سقوط موقت بورس در چند دقيقه

معامله‌گران بازار سهام در ادامه رکود حاکم بر معاملات اين بازار در حالي ديروز نيز شاهد در جا زدن نماگرهاي بورس بودند که وقوع حادثه تروريستي در تهران باعث شد تا بر فشار فروش سهام با پرتعداد شدن عرضه‌کنندگان شوک‌زده افزوده شود.
به نقل از فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات ديروز چهار شنبه 17 خرداد ماه 96 با کاهش 535 واحدي روي رقم 79 هزار و 758 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 204 واحدي عدد 17 هزار و 230 واحد را به نمايش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 571 واحدي به رقم 86 هزار و 801 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 282 واحدي به رقم 55 هزار و 68 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش1691 واحدي عدد 178 هزار و 381 واحد را به نمايش گذاشت. همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) با کاهش 16 واحدي به 896 واحد رضايت داد. براساس اين گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 53 واحد، گروه مپنا با 31 واحد و معدني و صنعتي گلگهر با 24 واحد کاهش بيشترين تاثيرمنفي را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه مديريت سرمايه گذاري اميد با 8 واحد ، بانک کارآفرين و توسعه صنايع بهشهر هر يک با 7 واحد و پالايش نفت اصفهان با 5 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات بورس تهران به بيش از 162 ميليارد تومان رسيد که ناشي از دست به دست شدن 651 ميليون و 328 هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 50 هزار و 335 نوبت داد و ستد بود. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي کارت اعتباري ايران‌کيش توليدي ايران‌تاير گروه صنعتي بارز، بيمه ما، حق تقدم خريد سهام ايران ترانسفو، صنعتي مينو، نيروي برق دماوند، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل، نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌خراسان، قاسم ايران، تي‌بي‌سي، توليدي و خدمات صنايع نسوز توکا، حق تقدم خريد سهام شيرين‌دارو، توليدي قند شيروان قوچان و بجنورد و حق تقدم خريد سهام آن بازگشايي شدند.  همچنين پذيره‌نويسي حق تقدم استفاده نشده سهام افرانت به مدت 9 روز کاري آغاز شد. در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، اندکي بيش از 37 ميليون سهم ايران‌ترانسفو به ارزش بيش از 21 ميليارد تومان و همچنين بيش از 52 ميليون حق تقدم سهام اين شرکت به ارزش بيش از 21 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده اين شرکت کد به کد شد.


همچنين کمتر از 12 ميليون سهم بيمه آرمان به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي از سوي سهامدار عمده مواجه شد.  در گروه بهمن اما معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده به جابجايي 11 ميليون سهم به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان منتهي شد. همچنين اندکي بيش از 6 ميليون سهم گروه مپنا به ارزش بيش از 4.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده اين سهم روبه‌رو بود.
براساس اين گزارش، در ادامه معاملات بي‌رونق و رخوت‌آور بازار سهام، امروز نيز معامله‌گران اين بازار در حالي معاملاتي کم‌حجم را به نظاره نشستند که شوک حاصل از حملات تروريستي صبح ديروز تهران باعث شد، تا معامله‌گران حقيقي هيجان‌زده از حادثه‌امروز، در اغلب نمادهاي معاملاتي به دنبال واگذاري سهام باشند، هر چند که در اين زمينه حقوقي‌ها اغلب نظاره‌گر اوضاع موجود بودند، اما عرضه سهام در برخي گروه‌هاي ارزنده از جمله گروه‌هاي انفورماتيک و يا دانش‌بنيان، فرصتي براي جمع‌آوري بي‌سر و صداي سهام براي برخي معامله‌گران شد. بازار سهام در حالي با روندي رکودي به کار خود در هفته جاري پايان داد که به نظر مي‌رسد، در هفته آينده با معاملاتي متعادل و بازگشت به جريان عادي معاملات همراه باشد، بازاري که اين روزها نيازمند ترکيدن نقدينگي در تالار شيشه‌اي است.