كاهش تعرفه‌هاي برق در سيستان و بلوچستان

اعتماد|  چند روزي است كه گرماي بي‌سابقه در استان‌هاي جنوبي كشور مشكلات بسيار زيادي را براي مردم به وجود آورده است. در استان سيستان و بلوچستان دماي بالاي 50 درجه براي مردم قابل تحمل نبود و عده زيادي را راهي بيمارستان‌ها كرد. از طرفي بالا بودن تعرفه برق و افت ولتاژ اجازه روشن كردن كولرها و استفاده از يخچال‌ها را به مردم نمي‌داد. هفته پيش يكي از چوپان‌هاي منطقه نيز به خاطر گرما جان سپرد. در اين راستا روز گذشته هيات دولت به رياست رييس‌جمهور تدابير ويژه‌اي را براي حل مشكلات ناشي از گرماي شديد در سيستان و بلوچستان اتخاذ كرد. در پي وقوع گرماي بي‌سابقه در استان سيستان و بلوچستان و اعزام نماينده ويژه از سوي رييس‌جمهوري (وزير نيرو) براي بررسي موضوع و اقدامات عاجل به منظور حل مشكلات ايجاد شده براي مردم جنوب اين استان، وزارت نيرو در جلسه ديروز هيات دولت گزارشي را از بررسي وضعيت مناطق مختلف استان سيستان و بلوچستان ارايه كرد. بررسي افت ولتاژ برق در مناطق دور شبكه و اتخاذ تصميمات لازم براي تامين ولتاژ مناسب و همچنين تعيين تعرفه‌هاي برق در شرايط گرمسيري و تامين آب شرب مورد نياز از محورهاي مورد بررسي در اين گزارش بود. پس از اين گزارش هيات وزيران با كاهش تعرفه برق در شهرهاي مختلف استان از يك تا 9 ماه به تناسب درجه گرمسيري آنها موافقت كرد.
به موجب اين تصميم، تعرفه نوع گرمسير (1) براي شهرهاي چابهار، كنارك، نگور و دشت ياري با دوره زماني 9 ماهه (اول فروردين تا پايان آذر) و شهرهاي ايرانشهر، دلگان، بزمان و سيستان (زابل، زهك، ليمروز، هامون و هيرمند) با دوره زماني 6 ماهه (اول فروردين تا پايان شهريور) تعيين شد. همچنين تعرفه نوع گرمسير (2) شامل شهرهاي جالق، سيرگان و ايراندگان با دوره زماني 3 ماهه (اول خرداد تا پايان مرداد)، تعرفه نوع گرمسير (3) براي شهرهاي ميرجاوه، روتك، گورين، نصرت‌آباد، سراوان، سوران و مهرستان با دوره زماني 3 ماهه (اول خرداد تا پايان مرداد)، تعرفه نوع گرمسير (1) و (3) براي شهرهاي نيكشهر، قصرقند، فنوج، بنت و اسپكه با دوره‌هاي زماني 6 ماهه (اول ارديبهشت تا پايان مهر) و 3 ماهه (فروردين، آبان و آذر) و شهرهاي سرباز و راسك با دوره‌هاي زماني 6 ماهه (اول فروردين تا پايان شهريور) و يك ماهه (مهر) و تعرفه نوع گرمسير (4) شامل شهرهاي زاهدان و خاش با دوره زماني 3 ماهه (اول خرداد تا پايان مرداد) تعيين شد.  علاوه بر اين ديروز وزير نيرو نيز از كاهش تعرفه‌هاي برق مردم سيستان و بلوچستان خبر داد و گفت: پيشنهاد اصلاح تعرفه برق اين استان در جلسه روز چهارشنبه تصويب شده است. حميد چيت‌چيان بعد از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران درباره تلاش دولت براي اصلاح نرخ تعرفه‌هاي قبوض استان سيستان و بلوچستان گفت و اضافه كرد: تعداد قبض‌هاي رقم بالا در سطح استان سيستان و بلوچستان بسيار محدود است اما در همين رابطه نتايج بررسي‌هاي صورت گرفته درباره اين استان به زودي اطلاع‌رساني مي‌شود. در عين حال تلاش بر اصلاح نرخ تعرفه‌ها است.
وزير نيرو تاكيد كرد: طبق مصوبات مجلس تعرفه‌هاي آب و برق نسبت به سال گذشته تغييري نكرده است. او درباره برنامه وزارت نيرو براي مصرف برق در تابستان و جلوگيري از خاموشي احتمالي فصل تابستان نيز گفت: وزارت نيرو تمهيدات لازم را انجام داده است و بايد بگويم كه ما سه سال است در فصل تابستان قطعي برقي نداريم. البته قطع نشدن برق بدين معنا نيست كه هموطنان عزيزمان در مصرف برق صرفه‌جويي نكنند بلكه همواره بايد صرفه‌جويي صورت گيرد تا ما شاهد قطعي برق يا آب در ايام گرم تابستان نباشيم.
كنترل سدسازي و جلوگيري
از ورود ريزگردها
در پي ابراز نگراني روزهاي گذشته درباره ساخت چند سد در تركيه و مشكلات ريزگردها در كشور وزير نيرو گفت: تركيه تعداد قابل توجهي سد در سرشاخه‌هاي دجله و فرات احداث كرده و باعث شده كه ورود آب از تركيه به سوريه و عراق كاهش پيدا كند و چون آب جاري در رودخانه‌هاي دجله و فرات كاهش پيدا كرده بر خشك شدن حوضه‌هاي مشترك بين ايران و عراق تاثير گذاشته و قطعا تاثيرات مخربي داشته است. وي با بيان اينكه در رابطه با احداث سد در تركيه تا به حال مذاكره و بحثي با اين كشور نشده است گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ سد در دست احداث در نقاط مختلف كشور داريم كه در مراحل مختلف ساخت و اجرا هستند.