تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خودشناسی و عبادت، جوهره کمال وجود و مسیری برای مبارزه با هوای نفسانی و آراستن به معنویات است و ماه مبارک رمضان، فرصتی است استثنایی برای خودسازی، تفکر، عبادت و بهره مندی از باران رحمت الهی که در پیش راه انسان قرار داده شده است.
نخستین دهه از ماه مبارک رمضان سپری شد، ماه عظیمی که مظهر جوشش چشمه‌های خیرات و سفره بی‌انتهای رحمت الهی است. ایامی که یک دهه از آن را پشت سر گذاشتیم، راه رسیدن به کرامت انسانی و برپایی جامعه‌ای پرفضیلت و اخلاقی را به ما نشان می‌دهد و درهای رحمت را به روی انسان‌های خطاکار می‌گشاید. پس با راز و نیاز و آوردن عذر تقصیر به درگاه خالق توبه پذیر به سوی او بشتابیم و از او عاجزانه درخواست کنیم که عذرهای ما را بپذیرد، عیب‌های ما را بگیرد و بندگان خطاکار را به عطایای رحمتش بنوازد.
رفته رفته با فرا رسیدن نیمه رمضان، قمر منیر آن نیز هویدا می‌شود و همه جا آئینه‌دار طلعت بی‌مثال کبریایی و صاحب خلق الهی، کریم اهل بیت عصمت و طهارت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام می‌شود. در گذشته رسم بر این بود که به مناسبت میلاد خجسته سبط اکبر، سفره‌های احسان به نام این باب رحمت یزدان گشوده می‌شد و اغنیا به یاری مستمندان شتافته و دست افتادگان را می‌گرفتند و قطرات اشک را از گوشه‌های ایتام و مستمندان پاک می‌کردند. خوشا به حال کسانی که این روزها به تاسی از این سنت حسنه، چنین توفیقاتی را می‌یابند و همچون دست خدا در میان خلق خدا عمل می‌کنند.


در این هفته مردم ایران بیست و هشتمین سال فقدان پیر جماران و بنیانگذار انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتند و حرم امام خمینی در میهمانی خدا، میزبان عاشقان روح‌الله شد. امسال در غروب نهم رمضان در جوار تربت پاک شهیدان، در مرقد بزرگمردی که منادی ایمان و معنویت در عصر سرگردانی انسان معاصر بود، پیروان امام با آرمان‌های بلند او تجدید میثاق کردند. در این مراسم رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم مردم به اصول و جاذبه‌های امام اشاره کرده و تصریح فرمودند که «کشور به راه و مبانی انقلاب و امام نیازمند است و این مسیر برای رسیدن به ارزش‌های انقلابی باید عملاً زنده بماند.»
از جمله رویدادهای دیگر هفته جاری باید به عملیات تروریستی تکفیری‌ها در تهران و حمله عناصر مسلح به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام اشاره کرد که با عکس العمل شایسته نیروهای امنیتی سرکوب شد و نشان داد که تروریست‌ها به عنوان مزدوران قدرت‌های بیگانه از حضور مردم در مراسم سالگرد ارتحال امام به خشم آمده و درصدد انتقام گیری از ملت ایران هستند. اینان گمان می‌کنند که با ترور و ایجاد رعب و وحشت می‌توانند با ملت ایران مقابله کنند ولی هر موقعی که شهیدی گرفتند، این ملت منسجم‌تر از همیشه به راه خود ادامه داده است. طبعاً دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی وظیفه دارند بهتر و دقیق‌تر از همیشه راه‌های نفوذ تروریسم را بسته نگهداشته و با حرکت‌های ایذایی دشمنان مقابله کنند.
بررسی مسائل خارجی را با جنگ سیاسی عربستان و قطر آغاز می‌کنیم که بازتاب گسترده‌ای در منطقه و در سطح بین‌المللی داشت.
قطر و عربستان از مدت‌ها پیش با یکدیگر اختلاف دارند و ریشه اصلی این اختلافات بیش از آنکه سیاسی باشد، عقیدتی و فکری است. قطری‌ها از تفکرات اخوانی جانبداری می‌کنند درحالی که پایه تفکرات حکومت عربستان، وهابیگری است و این نوع نگرش، منشا بسیاری از اختلافات پدید آمده است.
اختلافات دو طرف از زمانی اوج گرفت که چندی پیش یک روزنامه دولتی قطر، اظهاراتی منتسب به امیر قطر را منتشر کرد که خشم سران ریاض را برانگیخت. در این اظهارات، از اجلاس اخیر ریاض انتقاد و از جنبش‌های فلسطینی حمایت شده بود. همچنین در این اظهارات، به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید شده بود. در پی آن، حکومت عربستان و مفتی‌های دربار سعودی علیه قطر بسیج شدند و در اولین اقدام، امیر قطر را «عاق» کردند. علمای عربستانی اعلام کردند که امیر قطر برخلاف آنچه ادعا می‌کند هیچ نسبتی با هیچیک از خاندان‌های عربستان ندارد.
اوج خشم عربستان علیه قطر، اقدام روز دوشنبه این هفته بود که براساس آن، عربستان و حکومت‌های دنباله رو آن در منطقه، یعنی امارات، بحرین و مصر، روابط خود را با قطر قطع نمودند. در مقابل، قطر اعلام کرد هر چند مایل به تشدید تنش با ریاض نیست ولی به مواضع خود پایبند است.
واقعیت این است که عربستان اکنون توسط محمد بن سلمان شاهزاده شهرت طلب و ماجراجو اداره می‌شود و ملک سلمان 81 ساله بیشتر نظاره گر مسائل و دنباله رو و تابع تصمیمات محمد بن سلمان است. سیاست‌های جنجالی عربستان نیز منبعث از افکار ناشیانه و کودکانه این شاهزاده مغروراست سیاستی که مشخص نیست چه عاقبتی خواهد داشت و عربستان را کجا خواهد برد.
این هفته، رژیم عربستان جنایات خود علیه مردم یمن را ادامه داد و در یک اقدام ضد بشری، یک بیمارستان مملو از بیماران مبتلا به وبا را بمباران کرد که شمار زیادی بر اثر این حمله کشته شدند. رژیم عربستان که اکنون به دلیل بذل و بخشش‌های بی‌حد به اربابان آمریکایی، به زعم خود در حاشیه امن قرار گرفته است، جنایتی را که اراده می‌کند علیه ملت یمن مرتکب می‌شود و سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی نیز به سفارش قدرت‌های استعمارگر، در قبال جنایات عربستان لب فرو بسته‌ و کوچکترین صدای اعتراضی از آنها بر نمی‌خیزد.
حملات وحشیانه عربستان و ائتلاف مزدورش، یمن را به کشوری سوخته و ویران شده تبدیل کرده است که دیگر قابل زندگی کردن نیست. میلیون‌ها نفر از مردم یمن، در قحطی به سر می‌برند و شمار زیادی گرفتار بیماری‌های مختلف شده‌اند. به اذعان مراکز بین‌المللی 150 هزار یمنی هم اکنون مبتلا به وبا هستند و این بیماری هر 10 دقیقه جان یک یمنی را می‌گیرد.
این هفته در سوریه نیز شاهد تحولات تازه‌ای بودیم. نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا مناطقی در خاک سوریه و در نزدیک مرز اردن را بمباران کردند که طی آن بیش از 60 نفر کشته شدند. این ائتلاف پیشتر نیز به چنین حمله‌ای دست زده بود. بهانه مضحک و گستاخانه آنها این است که در این مناطق نباید نیروهایی غیر از نیروهای آنها و هم پیمانانشان حضور داشته باشند.
در تحولی دیگر، نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا عملیاتی را آغاز کردند که گفته شده است هدف آن آزادسازی استان رقه است که از سه سال قبل در اشغال تروریست‌های داعش قرار دارد. البته هدف اصلی این عملیات آن است که کنترل رقه پس از آزادسازی در تصرف کردهای هم پیمان آمریکا قرار بگیرد و از استرداد آن به دولت سوریه خودداری شود. دولت سوریه برای خنثی کردن این توطئه وارد عمل شده است ودر عصر سه شنبه اعلام شد که نیروهای سوریه برای نخستین بار طی سه سال گذشته وارد منطقه‌ای در رقه شده‌اند.
با ورود نیروهای سوریه، معادلات آمریکا و کردها برای چنگ اندازی به این بخش از خاک سوریه برهم خورده است. توطئه‌های پی در پی آمریکا و همدستانش علیه سوریه بر این حقیقت تاکید می‌گذارد که اراده‌ای برای پایان یافتن بحران در سوریه وجود ندارد و مقوله‌هایی چون مبارزه با تروریسم و درخواست استقرار صلح در سوریه، ادعایی بیش نیست.
سایر اخبار این روزنامه
درخواست جهانی برای استفاده از آسمان ایران رهبرانقلاب با اشاره به اقدام تروریستی تهران: این ترقه‌بازی‌ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد دکتر روحانی در ضیافت افطار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: همه باید در کنار هم به حل مشکلات کشور کمک کنند اقتدار نیروهای ضد تروریستی در حادثه مجلس و حرم امام یکی از مسئولین سابق: ائتلاف با عربستان حماقت است آمار مرگ و میر مبتلایان به وبا در یمن روز به روز افزایش می‌یابد بازتاب داخلی و خارجی حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی درس‌های یک حادثه روابط عمومی وزارت اطلاعات: اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات در سایت واجا منتشر می‌شود مردم به شایعات توجه نکنند با حکم وزیر دادگستری؛ رئیس جدید سازمان تعزیرات حکومتی منصوب شد معاون وزیر آموزش و پرورش: ابلاغیه توقف سند 2030 قبل از دیدار فرهنگیان با رهبری اعلام شده بود جشن‌های دهه کرامت در 77 کشور برگزار می‌شود رئیس جمهور در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر: تروریستها در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند تحلیل سیاسی هفته