قصد نداشتم بار ديگر در شهرداري تهران بمانم

ديروز شهردار تهران كه اين روزها كمتر در بين مردم و رسانه‌ها ظاهر مي‌شود با حضور در مراسم بهره‌‌برداري از ۵۵ پروژه منطقه ۶ بار ديگر ضمن دفاع از عملكرد 12 ساله خود در جمع خبرنگاران براي نخستين‌بار رسما اعلام كرد كه ديگر تمايلي به ادامه كار خود به عنوان شهردار ندارد. شهردار تهران در ابتدا با بيان اينكه شهرداري كارش با حرف و شعار و تضعيف پيش نمي‌رود، بلكه تهران به يك شهردار تلاشگر و پايه كار نياز دارد گفت: اين روزها برخي حرف‌ها گفته مي‌شود كه درست نيست و گذشت زمان خودش همه موضوعات را مشخص مي‌كند، زيرا كار شهرداري كاري نيست كه در پستو انجام داده شود و شهروندان از زمان تولد و حتي پس از مرگ سر و كارشان با شهرداري است و مردم عملكردها را قضاوت مي‌كنند.
وي ادامه داد: من مدعي نيستم كه همه‌چيز آن طور كه بايد و در شان شهروندان تهراني اداره شده است، اما به اين ماه عزيز و با زبان روزه مي‌گويم در اين ۱۲ سالي كه در شهرداري بودم لحظه‌اي از كار و تلاش دست برنداشته و هيچ كوتاهي نكرده‌ام و اگر مشكلي در اين شهر وجود دارد، بيش از اين در توان من نبوده است. شهردار تهران با ذكر اينكه بي‌انصافي است بگوييم شهرداري در حوزه ساختاري و كالبدي كارش پيش رفته و درحوزه نرم‌افزاري كاري نداشته است، گفت: از آن سمت برخي فعاليت‌هاي سازه‌اي ما را قبول ندارند و مي‌گويند شهر سوخته را مي‌خواهيم تحويل بگيريم.  
قاليباف با تاكيد بر اينكه شهر را با مطالعه و بدون حب و بغض و بدون نگاه سياسي اداره كرده است، گفت: هر نيروي كارآمدي كه دو ويژگي معتقد بودن به نظام و كارآمدي در او وجود داشت بدون توجه به سليقه سياسي با آن كار كرديم و در برابر انتقادات هر دو جناح گفتيم اگر فرد كارآمدتري را سراغ داريد بگوييد تا در مسند بگذاريم و به دوستاني كه قرار است مديريت شهر را برعهده بگيرند مي‌گوييم نگاه سياسي در مجموعه شهرداري سم مهلكي براي خدمت به مردم است.
وي ادامه داد: تا هفته آينده بخش‌هايي از خط ۷ و تا پايان اين دوره خط ۶ به بهره‌برداري خواهد رسيد كه ۸ خط مترو به طول ۳۰۰ كيلومتر را بهره‌برداري خواهيم كرد. وي تاكيد كرد: تمام تونل‌ها، بزرگراه‌ها كه در شهر ساخته شده بر اساس طرح جامع شهر بوده و هيچ برنامه‌اي در شهر سليقه‌اي اجرا نشده است.


قاليباف با تاكيد بر اينكه با حرف، شعار، تضعيف كار در شهرداري پيش نمي‌رود، افزود: بي‌اغراق مي‌گويم كه به جز چند روز استثنايي، روزي نبوده كه قبل از اذان صبح براي آغاز كار از خانه بيرون نيامده باشم، زيرا اين شهر براي اداره بهتر نياز به تلاش و كار و همفكري دارد.
وي همچنين با اشاره به بخشنامه‌اي كه پيش از سال ابلاغ شد و در آن انتخابات شوراياري‌ها را متوقف كرده بود، گفت: بايد مردم در تصميم‌گيري‌هايي كه به حوزه زندگي‌شان مربوط است دخيل باشند. اين شوراياري‌ها مصداق عيني حضور مردم در تصميم‌گيري‌هاي شهري هستند. قاليباف ادامه داد: من به همه شهرداري‌هاي ساير شهرها توصيه مي‌كردم كه شوراياري‌ها را شكل دهند، اما جز در تهران در هيچ شهري شوراياري‌ها شكل نگرفت، اگر هم شكل گرفت بعد از يك سال جمع شد. دليل را كه مي‌پرسيديم مي‌گفتند مگر دنبال مزاحم مي‌گرديم، اينها هر روز يك درخواست دارند، مگر ما غير از كار مردم كار ديگري بايد انجام دهيم و چه بهتر كه از خود مردم بفهميم كه چه كم و كسري‌هايي دارند تا آنها را برطرف كنيم.
همچنين شهردار تهران در حاشيه اين مراسم و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال «اعتماد» در خصوص احتمال ادامه فعاليتش به عنوان شهردار تهران گفت: چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرايان در شوراي شهر قرار مي‌گرفتند، قصد نداشتم بار ديگر در شهرداري تهران بمانم. 12 سال خدمت در يك پست كفايت مي‌كند. بايد فرصت را به جوان‌ترها بدهيم تا روح تازه‌اي در اداره شهر دميده شود.
وي افزود: البته در عين حال آماده هرگونه هم‌انديشي و انتقال تجربه هستم اما اگر دوستان اصولگرا هم به شورا مي‌آمدند و اين درخواست را مي‌كردند، نمي‌پذيرفتم. وي همچنين در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني براينكه آيا اين انتقاد اعضاي شوراي شهر كه شما را به عدم پاسخگويي به شورا متهم مي‌كنند مي‌پذيريد يا خير؟ نيز با بيان اينكه دور از انصاف است كه بگوييم مديران شهرداري پاسخگوي اعضاي شورا نيستند، گفت: البته ممكن است يك عضو شورا به طور فردي درخواستي كرده باشد كه ما به صورت انفرادي نتوانيم به آن پاسخ گوييم و اين عدم پاسخگويي نيز از لحاظ قانوني درست است زيرا ما بايد بر اساس مصوبات و قوانين رفتار كنيم و نمي‌توانيم هر درخواستي را بپذيريم؛ جز درخواست‌هايي كه در چارچوب مصوبات شورا باشد.