۴۵ حوزه انتخابيه حزب محافظه کار با از دست دادن ۱۲ کرسي، تا کنون 318 کرسي کسب کرده و حزب کارگر با به دست آوردن ۲۸ کرسي، تعداد کرسي‌هاي خود را به۲۶۱ کرسي افزايش داده است. حزب ملي‌گراي اسکاتلند با از دست دادن ۲۱ کرسي به ۳۵ کرسي دست يافته و حزب ليبرال دموکرات با کسب ۴ کرسي، ۱۲ کرسي به دست آورده است.  حزب وحدت‌طلب ايرلند شمالي نيز با کسب ۲ کرسي بيشتر، توانسته است ۱۰ کرسي را کسب کند و ساير احزاب نيز ۲ کرسي از دست داده و در مجموع ۱۰ کرسي به دست آورده‌اند.
حزب ليبرال دموکرات به طور سنتي سومين حزب بزرگ در پارلمان بريتانيا بود.بنابراين از لحاظ کسب آرا، حزب محافظه کار ۴۲.۴ درصد و حزب کارگر ۴۰.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند که با نتيجه نظرسنجني‌ها که حاکي از پيشتازي قابل توجه حزب محافظه‌کار بود اختلاف قابل توجهي دارد.
 جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر، نتيجه انتخابات را پاسخ منفي راي‌دهندگان به نخست وزير توصيف کرده و از خانم مي‌خواسته است سمت خود کناره‌گيري کند.
سايه دولت ائتلافي بر برگزيت
نتيجه انتخابات ممکن است بر روند خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا يا برگزيت هم بي‌تأثير نباشد. انتخابات دوره قبلي پارلمان در ماه مه سال ٢٠١٥ برگزار شد و حزب محافظه کار به رهبري ديويد کامرون با کسب اکثريت لازم در اين پارلمان، توانست دولت جديد را به طور مستقل تشکيل دهد.
از جمله وعده‌هاي کامرون در جريان مبارزات انتخاباتي سال ۲۰۱۵، برگزاري همه‌پرسي در مورد ادامه عضويت يا خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا بود. ديويد کامرون با اعلام اينکه فرد جديدي بايد مسئوليت مذاکره خروج اين کشور از اتحاديه اروپا را بر عهده بگيرد، از سمت خود کناره‌گيري کرد و حزب محافظه کار ترزا مي‌را به عنوان رهبر حزب و نخست وزير برگزيد.
يک اقتصاددان در مؤسسه مالي جي پي مورگان معتقد است که پس از شکست حزب حاکم در تسلط مطلق بر مجلس عوام، احتمال اينکه بريتانيا درخواست کند مذاکرات برگزيت به تأخير بيافتد، به صورت محسوسي افزايش يافته است.
به نظر اين کارشناس اقتصادي، تحولات سياسي کنوني در بريتانيا در روند نفسگير مذاکرات برگزيت اختلال ايجاد خواهد کرد. خانم مي‌پس از انتصاب به نخست وزيري تاکيد کرد که مهمترين موضوع براي دولت او مذاکره برگزيت با بهترين شرايط ممکن است.
 او پس از کسب موافقت پارلمان براي به جريان انداختن روند مذاکرات خروج از اتحاديه اروپا، اعلام کرد که خواستار برگزاري انتخابات است، هر چند پيشتر با انتخابات پيش از موعد مخالفت کرده بود.
با توجه به اينکه حزب محافظه کار توانسته بود در انتخابات قبلي به شکلي غيرمنتظره به اکثريت کافي براي تشکيل دولت دست يابد و همچنين، اجتناب دولت‌ها از برگزاري انتخابات در شرايط رکودي، برخي از ناظران اين تصميم را مخاطره‌آميز توصيف کردند. در واکنش به نتيجه انتخابات بريتانيا، يک مقام اتحاديه اروپا گفت که نگران آن است که مذاکرات برگزيت نتواند در موعد مقرر - يازده روز ديگر - آغاز شود.
همچنين، نايجل فاراز، رهبر سابق حزب يوکيپ و از حاميان سرسخت خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، گفته نگران آن است که برگزاري همه‌پرسي ديگري در مورد عضويت اروپا مجددا مطرح شود.
شکست ملي گرايان اسکاتلند
نتايج اوليه انتخابات پارلماني انگليس و بريتانيا نشان مي‌دهند که حزب ملي‌گراي اسکاتلند، تحت رهبري نيکولا استورجن در اين انتخابات 21 کرسي خود را از دست داده و به احزاب حامي‌باقي ماندن اسکاتلند در بريتانيا واگذار کرده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، اين ضربه بزرگي به طرح ملي‌گرايان اسکاتلند براي برگزاري يک همه‌پرسي استقلال از بريتانيا به شمار
مي‌آيد.
نتايج اوليه انتخابات بريتانيا نشان مي‌دهد، حزب ملي‌گراي اسکاتلند که دو سال پيش پيروزي قاطعي در اسکاتلند داشت اکنون با احياي حزب محافظه‌کار در اين منطقه مواجه شده است.نيکولا استورجن، در ماه مارس با اشاره به اينکه همه‌پرسي بريگزيت قوانين بازي را در بريتانيا تغيير داده، خواهان برگزاري يک همه‌پرسي استقلال دوم در اسکاتلند شد.
استورجن گفت که نتيجه انتخابات اخير يک نتيجه مايوس‌کننده براي حزبش است. آنچه از نتايج و رويکرد راي دهندگان نشان مي‌دهد ، عدم اعتماد و تمايل به فعاليت‌هاي محافظه کاران است دراين ميان ترزا مي‌تا لحظه آخر براي حفظ قدرت تلاش مي‌کند و حتي ممکن است با حزب ايرلند شمالي تشکيل ائتلاف دهد تا رهبري دولت را از دست ندهد