جهان در كنار ايران؛ يك دقيقه سكوت در شوراي امنيت

حادثه تروريستي ديروز در مجلس شوراي اسلامي و آرامگاه بنيان‌گذار نظام علاوه بر تهران، دنيا را نیز شوكه كرد. محمدجواد ظريف، وزيرخارجه كشورمان كه صبح اول وقت راهي آنكارا شده بود تا با همتاي ترك خود ديداري رسمي داشته و پيرامون مسائل دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو كند، در فرودگاه اسن بوغاي ترکيه، از حادثه تروريستي در تهران ابراز تأسف كرد و گفت: «تروريسم مشکلي است که در سطح منطقه خاورميانه و جهان با آن مواجه هستيم». او ضمن محكوم‌كردن اين «اقدام كور» گفت: «به لحاظ امنيتي و اقدامات تروريستي، شرايط بسيار بدي در منطقه حاکم است».
طبيعي است كه حادثه تروريستي در مجلس شوراي اسلامي و آرامگاه امام خميني(ره) با واكنش سران بسياري از كشورهاي دنيا همراه شود. آنها با ارسال پيام‌هاي خود اين حادثه را محكوم و با ايران همدردي كردند. اعضای جلسه ديروز شوراي امنيت سازمان ملل براي همدردي با ایران يك دقيقه سكوت کردند. اين را نماينده ژاپن در سازمان ملل در صفحه توييتر خود نوشت و به خانواده قربانيان تسليت گفت.  گري لوئيس، نماينده سازمان ملل در تهران نيز با ابراز همدردي با خانواده‌هاي قربانيان حادثه تروريستي در تهران گفت: «انزجار، عامل تروريسم است، اما عشق و جست‌وجوي صلح در انتها پيروز خواهد شد».
همبستگي اروپا
فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تماسي تلفني با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان كه صبح ديروز و پيش از اين حوادث راهي آنكارا شده بود، ابراز همدردي و همبستگي کرد. او در ابتداي سخنراني‌اش در كميسيون اروپا، ديروز را يك روز غم‌انگيز توصيف كرد و گفت اخبار مربوط به اين حملات را از نزديک دنبال خواهد كرد. آنتونيو تاجاني، رئيس پارلمان اروپا نيز با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: «من با رئيس مجلس و مردم ايران اعلام همبستگي مي‌کنم».


بوريس جانسون وزيرخارجه انگلستان ضمن ابراز همدردي با ايران، گفت:«زمان آن رسيده تا جهان در مقابل اين بلايا متحد شود».
ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه در پيامي با حسن روحاني همتاي ايراني خود به خاطر حادثه ديروز همدردي و اعلام كرد اين حادثه تمايل روسيه و ايران را براي تقابل مشترک با تروريسم تشديد خواهد کرد.سرگئي لاوروف، وزير خارجه اين كشور نيز علاوه‌ بر گفت‌وگوي تلفني با ظريف، در حاشيه كنفرانس خبري مشترك با وزير خارجه اسپانيا اعلام کرد اين حمله تروريستي نشان مي‌دهد تروريست‌ها آرام نمي‌گيرند. او افزود: «مسکو به‌شدت حملات تروريستي را محکوم مي‌کند و بايد جامعه‌ بين‌المللي با همکاري يکديگر با تروريسم مبارزه کنند». لاوروف همچنين تأكيد كرد «تنش‌هاي ايجاد‌شده ميان قطر و ديگر کشورهاي عربي بايد از طريق گفت‌وگو حل شود».سخنگوي کاخ کرملين نيز  حمله تروريست‌ها به مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر امام خميني (ره) رهبر فقيد انقلاب اسلامي در تهران را به «شديدترين وجه» محکوم کرد و گفت: «ادامه حمله‌هاي تروريست‌ها بار ديگر ضرورت و اهميت تشريک مساعي و هماهنگي اقدامات در مبارزه با تروريسم ازجمله در مبارزه با گروه داعش را نشان مي‌دهد».
وزارت خارجه تركيه نيز با صدور بيانيه‌اي حادثه تروريستي ديروز را محكوم و ضمن ابراز تأسف، با خانواده‌هاي قربانيان همدردي كرد.
فرانسه كه خودش نيز پيش از اين قرباني حملات تروريستي داعش شده است، در بيانيه‌اي آورد: «ما به‌شدت حمله تروريستي که مجلس ايران و حرم رهبر فقيد ايران را مورد اصابت قرار داد محکوم مي‌کنيم».
ناتالي گوله، نایب‌رئيس کميته روابط خارجي سناي فرانسه نيز ضمن محكوم‌كردن اين حادثه اعلام کرد تروريست‌ها با حمله خود نمادهاي دموکراسي ايران را هدف قرار دادند.
او با تأكيد بر اينكه «هيچ‌کس از اين نوع حملات نفعي نخواهد برد» گفت: «ايران تنها کشور در خليج فارس است که داراي يک پارلمان دموکراتيک است، حتي اگر با معيارهاي ما همسو نباشد. ايران اخيرا در انتخابات رياست‌جمهوري خود يک روند دموکراتيک را به نمايش گذاشت».
گوله ادامه داد: «بدون شک تنش‌هاي اخير ايجاد‌شده در خاورميانه و استراتژي جديد آمريکا باعث بر‌هم‌خوردن ثبات خليج فارس خواهد شد».
اين سناتور فرانسوي همچنين گفت: «حمله برنامه‌ريزي‌شده به سمبل‌هاي جمهوري اسلامي ايران (حرم رهبر فقيد اين کشور و سيستم سياسي ايران ( پارلمان) به اين کشور صدمه بدي زده است». به گفته گوله، با توجه به بحران ديپلماتيک در شوراي همکاري کشورهاي عربي خليج فارس در رابطه با قطر، انجام چنين حملاتي تنها باعث افزايش تنش در منطقه خواهد شد.
بورگه بِرِندِه وزير امور خارجه نروژ نيز با انتشار توييتي كه همراه عكسي از خودش و وزير خارجه ايران بود، حملات تروريستي تهران را «وحشتناک» توصيف و محكوم كرد.
انجلينو الفانو،  وزير خارجه ايتاليا نيز ديروز در كنفرانس مطبوعاتي، بعد از پايان ملاقات با همتاي ارمني خود در واکنش به حوادث تهران گفت: «حمله (تروريستي) به تهران نشان داد نياز به يک استراتژي بلندمدت عليه تروريسم است که شامل عناصر امنيتي و عناصر گفت‌وگوي سياسي و مذهبي شود.
او با تأکيد بر اينکه تروريسم به شرق و غرب ضربه مي‌زند، افزود: «تروريسم بار ديگر و اين‌بار به منطقه‌اي حساس مانند ايران ضربه زد. ايتاليا حمايت خود را با حضور در تمام مناطق درگيري تضمين مي‌کند».
واكنش‌ها در آمريكا
گفتني است، وزيران امور خارجه ارمنستان و سوريه، وزير خارجه پيشين پاكستان، دبيرکل جنبش مبارزه عربي لبنان، رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان، رئيس پارلمان لبنان، پارلمان عراق و مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان عراق، نخست‌وزير گرجستان نيز در پيام‌هاي خود دو حمله تروريستي ديروز را محكوم و با تهران همدردي كردند. وزاري خارجه هند و جمهوري آذربايجان كه ديروز با ظريف ديدار داشتند نيز حوادث تروريستي تهران را محكوم كردند.
در اين ميان آمريكايي‌ها نيز ساكت نماندند. وزارت خارجه آمریکا، ضمن محکوم‌کردن حمله تروریستی در تهران، به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران تسلیت گفت. همچنين ريچارد هاس، رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا و مشاور ارشد جان كري با انتشار پيامي در توييتر خطاب به رئيس‌جمهور کشورش به حادثه تروريستي روز چهارشنبه تهران واکنش نشان داد و نوشت: «اگر قرار باشد محکوم‌کردن تروريسم معني داشته باشد نبايد اين‌کار به صورت گزينشي انجام شود. حوادث تهران نيز بايد مثل اروپا محکوم شود».
واكنش خاورميانه
مواضع كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز بعد از اين حادثه در نوع خود قابل توجه است. به خصوص عربستان، امارات و بحرين كه همين چند روز قبل با قطر ( بعد از موضع‌گيري‌هاي اخير قطر درباره ايران) به بهانه حمايت از تروريسم قطع رابطه كردند. آنها براي قطر شرط گذاشتند كه از ايران دوري كند تا روابطشان به حالت قبلي بازگردد. اكنون قطر و امارات حادثه ديروز تهران را محكوم كردند. انور قرقاش، وزير مشاور امارات در امور خارجه كه در هفته‌‌هاي اخير مواضع و اظهارات خصمانه‌اي درباره ايران مطرح كرده و به تشديد تنش ميان ايران و كشورهاي عربي دامن زده بود، ديروز تأكيد كرد «ما هرگونه حمله تروريستي به هر کشور و پايتختي را به شدت محکوم مي‌کنيم». عربستان و بحرين كه بعد از ماجراي سفارت در تهران با ايران قطع رابطه كرده‌اند نيز درباره حمله تروريستي به مجلس و مرقد بنيان‌گذار انقلاب سكوت كردند. البته سكوت عربستان درحالي است که عادل الجبير وزير خارجه اين كشور چند ساعت قبل از حوادث چهارشنبه گفته بود «بايد ايران به خاطر دخالت در امور کشورهاي منطقه و حمايت از تروريست‌ها مجازات شود».او ديشب نيز با تأكيد بر اينكه هيچ دليلي وجود ندارد که ثابت کند افراط‌گرایان سعودی در حمله تروریستی به تهران دست داشته‌اند، گفت: عربستان تمام حملات تروریستی را در هر‌‎جا که باشد، محکوم می‌کند.