پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش تولید نفت آمریکا؛

گروه نفت و انرژی- در حالی که بازارهای سوخت همچنان با مازاد عرضه مواجه‌اند، قیمت نفت روز گذشته کاهش داشت و نفت برنت به حدود 50 دلار رسید هرچند تنش در خاورمیانه و کاهش میزان ذخایر نفت آمریکا مانع افت بیشتر قیمت نفت شد.
نگرانی تجار از عدم کفایت توافق اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا با وجود شکاف سیاسی میان قطر و چندین کشور عربی دیگر از جمله عربستان سعودی و همچنین افزایش تولید نفت آمریکا، علت اصلی کاهش قیمت نفت بوده است.
با توجه به پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر رسیدن تولید نفت آمریکا به رقم 10 میلیون بشکه در سال آینده، تلاش‌های اوپک برای کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا ممکن است از ناحیه تولید نفت آمریکا تضعیف شود.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با چهار سنت کاهش به 50 دلار و هشت سنت رسید. قیمت نفت برنت نسبت به قیمت روز 25 می، یعنی روزی که اوپک اعلام کرد توافق کاهش تولید را برای 9 ماه تمدید می‌کند هفت درصد کاهش یافته است.


قیمت هر بشکه نفت‌خام آمریکا نیز با پنج سنت کاهش به 48 دلار و 14 سنت رسید و شش درصد نسبت به رقم آغازین 25 می ‌کاهش داشت.
گرگ مک‌کینا، تحلیلگر موسسه آکسی تریدر گفت: عامل اصلی که جهت قیمت نفت را تعیین می‌کند حجم ذخایر است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید نفت این کشور سال آینده به ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسد که بالاترین سطح تولید سالانه تاکنون خواهد بود.
این سازمان ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود. رکورد تولید قبلی، 6/9 میلیون بشکه در روز در سال ۱۹۷۰ بود.
مدیر اطلاعات انرژی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت حفاری در حوزه‌های نفتی به‌خصوص حوزه‌های نفتی تگزاس، عامل اصلی رشد تولید نفت خواهد بود. شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در ۱۲ ماه گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
بازبینی پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از تولید نفت این کشور، نشانه دیگری از بهره‌برداری کامل شرکت‌های حفاری آمریکایی از قیمت‌های بالاتر نفت است که در پی توافق کاهش تولید اوپک و سایر صادرکنندگان نفت خارج از این سازمان به منظور حذف عرضه اضافی حاصل شده است.
تولید نفت آمریکا در هشت ماه گذشته ۹ درصد رشد کرده و به 3/9 میلیون بشکه در روز رسیده است.
شرکت‌های نفت آمریکایی در رکود سه ساله بازار نفت موفق شدند با استفاده از متدهای حفاری پیشرفته، هزینه‌های تولید را کاهش دهند و به سودآوری برسند.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا دورنمای قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۸ را مورد بازبینی نزولی قرار داد و پیش‌بینی کرد حاشیه سود شرکت‌های حفاری آمریکایی در سال آینده کمتر خواهد شد.
طبق پیش‌بینی این سازمان، متوسط قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در سال آینده به 61/53 دلار در هر بشکه می‌رسد که 7/2 درصد نسبت به پیش‌بینی قیمت 10/55 دلار در گزارش ماه گذشته این سازمان کاهش یافته است. همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت 6/2 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی خود از تولید نفت در سال‌جاری را بدون تغییر نگه داشت و همچنان انتظار دارد به 3/9 میلیون بشکه در روز برسد و متوسط قیمت وست تگزاس اینترمدییت و برنت برای سال ۲۰۱۷ را به میزان ۱۰ سنت افزایش داد.
افزایش تولید اوپک برای نخستین بار در 2017
از سوی دیگر طبق نظرسنجی «اس‌اند‌پی گلوبال‌پلاتس»، تولید نفت‌خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در ماه می برای نخستین بار از اکتبر افزایش یافت.
در این گزارش اعلام شده است تولید اوپک در ماه می ۲۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به آوریل افزایش یافته و به 12/32 میلیون بشکه در روز رسیده است. عامل این افزایش، بهبود چشمگیر تولید لیبی و نیجریه بوده است که از مشارکت در توافق کاهش تولید این سازمان معاف شده‌اند.
ایکلاویا گوپته، دبیر ارشد اخبار نفت اروپا و آفریقای «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس» در این‌باره گفت: با وجود پایبندی قوی که اوپک تاکنون به توافق کاهش تولید نفت داشته است، تلاش‌های این سازمان برای حمایت از قیمت‌ها چندان مثمرثمر نبوده است. اگر سطح ذخایر جهانی کاهش مستمری نداشته باشند، اوپک ممکن است لازم باشد خلاقیت بیشتری در استراتژی خود به خرج دهد.
بحران سیاسی که در پی قطع روابط دیپلماتیک دو عضو کلیدی اوپک با قطر ایجاد شده، ممکن است مشکلات اوپک را مضاعف کند. این سازمان در گذشته در کنار گذاشتن رقابت‌های سیاسی و تمرکز بر مدیریت تولید موفق بوده است اما ریسک ژئوپلیتیکی موضوعی بوده که همواره در داخل این سازمان مشاهده شده است.
پیش‌بینی می‌شود تولید نفت لیبی و نیجریه که به دلیل درگیری‌های نظامی قطع شده بود در تابستان جاری بهبود پیدا کرده و اوپک را با وضعیت بغرنجی برای تسریع متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار روبه‌رو کند.
پایبندی قطر به توافق نفتی وین
در این میان عصام المرزوق، وزیر نفت کویت در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی کویت با اشاره به تمدید توافق وین گفت: بر اساس این توافق قطر روزانه 30 هزار بشکه نفت از تولید خود کاسته است و این کشور همچنان به این تصمیم پایبند بوده به‌گونه‌ای که میزان این پایبندی حدود 93 تا 102 درصد است.
کویت در حال حاضر ریاست کمیته نظارت بر اجرای توافق نفتی وین را بر عهده دارد و با برگزاری جلسات کارشناسی به عضویت روسیه، ونزوئلا و عمان گزارش‌های دوره‌ای را در زمینه پایبندی صادرکنندگان نفت به توافق وین ارائه می‌کند.