گزارش ویژه «ابتکار» از حمله تروریستی به مرقد امام(ره) و مجلس شورای اسلامی ماجرای نیمروز درخانه ملت

گروه سیاسی- بهاران آزادی،آیت وکیلیان: حدود 35 سال بعد از تحرکات تروریستی اوایل دهه 60، تهران یک بار دیگر نیمروزی تلخ و پر استرس را از سر گذراند. از ساعت حدود 10:30 دقیقه صبح دیروز، کسانی که به سراغ تلفن‌های همراه خود رفتند و شبکه‌های اجتماعی را چک کردند، با اخباری غیرمنتظره مواجه شدند. وقوع تیراندازی و انفجار در حرم امام خمینی(ره) و نیز ورود مهاجمان مسلح به ساختمان مجلس شورای اسلامی همزمان با برگزاری صحن علنی و شنیده شدن صدای تیراندازی محور اصلی این اخبار بود. در شرایطی که صداوسیما طبق معمول با تاخیر وارد پروسه اطلاع‌رسانی در این باره شد، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری با تکیه بر حضور خبرنگارانشان و شبکه‌های اجتماعی نیز با بازنشر تصاویر و نقل‌قول‌های شهروندان و شهروندخبرنگاران اخبار متفاوت و گاه ضدونقیضی را درباره این رویداد منتشر کردند. با گذشت چند ساعت از رویداد و پایان ماجرای حمله تروریستی به مجلس که ساعتی بیشتر از حمله به حرم امام(ره) طول کشید، اظهارنظرهای رسمی در این باره آغاز شد.
رسمی‌ترین اطلاعیه‌های مربوط به حوادث نیمروز 17 خرداد تهران، از سوی وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور صادر شد. وزارت کشور در اطلاعیه خود با اشاره به بروز ۲ واقعه تروریستی در تهران نوشت: «با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:
۱- دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.
۲- تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ امروز (چهارشنبه) وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با ماموران به هلاکت رسید.


۳- تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش ماموران، یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می‌رسند.
۴- در مجموع بر اساس گزارش‌های دریافتی در دو واقعه روز چهارشنبه، تعداد ۱۲ نفر از هموطنان شهید و ۴۲ نفر نیز مجروح می‌شوند.
۵- هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید.
۶- به منظور بررسی ابعاد دقیق ۲ واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز (چهارشنبه) به ریاست وزیر کشور تشکیل می‌شود.
۷- به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه‌ها با اتخاذ رویکرد مسوولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند».
یک تیم تروریستی پیش از اقدام دستگیر شد
وزارت اطلاعات نیز در اطلاعیه‌ها و اخبار جداگانه‌ای به تشریح حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران پرداخت. سایت رسمی این وزارتخانه در اولین واکنش خود به نقل از مدیرکل ضدتروریسم وزارت اطلاعات از ورود چند تیم تروریستی به شهر تهران خبر داد که یکی از آن‌ها قبل از هر اقدامی دستگیر و تیم دیگر در حرم امام راحل مورد ضربه قرار گرفت. به گفته این مقام وزارت اطلاعات صبح چهارشنبه چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به عملیات تروریستی کردند که عوامل یک تیم قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند. وی ادامه داد: دو تیم دیگر حرم امام(ره) و ساختمان مجلس را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم مطهر امام یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد. به گفته مقام وزارت اطلاعات تیم دیگر در میدان بهارستان اقدام به تیراندازی به مراجعین و یکی از ساختمان‌های اداری مجلس کرده است. ساعتی بعد سایت وزارت اطلاعات به نقل از مدیرکل ضد تروریسم وزارت اطلاعات نوشت: حوالی ظهر چهارشنبه و در پی تنگ کردن حلقه محاصره نیروهای حفاظتی و امنیتی در مجلس شورای اسلامی، یکی از تروریست‌ها خود را منفجر کرد. همچنین در حالی که اطلاعیه‌هایی به نقل از وزارت اطلاعات درباره هشدار این وزارتخانه به مردم درباره استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو در فضای مجازی منتشر شده بود، سایت این وزارتخانه به نقل از روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر منتشر شده مبنی بر عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مترو به نقل از این وزارتخانه را نادرست خواند و تاکید کرد: تمام اطلاعیه‌ها از سایت رسمی واجا منتشر خواهد شد. روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد:در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به نقل از وزارت اطلاعات آمده است که شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و مترو استفاده نکنند. روابط عمومی این وزارتخانه تصریح کرد: تاکنون چنین اطلاعیه‌ای از سوی این وزارتخانه صادر نشده است و مردم به شایعات توجه نکنند.
نیروهای امنیتی با عوامل تروریستی برخورد کنند
محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه نیز در مطلبی تلگرامی نوشت: متاسفانه در حملات امروز تروریست‌های کوردل، چند تن از هموطنانمان به شهادت رسیدند. از خداوند متعال، علو درجات برای این شهیدان و صبر و تسلیت برای دلِ مغمومِ بازماندگان مسئلت دارم. ایران همیشه در صف مقدم مقابله با تروریسم بوده است و امروز نیز هزینه این مبارزه را پرداخت می‌کند. گویا داعش، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است؛ ضمن محکومیت این تروریست‌ها و تروریست‌پرورها از تمام نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی انتظار می‌رود با عوامل این عملیات تروریستی با شدت تمام برخورد کنند.
حادثه تروریستی در تهران محکوم است
حملات تروریستی روز گذشته در تهران واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و البته میان سران کشورهای دیگر به دنبال داشت. تاکنون مقام های بسیاری از کشورها و نهادهای جهانی با ارسال پیام‌هایی ضمن محکوم کردن این حوادث با مردم ایران ابراز همدردی کرده‌اند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجی ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی روز گذشته تهران، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد. وی در این پیام تاکید کرد: ما حوادث تروریستی در تهران را محکوم کرده و رویداد مذکور را به دقت دنبال خواهیم کرد. روز چهارشنبه نیز همانند ایامی که یک حمله تروریستی در جهان اتفاق می‌افتد روز تلخی است. ما این رویداد را به ایران تسلیت می‌گوئیم. موگرینی در این پیام تاکید کرده بود با ظریف وزیر خارجه ایران در تماس هستیم.
حملات تروریستی در ایران که منجر به شهادت 12 نفر و مجروح شدن 48 نفر تاکنون شده است، خشم بسیاری را برانگیخت تا آنجا که بورگه برنده، وزیر امور خارجه نروژ با انتشار توییتی حملات تروریستی چهارشنبه تهران را محکوم کرد. برنده در توییت خود نوشت: حملات وحشتناک امروز را در تهران محکوم می‌کنم. وی در ادامه این توییت که عکسی از وی همتای ایرانی خود را همراه دارد، به قربانیان این رویداد تروریستی و خانواده آنان نیز تسلیت گفت.
ولادیمیرپوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیام خود به روحانی، ضمن تسلیت شهادت شماری از ایرانیان در حمله تروریست‌ها به تهران، نوشت: این جنایت بار دیگر ضرورت گسترش همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم را نشان داد و این عملیات را قاطعانه محکوم می‌کنیم. رئیس‌جمهوری روسیه در این پیام بر آمادگی طرف روسی برای همکاری با شرکای ایرانی در عرصه مبارزه با تروریسم تاکید کرده است. وی در پیام خود همچنین با بستگان شهدای حمله تروریست‌ها به تهران ابراز همدردی و برای مصدومان این حوادث، سلامتی و بهبودی آرزو کرده است. سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز حمله تروریست‌ها به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی در تهران را به شدیدترین وجه محکوم کردند. رضا ربانی، رئیس مجلس سنای پاکستان عصر چهارشنبه ضمن محکوم کردن حملات تروریستی به مجلس شورای اسلامی ایران و حرم امام راحل(ره)، مراتب همبستگی سنای پاکستان با ملت، مجلس و دولت ایران را اعلام کرد. علاوه بر این سران کشورهای هند، ارمنستان، ترکیه نیز در پیام‌هایی جداگانه با مردم و دولت ایران همدردی کردند.همچنین دوکشور آمریکا و عربستان در بیانیه هایی جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم کردند .
تروریست‌ها رحم نداشتند، مردم را زدند
کوروش کرم‌پور حقیقی، نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون انرژی تنها نماینده‌ای بود که هنگام درگیری‌ها خارج از صحن حضور داشت و توانست با استفاده از اسلحه یکی از ماموران گارد که به شهادت رسیده بود، با تروریست‌ها مبارزه کند. کرم‌پور در این خصوص به «ابتکار» گفت: میهمان داشتم و به درب شماره دو مجلس مراجعه کردم. درحال خروج از سالن بازرسی بودم که اولین تروریست وارد و با کلت به سمت پاسدار گیت شلیک کرد که ایشان شهید شدند. به گفته کرم‌پور، وی دومین تیر را به سمت نماینده مردم فیروزآباد شلیک می‌کند اما اصابت نکرده و کرم‌پور برای گمراه کردن آنها خود را به زمین می‌اندازد. نماینده مجلس دهم که شاهد رخدادهای اولیه این اقدام تروریستی بود، ادامه داد: مهاجم دوم که اسلحه کلاش در دست داشت وارد شد و مراجعه کنندگان را به تیر بست که در این میان دو مراجعه کننده زن شهید شدند. خود را به اتاق کناری کشاندم. مهاجمان هرشخصی را که زخمی شده بود بار دیگر با تیر زدند تا از کشته شدن آنها مطمئن باشند، رحم نداشتند. پس از آن تروریست‌های سوم و چهارم نیز وارد شدند. کرم‌پور گفت: بعد دیدم آخرین پاسدار را نیز با تیر زده و به سمت مجلس رفتند. صدای تیراندازی که کم شد از اتاق خارج و دیدم که میهمان‌ها و پاسداران شهید و زخمی افتاده‌اند. کلت پاسدار شهید را برداشتم، به نیروهای انتظامی خارج از مجلس هشدار دادم که از ورود اشخاص به شدت جلوگیری کنند و وارد ساختمان شدم و شاهد بودم که تروریست ها وارد دفاتر نمایندگان شدند و پاسداران ورودی را نیز شهید کردند. نماینده مردم فیروزآباد با اشاره به اینکه در آن زمان تنها بودم، افزود: می‌دانستم که نمایندگان در صحن از ماجرا باخبر نیستند، لذا از ارتفاع 5 یا 6 متری خود را به زمین انداخته و به صحن مجلس رساندم. در آنجا به آقای پزشکیان خبر را دادم و آنها شرایط را مدیریت کردند. تدابیری اندیشیده و نیروها ساماندهی شد. در این شرایط درگیری به دفاتر نمایندگان کشیده شد. کرم‌پور خاطرنشان کرد: این اقدام تروریستی می‌توانست کشته‌های بیشتری بگیرد اما فرماندهی خوب نیروهای امنیتی و انتظامی منجر شد تا با کمترین مشکل و البته تقدیم تعدادی شهید قضیه ختم شود. کرم‌پور در پاسخ به این سوال که آیا هنگام خروج از صحن تدابیر امنیتی برای مراقبت از نمایندگان و مردم وجود داشت، گفت: قیامتی بود. نیروی امنیتی موج می‌زد و اگر تجربه کافی این افراد نبود، شاید این چهارنفر که مجهز به تمامی اسلحه‌ها از سلاح کمری گرفته تا نارنجک، کمربند انتحاری و جلیقه تعداد زیادی را به شهادت می‌رساندند. آنها آماده بودند که بمیرند و ضربه‌ای هم به نظام و مردم ایران بزنند.
مسیر اشتباه را انتخاب کردند وگرنه
شهید بیشتری می‌دادیم
محمود صادقی، نماینده مردم تهران که در زمان حادثه در صحن مجلس حضور داشت، از حال و هوای صحن گفت: مجلس تا انتها به کار خود ادامه داد و همه چیز تحت کنترل نیروهای امنیتی بود. صادقی ادامه داد: تروریست‌ها قصد داشتند از جایگاه خبرنگاران و تماشاچیان وارد شده و صحن را به رگبار ببندند که در این صورت شهدا بیشتر می‌شد اما مسیر را ظاهرا گم کرده و وارد راهرو دیگری شده‌اند که به دفتر نمایندگان ختم می‌شد. اما نمایندگان در درون صحن صدای شلیک‌ها را نشنیدند. صادقی همچنین یادآور شد که نمایندگان به کمک نیروهای امنیتی از درب بهارستان خارج شدند.
دست به ترور کور زدند
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌اباد که روز گذشته در صحن حاضر بود نیز گفت: در صحن مشکلی پیش نیامد و خطری نمایندگان را تهدید نمی‌کرد. همه‌چیز طبیعی و عادی پیش رفت و رئیس مجلس نیز توانست درون صحن شرایط را کنترل کند. اما مهاجمان خود را به دفترها رسانده و دست به حمله کور زدند. ورودی دفاتر از صحن مجلس جداست و راه دسترسی راهرویی میان این دو است که گویا تروریست‌ها راه اشتباه را رفتند. وی همچنین یادآور شد که کرم‌پور، نماینده مردم فیروزآباد نیز در درگیری‌ها حضور داشته و تلاش کرد با مهاجمان مبارزه کند.
رئیس مجلس ابتدا نمایندگان را از صحن خارج کرد
طیبه سیاووشی عنایتی، نماینده مردم تهران نیز در گفت‌وگو با ابتکار گفت: حادثه تلخی بود. مسیر را اشتباه رفتند، می‌خواستند به صحن ورود کنند اما نتوانستند. عین بی‌انصافی است که بگوییم خدارحم کرد مسیر اشتباه رفتند؛ تعداد زیادی از هموطنان ما شهید شدند. وی درباره خارج شدن نمایندگان از درب بهارستان خاطرنشان کرد: دقایق آخر که صحن رو به پایان بود، به اصرار آقایان هیات رئیسه قرار شد ابتدا بانوان از صحن خارج شوند که چهارنفر به سمت حیاط رفتیم اما همان زمان شاید متوجه خروج ما شدند و احساس کردند که ماشینی خارج می‌شود، تیراندازی‌ها شروع شد. دوباره به صحن برگشتیم، علی لاریجانی اعلام پایان صحن کرد، نماز جماعت خوانده شد و در همین حین تماشاچیان وخبرنگاران را با تدابیر امنیتی از صحن بیرون بردند. سپس رئیس قوه مقننه جلو در ایستاده و تک‌تک نمایندگان را از صحن خارج و ما از دری که به سمت ساختمان مشروطه و بهارستان بود، خارج شدیم. اقدام تروریستی دیروز تهران در دو نقطه حرم امام (ره) و مجلس شورای اسلامی علاوه بر اینکه بی‌سابقه بوده است، طبیعتاً در معادلات و مناسبات منطقه‌ای تاثیرگذار خواهد بود. چگونگی ابعاد و نتایج این حمله تروریستی در ایران و در منطقه می‌تواند ایران را در وضعیتی خاص قرار دهد.
اقدام تروریست‌ها ارزش عملیاتی ندارد
محمد جواد جمالی در تحلیل ابعاد و نتایج حمله تروریستی دیروز به حرم امام‌(ره) و مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: ابعاد این حمله را باید دقیق و موشکافانه به آن نگاه کرد. بعد از حضور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در منطقه و آن شوئی که در عربستان مبنی بر جمع کردن و اجماع کشورهای منطقه ذیل مخالفت با تروریسم به اجرا درآوردند، باید منتظر چنین وقایعی که ایران را در کانون خود قرار داده، باشیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس سخنان چند روز پیش وزیر دفاع عربستان مبنی بر کشاندن آتش جنگ به داخل ایران را یکی از سر نخ‌های حمله دیروز تروریستی تهران ارزیابی کرد و افزود: عربستان از طرق عقیدتی، قوای نظامی و نفت سردمدار حمایت از تروریست‌ها در منطقه است و هیچگاه نمی‌تواند خود را از این اتهام تطهیر کند. جالب اینجاست که عربستان در اختلافاتی که چند روز اخیر با قطر پیدا کرده، این کشور را متهم به حمایت از تروریست‌ها کرده است، این قضیه به نوعی سیاه‌نمایی و فرافکنی و لاپوشانی این کشور از حمایت‌هایی است که در حق تروریست‌ها انجام داده است. این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: عربستان و تروریست‌ها بعد از ناکامی‌های متعددی که در فتنه‌انگیزی و به انزوا کشاندن ایران داشتند، دست به تصمیم مضحکانه و ترور کور زدند. تروریست‌ها این مسئله را متوجه شده‌اند که هیچ‌گونه اقدام موثری را نمی‌توان علیه ایران مقتدر انجام داد، مگر با روش‌های سخیف و بزدلانه. این اقدام تروریست‌ها ارزش عملیاتی ندارد و صرف کشتن مردم عادی را نمی‌توان به عنوان ضربه زدن به امنیت جمهوری اسلامی تلقی کرد. اینگونه عملیات‌ها را می‌توان با ترورهای کور دهه 60 منافقین مقایسه کرد که راه به جایی نمی‌برد. نماینده مردم شیراز در پاسخ به این سوال که اقدامات عملی جمهوری اسلامی در تقابل با این نوع حملات تروریستی چگونه خواهد بود و تآثیرگذاری آن را داخل چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: حملات این چنینی قطعا وحدت ملی ما را افزایش می‌دهد و اتحاد مردم را بیش از گذشته خواهد کرد. مردم و قوای نظامی ثابت کرده‌اند که هرچه دشمن تقابل با نظام را در دستور کار خود قرار دهد، وحدت آنها برای مبارزه و ریشه‌کن کردن تروریسم دوچندان خواهد شد.
جمالی با اشاره به اقداماتی که تروریست‌ها از سال‌ها قبل در قبال ایران در سر داشتند، گفت: خواسته عربستان از تروریست‌ها این بود که از همان بدو تولد داعش اقدامات تروریستی در داخل ایران صورت گیرد و چنین اقداماتی نیز صورت گرفت اما با هوشمندی نیروهای امنیتی و نظامی از نطفه خفه و به عناوین مختلف چنین اقداماتی خنثی شد. اما به هر حال حادثه دیروز اتفاق افتاد و البته چنین اقداماتی در کشورهای دیگر نیز صورت گرفته است. نکته مهم اینجاست که کشتن مردم عادی هنر نیست و این اقدام به لحاظ عملیاتی سخیف تلقی می‌شود. وی به هدف تروریست‌ها در حادثه دیروز اشاره و اظهار کرد: تروریست‌ها، فقط کشتن چند شهروند یا آسیب به در و دیوار مجلس را هدفگذاری نکرده‌اند؛ هدف آنها ایجاد شکاف در جامعه و گسترش رعب و وحشت عمومی است. فارغ از هر جبهه‌بندی سیاسی و فکری، در برابر تروریست‌ها، ملتی متحد هستیم و بی‌هیچ ترسی از آنها، به مبارزه تاریخی‌مان با تروریسم ادامه می‌دهیم.
این مسئله نمی‌تواند اقتدار نظام در مبارزه با تروریست‌ها را کم‌رنگ کند
صفر نعیمی‌رز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در تحلیل ابعاد حمله تروریستی دیروز تهران به «ابتکار» گفت: این حادثه تا حدودی امنیت کشور را زیر سوال برد و برای ایرانی که همه به اقتدار امنیتی و نظامی آن معترف بودند، باور آن سخت است. اگرچه این مسئله نمی‌تواند اقتدار جمهوری اسلامی را در مبارزه با تروریست‌ها کم‌رنگ کند. البته ناگفته نماند که اینگونه حملات تروریستی در کشورهای چون انگلیس، روسیه، آلمان، فرانسه و ... که در بعد امنیتی حرف برای گفتن دارند، نیز اتفاق افتاده است. وی درباره تاثیر آن در داخل کشور گفت: تردیدی در این مسئله نیست که مسئولان و نیروهای امنیتی باید دقت بیشتری به خرج می‌دادند تا این اتفاق در مجلس رخ ندهد. حمله تروریستی که در حرم امام (ره) صورت گرفت، شاید امری عادی باشد، به این دلیل که حفاظ امنیتی مجلس بسیار بیشتر از جایی مثل حرم مطهر است. در حرم هر شهروندی ممکن است تردد کند که اما مجلس محل عبور و مرور نمایندگان و اشخاص سیاسی و رجال مهم کشور است. روی این اصل است که نیروهای امنیتی و حفاظتی باید دقت عمل بیشتری در این مسئله به خرج می‌دادند. نماینده مردم آستارا با بیان اینکه اقدام تروریست‎ها فاقد ارزش نظامی، بزدلانه و سخیف است، اذعان کرد: این اقدام تروریستی فاقد ارزش نظامی بوده است. در نظر داشته باشیم که درب مراجعات یکی از راحت‌ترین محل‌هایی است که مردم قادرند برای ملاقات با نمایندگان خود بدان جا رجوع کنند و هر فردی از آنجا وارد می‌شود. تروریست‌های کوردل از جمله داعش از مدت‌ها قبل به دنبال انجام اقداماتی در کشورمان بودند ولی همواره با رصد نیروهای مسلح و امنیتی اهداف‌شان نقش بر آب می‌شد. نعیمی‌رز با بیان اینکه دشمنان بین‌المللی و منطقه‌ای در تلاش برای ضربه زدن به کشورمان هستند، افزود: نیروهای نظامی و امنیتی همواره در کمال هوشیاری تمام نقشه‌های تروریست‌ها را نقش برآب کرده‌اند و از این پس نیز با جدیت بیشتری موارد را دنبال خواهند کرد.
تروریست‌ها به دنبال جایی بودند که برد وسیع داشته باشد
عوض حیدرپور با بیان اینکه از مدت‌ها پیش تروریست‌ها در فکر چنین اقدامات پلیدی بودند، گفت: تروریست‌ها از سال‌ها قبل طراحی چنین حملاتی را در دستور کار داشتند، اما به دنبال جایی بودند که برد وسیع داشته باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان اینکه اقدام تروریستی دیروز یک حرکت کور بود، بیان کرد: حمله دیروز از بعد عملیاتی و اطلاعاتی بی‌ارزش است و صرف کشتن مردم عادی نمی‌تواند برد تبلیغاتی بالا داشته باشد. اگرچه انتخاب مکانی چون مجلس مهم است اما با توجه به اینکه تروریست‌ها از ورودی مردم عادی اقدام خود را عملی کرده‌اند، از نظر عملیاتی فاقد ارزش
است.
این حمله ضریب امنیت کشور را بالا می‌برد
احمد بخشایش اردستانی نیز درباره حمله تروریستی دیروز تهران با بیان اینکه این حمله ضریب امنیت کشور را بالا می‌برد، گفت: بعد از سخنان وزیر دفاع عربستان که گفته بود جنگ را به داخل ایران می‌کشانیم، باید سه ضلعی اسرائیل، داعش و منافقین را مسئول اقدام تروریستی دیروز بدانیم. این نماینده ادوار مجلس در خصوص اهداف تروریست‌ها در طرح حمله دیروز بیان کرد: آنها قصد داشتند که این مسئله را به اذهان جهانیان متبادر کنند که آنگونه که ایران ادعا می‌کند ضریب امنیتی بالایی ندارد. اسرائیل در طراحی چنین اقداماتی همیشه نقش فعال داشته، عربستان حمایت مالی و پولی کرده و منافقین و تروریست‌ها عملی کرده‌اند.