مستمندان در‌گير و دار تصميمات ناصحيح مسئولان

نویسنده: نیره ساری 
در حالي كه مسئولان دولتي و اقتصاددانان حامي دولت همواره توزيع يارانه را گداپروري و پول‌پاشي رقيب مي‌دانستند، اما روند اتخاذ شده از سوي دولت در زمينه افزايش سه برابري مستمري مددجويان كميته امداد تبعاتي به دنبال داشته است كه به گفته رئيس كميته امداد بار مراجعات به اين نهاد را بيشتر كرده است. اين در حالي است كه به تازگي نيز دولت شيوه جديدي را در پيش گرفته و نيازمنداني كه خود را مستحق حمايت مي‌دانند، ترغيب به ثبت‌نام در سامانه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كرده است.  افزايش مستمري مددجويان دستگاه‌هاي حمايتي از جمله مباحث مهم مطرح شده طي سال‌هاي اخير بود، اما آنطور كه بايد اجرايي نمي‌شد. بالاخره بعد از سال‌ها اعتراض نسبت به رقم ثابت مستمري‌بگيرها و عدم تأثيرگذاري محسوس آن در شرايط روزمره اين خانواده‌ها، افزايش چند برابري آن رسانه‌اي شد.
يكي از مهم‌ترين چهار بخش خبر اقتصادي نوبخت در ابتداي سال جديد مربوط به همين افزايش ٢/٥ برابري دريافتي مستمري‌بگيران كميته امداد و بهزيستي از سوي دولت بود كه به گفته سخنگوي دولت، مستمري خانوارهاي تحت‌پوشش كميته امداد و بهزيستي در سال‌جاري 180 تا200 هزار تومان افزايش داشت.
افزايشي كه بعد از گذشت چند ماه ظاهراً براي نهاد حمايتي از مددجويان دردسار ساز شده است، چنانچه پرويز فتاح تبعات ناشي از اين مصوبه را دامنگير كميته امداد توصيف كرده است و به اثرات منفي آن اشاره مي‌كند.


  تبعات سه برابر شدن مستمري محرومانرئيس كميته امداد مي‌گويد: ما در موضع حاكميت هستيم و بايد مردم را اداره كنيم، اگر اين افزايش مستمري باعث شود هجوم مردم به سازمان‌هاي حمايتي بيشتر شود از اثرات منفي آن خواهد بود و اگر باعث شده مردم تحت پوشش امداد رغبتي براي اشتغال نداشته باشند نيز از تبعات ديگر است.
فتاح ادامه مي‌دهد: اين آثار زيانبار را در بحث يارانه‌ها ديديم كه بيش از 70 ميليون نفر از مردم ثبت‌نام كردند و نشان داد «تبي» در جامعه است و اكنون نبايد به اين «تب» دامن بزنيم، چون كار ما و دولت سخت‌تر مي‌شود.  رئيس كميته امداد تصريح كرده است: اصل موضوع پسنديده است، اما تبعات آن به رفتار ما و دولت برمي‌گردد، در انتخابات رياست جمهوري كانديدا و حتي شخص روحاني مطرح كردند كه مي‌خواهند به اقشار محروم بيشتر برسند و در چند روز اخير نيز دولت گفته قابليت چند برابر كردن يارانه‌ها را دارد و اين امر به تبعات آن دامن مي‌زند.
وي با تشريح اين مهم كه در حال حاضر هم بار مراجعات به كميته امداد بيشتر شده و اين كار ما را سخت‌‌تر مي‌كند، معتقد است: به روال عادي افراد نيازمند به امداد مراجعه مي‌كنند و لازم نيست براي آمدن مردم به اين نهاد تبليغ شود. منابع مختلفي مثل امام جمعه، ‌نمايندگان مجلس، مسئولان و رسانه اغلب از وضعيت اين افراد نيازمند مطلع مي‌شوند و آنها را به ما معرفي مي‌كنند.
  ثبت‌نام دولت از نيازمندانرئيس كميته امداد در حالي دامن زدن به اين وضعيت را مورد انتقاد قرار داده است كه چندي پيش وزير تعاون، كار و رفاه از طرحي خبر داد بر اساس آن همه  نيازمنداني كه خود را مستحق مي‌دانند، تحت پوشش حمايت‌هاي اجتماعي دولت قرار خواهند گرفت و در توضيح آن گفت: بخش قابل‌توجهي از نيازمندان جامعه هنوز نتوانستند از خدمات نهادهاي حمايتي از جمله سازمان بهزيستي و كميته امداد بهره‌مند شوند.
ربيعي به نقل از رئيس دولت از گروه‌هاي نيازمند درخواست كرد تا براي ثبت‌نام به سامانه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مراجعه كنند.
  انتقاد رئيس كميته امداد از رئيس‌جمهور فتاح در واكنش به شيوه اتخاذ شده براي شناسايي فقرا و مستمندان از سوي دولت مي‌گويد: رئيس‌جمهور چند شب گذشته در افطاري ماه رمضان از من پرسيد اينكه اعلام شده نيازمندان در سايت ثبت‌نام كنند آيا به صلاح است؟ كه پاسخ دادم خير. نيازي نيست سايت ايجاد كنيم و بگوييم بيايند ثبت‌نام كنند. ما نمي‌خواهيم مانند يارانه بشود، آن وقت مي‌بينيم عدد بالايي ثبت‌نام شده و توقع هم ايجاد شده است.  رئيس كميته امداد معتقد است: نيازي به ثبت‌نام اين مردم نيست، ما روش‌ها و قوانيني داريم كه نيازمندان را شناسايي مي‌كنيم و دولت و مجلس اگر مي‌خواهند كمكي كنند مي‌توانند دامنه تحت پوشش ما را با ايجاد قوانين وسيع‌تر كنند.  وي با اشاره به برخي از اين قوانين ادامه مي‌دهد: به عنوان مثال در حال حاضر زنان بدسرپرست از لحاظ قانوني نمي‌توانند تحت پوشش ما قرار گيرند، اما اگر قانون اصلاح شود، شدني است يا افرادي را كه درآمد 200 هزار توماني دارند، نمي‌توانيم حمايت كنيم، اما اگر قانون اصلاح شود و سقف درآمد 400 هزار تومان شود مي‌توانيم آنها را تحت پوشش قرار دهيم.  فتاح ادامه داد: ايجاد چنين قوانيني بهتر از اين است كه اعلام عمومي كنيم مردم براي ثبت‌نام بيايند اين كار فقط مردم را سردرگم مي‌كند و باعث مي‌شود مردم را متوقع بار بياوريم.
اقدام دولت در زمينه ثبت‌نام از نيازمندان و دستور ويژه رئيس‌جمهور در حالي است كه طرح دولت در انصراف از دريافت يارانه‌ها نيز با شكست مواجه شد و بسياري از خانواده‌ها و گروه‌هايي كه حتي مستحق دريافت يارانه نيز نبودند، اقدام به انصراف نكردند، حال آنكه شيوه ثبت‌نام از نيازمندان هم كمتر از شكست طرح قبلي نخواهد بود، چنانچه مشخص نيست چه ملاك و شيوه‌اي در اين روش به كار گرفته مي‌شود تا از ثبت‌نام قشرهاي مختلف جلوگيري شود.