تهدید نظامی قطر توسط وزیر خارجه عربستان

گروه بين الملل – در ادامه تنش بين قطر و کشورهاي عرب ، فشارها عليه اين کشور نفت خيز روبه افزايش است. دولت امارات تهديد کرد شهرونداني که در شبکه‌هاي اجتماعي از قطر حمايت کنند،‌ مجازات شده و به ۱۵ سال حبس و پرداخت ۵۰۰ هزار درهم جريمه محکوم مي‌شوند.
 به دنبال منزوي کردن قطرتوسط کشورهاي حوزه خليج فارس، کشور فيليپين به طور موقت سفر نيروهاي کار خود به قطر را منع کرد.بيش از 140 هزار نفر فيليپيني در قطر مشغول به کارهستند. اردن در پي کاهش روابط ديپلماتيک خود با قطر، به سفير اين کشور پنج روز فرصت داده است تا آنرا ترک کند. وزير امور خارجه عربستان سعودي در رابطه با اقدام عربستان عليه قطر، تصريح کرد که اين اقدام‌ها براي تغيير رويه قطر انجام شده است. عادل الجبير وزير خارجه عربستان مدعي شد از خواسته‌هاي ما از قطر اين است که از فعاليت ‌رسانه‌هاي دشمن جلوگيري کرده و همچنين از دخالت در امور داخلي ديگر کشورها خودداري کند. وزير خارجه عربستان در ادامه اظهارنظرهاي واهي خود عليه ايران ادعا کرد که تهران برهم زننده ثبات در منطقه بوده و در پي ايجاد هرج و مرج است. رئيس‌جمهوري آمريکا نيز ساعاتي پس از اعلام جانبداري از حمله‌هاي ديپلماتيک و اقتصادي برخي کشورهاي عربي عليه قطر، خواستار وحدت کشورهاي عرب خليج‌فارس شد. با وجود اهميت نقش قطر در جنگ با داعش ، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از منزوي کردن قطر توسط کشورهاي عربي حمايت کرد. ترامپ اين حمايت را در توييت خود بيان کرد اين درحالي است که دوحه مرکز فرماندهي آمريکا است. اين پايگاه در عمليات عليه گروه تروريستي داعش حائز اهميت است. العديد با ۸ هزار نيروي مستقر، بزرگ‌ترين پايگاه هوايي ايالات متحده در خاورميانه محسوب مي‌شود.پيش از اين موضع رسمي‌ايالات متحده‌امريکا، پيشنهاد ميانجي‌گري در اين بحران بين دولت‌ها و درخواست از طرفين براي جلوگيري از تشديد تنش بود.پس از بالا گرفتن بحران سياسي بين کشورهاي عربي قيمت نفت شاهد کاهش قيمت نفت بود. يکي از دلايل کاهش قيمت نفت احتمال کاهش تعهد قطر در اجراي توافق کاهش عرضه نفت اوپک در پي تشديد بحران با ديگر کشورهاي نفتي عربي است .شاخص بازار بورس قطر نيز يک‌ شبه 8 درصد سقوط کرد و به کمترين ميزان در حدود 1.5 سال گذشته رسيد.قيمت نفت آمريکا نيز 0.6 درصد کاهش يافت و به 47.12 دلار در هر بشکه رسيد. قيمت نفت برنت نيز 0.6 درصد کاهش يافت. ارزش دلار در بازار جهاني نيز با نزديک شدن به زمان شهادت رئيس سابق اف‌بي‌آي عليه دولت اين کشور در کنگره‌امريکا؛ به کمترين ميزان در 7 ماه گذشته رسيد.
شروط عربستان براي از سرگيري روابط با قطر
پادشاه عربستان به‌امير کويت ابلاغ کرده که براي آشتي با قطر، اين کشور بايد ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط از جمله قطع روابط با ايران را اجرا کند.به گزارش پايگاه خبري ايلاف، در سايه ادامه قطع روابط کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس با قطر و ناکام ماندن تلاش‌هاي ديپلماتيک براي حل اختلافات ميان اين کشورها، منابع خبري اعلام کردند که عربستان به کويت ابلاغ کرده که قطر بايد ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط را اجرا کند.از مهمترين اين شروط قطع روابط ديپلماتيک با ايران، اخراج تمامي‌اعضاي جنبش حماس و بلوکه کردن حساب‌هاي بانکي و ممنوعيت تعامل با اين افراد، عذرخواهي رسمي‌از کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس است. همچنين قطر بايد متعهد شود که هيچ نقش سياسي منافي با سياست‌هاي اين شورا نداشته باشد. اگر دوحه به اين شروط پايبند باشد، نشستي با حضور کشورهاي اين شورا از جمله قطر برگزار خواهد شد. عربستان همچنين خواهان توقف فعاليت شبکه الجزيره و پايبندي دوحه به منشور عهدنامه‌اي است که در دوره ملک عبدالله، پادشاه پيشين عربستان در سال ۲۰۱۲ امضا شد. از جمله ديگر خواسته‌ها توقف تحريک عليه مصر در رسانه‌هاي قطري است. اين رسانه‌ها همواره از زمان سرنگوني نظام محمد مرسي، رئيس‌جمهور پيشين مصر از نظام کنوني انتقاد مي‌کنند. محمد مرسي جزو اخوان المسلمين بود.مصر، عربستان و امارات همچنين نگران روابط قطر با ايران هستند. به نظر اين کشورها روابط ايران و قطر از منافع اقتصادي تجاوز کرده است.


روسيه پشت حمله هکري به خبرگزاري قطر
بازرسان‌ آمريکايي مدعي شدند هکرهاي روسيه در هک خبرگزاري رسمي‌قطر موسوم به "QNA" و انتشار اخبار نادرست در وبسايت اين خبرگزاري که به بروز بحران ميان دوحه و رياض شد دست داشتند.به گزارش شبکه سي.ان.ان به نقل از محققان اداره تحقيقات فدرال آمريکا(اف.بي.آي) گزارش داد که هکرهاي روسي در اين هک که اخيرا رخ داده، دست داشته‌اند.اين محققان معتقدند هدف روسيه از اين اقدام ايجاد تنش در روابط آمريکا با همپيمانانش بوده است.اف.بي.آي اخيرا يک تيم تحقيقاتي به دوحه، پايتخت قطر اعزام کرد تا به مقام‌هاي اين کشور در بررسي جزئيات اين اتفاق کمک کنند.محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير امور خارجه قطر به سي.ان.ان گفت که هک خبرگزاري اين کشور از سوي اف.بي.آي تاييد شده است.وي ادامه داد: آنچه که تاکنون به عنوان يک اتهام مطرح شده براساس اطلاعاتي نادرست است و ما فکر مي‌کنيم که دليل بحران موجود ميان قطر و کشورهاي همسايه هم اطلاعات غلط است. اخبار نادرست و جعلي منتشر شده در آژانس خبري دولتي قطر از سوي اف.بي.آي تاييد شده است. در مقابل کرملين اعلام کرد که شواهدي مبني بر دست داشتن هکرهاي روس در حمله هکري به خبرگزاري قطري وجود ندارد.
ترامپيزه شدن خاورميانه
زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان ، دونالد ترامپ را متهم کرد که به درگيري‌ها در خاورميانه دامن مي‌زند. به گفته وزير خارجه آلمان، ايالات متحده‌امريکا بطور خطرناکي در حال افزايش تنش در منطقه خليج فارس و ايجاد يک مسابقه تسليحاتي جديد ميان همسايگان در اين منطقه است.وزير خارجه آلمان اندکي پيش از ملاقات با همتاي سعودي خود، عربستان را متهم به "ترامپيزه" کردن منطقه کرد. او گفت چنين اقدامي‌در منطقه‌اي که غرق در بحران است، بسيار خطرناک است. زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان نسبت به مناقشه کشورهاي عربي با قطر موضع‌گيري کرد.اين سياستمدار سوسيال دمکرات به روزنامه "هاندلس‌بلات" گفت، از قرار معلوم مي‌خواهند قطر را منزوي و به موجوديت آن آسيب وارد آورند. به گزارش رويترز، گابريل با اشاره غيرمستقيم به رويکردهاي مناقشه‌برانگيز دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا هشدار داد: «يک چنين ترامپيزه کردن رفتار با يکديگر، آنهم در منطقه‌اي که به خودي خود بحران‌زده است، بسيار خطرناک است.» قابل ذکر است نزديکي روابط عربستان و دولت ترامپ در سطحي است که براساس گزارش‌ها هتل بين‌المللي دونالد ترامپ بيش از ۲۷۰ هزار دلار از سوي يک شرکت لابي‌گر مرتبط با عربستان در ضمن تلاش‌هاي اين کشور براي وقف کردن قوانين مبارزه با تروريسم آمريکا پول گرفته است. اين پول‌ها براي اتاق‌ها و خدمات هتل به منظور اختصاص يافتن به ده‌ها کهنه کار لابي‌گري آمريکا که شرکت مذکور استخدام کرده صرف شده‌اند.ديلي کالر گزارش داد: اسناد فاش شده‌اي که نزد وزارت دادگستري آمريکا براساس قانون ثبت ماموران خارجي ثبت شده بودند، نشان مي‌دهند که گروه مذکور ۱۹۰ هزار و ۲۷۲ دلار به هتل بين‌المللي ترامپ براي هزينه‌هاي اسکان و ۷۸ هزار و ۲۰۴ دلار براي هزينه‌هاي خدمات و ۱۵۶۸ دلار براي هزينه پارکينگ پول داده است. اين وب‌سايت عنوان کرد که اين پول‌ها بخشي از تلاش گسترده عربستان براي لابي‌گري عليه قانون عدالت عليه حاميان تروريسم مشهور به قانون جاستا خرج شده‌اند.