چهارشنبه سیاه

آفتاب یزد - گروه سیاسی: تهران دوباره سیاه پوش شد و رنگ غم، آسمان آن را
فرا گرفت.... آخرین باری که پایتخت به محاصره
اندوه درآمده بود، هنگام فروریختن ساختمان پلاسکو، بزرگترین سازه ایران بود که به دنبال آن آتش نشانانمان به شهادت رسیدند. حال روز گذشته یک بار دیگر نه تنها پایتخت نشینان که مردمان جای جای ایران ساعاتی را در التهاب و دلهره به سر بردند؛ در یک
سوی تهران مجلس شورای اسلامی و


در سوی دیگرش، حرم مطهر امام خمینی(ره) در معرض حملات گروهک تروریستی داعش قرار گرفتند.
**چهارشنبه سیاه
نیم روز صبح چهارشنبه بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر ورود افراد مسلح به مجلس شورای اسلامی که به سمت نیروهای حفاظت مجلس تیراندازی می‌کردند. به گفته یکی از نمایندگان مجلس، ساعت از
ده و سی دقیقه صبح گذشته بود که 4 فرد مسلح
با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف
قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت بهارستان،
حاضرین را مورد حمله قرار داده و به سمت صحن علنی مجلس حرکت ‌کردند. جلسه علنی مجلس در حال برگزاری بود و این افراد هنگام عبور از راهروهای مجلس به طرف جایگاه خبرنگاران نیز شلیک کردند که اهالی رسانه
به داخل صحن پناه داده شدند. نکته جالب توجه آنجایی بود که افر اد مسلح قادر به یافتن مقر صحن علنی مجلس نشدند و از همین روی به طبقات خانه ملت حمله کردند.
ساعت از یازده گذشته بود که خبر دیگری منتشر شد مبنی بر شنیده شدن صدای تیر اندازی در ضلع غربی حرم امام خمینی(ره). هنوز از تعداد کشته شدگان و مجروحان آمار دقیقی به دست نیامده بود که شنیده شد یکی از مهاجمان به حرم امام، خود را منفجر کرده است. پس از وقوع تیراندازی و انفجار در حرم امام (ره) مسئولان ستاد بحران و جمعی از گارد امنیتی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در محل حاضر شده و از ورود و خروج افراد به داخل حرم مطهر جلوگیری کردند. آنطور که گفته شد محل وقوع حادثه، صحن سیدمصطفی خمینی بوده است.
پس از اعلام دو حادثه تیراندازی در حرم امام و مجلس شورای اسلامی، اورژانس تهران مجموعا ۱۷ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به این دو محل اعزام کرد. مهدی کیایی مدیرکل روابط عمومی مجلس نیز گفت که نیروهای امنیتی در حال برقراری آرامش و امنیت در مجلس هستند و هیچ یک از نمایندگان دچار آسیب دیدگی نشده اند.
**
در صحن چه خبر بود؟
سلفی به وقت تیر اندازی: درست در بزنگاهی که نیروهای امنیتی و حفاظتی ایران در حال مبارزه با افراد مسلح بودند، با انتشار تصویر سلفی از خود در صحن مجلس از سلامت خویش و سایر نمایندگان خبر داد. غلامرضا تاجگردون نیز با انتشار عکس سلفی نیز حاکمیت امنیت در صحن اطلاع داد.
اتفاقی نیفتاده است: روز گذشته بنا بود تا نمایندگان مردم به بررسی وضعیت سانحه ریزش معدن یورث بپردازند که این اقدام همزمان با حملات تروریستی شد. در این هنگام جمعی از بهارستانی ها فریاد مرگ بر آمریکا سردادند. علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در واکنش به این اتفاق عنوان کرد: «چند نفر از تروریست‌های بزدل به ساختمانی در مجلس نفوذ کردند که با آنها برخورد جدی شد. مسئله جزئی است. این اتفاق نشان می‌دهد تروریست‌ها بدنبال مسئله‌سازی برای ایران هستند. ایران قطب فعال و موثر در مبارزه با تروریست‌ها است که می خواهند بر آن خدشه ایجاد کنند. نیروهای امنیتی حتما با آنها برخورد می‌کنند.»
اما گویا یکی از نمایندگان مردم خود به مهاجمان حمله کرده بود. کوروش کرم‌پور نماینده فیروزآباد، نماینده‌ای بود که روز گذشته عنوان کرد برای دقایقی با کلت با یکی از مهاجمان در گیر شده است . او در این باره گفت: برای استقبال از مهمانانم مقابل گیت ورودی ایستاده بودم که مهاجمان وارد شدند و شروع به تیراندازی کردند. به سمت من هم تیراندازی کردند، اما من خودم را به زمین انداختم و تیر به من نخورد. جلو در ورودی اولین تروریست، اولین پاسدار را با کلت زد. مهاجم دوم نیز وارد شد و شروع به تیراندازی به مهمانان کرد که دو خانم شهید شدند. من خودم را به اتاق کناری سالن ورودی کشاندم و بعد از ورود مهاجمان، کلت پاسدار مضروب را برداشتم و به داخل ساختمان مجلس رفتم. تا طبقه اول دنبال مهاجمان رفتم که تیراندازی شروع شد. چون حدس می‌زدم در صحن از وقوع این حادثه خبر نداشته باشند، به صحن رفتم و به آقای پزشکیان اطلاع دادم.تروریست‌ها در ابتدای ورود از گیت مجلس
بعد‌از تیراندازی اولیه، به برخی زخمی‌ها هم تیراندازی کردند.
**خارج از صحن
درحالی که نیروهای امنیتی و حفاظتی به مردم هشدار می‌دادند که از بهارستان دور شوند چراکه تک تیراندازان داعش از پنجره‌های ساختمان هرمی شکل در حال تیراندازی به مردم بودند اما آنها همچنان به مشاهدات خود ادامه می دادند و با صحنه وقوع حادثه سلفی می گرفتند!
درگیری‌ها همچنان ادامه داشت و نمایندگان، کارمندان مجلس و خبرنگاران از ساختمان بهارستان تحت تدابیر امنیتی از ساختمان مجلس خارج شدند. یکی از نمایندگان مجلس گفت که یکی از افراد مسلح خود را در طبقه چهارم ساختمان مجلس در بخش دفاتر نمایندگان منفجر کرده است.به گفته وی کارمندان دفاتر نمایندگان تحت مراقبت امنیتی قرار گرفتند. اما حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر اعلام نمود که در جریان حادثه تروریستی، مسئول دفتر و مشاورش به شهادت رسیدند.همچنین هادی
بهادری نماینده ارومیه نیز گفت که حمید امدادی مسئول دفتر او مجروح شده است .در این میان حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز عنوان کرد که یکی از مهاجمان دستگیر شده و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است. در این میان بازار شایعات هم داغ بود و خبری منتشر شد مبنی بر گروگانگیری همسر و فرزند سمیه محمودی یکی از نمایندگان مجلس که در این راستا محمودی اظهار کرد: «همسر بنده در دفتر نمایندگی در طبقات مجلس حضور داشت که پیش من آمد و کنار من است بنده دختر ندارم و تنها یک فرزند پسر کوچک دارم که در شهرضا است و اصلا تهران نیست.» محمودی همچنین گروگانگیری همسر نماینده مبارکه را نیز تکذیب کرد و گفت:‌ «همسر خانم زهرا سعیدی نماینده مبارکه نیز همراه با همسر بنده از ساختمان مجلس خارج شدند؛ دختر ایشان نیز در سلامت کامل هستند.»
**حرم امام (ره)
ساعت از 14 گذشته بود که عاملین حمله به حرم امام (ره) خود را منفجر کرده و کشته شده بودند. سیدحسن خمینی نیز در پی حادثه تروریستی، در حرم امام حضور یافت و به مشاهده وقایع پرداخت. سردار ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور درباره حادثه تروریستی در حرم مطهر امام (ره) گفت:« دو نفر وارد محوطه حرم شدند که پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی یک نفر خود را منفجر کرد که این اقدام منجر به شهادت یک نفر و مجروحیت چند نفر شد. نفر دوم هم به وسیله نیروهای حفاظتی به هلاکت رسید.»
**تهران در آرامش
ساعت 15 روز چهارشنبه بود که ساختمان مجلس تحت کنترل نیروهای امنیتی درآمد و مسئولان کشور توانستند آرامش را به پایتخت بازگردانند چرا که هر 4 نفر مهاجم را به هلاکت رساندند اما در این درگیری‌ها 12 نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند و 43 نفر را هم مجروح شدند. افرادی که بسیاری از آنها کارمندان مجلس بودند؛ نه چهره‌ای نظامی به شمار می‌آمدند و نه شخصیتی سیاسی بودند. بنا به گفته مسئولان کشور عملیات تروریست‌ها ناکام ماند و نتوانستند به اهداف خود دست یابند. به هر حال قدرت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بار دیگر نمایان شد چراکه با سرعت وارد عمل شده و هرگونه ابتکار عملی را از تروریست‌ها گرفته و در نهایت آنها مجبور به عملیات انتحاری شدند. چه بسا اگر این اتفاق در هر کجای دنیا رخ می‌داد خسارات جانی و مالی فراوان‌تری را به همراه داشت.