شروط سعودی ها برای آشتی با قطر

گروه بین الملل- در سایه ادامه قطع روابط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات میان این کشورها، منابع خبری اعلام کردند که عربستان به کویت ابلاغ کرده که برای آشتی با قطر، دوحه باید ظرف ۲۴ ساعت ۱۰ شرط را اجرا کند. از مهم ترین این شرط ها اخراج تمامی اعضای جنبش حماس واخوان المسلمین و بلوکه کردن حساب‌های بانکی و ممنوعیت تعامل با این افراد، عذرخواهی رسمی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  وقطع روابط دیپلماتیک با ایران است. در همین حال یک عضو برجسته خاندان حاکم امارات متحده عربی در اظهاراتی احتمال تغییر در رهبری کشور قطر  را مطرح کرد که درگیر یک بحران دیپلماتیک حاد با دیگر همسایگانش در منطقه خلیج فارس شده است.  پیشتر وزیر خارجه عربستان با اشاره به این که قطر به خاطر سیاست‌هایش هزینه‌های اقتصادی گزافی پرداخت خواهد کرد، گفت که امیدوار است نیازی به اقدام نظامی علیه قطر نباشد.
تلاش دیپلماتیک همزمان با افزایش فشار
در همین حال تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران عربی ، همزمان با افزایش فشارهای هم پیمانان ریاض بر قطر ادامه دارد. امیر کویت که به جده رفته بود تا برای حل بحران قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس میانجی‌گری کند دیروز (چهارشنبه) عازم امارات شد. همچنین دیروز اردوغان حمایت خود را از دوحه در مناقشه میان دوحه و ریاض اعلام کرد. علاوه بر این منابع خبری می‌گویند پارلمان ترکیه قصد دارد لایحه‌ای را برای استقرار نیروی نظامی در پایگاه این کشور در قطر، تصویب کند. از سوی دیگر رئیس‌جمهور روسیه در گفت وگوی تلفنی با امیر قطر بر موضع دایم روسیه درباره حل بحران‌ها با روش‌های سیاسی تأکید کرد. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در تماس تلفنی با پادشاه عربستان بر لزوم ممانعت از حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی و حمایت از افراط گرایی از سوی هر یک از کشورهای منطقه تاکید کرد. این در حالی است که وی پیشتر در توئیتی تاکید کرده بود: منزوی کردن قطر آغازی برای پایان حمایت از تروریسم است و همه نشانه‌ها در حمایت از افراط گرایی مذهبی به قطر اشاره دارد.در تحولی دیگر و در راستای افزایش فشارها بر روی قطر موریتانی و مجمع الجزایر کومور نیز روابط خود با قطر را به حالت تعلیق درآوردند. همچنین حمدسیف الشامسی دادستان امارات متحده عربی اعلام کرد که مجازات هرگونه همدستی با قطر و حمایت از این کشور تا 15سال حبس خواهد داشت. او درباره هرگونه ابراز همبستگی با قطر در شبکه های اجتماعی نیز هشدار داد و تاکید کرد با مجرمان برخورد خواهد شد.از سوی دیگر کرملین اعلام کرد که شواهدی مبنی بر دست داشتن هکرهای روس در حمله هکری به خبرگزاری قطری وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آن که بازرسان‌ آمریکایی مدعی شدند هکرهای روسیه در هک خبرگزاری رسمی قطر "QNA" دست داشتند، کرملین دیروز (چهارشنبه) تاکید کرد که هیچ گونه شواهدی مبنی بر دست داشتن هکرهای روس در حمله هکری به خبرگزاری قطری وجود ندارد. بازرسان‌ آمریکایی مدعی شده بودند، هکرهای روسیه در هک خبرگزاری رسمی قطر "QNA" و انتشار اخبار نادرست در وب سایت این خبرگزاری که به بروز بحران میان دوحه و ریاض انجامید، دست داشتند. این محققان معتقدند هدف روسیه از این اقدام ایجاد تنش در روابط آمریکا با هم‌پیمانانش بوده است.
 
فراخبر
قطری ها عقب می نشینند؟
سید رضا قزوینی غرابی -هر چند هنوز خبری از محتوای گفت وگوی روز گذشته امیر کویت با پادشاه سعودی که برای وساطت به جده رفته بود منتشر نشده است اما برخی رسانه های عرب از شرط های 10 گانه عربستان برای قطر سخن گفته اند. خبری که برخی از منابع عربی آن را تکذیب کرده اند.اما روزنامه سعودی الجزیره دیروزدر خبر یک خود، به گزینه های پیش روی قطر برای " بازگشت " اشاره کرده است که نمی تواند بی ارتباط به گفت وگوهای دیروز باشد.توقف حمایت از تروریسم و تأمین مالی آن، توقف حضور گروه ها و سازمان های تروریستی (اخوان و حماس)، عقب نشینی از روابط رو به رشد با ایران.این سه گزینه هر چند که به طور کلی بیان شده اند اما در حقیقت چکیده مطالبات ریاض از دوحه است. مطالباتی که عملا باعث بروز چنین تنش بی سابقه ای در روابط دو کشور شد.با این حال، شکل این خواسته ها در کلیت، بسیار شبیه به خبر اعلام شده شرط های 10 گانه سعودی ها در گفت وگو با امیر کویت است.پذیرش این شرط ها توسط دوحه را باید به مثابه عقب نشینی از راهبردهای قطر در دوران امیر فعلی و سابق قطر دانست. به بیانی ساده تر این شروط به معنای دست شستن قطر از اخوان و حمایت از فکر اخوانی، محدود شدن شدید شبکه الجزیره، خروج قطر از سوریه و لیبی و تن دادن به خواسته اصلی سعودی ها یعنی پذیرش پدری ریاض و بی حیثیتی دوحه در جهان عرب پس از همه این ماجراهاست.آیا قطری ها برای نجات خود از فشارهای بی امان سعودی، چنین خواسته های مهمی را خواهند پذیرفت ؟


 
فراخبر
قطر قربانی روابط ریاض -تل آویو
دکترعلیرضارضاخواه-قطع ناگهانی تمام روابط چهار کشور عرب با قطر، کاملا شوک‌آور بود. این اتفاق بعد از یک هفته جرو‌بحث و بگومگو بین مقامات عربستان سعودی و قطر اتفاق افتاد. بعد از برگزاری کنفرانس ریاض که با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تشکیل شد و همه اهدافش علیه ایران بود، امیر قطر در جایی از تصمیمات این کنفرانس انتقاد کرده بود. این انتقادات بلافاصله از سایت خبرگزاری قطر پخش شد و بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. از‌آن جا‌که طرح این‌گونه انتقادات در آن شرایط هزینه سنگینی را به دنبال داشت، مقامات قطر آن اظهارات را تکذیب کرده و گفتند سایت خبرگزاری‌شان هک شده است؛ اما دیگر کار از کار گذشته بود و تقریبا سعودی‌ها بهانه کافی را به دست آورده بودند تا به‌شدت از قطر انتقاد کنند. یک هفته جنگ رسانه‌ای بین ریاض و دوحه جریان داشت تا سرانجام به این قطع روابط رسید؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد کاملا حساب‌شده و با هماهنگی‌های قبلی به‌ویژه از سوی عربستان سعودی بوده است.در همین حال روز گذشته سعودی ها شرط های 10  گانه خود را برای آشتی دوباره با قطر مطرح کردند. شروطی که بیش از هر کشور منافع طولانی مدت اسرائیل را تامین می کند. واقعیت این است که ریاض مدت هاست تلاش می کند برای مقابله با جمهوری اسلامی پیوندهای محکمی میان دربار سعود و رژیم صهیونیستی ایجاد کند. اما ظاهرا سازش هزینه دارد. صهیونیست ها تاکید کرده اند که مقدمه ایجاد چنین رابطه ای معامله بر سر فلسطین و مقابله با کشورهایی است که حتی پیوندهای حداقلی با مقاومت دارند. به بیان دیگر قطر را می توان قربانی روابط ریاض تل آویو دانست.