دفاع از خانه ملت

شرق: تروريست‌ها به «خانه ملت» و حرم امام (ره) شبيخون زدند. يکباره دو گوشه از شهر در دود و آتش پيچيد. نمايندگان مشغول کار بودند و جمعي در حرم امام خميني (ره) مشغول زيارت. تروريست‌ها حالا رسيده بودند به دو نقطه از شهر. نیت‌‌ آنها مانند هميشه حرکت‌هاي انتحاري است. روايت زماني و مکاني «شرق» از رخداد ديروز را بخوانيد.
بامداد آشوب
بهارستان بر پاشنه هميشه مي‌چرخد. همه چيز عادي است. در نبود علي لاريجاني، مسعود پزشکيان رياست جلسه را بر عهده دارد. مجلس بنا دارد برخي قوانين غيرضرور را ملغي کند. دستور کار اين است: «گزارش کميسيون قضائي به مجلس طرح الغای برخي قوانين از تاريخ 1310 تا 1328». نمايندگان مشغول بررسي‌اند. عقربه‌هاي ساعت آرام‌آرام 10 صبح را رد مي‌کند؛ دقايقي پيش از 10:30 صبح؛ نمايندگان همچنان مشغول بررسي موضوع‌اند. هيچ‌کس خبر ندارد که کمي آن ‌سوتر از صحن علني چهار تروريست از درِ ديدارهاي مردمي در حال ورود به بهارستان‌اند.
 «کوروش کرم‌پور»، نماينده فيروزآباد در مجلس، به سمت سالن شماره 2 مجلس مي‌رود تا همراه ميهمانانش وارد شود؛ اما پيش از ورود ميهمانانش، تروريست‌هاي داعشي وارد شده‌اند. کرم‌پور به «شرق» مي‌گويد: «به خاطر اينکه ميهمان داشتم، به سالن شماره 2 رفتم. با پاسدارها احوال‌پرسي کردم. ميهمان‌ها بيرون سالن بودند؛ با پاسدار مسئول بازرسي مشغول احوال‌پرسي بودم که نخستين تروريست با کلت به همان پاسدار شليک کرد و او را به شهادت رساند». 
نمايندگان همچنان مشغول موافقت و مخالفت با طرح مد نظر بودند. کرم‌پور مي‌گويد: «تروريست بعدي با چند متر فاصله وارد شد. با کلاشنیکوفي که داشت، شليک مي‌کرد. 
خودم را روي زمين انداختم. تروريست‌ها وارد سالن شدند و مردمي را که آنجا بودند، به رگبار بستند. خواستند از سالن خارج شوند و به سمت ساختمان بروند. يکي از پاسدارها بلند شد تا دفاع کند؛ او را هم زدند و به شهادت رساندند». او درباره تعداد تروريست‌ها مي‌گويد: «چهار نفر را ديدم. آنها کوله‌پشتي داشتند و تجهيزات دستشان بود؛ کلت، کلاشنیکوف، نارنجک و جليقه انفجاري. خودم را رساندم به سالن. يک نفرشان را ديدم؛ به سمت او تيراندازي کردم.
 دنبال تأخير در کارشان بودم. به سمت همديگر تيراندازي مي‌کرديم». صحن همچنان آرام است و نمايندگان مشغول کار عادي؛ کرم‌پور خودش را به صحن مي‌رساند و به رئيس جلسه خبر را مي‌دهد؛ لباس آغشته به خونش از حادثه خبر مي‌دهد؛ «نگران بودم تروريست‌ها وارد صحن شوند. آنجا وارد محوطه شدم و از موانع عبور کردم تا خودم را به صحن برسانم. 
موانع بلندي بودند که مجبور شدم از روي آنها بپرم که پايم هم کمي آسيب ديد. وارد صحن شدم. به آقاي پزشکيان توضيح دادم. دو نماينده را مأمور کردند که با نيروهاي حراست و حفاظت صحن را حفاظت کنند. 
ايشان خيلي خونسرد جلسه را اداره کردند. دوباره خودم را به سالن محل درگيري رساندم. حفاظت آنجا بود. سردار جعفري، فرمانده کل سپاه، هم خودش را به صحنه رساند و وحدت فرماندهي بين نيروها ايجاد شد».
دلهره در بهارستان
اين نخستين‌بار است که نيروهاي امنيتي و حفاظت به طور مسلح در صحن علني مجلس تردد مي‌کنند؛ هرچند پشت تريبون حرفي از حمله تروريستي بر زبان نمي‌آيد؛ اما ترس و دلهره و نگراني در چهره نمايندگان پيداست. گوشي‌ها مدام زنگ مي‌خورد و خانواده‌ها نگران‌اند و احوال‌پرس.
عليرضا رحيمي هم در صحن نشسته و حالا ساعاتي بعد مشاهداتش از بهارستان را اين‌طور روايت مي‌كند «کورش کرم‌پور با اسلحه‌اي همراه وارد صحن شد. 
براي دلجويي از تجمع  مال‌باختگان مؤسسه کاسپين و حضور در جمع آنها به بيرون صحن رفته بود. در صحن آقاي برومندي، نماينده مرودشت، نيز دوان‌دوان بطري آبي پيدا مي‌کند و خود را بالاي سر آقاي دکتر انصاري، نماينده فارس، مي‌رساند.
 همسر آقاي انصاري در طبقه پنجم يا ششم دفاتر نمايندگان محبوس شده بود و تروريست‌ها در طبقه چهارم و ششم حضور داشتند. حالش واقعا منقلب بود. مي‌گفت نيم ساعت قبل پيامک همسرش را دريافت کرده. 
آقايان دکتر عارف، تابش، بادامچي و کاظمي در تلاش براي آرام‌کردنشان بودند. اضطراب خانم محمودي، نماينده شهرضا، در بي‌خبري از سرنوشت همسرش که در دفاتر نمايندگان محبوس شده بود، جلب توجه مي‌کرد. تيم حفاظت آقاي لاريجاني در صحن حضور يافته‌اند. نخستين بار است که محافظان رئيس وارد صحن مي‌شوند. عده زيادي از خبرنگاران و عکاسان خبري و تيم‌هاي صداوسيما هم در جايگاه خبرنگاران در طبقه فوقاني صحن محبوس‌اند و اجازه خروج ندارند. 
هيچ نماينده‌اي اجازه خروج از صحن ندارد. ديدن نيروهاي حفاظت به ‌صورت مسلح در صحن براي اولين بار چشمگير است. سه نماينده جديد نيز که در انتخابات ميان‌دوره‌اي انتخاب شده‌اند، مشغول اداي سوگند رسمي هستند. روز اول ورودشان به مجلس و نمايندگي است».
چرخش اخبار در فضاي مجازي
خبرها با سرعت در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود. بيرون از مجلس شلوغ است. مأموران راهنمايي و رانندگي، پل چوبي به سمت بهارستان را مسدود کرده‌اند. در ميدان بهارستان و خيابان‌هاي اطراف نيروهاي انتظامي و امنيتي موضع گرفته‌اند. خيابان‌هاي منتهي به مجلس مسدود است؛ البته براي عبور خودرو و موتورسوار؛ دقايقي بعد هم براي عبور عابران.
 نيروهاي انتظامي اغلب مسلح‌اند، برخي‌ از آنها سوار بر موتورها در خيابان در حال چينش‌اند. افرادي که در محل تحويل وسايل مراجعه‌کنندگان‌اند، در همان محل نگه داشته شدند تا نه کسي وارد شود و نه کسي خارج از ضلع شمال‌شرقي مجلس؛ اما در اين ضلع سکوت برقرار است و فقط برخي خبرنگاران و نيروهاي امنيتي حاضرند، صداي تيراندازي‌ها بيشتر به گوش مي‌رسد.
خيابان مجاهدين اسلام که پنجره اتاق‌هاي کار برخي نمايندگان مشرف به آن است، خالي است. تنها نيروهاي امنيتي در آن حضور دارند.
 مردم زيادي هم پشت نوارهاي زردرنگ پليس که خيابان را بسته ايستاده‌اند. ضلع جنوبي مجلس هم همين شکل را دارد. ضلع شرقي مجلس اما کمي خلوت‌تر است. نيروهاي انتظامي کمرکش خيابان را بسته‌اند. دقايقي بعد هيچ‌کس اجازه ندارد وارد محدوده شود.
دورتر از تقاطع خيابان مجاهدين اسلام با مجلس به سمت ميدان شهدا، پليس خيابان را بسته. آمبولانس‌ها آژيرکشان از خيابان‌هايي که مسدود شده مي‌گذرند و به سمت مجلس مي‌روند. افراد زيادي تجمع کرده‌اند. نيروهاي انتظامي به هر شکلي قصد دارند مردم و حتي خبرنگاران را از محل دور کنند.
در هر صورت صداي تيراندازي‌ها بين نيروهاي امنيتي- انتظامي و تروريست‌هاي داعشي در اضلاع غربي، شرقي و شمالي مجلس به خوبي شنيده مي‌شود؛ تيراندازي‌هاي تکي، رگباري و صداهايي شبيه انفجار.
صداي تير مي‌آمد، ايستاديم به نماز
طيبه سياوشي، نايب‌رئيس فراکسيون زنان مجلس، مي‌گويد: «شدت انفجار آن‌قدر زياد بود که داخل صحن متوجه آن شدم. فکر کنم هم‌زمان با انفجار انتحاري يکي از تروريست‌ها اين صدا در صحن به گوشم رسيد. خلاصه در صحن مانده بوديم. گفتند خانم‌ها اول بيرون بروند. من تذکري داشتم درباره سخنان توهين‌آميز امام جمعه ساوه به زنان و مصر بودم که صحن را ترک نکنم و تذکرم را بخوانم. از جهت ديگر از وضعيت مسئول دفتر و مشاورم بي‌اطلاع بودند، آنها طبقه پنجم گير افتاده بودند. بعد که تذکر را خواندم از حفاظت گفتند بايد صحن را ترک کنيم، در تلاش بودند که ما را خارج کنند که يکباره صداي تيراندازي شديدي آمد و سپاه ما را برگرداند».
سياوشي سخنانش را اين‌طور ادامه مي‌دهد: «آقاي لاريجاني آن موقع در صحن مجلس را مديريت مي‌کردند. حدود 12 و نيم بود که جلسه پايان يافت. ايستاديم به نماز. همان موقع با نردبان خبرنگاران و عکاسان را پايين‌آوردند و تا از همان در اصلي- تالار آفتاب- خارج شوند. عجيب آنکه وقتي همان موقع از سمت در تالار مشروطه در حال ترک سالن بوديم هم جمعيت زيادي از مردم بيرون ايستاده بودند. نکته اينکه ما دائم مي‌گوييم مجلس به اندازه کافي حريم امنيتي دارد درحالي‌که ندارد و اميدواريم در اين زمينه تهميدات لازم انديشيده شود. به‌ويژه مقابل در ديدارهاي مردمي که فضاي تجمع‌ها نيز شکل گرفته و نيازمند رسيدگي و نظارت بيشتري است».
آن بيرون، در شلوغي‌ها  «هانيه اکبري» آمده بود تا پيگير حق و حقوق خودش باشد و از آموزش‌ياران نهضت سوادآموزي است که به اتفاق شماري از همکارانش براي پيگيري مطالبات صنفي خود به مجلس مراجعه کرده است. او از جمله افرادي است که در جريان حادثه تروريستي ديروز مجلس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.
طبقه هفتمي‌ها
پاکدامن مشاور طيبه سياوشي است. مي‌گويد: «ساعت 10:30 بود که صداي تيراندازي آمد. ما در طبقه هفتم بوديم و سه نفر مراجع داشتيم. مراجعان را به داخل اتاق راهنمايي کرديم. پشت درها را بستيم و در اتاق باقي مانديم. 
تقريبا تا ساعت 14 در دفتر مانديم. در اين فاصله زماني صداي تيراندازي توأمان شنيده مي‌شد. از سوي ديگر صداي انفجار هم شنيده شد. مثل صداي انفجار نارنجک. 
از سه نفر مراجعه‌كننده، يک پيرمرد بود و دو نفر از دانشجويان نخبه. در اتاق که بوديم داشتيم به نقشه حمله  و درگيري در صورت ورود مهاجمان فکر مي‌کرديم. پيرمرد به ما گفت من چون پيرم مهاجم را بغل مي‌گيرم و شما جوان‌ها بعدا به او حمله کنيد! ساعت دو بعدازظهر بود  که به کمک نيروهاي گارد حفاظت از همان مسيري که مسير تردد روزانه ماست از ساختمان مجلس خارج شديم».
طبقه ششمي‌ها  
غفاري، همسر سميه محمودي نماينده شهرضا به ديدار همسرش آمده بود که به ناگاه پي به واقعيت برده و درگير ماجرا مي‌شود. روايت او از آنچه در ساعات حضورش در اتاقي در طبقه ششم بهارستان بر او گذشته اين است «ما در طبقه ششم در اتاق همسرم سميه محمودي حضور داشتيم. از حدود ساعت 10 صداي تيراندازي را شنيديم و با ارتباطي که از طبقات و راهروها گرفتيم، متوجه شديم که تروريست‌ها وارد طبقات شده‌اند. به همين دليل هم پيشنهاد کردم که هر چند نفر از نمايندگان در اتاق‌ها پنهان شويم. 
درهاي اتاق را بستيم و پشت درها را با کمد‌ها محصور کرديم. وسيله دفاعي ديگري هم نداشتيم به غير از همين محصورکردن. به همراه همسر خانم سعيدي نماينده مبارکه و شش نفر ديگر در اتاق همسرم خانم محمودي محبوس شده بوديم. تروريست‌ها وارد طبقات شده بودند و به وسيله نيروهاي گارد حفاظت مجلس در طبقات چهار و پنج محبوس شده بودند. 
قبل از آن هم در طبقه دوم شروع کرده بودند به تيراندازي در دفتر نماينده‌ها که بر همين اساس هم مشاور و رئيس دفتر آقاي حاجي‌دليگاني به شهادت رسيدند. به همين دليل ما در اتاق‌هاي خود مانديم. هنوز داخل اتاق بوديم؛ از بوي گرد و خاک و دود متوجه شديم که يکي از تروريست‌ها خود را در همان طبقات چهار و پنج منفجر کرده است. ساعت دو بعد از ظهر بود که به کمک نيروهاي گارد توانستيم از اتاق خارج شده و فرار کنيم. اين درحالي بود که هم‌زمان با خارج‌شدن ما صداي تيراندازي مي‌آمد و درگيري ادامه داشت».
پلان آخر
وضعيت همان است؛ دايره امنيتي بيرون مجلس گسترده‌تر شد. مأموران سعي مي‌کنند مردم اطراف مجلس حاضر نباشند. حدود ساعت 12:30 تا 13 برخي خودروها از داخل مجلس بيرون آمدند. گويا تعدادي از نمايندگان از مجلس خارج شدند. 
حوالي همان ساعت بود که خبرنگاران داخل صحن هم که محبوس بودند بيرون آورده شدند؛ نفس راحتي کشيدند. مي‌گفتند نردباني آوردند تا خبرنگاران را از جايگاه خود به داخل صحن بياورند ولي نردبان کوتاه بود. 
نهايتا آنها را از مجلس خارج کردند. ديگري مي‌گفت که خبرنگاران را از جايگاه خبرنگاران در بالاي صحن به تالار آفتاب در مجلس منتقل کردند و سردار جعفري فرمانده سپاه، از آنجا تا در خروجي مجلس آنها را هدايت و همراهي کرد. 
مي‌گفتند که علاوه بر صدا، بوي باروت هم در مجلس پيچيده بود؛ فضا بر اثر شليک‌ها، دودگرفته شده بود.
همچنان صداي تيراندازي شنيده مي‌شد. ضلع شرقي مجلس به لحاظ ازدحام آرام‌تر ولي پرسروصداتر بود. حول‌و‌حوش ساعت دو عصر بود که نزديکي‌هاي در شماره 4 مجلس صداهاي تيراندازي بلند شد؛ صدا به گونه‌اي بود که انگار از داخل ساختمان است. ولي ناگهان اين‌طور به نظر رسيد كه صداي تير از داخل ساختمان نيست و در محوطه شليک مي‌شود؛ صداي شليک‌ها نزديک‌تر مي‌شد و اضطراب در چهره تعدادي از خبرنگاران و افراد حاضر در محل عيان‌تر. آنها به‌سرعت به خيابان پشتي فرار کردند. صداي تيراندازي فرو‌نشست.
 نيروهاي امنيتي همچنان در رفت‌وآمد به خيابان‌ها بودند. حوالي ساعت سه عصر بود؛ يک منبع مطلع گفت که تروريست‌هاي مهاجم کشته شدند و عمليات پايان يافته؛ او همچنين گفت که لاريجاني در حال بازديد از ساختمان است. 
او گفت كه نيروهاي امنيتي هم مشغول پاک‌سازي هستند. اما حاضران در ضلع شمالي از صدايي شبيه به انفجار يا تيراندازي خبر دادند. دقايقي بعد گفته شد که دو تروريست جليقه انتحاري خودشان را منفجر کردند و کشته شدند. آرام‌آرام نيروهاي امنيتي از داخل محوطه مجلس بيرون مي‌آمدند؛ با شيلنگ‌هاي آبياري فضاي سبز، آبي به دست و رويشان مي‌زدند؛ تا خستگي بيش از چهار ساعت نبرد با تروريست‌ها را کم کنند. کم‌کم برخي خبرنگاران توانستند از ضلع شرقي به ضلع شمالي و مقابل در مجلس در خيابان مجاهدين اسلام بروند.
 آمبولانس‌ها و خودروهاي پليس وسط خيابان بودند. بعضا نيروهاي انتظامي و امنيتي با چهره‌هاي خسته از درگيري نشسته بودند. هيچ‌کس ميل به سخن‌گفتن نداشت و اگر حرفي هم مي‌زدند از روي اجبار بود. سکوت سنگيني خيابان را فراگرفته بود. 
--------------------------------------
انتحاري در صحن غربي حرم
 


هم‌زمان با آغاز حمله تروريستي در مجلس، ساعت 10:40 هم دو مهاجم از در غربي حرم وارد محدوده اطراف حرم مي‌شوند، اما نمي‌توانند وارد صحن بشوند. تيراندازي‌ها و انفجارها هم همگي اطرف صحن غربي حرم امام صورت گرفته و مهاجمان به هيچ طريق امکان ورود به صحن را پيدا نمي‌کنند. به گفته محمدعلي انصاري، سرپرست حرم، يکي از مهاجمان، قبل از ورود به محوطه، انفجاري را در آنجا انجام مي‌دهد. 
به گفته انصاري، اين دو مهاجم، هم‌زمان تيراندازي‌هاي کوري را در محدوده بيرون از حرم شروع و بي‌هدف به سمت سقف‌ها و در و ديوار تيراندازي مي‌کنند. در اين اثنا يکي، دو نفر از کارگران و نيروهايي که بيرون از حرم بودند، جراحت برمي‌دارند و يکي از نيروهاي خدماتي به شهادت مي‌رسند. مهاجمان بعد به سمت حرم حرکت مي‌کنند. اما بدون اينکه به حرم وارد شوند، در گيت مأموران نيروي انتظامي، با مقاومت آنها مواجه مي‌شوند که یکی از آنها با تيراندازي‌ نيروهاي امنيتي و نيروهاي انتظامي هدف قرار مي‌گيرد و جليقه انفجاري او منفجر شود. نتيجه اينکه يکي از عوامل انتحاري با تيراندازي نيروهاي امنيتي کشته شده و نفر دوم، که پشتيبان او در محوطه بيرون از حرم بوده، به حرکت خود ادامه مي‌دهد، ولي چون با سد مستحکم نيروهاي امنيت و حفاظت اطراف حرم مواجه مي‌شود، به سمت بيرون فرار کرده و هدف قرار مي‌گيرد و کشته مي‌شود. به گزارش جماران، مهاجمان حرم امام هم به زبان عربي صحبت کرده‌اند.
انصاري گفت: آثار زيادي از تروريست‌ها، از جمله اسلحه‌ها و ساک‌هايي که داشتند، برجاي مانده است. البته جنازه کسي که به وسيله نيروهاي ما منفجر شده کاملا متلاشي شده و جنازه ديگري که قبل منفجرکردن جليقه انفجاري خود، هدف قرار گرفته قابل تشخيص است.
----------------------------------------
سپاه هيچ خون پاكي را بدون انتقام نمي‌گذارد
 
ايسنا: در پي اقدام تروريستي که (چهارشنبه هفدهم خردادماه) در مجلس شوراي اسلامي و مرقد مطهر امام خميني (ره) به وقوع پيوست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه‌اي به تشريح اين اقدام ددمنشانه پرداخت. متن کامل اطلاعيه به اين شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم ملت شريف و قهرمان ايران همانگونه که اطلاع‌رساني شده است در ساعت 10:15 صبح ديروز سه نفر تروريست در پوشش مراجعه به نمايندگان با ورود به درب مراجعات مردمي مجلس شوراي اسلامي و درگيري با پاسدار محافظ درب، وي را به شهادت رسانده و با ورود به سالن مراجعات، مردم در انتظار ملاقات با نمايندگان خود را به رگبار بستند که متأسفانه در اين حمله وحشيانه تعدادي از هموطنان بي‌گناه ما به شهادت رسيدند. در ادامه تروريست‌ها تلاش داشتند وارد ساختمان مجلس شوراي اسلامي شوند که با عکس‌العمل به‌موقع يگان حفاظت مجلس مجبور به پناه‌بردن به يکي از طبقات ساختمان مراجعات مردمي شدند  که در مواجهه با کارمندان اين ساختمان نيز تعدادي ديگر را به شهادت رساندند. با ورود قاطعانه يگان ويژه حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و کمک و پشتيباني نيروي مقتدر انتظامي در مدت يک ساعت تروريست‌ها در محل اختفاي خود به محاصره درآمده و سرانجام همه آنها  به هلاکت رسيدند. يادآوري اين نکته حائز اهميت است که در طول اين درگيري‌ها مجلس شوراي اسلامي جلسه علني خود را در نهايت امنيت و آرامش ادامه داده و اقدام جنايتکارانه تروريست‌ها هيچ اختلالي در کار مجلس ايجاد نکرد. هم‌زمان با اين اقدام تروريستي دو نفر ديگر از تروريست‌ها با ورود به صحن حرم مطهر امام خميني(ره) و به‌شهادت‌رساندن يک کفشدار مردمي، با اقدام به‌موقع نيروي انتظامي مواجه و هر دو به هلاکت رسيدند. افکار عمومي مردم جهان به‌ويژه ملت ايران اين اقدام تروريستي که يک هفته پس از جلسه مشترک رئيس‌جمهور آمريکا با سران يکي از دول مرتجع منطقه که پيوسته حامي تروريست‌هاي تکفيري است را بسيار معنادار و برعهده‌گرفتن مسئوليت آن توسط داعش را بيانگر دست‌‌داشتن آنها در اين اقدام سبوعانه مي‌داند. 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ثابت کرده است ريخته‌شدن هيچ خون پاکي را بدون انتقام نمي‌گذارد و همان‌طور که امروز نيز با کمک نيروي انتظامي تمامي اين تروريست‌ها را به هلاکت رساند، به ملت ايران اطمينان مي‌دهد براي صيانت از امنيت ملي کشور و حفاظت از جان مردم عزيز لحظه‌اي درنگ نخواهد کرد.
هيچ خللي در امنيت نداريم
به گزارش فارس سردار محمدحسين نجات جانشين سازمان اطلاعات سپاه هم  در تشريح حوادث تروريستي صبح امروز در تهران اظهار كرد: سه نفر تروريست که ميانگين سن آنها بين 20 تا 25 سال بود، صبح ديروز حدود ساعت 10:15 در پوشش اينکه مي‌خواهند با نمايندگان مردم ملاقات کنند، به درِ مراجعات مردمي ساختمان مجلس شوراي اسلامي مراجعه کردند. از آنجا که اين افراد بسته‌اي همراه خود داشتند، محافظ درِ ورودي به آنها مشکوک شده و موقعي که مي‌خواست آنها را بازرسي کند، اين افراد با محافظ درگير مي‌شوند و او را به شهادت مي‌رسانند.
او تصريح کرد: تروريست‌ها سپس بلافاصله وارد سالن مربوط به مراجعات مردمي مي‌شوند و همان‌طور که مي‌دانيد در آن سالن هميشه تعدادي افراد حاضر هستند که خواستار ديدار و ملاقات با نمايندگان هستند و اگر آن نماينده در صحن پارلمان حضور نداشته باشد، آنها در دفتر کار با نماينده ملاقات مي‌کنند. جانشين سازمان اطلاعات سپاه افزود: اين تروريست‌ها بلافاصله بعد از اينکه وارد اين سالن مي‌شوند مردم را به رگبار مي‌بندند که متأسفانه تعدادي از هم‌وطنان بي‌گناه در محل مراجعات مردمي به شهادت مي‌رسند. سردار نجات با بيان اينکه تروريست‌ها مسلح به مسلسل و تعداد قابل‌توجهي کيف خشاب بودند، گفت: آنها مي‌خواستند وارد ساختمان مجلس شوراي اسلامي شوند که با اقدام به‌موقع نيروهاي حفاظت مجلس روبه‌رو مي‌شوند و نمي‌توانند وارد منطقه‌ منتهي به ساختمان پارلمان شوند و براي همين مجبور مي‌شوند به يکي از طبقات ساختمان مراجعات مردمي پناه ببرند که در آنجا در مواجهه با کارمندان، تعدادي از اين عزيزان را هم به شهادت مي‌رسانند. او خاطرنشان کرد: با اطلاع به يگان عمليات ويژه حفاظت سپاه، بلافاصله اين يگان وارد شده و با کمک و پشتيباني نيروي انتظامي، در حدود يک ساعت اين تروريست‌ها را که مجبور شده بودند در يکي از اين طبقات مخفي شوند، به محاصره درمي‌آورند که در مواجهه با يگان ويژه هر سه تروريست به هلاکت مي‌رسند.
او گفت: اين دو اقدام يک هفته بعد از جلسه مشترک آمريکا با سران يکي از دولت‌هاي مرتجع منطقه صورت گرفت که هم آمريکا و هم اين دولت طبق اسناد، به‌وجود‌آورنده داعش هستند. جانشين سازمان اطلاعات سپاه تصريح کرد: اينکه اين دو عمليات يک هفته بعد از اين جلسه برگزار مي‌شود، يعني هم آمريکا و هم رژيم سعودي به مزدوران خود دستور داده بودند که دست به اين کار بزنند و آنها هم آمدند و با وجود اينکه تعدادي از مردم و پاسداران ما را به شهادت رساندند، اما نتوانستند به هدف خود برسند. سردار نجات با بيان اينکه هيچ خلل امنيتي‌ای نداريم، افزود: هدف تروريست‌ها ضربه‌زدن به مجلس بود که در رسيدن به هدف خود ناکام ماندند.
او ادامه داد: در طول اين درگيري، يعني از زمان ورود تروريست‌ها تا وقتي يگان ويژه وارد عمليات مي‌شود، مجلس در امنيت کامل بود و ضمن اينکه بچه‌هاي ما در اين طبقه در حال درگيري با تروريست‌ها بودند، جلسه علني بدون هيچ اختلالي ادامه داشت. جانشين سازمان اطلاعات سپاه درباره مليت تروريست‌ها نيز گفت: طبق فيلمي که آنها از خودشان ضبط و به وسیله شبکه داعش پخش کردند، اين تروريست‌ها به زبان عربي صحبت مي‌کنند، اما اينکه مليت آنها متعلق به کدام کشور است، هنوز معلوم نيست. سردار نجات در پايان خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران ثابت کرده که ريخته‌شدن هيچ خون پاکي را بدون انتقام نمي‌گذارد و هرچند امروز با کمک برادران نيروي انتظامي توانست تروريست‌ها را به هلاکت برساند اما هم از آنها و هم از دستوردهندگان به آنها انتقام خواهد گرفت.
انتقام شهدا  را  مي‌گيريم
جانشين فرمانده کل سپاه هم ديروز گفت: بي‌ترديد انتقام خون شهداي حادثه تروريستي امروز تهران را از تروريست‌ها، وابستگان و حاميان آنان خواهيم گرفت. سردار حسين سلامي با تشريح اقدام تروريستي صبح ديروز در مجلس شوراي اسلامي و مرقد مطهر امام(ره) گفت: عمليات ديروز افتخارآميز بود به‌ويژه اينکه هيچ وقفه‌اي در جلسه نمايندگان رخ نداد و مردم از راديو شنونده مشروح جلسه علني بودند. سلامي تأکيد کرد: تروريست‌ها از دو نقطه يعني حرم امام خميني(ره) و مجلس شوراي اسلامي اقدام به عمل جنايت‌کارانه خود کردند، اما بدانند ما لحظه‌اي در مبارزه با تروريسم از پاي نخواهيم نشست و بي‌ترديد انتقام خون شهداي امروز اين دو حادثه تروريستي را از تروريست‌ها، وابستگان و حاميان آنان خواهيم گرفت.
------------------------------------------------
   همبستگي ملي در  شبكه‌هاي اجتماعي ؛همدلی داغ شد
شرق، صدرا محقق: صبح روز گذشته و درست لحظاتی پس از خبری‌شدن حادثه تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره) واکنش‌های کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک و توییتر و ایسنتاگرام تا تلگرام به این موضوع شروع شد. در لحظات ابتدایی بسیاری از کاربران اقدام بهه خبررسانی در این ‌باره می‌کردند، کسانی که از جزئیات مطلع بودند یا در حوالی محل‌های حادثه بودند از دیده‌ها و شنیده‌های خود می‌نوشتند و کسانی هم به نقل از افراد مطلع یا خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نکاتی را طرح می‌کردند، کمی بعد جریان غالب نوشته‌ها و مطالب منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی به سمت همدردی و اتحاد و نوشتن درباره وطن و مقاومت و ایستادن و لزوم همدلی با هم رفت. کاربران ایرانی زیادی، با تفکرات و دیدگاه‌های مختلف و متفاوت، از تهران تا خوزستان و آذربایجان‌ها و سیستان‌وبلوچستان، تا چهارگوشه جهان از اروپا و آمریکا تا استرالیا و شرق دور، در رابطه با حس و حال و نگرانی و نگاه خود به اتفاق تلخی که برای تهران افتاد می‌نوشتند. بخشی از نوشته‌های کاربران حاکی از احساسات و دل‌نگرانی آنها بود و برخی رهنمودهایی برای دیگر هم‌وطنان که در هنگامه بروز مسائلی از این دست باید چگونه رفتار و برخورد کرد. آنچه در ادامه آمده است بخشی از واکنش‌های این کاربران در شبکه‌های اجتماعی و به‌وي‍ژه در توییتر و فیس‌بوک است. 
یکی از کابران در توییتر به نام «دلنها» در رابطه با این حادثه و با اشاره به اتفاق تلخی که رخ داد نوشت: «هر تهدیدی رو میشه یک فرصتش کرد، امیدوارم اتفاق امروز سبب اتحاد ملی بیشتر ایرانی‌ها بشه و تروریست‌ها از هر گروهی هستند، بفهند جایی بین ما ندارند».
نوشتن شعرهای ملی هم در این روز رونق فراوانی داشت و افراد بسیاری بخش‌های مختلف سرود‌ «ای ایران» و دیگر سرودها و شعارهای ملی‌گرایانه را با عکس‌های مختلف منتشر کردند. از جمله این بیت: «دشمن! ار تو سنگ خاره‌ای من آهنم، جان من فدای خاک پاک میهنم...».
کاربران زیادی هم روز گذشته به شیوه‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های مختلف در این رابطه انتقاد کردند. کاربران بسیاری از عدم پوشش خبری به موقع و حرفه‌ای و شفاف شبکه خبر نوشتند و آن را نقد کردند. کاربران دیگری هم به رسانه‌های خارج از کشور نقد کردند، از جمله این نوشته کاربری به نام «دن ایمان» که در توییتر در نقد بی‌بی‌سی نوشت: «BBCفارسی از لفظ «عملیات موفقیت‌آمیز تروریستی در تهران» استفاده می‌کنه، واقعا عملیاتشون موفقیت‌آمیز بود؟ بی‌بی‌سی از اهداف عملیات باخبر بوده؟».
در واکنش به عدم انتشار خبرهای دقیق و سریع از حادثه، مهدی پرپنچی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در واکنشی در توییتر خود چنین نوشت: «در اروپا هم پلیس و مراجع امنیتی، اخبار رسمی و دقیق درباره حملات تروریستی در جریان را بسیار کند و مبهم اعلام می‌کنند. انتقاد بی‌جا نکنیم».
عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی ایران هم در توییتر خود بعد از این حادثه چنین نوشت: «اینجا ایران است، در خانه ملت، شیعه، سنی، کرد، آذری، بلوچ، عرب، فارس، ترکمن، لر، همه یک‌صدا در مقابل هر متجاوزی به این خاک ایستاده‌ایم...».
یکی دیگر از کاربران توییتر به نام «مماس» هم با انتشار تصویری از نقشه ایران روی کره زمین چنین توییتی کرد: «از کل دنیا، همین یه تیکه خاک که بهش می‌گیم ایران سهم ماست، حفظ امنیت و موجودیتش رو سیاسی و ‌جناحی نکنید، همه اینا میان و میرن، ایران ولی باز سرجاشه».
کاربری به نام کیوان که خارج از ایران زندگی می‌کند هم از حس خود موقع دیدن و شنیدن اخبار درباره حادثه تروریستی دیروز نوشت: «دیدن تصاویر حمله تهران واقعا سخت است. مردان مسلح. رد خون بر دیوار. کودکی که از پنجره ساختمان آویزان شده. مچاله می‌شویم جلوی مانیتور».
کاربری دیگر نیز این شعر را توییت کرد: «با هم پشت ما کوهه، نمی‌ترسیم، نمی‌افتیم، نمی‌بازیم، این آواز نمی‌میره، تا وقتی که هم‌آوازیم».
«نفیسه مرشدزاده» هم در توییتر خود اين مطلب را پست کرد: «از باقی حملاتی یاد کنیم که تا الان با درایت نیروهای امنیتی‌ کشور خنثی شده تا این تجربه برای نسل‌های جدید، این‌قدر تازه باشد».
علی نصری تحلیلگر مسائل سیاسی هم در فیس‌بوک و کانال تلگرامی خود در واکنش به انتشار پوسترهایی که روی آن به انگلیسی نوشته شده برای تهران دعا کنیم و... از زاویه‌ای دیگر موضوع را دید و نوشت: «پوستر «Pray for Tehran» را دوست ندارم. این پوستر «تهران» را در کنار شهرهای «قربانی» داعش‌‌‌ قرار می‌دهد: «پاریس»، «لندن»، «بروکسل»، «استانبول»... تهران یک «قربانی» مظلوم و منفعل داعش نیست. تهران پوست داعش و سایر گروه‌های تروریستی را در سراسر منطقه کَنده است. بگذارید کسانی که امروز در شبکه‌های اجتماعی از عملیات تروریستی داعش در تهران ابراز خوشحالی می‌کنند پوستر «Pray for ISIS» بسازند!».
احسان سلطانی هم از همین زاویه موضوع را دیده و در فیس‌بوکش این‌طور نوشته است: «قرار نیست برای قربانیان عملیات تروریستی امروز پایتخت شمع روشن کنیم. برای قربانیانی که داعش به شهادت رساند عزاداری نمی‌کنیم. این همان چیزی است که تروریست‌های داعش انتظارش را می‌کشند: دیدن غم و غصه و نگرانی ناشی از اقدامات تروریستی رذیلانه‌شان؛ مردان و زنان این سرزمین در طول تاریخ نشان داده‌اند که با دست خالی هم توان دفاع از کشور و گرفتن انتقام خون به‌زمین‌ریخته تک‌تک فرزندانش را دارند، چه برسد به حالا که یکی از قدرت‌های این منطقه هستند. داعش و حامیانش آرزوی عراق و افغانستان‌شدن ایران را به گور خواهند برد». کاربران زیادی هم به یکی از شهدای حادثه تروریستی دیروز در مجلس اشاره کرده و درباره او این‌طور نوشتند: «شهادت هانیه اکبری آموزش‌یار نهضت سوادآموزی در حمله امروز که برای پیگیری مطالبات صنفی از استان لرستان به مجلس و تهران آمده بود مظلومانه‌ترین اتفاق دیروز بود».
گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در تهران، هم در واکنش به حوادث دیروز در توییتر نوشت: «سازمان_ملل به خانواده‌های قربانیان حملات امروز #تهران تسلیت می‌گوید. #ترور ناشی از نفرت است اما در نهایت عشق و جست‌وجوی #صلح پیروز می‌شود». کاربری به نام خودنویس هم در رابطه با این حادثه چنین چیزی نوشت: «با اتحاد ایران توییت کنید، نذارید هیچ گروه و جناحی با ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود حوادث تروریستی تهران بین مردم شکاف ایجاد کنن». کاربران بسیاری هم از لزوم انتشارندادن شایعه‌ها و خبرهای دروغ در مواقع بحرانی نوشتند؛ از جمله جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد که در توییترش نوشت: «شایعه از بمب مخرب‌تر است مراقب باشید هر خبری را منتشر نکنید».
امیرعلی صفا، از دیگر اهالی توییتر، هم درباره این موضوع چنین چیزی نوشت: «الان یکی از مهم‌ترین کارها برای امنیت روانی و جلوگیری از شایعات اینه که شبکه خبر بشه مرجع سریع‌ترین اخبار با پوشش زنده».
کاربران زیادی هم طعنه‌زدن به وضعیت امنیت کشور و شوخی با آن را نقد کردند؛ کاری که روز گذشته تعداد معدودی از کابران انجام دادند. یکی از کاربران توییتر در همین رابطه نوشت: «زیرسؤال‌بردن امنیت و ثبات کشور و تمسخر آن به‌واسطه اقدامات تروریستی کور مجلس و حرم قطعا اگر از سر کینه و دشمنی به ایران نباشد یک حماقت تمام‌عیار است».
اسپینوزا هم در همین رابطه این‌طور نوشت: «امنیت چیزی نیست که مسخره جناح‌بازی شود. از کسانی که در این فضا مزه‌پرانی می‌کنند فاصله بگیریم». یکی دیگر از کاربران به نام مریم هم موضوع را این‌طور دید: «نیمه پر یعنی همبستگی و همدلی شما، نیمه خالی، اون دردیه که وقت خوندن تحلیل‌های از آبِ گل‌آلود ماهی‌گیران، تو دل آدم میشینه».
به‌غیر از ایرانیان، کاربران زیادی از گوشه‌وکنار دنیا هم در رابطه با حادثه دیروز با تهران همدردی کردند؛ از جمله کاربری به نام صابر حسینی از افغانستان که در فیس‌بوک خود نوشت: «تروریسم دشمن بشریت است. آنان بدون اینکه ترحم داشته باشند به جامعه جهانی آسیب می‌رسانند. کشور‌ها باید در مقابل این پدیده زشت سیاست واضح و روشن داشته باشند. تجربه نشان داده که هیچ کشوری از این خطر محفوظ نیست. پس بهتر آن است که برای ازبین‌بردن آن تلاش‌های مؤثر صورت بگیرد. دوستان ایرانی تسلیت...».