درخواست جهانی برای استفاده از آسمان ایران

با قطع ارتباط چند کشور عربی منطقه با قطرهمان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد آسمان ایران به عنوان اصلی‌‌ترین مقصد جدید پروازهای ایرلاین قطری مطرح شده است، آسمانی که می‌تواند فرصت اقتصادی قابل توجهی پیش روی ایران قرار دهد.
به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در طول روز ده‌ها برنامه پروازی به مقصد بیش از 100 کشور جهان انجام می‌دهد، هواپیماهای این کشور در طول روز از حریم هوایی تعداد زیادی از همسایگان استفاده می‌کردند که با توجه به تصمیمات جدید ائتلاف عربی جدیدی که ضد دوحه شکل گرفته امکان تداوم استفاده از آن وجود ندارد.
به دنبال این اتفاق یکی از اصلی‌ترین مقاصد محتمل ورود هواپیماهای قطری آسمان ایران بود که طبق برآوردهای صورت گرفته نخستین تاثیرات آن از روز گذشته مشخص شده است.
براساس گفته‌های مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها از حدود ساعت 4:30 صبح روز سه‌شنبه بخش قابل توجهی از پروازهای قطری به سمت آسمان ایران حرکت کردند که می‌تواند به افزایش جریان ترافیک 100 تا 150 پروازی در اسمان ایران منجر شود.


این تغییر در برنامه عبور هواپیماها پس از آن صورت گرفت که ایران با درخواست رسمی سازمان بین‌المللی ایکائو و همچنین کشور قطر موافقت کرد تا عبور این هواپیماها در دستور کار قرار گیرد.
طبق برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر پروازهای اروپای جنوبی کشور قطر که از بحرین، عربستان سعودی و مصر عبور می‌کردند به جنوب شیراز منتقل می‌شوند و ترافیک مسیر آفریقا نیز از سمت بندرعباس به عمان تحویل شده و به دورزدن شبه جزیره عربستان سعودی ختم می‌شود.
طبق اطلاعات ارائه شده هرچند هنوز نمی‌توان نسبت به تاثیرات بلند مدت این تغییرات سخن گفت، اما در حال حاضر آسمان ایران تنها گزینه مدیریت پروازهای قطری به حساب می‌آید که می‌تواند در آینده به نهایی شدن این سرویس‌دهی برای دیگر کشورهای منطقه نیز در نظر گرفته شود.از سوی دیگر سرویس خدمات مشتری شرکت هواپیمایی مراکش اعلام کرد پروازها از طریق دوحه به این کشور نمی‌تواند تضمین شود و دیگر موجود نخواهد بود.
شرکت "رویال ایر ماروک" بابت مشکلات ایجاد شده از این وضعیت که در کنترل این شرکت نبوده است، از مشتریانش عذرخواهی کرد.
شرکت‌های هواپیمایی قطرایرویز و رویال ایر ماروک در سال 2015 یک توافق در خصوص خدمات و افزایش پروازهای مستقیم میان دو کشور را اعلام کردند.
مراکش در نزاع میان قطر با سایر کشورهای عربی از جانبداری خودداری کرده است. اما بعضی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، از متحدان نزدیک مراکش هستند که عضو ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن است.
مدیر یک شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس هم اعلام کرد شهروندان قطری اجاره نخواهند داشت سوار پروازها به مقصد دوبی شوند زیرا امارات متحده عربی در پی قطع روابط دیپلماتیک با قطر، ترانزیت آنها از فرودگاه‌های این کشور را ممنوع کرده است.
امارات متحده عربی پیش از این اعلام کرده بود که شهروندان قطری اجازه ورود به این کشور یا گذر از مبادی ورودی آن را نخواهند داشت، با این همه وضعیت تردد مسافران هوایی تاکنون نامشخص بود.
شهروندان قطری اکنون اجازه نخواهند داشت از فرودگاه‌های امارات متحده عربی حتی برای تغییر هواپیما عبور کنند.
گارت ایوانز، مدیر عامل کانتاس ایرویز در حاشیه نشست صنعت هواپیمایی در مکزیک اظهار کرد: امارات متحده عربی ترانزیت شهروندان قطری از طریق این کشور را ممنوع کرده است. بنابراین این شرکت در صورت امکان و برای جلوگیری از مشکلات بعدی، به مسافران قطری مسیرهای جایگزین را پیشنهاد خواهد کرد.
شرکت هواپیمایی امارات و اتحاد ایرویز درباره‌ این که شهروندان قطری اجازه خواهند داشت در پروازهایی که از مبدا و به مقصد هاب‌های این شرکت‌ها در دوبی و ابوظبی هستند سوار شوند یا خیر، توضیح ندادند.
ابزار چک روادید در وب سایت شرکت هواپیمایی امارات که از سوی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی فراهم شده است، نشان می‌دهد دارندگان گذرنامه قطر اجازه ترانزیت در دوبی را نخواهند داشت.
در مقابل یک اسرائیلی می‌تواند حداکثر 24 ساعت برای تغییر پرواز در دوبی بماند، در حالی که امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ندارد.
سرویس عملیات‌های پرواز OPSGROUP اعلام کرد به شرکت‌های هواپیمایی درباره مجموعه‌ای از محدودیت‌ها برای شهروندان قطری از جمله ممنوعیت ترانزیت از طریق امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر توصیه‌هایی کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
درخواست جهانی برای استفاده از آسمان ایران رهبرانقلاب با اشاره به اقدام تروریستی تهران: این ترقه‌بازی‌ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد دکتر روحانی در ضیافت افطار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: همه باید در کنار هم به حل مشکلات کشور کمک کنند اقتدار نیروهای ضد تروریستی در حادثه مجلس و حرم امام یکی از مسئولین سابق: ائتلاف با عربستان حماقت است آمار مرگ و میر مبتلایان به وبا در یمن روز به روز افزایش می‌یابد بازتاب داخلی و خارجی حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی درس‌های یک حادثه روابط عمومی وزارت اطلاعات: اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات در سایت واجا منتشر می‌شود مردم به شایعات توجه نکنند با حکم وزیر دادگستری؛ رئیس جدید سازمان تعزیرات حکومتی منصوب شد معاون وزیر آموزش و پرورش: ابلاغیه توقف سند 2030 قبل از دیدار فرهنگیان با رهبری اعلام شده بود جشن‌های دهه کرامت در 77 کشور برگزار می‌شود رئیس جمهور در ضیافت افطار با اهالی فرهنگ و هنر: تروریستها در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند تحلیل سیاسی هفته