فضای ملتهب مجلس به صحن علنی کشیده نشد

12 کشته و 42 زخمی
گروه سیاسی- دو تیم تروریستی صبح دیروز به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی خود تلاش کردند فضای آرام کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند. این درحالی است که وزیر خارجه عربستان‌ قبل از حوادث تروریستی در تهران گفته بود ایران به خاطر دخالت و حمایت از تروریسم در منطقه باید تنبیه شود! اکنون کشور و شهر امن ما بعد از مدت‌ها تجربه گذر از یک اقدام تروریستی را دارد و این اقدام می‌طلبد تا ایران‌ متحدتر از همیشه عمل کند. الان زمان جناح‌بندی سیاسی نیست و باید با محکوم کردن حملات تروریستی داعش جلوی تکرار این حادثه تلخ گرفته شود.
حوالی ساعت 10:30 صبح دیروز تیم تروریستی وارد محوطه مرقد امام شدند. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با ماموران به هلاکت رسید. اما هدف دوم تیم تروریستی بهارستان و محل استقرار نمایندگان کشور بود. این عملیات تروریستی که مسوولیتش را داعش برعهده گرفت، پنج ساعت به طول انجامید. حوالی ساعت 10:15 بود که خبرنگار ما برای تحویل وسایل خود جهت ورود به مجلس اقدام کرد اما حدود 10دقیقه بعد به واسطه صدای تیراندازی که از پارلمان شنیده شد، از ورودش به مجلس خودداری شد. تروریست‌ها با اصابت گلوله به محافظان ورودی به مجلس راه پیدا کردند. پس از وقوع این حادثه نیروهای حفاظتی، خبرنگاران پارلمانی را از محوطه راهرو دور کردند و در صحن را بستند. طبق گفته‌ها این ضاربان از همان ابتدا مجهز به کلاشنیکف بودند آنها تعدادی از محافظان را مجروح کردند و بعد وارد ساختمان دفتر نمایندگان مجلس شدند و آنجا هم تیراندازی انجام دادند. پس از گذشت ساعاتی از حادثه، یکی از مهاجمان مسلح از مجلس خارج شد و به دلیل حضور نیروهای امنیتی در خیابان منتهی به پارلمان به خانه ملت بازگشت. پس از هجوم مهاجمان به ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس، گروهی از نمایندگان و کارکنان و مهمانان که در آن ساختمان بودند، به دلیل تیراندازی در ساختمان محصور مانده بودند.
با وجود فضای ملتهب پارلمان، نمایندگان در داخل صحن به کار خود یعنی همان قرائت گزارش در مورد معدن یورت ادامه دادند. ادامه کار مجلس با وجود حمله تروریستى، نشان از مدیریت مجلس دارد. در این حادثه کسی از نمایندگان مجروح نشد و صحن مجلس در وضعیت عادی به قانونگذاری پرداخت. البته چند نفر از نمایندگان هنگام ورود به صحن مجلس با صحنه تیراندازی و صدای شلیک روبه‌رو می‌شوند، حتی یکی از نمایندگان هنگام ورود با تروریست‌ها درگیر می‌شود و با کلت به سوی آنها شلیک می‌کند. این دو اقدام تروریستی منجر به کشته شدن 12 نفر و مجروحیت 42 نفر از هموطنان‌مان شد. برخی از کشته‌شدگان مسوولان دفتر نمایندگان بوده و بعضی دیگر برای پیگیری مطالبات‌شان به مجلس مراجعه کرده بودند که متاسفانه در این عملیات تروریستی به شهادت رسیدند.


هنوز اقدام تروریستی در مجلس به پایان نرسیده بود که خبرگزاری فرانسه در خبری فوری اعلام کرد گروه تروریستی داعش مسوولیت دو حمله به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی‌(ره) را بر عهده گرفت. خبرگزاری اعماق وابسته به داعش روی کانال تلگرام خود اعلام کرد این گروه مسوولیت دو حمله یکی به پارلمان ایران و دیگر به مرقد (امام) خمینی (ره) را بر عهده گرفته است. داعش در بیانیه دیگری، دو مهاجم انتحاری خود در حرم امام خمینی (ره) را شهید اعلام کرد! همچنین فیلمی از ساختمان مجلس توسط داعش منتشر شد؛ فیلمی که به گفته حاجی‌دلیگانی از دفتر او گرفته شده است و مسوول دفتر و اعضای مسوول دفتر نماینده مردم شاهین‌شهر در اتاقی که عوامل مسلح از آن فیلم منتشر کرده بودند، به شهادت رسیدند. عناصر داعش در ویدئویی که از تیراندازی در ساختمان مجلس شورای اسلامی منتشر کردند، وعده ادامه حملات تروریستی را دادند. در این ویدئو یکی از عناصر گروه تروریستی داعش به زبان عربی خطاب به مردم ایران می‌گوید: «آیا فکر می‌کنید که ما می‌رویم؟ ما باقی هستیم به اذن خدا.»
تروریست‌ها می‌خواستند 3 عملیات در تهران انجام دهند
مدیر کل ضد‌تروریستی وزارت اطلاعات، تعداد عملیات‌های تروریستی که قرار بود در تهران انجام شود را سه عملیات اعلام کرد. وی اعلام کرد صبح دیروز چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به حملات تروریستی کردند که عوامل یکی از آنها قبل از هرگونه اقدامی دستگیر شدند.
اما اولین واکنش رسمی نمایندگان در صحن علنی مجلس نسبت به این تیراندازی زمانی رخ داد که حاجی‌دلیگانی در رابطه با گزارش معدن یورت پشت تریبون رفت، سخنان خود را با شعار مرگ بر آمریکا همراه کرد: «حضرت امام فرمودند که هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید و باید بگوییم مرگ بر آمریکا، ‌مرگ برآمریکا! آمریکا عامل همه فتنه‌ها در دنیاست و همچنین مرگ بر رژیم آل سعود که نوکری آمریکا را انجام می‌د‌هد.» در این هنگام نمایندگان با او همنوا شدند و نمایندگان حاضر در صحن مجلس یکصدا با فریاد «مرگ بر آمریکا» به حادثه تیراندازی در مجلس واکنش نشان دادند.
حضور فرمانده سپاه و سردار غیب‌پرور و سردار سلامی در مجلس
پس از حادثه تیراندازی در مجلس، سرلشکر جعفری به همراه سردار غیب‌پرور و سردار سلامی به مجلس آمدند. سرلشکر محمد‌علی جعفری، فرمانده سپاه بعدازظهر دیروز در صحن مجلس با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان گفت‌و‌گو کرد. فرمانده سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران نیز حضور یافت و با دادن روحیه به آنها درمورد شرایط امنیتی مجلس اظهار کرد که هیچ مشکلی وجود ندارد. لازم به ذکر است که سردار غیب‌پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین و سردار سلامی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مجلس حاضر شدند. جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران لحظاتی پس از وقوع این حادثه برای بررسی ماجرا به بهارستان رفته بود.
سرانجام جلسه علنی مجلس که با حادثه تیراندازی مواجه شده بود، به پایان رسید. علی لاریجانی در پایان این جلسه ضمن تشکر از نمایندگان گفت: چند نفر از تروریست‌های بزدل به ساختمانی در مجلس نفوذ کردند و البته با آنها برخورد جدی شد. رییس مجلس ادامه داد: از اینکه نمایندگان محترم با آرامش کار خود را ادامه دادند تشکر می‌کنم. مساله جزیی است اما این نشان می‌دهد که تروریست‌ها به دنبال مساله‌سازی هستند. مخصوصا ایران که قطب فعال و موثر مقابله با تروریست‌هاست. آنها می‌خواهند خدشه‌ای ایجاد کنند. حتما نیروهای امنیتی برخورد جدی خواهند داشت و ان‌شاءالله این مشکل حل خواهد شد. صحبت‌های لاریجانی با شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی نمایندگان مجلس همراهی شد. این عملیات به واسطه نیروهای امنیتی حاضر در مقر پارلمان حدودا ساعت 3:30 با کشته شدن مهاجمان پایان یافت. دو نفر از چهار نفر تروریستی که به مجلس وارد شده بودند، بر اثر انفجار جلیقه‌های خود کشته شدند. طبق گفته‌های سیدحسین نقوی‌حسینی یکی از مهاجمان توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شده است. رییس مجلس نیز همراه با نیروهایی برای پاکسازی و چک و خنثی، وارد ساختمان پارلمان شد و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد. با پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت تدابیر امنیتی از ساختمان مجلس خارج شدند. همچنین نیروهای امنیتی اقدام به تخلیه ساختمان مجلس و خارج کردن کارمندان و خبرنگاران کردند.
وزیر کشور با اشاره به حوادث تیراندازی اخیر در مجلس و حرم امام (ره) دستور تشکیل جلسه شورای تامین استان و جلسه فوق‌العاده امنیتی در تهران برای رسیدگی به حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) داده بود. نمایشگاه قرآن نیز پیرو درخواست شورای تامین استان تهران دیروز تعطیل شد.
ورود تروریست‌ها با لباس زنانه
معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به اینکه چهار تروریست با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند، اظهار کرد: آنها از همان در ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند‌ اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون‌ها را کنترل کردند. سردار حسین ذوالفقاری افزود: تروریست‌ها ناچارا به مسیر دفاتر نمایندگان رفته و از آنجا افراد را هدف قرار دادند. وی اظهار کرد: در سراسر کشور اعلام آماده‌باش کردیم و تمام مراکز مهمی که احتمال دادیم اقدام تروریستی ممکن است انجام شود را تحت نظارت گرفتیم. یگان ویژه نیروی انتظامی (نوپو) وارد عملیات شدند.
روایت یکی از کارمندان مجلس
یکی از کارمندان مجلس شورای اسلامی که به همراه سایر کارمندان مجلس به بیرون ساختمان پارلمان هدایت شد‌ گفت که هزاران پوکه اسلحه در طبقات دفاتر نمایندگان به چشم می‌خورد. این کارمند مجلس اظهار کرد: در طبقه دوم دفاتر نمایندگان حضور داشتیم که صدای انفجار رگباری از داخل ساختمان به گوش رسید؛ مهاجمان مسلح با حضور در ساختمان دفاتر نمایندگان اقدام به تیراندازی به سمت دفاتر کردند. کارمندان در دفاتر پناه گرفتند و مهاجمان مکررا دیوارهای دفاتر را به رگبار ‌بستند. کارمندان دوبار صدای انفجار مهیب از ساختمان دفاتر را شنیدند.
آموزش ویژه مهاجمان تروریستی
علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهاجمان آموزش‌های تروریستی ویژه دیده بودند و با قصد مختل کردن امنیت اقدام به حمله کردند. وی افزود: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به سرعت وارد مقابله با تروریست‌ها شدند تا یکی دو ساعت بعد صدای تیراندازی وجود داشت اما اوضاع به سرعت تحت کنترل درآمد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس، جایگاه مردمی دارد، این عملیات قطعا بزدلانه بوده و چنین حرکات بچگانه‌ای در ایران پهناور و پایدار نمی‌تواند مخل امنیت ما باشد.
جزییاتی از حمله تروریستی به حرم امام(ره)
محمد علی انصاری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) به ارائه اطلاعاتی درباره حادثه تروریستی در حرم امام (ره) پرداخت. انصاری با بیان اینکه حادثه حرم امام سه مجروح (عوامل انتظامی حرم)‌ و یک شهید (مامور فضای سبز) داشت، گفت: ساعت 10:40 دو تروریست از ناحیه غربی حرم قصد ورود به حرم می‌کنند، هر دو مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم شروع به تیراندازی کور و بی‌هدف کردند. وی ادامه داد: در همان زمان سه نفر مجروح شدند و یک نفر نیز به شهادت ‌رسید. در مقابل در شبستان نیروهای انتظامی به سمت این افراد تیراندازی کردند که یکی از آنها مقابل درب شبستان منفجر شد. انصاری گفت: تروریست دوم فرار کرد که او نیز با تیراندازی ماموران به هلاکت رسید و ماموران موفق شدند جلیقه انفجاری او را خنثی کنند.
تروریست‌ها تعداد زیادی نارنجک و مواد منفجره با خود داشتند. ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور نیز درباره حادثه تروریستی در حرم مطهر امام (ره) گفت: گروه‌های تروریستی و تکفیری در سه سال گذشته تلاش زیادی کردند که فضای کشور را نا‌امن کنند. ده‌ها گروهک تروریستی قصد عملیات در کشور داشتند که با اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی تمام اقدامات آنها خنثی شد. ‏گفتنی است هشت نارنجک، ۱۰ خشاب و یک قبضه کلاشنیکف، یک بطری با مایع صورتی‌رنگ و کیسه‌ای نایلونی، محتویات همراه با یکی از مهاجمان کشته‌شده در حرم امام خمینی بود. پس از انجام عملیات تروریستی در حرم امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی (ره) در حرم حاضر شد.