ماجرای نیمروز

گروه سیاسی: با گذشت 6 سال از ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه و انجام عملیات تروریستی در سراسر دنیا، روز گذشته نخستین اقدام تروریستی در ایران، جزیره امن منطقه انجام شد. به گزارش «وطن‌امروز» دیروز 2 حادثه تروریستی، تهران را در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داد. 2 حادثه‌ای که تقریبا به صورت همزمان در 2 نقطه متفاوت عملیاتی شد؛ یکی در قلب تهران و میدان بهارستان و دیگری در جنوب تهران و حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی. حدود ساعت 10:15 روز گذشته یک تیم 3 نفره تروریستی از در مراجعات مردمی وارد این قسمت شدند و محافظ جلوی در مراجعه‌کنندگان را به رگبار بستند و برای ادامه عملیات به سمت ساختمان مجلس شورای اسلامی رفتند و در نهایت پس از حدود 5 ساعت درگیری، با به هلاکت رسیدن تیم تروریستی، این عملیات حوالی ساعت 15:30 به پایان رسید. در حرم امام اما حمله تروریستی خیلی سریع خنثی شد. در این عملیات 2 عامل انتحاری تلاش داشتند وارد صحن حرم مطهر شوند اما نیروهای امنیتی مانع ورود آنان شدند. یکی از این تروریست‌ها به ضرب گلوله تک‌تیراندازها از پای درآمد و دومین عامل انتحاری نیز که در محاصره قرار گرفته بود، خود را منفجر کرد.
عملیات تروریستی در بهارستان
حوالی ساعت 10:15 روز گذشته یک تیم تروریستی 3 نفره که  میانگین سن آنها بین 20 تا 25 سال بود، در پوشش اینکه می‌خواهند با نمایندگان مردم ملاقات کنند، به در مراجعات مردمی ساختمان مجلس شورای اسلامی مراجعه کردند. سردار نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه در گفت‌وگو با فارس به جزئیات چگونگی ورود تروریست‌ها به مجلس شورای اسلامی اشاره کرده است. وی در این باره گفت: تروریست‌ها همراه خود بسته‌ای داشتند و همین مساله باعث شد محافظ در ورودی به آنها مشکوک شود. موقعی که محافظ در، قصد بازرسی آنان را داشت، این افراد با محافظ درگیر می‌شوند و او را به شهادت می‌رسانند.
وی تصریح کرد: تروریست‌ها سپس بلافاصله وارد سالن مربوط به مراجعات مردمی می‌شوند و مردمی را که منتظر دیدار با نمایندگان بودند به رگبار می‌بندند که متأسفانه تعدادی از هموطنان بیگناه ما در محل مراجعات مردمی به شهادت می‌رسند. تروریست‌ها که مسلح به مسلسل و تعداد قابل‌توجهی کیف خشاب بودند، می‌خواستند وارد ساختمان مجلس شورای اسلامی شوند که با اقدام بموقع نیروهای حفاظت مجلس روبه‌رو شدند و نتوانستند وارد منطقه‌ منتهی به ساختمان پارلمان شوند. در لحظات اولیه این حادثه تروریستی، نیروهای سپاه پاسداران که مسؤولیت تأمین امنیت مجلس را بر عهده داشتند وارد عمل شدند و منطقه اصلی مجلس یعنی صحن مجلس و تمام کمیسیون‌ها را تحت کنترل قرار دادند. تروریست‌ها که نتوانستند به سوی صحن علنی پیشروی کنند، به سمت یکی از طبقات ساختمان مراجعات مردمی دفاتر نمایندگان فرار کردند. تروریست‌ها در نهایت در دفتر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی مستقر شدند و افراد حاضر در دفتر وی را به شهادت رساندند. تروریست‌ها که نتوانسته بودند به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یابند، با تیراندازی به بیرون و محوطه بیرونی مجلس، چند نفر از شهروندان را مجروح کردند. پس از این اقدام تروریستی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرد جلسه اضطراری شورای تامین استان عصر روز چهارشنبه برگزار می شود.


شهادت 3 کارمند مجلس
تروریست‌ها 2 تن از کارمندان مجلس را به شهادت رساندند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به شهادت 2 نفر از کارمندان دفتر خود گفت: فیلمی که داعش از داخل مجلس منتشر کرده، متعلق به دفتر بنده است. وی ادامه داد: 2 فردی که به شهادت رسیدند آقای زارع، مسؤول دفتر بنده که بازنشسته مجلس بود و فرد دیگر آقای تقوی بود که از یکی از دستگاه‌ها به مجلس مأمور شده بود که مشاور بنده بود. همچنین هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از مجروحیت شدید مسؤول دفتر خود در پی حادثه تروریستی دیروز مجلس خبر داد. وی در تشریح چگونگی مجروح شدن مسؤول دفترش در مجلس توسط تروریست‌ها گفت دفتر کارش در طبقه دوم ساختمان نمایندگان مجلس قرار داشته که هنگام حمله تروریست‌ها و ورودشان به ساختمان، وی متوجه صدای تیراندازی می‌شود و قصد مطلع شدن از ماجرا را داشته که به ضرب گلوله یکی از تروریست‌ها مجروح می‌شود و ساعتی بعد به شهادت می رسد.
تشریح عملیات مقتدرانه سپاه
سرعت عمل نیروهای نظامی ایران و برخورد سخت و مقتدرانه با تروریست‌ها در 2 عملیات مختلف باعث شد آنان به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین‌شده، دست پیدا نکنند. با گذشت دقایقی از آغاز عملیات تروریستی در مجلس، سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه به همراه یک یگان مجهز از نیروهای ویژه سپاه وارد منطقه می‌شود.  بلافاصله پس از ورود نیروهای ویژه سپاه، تک تیراندازان سپاه نیز در نقاط مختلف موضع‌ می‌گیرند تا شاید بتوانند تروریست‌هایی را که از طبقات مختلف در حال تیراندازی به سوی مردم بودند هدف قرار بدهند. چند دقیقه بعد نیز سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه با همراهی سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج و سردار نجات جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه خود را به ساختمان مجلس می‌رسانند و سرلشکر جعفری شخصاً بر عملیات ضدتروریستی نظارت می‌کند.
به گزارش تسنیم، لحظاتی پس از ورود نیروهای ویژه سپاه به ساختمان مجلس، یک تیم از این نیروها موفق می‌شوند به طبقات بالایی ساختمان مجلس نفوذ کرده و یکی از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند. با کشته شدن یکی از تروریست‌ها، 2 تن از تروریست‌ها شروع به تیراندازی کور به سوی مردم و کارکنان مجلس می‌کنند. سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه که نیروهایش به دقت در حال رصد دقیق محل اختفای تروریست‌ها در طبقات فوقانی ساختمان مجلس بودند، با تیراندازی کور تروریست‌ها به سوی مردم از پنجره‌های ساختمان، موفق می‌شوند موقعیت تروریست‌های باقیمانده را شناسایی کنند. در همین حین، سردار پاکپور خود نیز در عملیات مشارکت می‌کند. نیروهای سپاه که موفق شده بودند موقعیت اختفای تروریست‌ها در طبقات فوقانی ساختمان مجلس را شناسایی کنند، آماده عملیات نهایی برای پایان دادن به این عملیات تروریستی می‌شوند. با فرماندهی سردار پاکپور عملیات نیروهای ویژه سپاه برای  ختم غائله آغاز می‌شود و نیروها به سرعت موفق می‌شوند خود را به طبقات فوقانی رسانده و در یک لحظه غافلگیرانه یکی دیگر از تروریست‌ها را پیش از آنکه جلیقه انفجاری خودش را منفجر کند، به هلاکت برسانند. در همین حین، 2 تروریست دیگر که متوجه حضور نیروهای امنیتی در محل و کشته شدن دیگر عضو گروه می‌شوند، جلیقه انفجاری خود را پیش از رسیدن نیروهای ویژه سپاه منفجر کرده و به هلاکت می‌رسند. با کشته شدن تمام اعضای تیم تروریستی، نیروهای ویژه سپاه کار پاکسازی ساختمان را آغاز می‌کنند و باز هم سردار پاکپور شخصا فرماندهی این عملیات را برعهده گرفته و همراه با تیمی از نیروهای ویژه سپاه کار پاکسازی را آغاز می‌کند و پس از پاکسازی کامل ساختمان، طبقات به نیروهای دیگر واگذار می‌شود. در جریان پاکسازی ساختمان، نیروهای سپاه متوجه می‌شوند که تروریست‌ها در زیر برخی از اجساد شهدا، نارنجک کار گذاشته‌اند تا در صورت جابه‌جایی شهدا، نارنجک‌ها منفجر شود که این حربه نیز با هوشیاری نیروهای سپاه خنثی می‌شود. سرعت عمل و دقت نیروهای نظامی و انتظامی در این عملیات با تقدیر مسؤول سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراه شد. حمید ابوطالبی، مسؤول سیاسی دفتر ریاست جمهوری در توئیتر نوشت: «اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا یا هر جای دیگری رخ می‌داد تلفات بسیاری دربرداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران». وی افزود:«جهان باید نشان دهد تروریسم محکوم است و تهران و پاریس و لندن یا شرق و غرب نمی‌شناسد؛ برای مبارزه با آن باید استوارتر، منسجم تر
و یکپارچه‌تر حرکت کنیم». اما در شرایطی که تروریست‌ها در ساختمان مجلس حضور داشتند، جمعی از فرماندهان ارشد سپاه نیز برای بررسی حادثه تروریستی در مجلس حاضر شدند. سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور و سردار غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین برای بررسی حادثه تروریستی در مجلس حاضر شدند. عملیات ضربتی نیروهای سپاه در به هلاکت رساندن تروریست‌ها و همچنین حضور فرماندهان سپاه در محل حادثه، مورد استقبال و ستایش کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. کاربران با اشاره به حوادث تروریستی مشابه در سایر کشورهای منطقه و غرب، سرعت عمل نیروهای امنیتی ایران را بی‌مانند توصیف کردند.
ورود به مجلس با پوشش زنانه
جزئیات حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی را حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کرد. وی در این زمینه اظهار داشت: تروریست‌ها با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع یعنی دری که عمدتاً ارباب رجوعی که با نمایندگان مجلس و دفاترشان کار دارند از این محل وارد می‌شوند، اقدام به ورود به مجلس می‌کنند و از همان در ورودی که با نیروهای محافظ مجلس مواجه می‌شوند، دست به تیراندازی می‌زنند و سپس نخستین کسی که در آنجا حضور داشته مورد هدف قرار می‌دهند و با ایجاد
رعب و وحشت وارد محوطه می‌شوند که در همان لحظات اولیه نیروهای سپاه پاسداران که مسؤولیت تأمین امنیت مجلس را بر عهده داشتند وارد عمل شدند و منطقه اصلی مجلس یعنی صحن مجلس و تمام کمیسیون‌ها را تحت کنترل قرار دادند.
روایت کارشناسان از فیلم تروریست‌ها
تروریست‌های حادثه مجلس شورای اسلامی در حین درگیری و در زمانی که در اتاق یکی از نمایندگان حضور داشتند، یک فیلم کوتاه از خود منتشر کرده‌اند. کارشناسان پس از بررسی این فیلم کوتاه که در آن تروریست‌ها به زبان عربی صحبت می‌کنند، عنوان کردند که هرچند تروریست‌ها با زبان عربی سخن می‌گویند اما آنان عرب‌زبان نیستند و این مساله پرونده این اقدام تروریستی را وارد فاز تازه‌ای خواهد کرد. حادثه تروریستی حرم امام(ره)
درست در ساعتی که تروریست‌ها عملیات خود در مقابل مجلس شورای اسلامی را آغاز کردند، کمی آنسوتر در حرم مطهر امام خمینی نیز یک تیم 2 نفره تروریستی از در غربی وارد حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی شدند. این 2 تروریست که علاوه بر سلاح، دارای جلیقه انفجاری بودند، در تلاش بودند وارد حرم شوند اما تک‌تیراندازهای نیروی انتظامی آنها را مورد هدف قرار دادند که یکی از این تروریست‌ها جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد. جزئیات حادثه تروریستی حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی را محمدعلی انصاری، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام راحل اعلام کرد. به گزارش تسنیم، انصاری در جمع خبرنگاران، با اشاره به این حادثه تروریستی اظهار داشت: حدود ساعت 10:40 از ناحیه غربی حرم یعنی از ناحیه خلیج‌فارس 2 نفر عامل معاند با همراه داشتن تجهیزات جنگی وارد محوطه رینگ حرم شدند. وی ادامه داد: پس از ورود به محوطه، یک انفجار را در آنجا انجام می‌دهند که آن زمینه‌سازی بوده برای ورود به محدوده پیرامون حرم. سپس به بیرون از حرم بازمی‌گردند و همزمان تیراندازی‌های کوری را در محدوده بیرون از حرم شروع و بی‌هدف به سمت سقف‌ها و در و دیوار تیراندازی می‌کنند. انصاری افزود: در این میان 2 نفر از کارگران و نیروهایی که در محوطه بیرونی حرم بودند جراحت برمی‌دارند و یکی از نیروهای خدماتی که در بیرون از محوطه حرم مشغول نظافت بود به دلیل اصابت گلوله به شهادت می‌رسد، سپس تروریست‌ها به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.
جزئیات جلوگیری از ورود تروریست‌ها به حرم امام(ره)
اما پیش از ورود تروریست‌ها به صحن حرم، نیروهای پلیس با تروریست‌ها درگیر می‌شوند. سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در گفت‌وگو با مهر، گفت: تروریست‌ها قصد ورود به حرم حضرت امام(ره) و کلانتری حرم را داشتند اما به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای پلیس ناکام ماندند. وی افزود: یکی از تروریست‌ها پس از اصابت گلوله خود را منفجر کرد که به کسی صدمه‌ای نرسید. دومین تروریست که پشتیبان نفر اول و عامل تیراندازی محسوب می‌شد، به حرکت خود به سمت صحن ادامه داد ولی به دلیل اینکه با سد مستحکم نیروهای امنیتی مواجه شد از حرم به سمت بیرون فرار کرد. تروریست‌ها البته یکی از نیروهای کلانتری مستقر پیرامون حرم و 3 نفر دیگر را هدف قرار دادند. منتظرالمهدی با اعلام اینکه تروریست دیگری که به سمت مردم شروع به تیراندازی کرده بود با ضرب گلوله به سرش از پا درآمد، افزود: این تروریست قبل از اینکه خود را منفجر کند توسط تک‌تیراندازها شکار شد و مقادیری نارنجک و مواد منفجره از وی کشف و ضبط شد. سخنگوی ناجا افزود: یکی از مأموران پلیس در حین انجام عملیات مجروح شد که حال وی مساعد گزارش شده است. وی با اعلام اینکه نیروهای انتظامی اوضاع محدوده اطراف حرم امام(ره) را کاملا در کنترل خود دارند، ادامه داد: در کنار عوامل نیروی انتظامی، سپاه انصار که مسؤولیت حراست و حفاظت از حرم امام(ره) را بر عهده دارد نیز با عوامل نیروی انتظامی همکاری کرد.
دستگیری یک تیم تروریستی قبل از اقدام
وزارت اطلاعات می‌گوید در کنار 2 تیمی که روز گذشته دست به عملیات تروریستی زدند، اعضای یک تیم تروریستی پیش از هرگونه اقدام توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند. مدیرکل ضدتروریسم وزارت اطلاعات از ورود چند تیم تروریستی به شهر تهران خبر داد که اعضای یکی از آنها قبل از هر اقدامی دستگیر شدند و تیم دیگر در حرم امام راحل مورد ضربه قرار گرفت. این مقام وزارت اطلاعات افزود: صبح چهارشنبه چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به عملیات تروریستی کردند که عوامل یک تیم قبل از هرگونه اقدام دستگیر شدند. وزارت اطلاعات همچنین در پی حادثه تیراندازی در مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی(ره) اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: در صورت دیدن فعالیت یا اشخاص مشکوک به تروریست در محلی که هستید با شماره  113 وزارت اطلاعات تماس بگیرید.
آمار قربانیان حادثه
از لحظات ابتدایی حمله تروریست‌ها به مجلس و حرم امام خمینی(ره) رسانه‌ها آمارهای جزئی درباره شهدا و زخمی‌های این حادثه منتشر کردند اما پس از پایان عملیات تروریستی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای آمار دقیق شهدا و زخمی‌های این 2 حادثه تروریستی را اعلام کرد. براساس گزارشات منابع رسمی بویژه براساس اطلاعیه وزارت کشور، در این دو عملیات تروریستی 12 نفر از هموطنان شهید و 42 نفر نیز مجروح شدند.
اطلاعیه وزارت کشور
وزارت کشور درباره وقایع تروریستی روز گذشته تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:
در پی بروز 2 واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض درباره این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد.
1- دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل(ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند.
2- تیم تروریستی اول متشکل از 2 نفر حوالی ساعت 10:30 امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.
3- تیم تروریستی دوم متشکل از 4 نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران، یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و 3 نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می‌رسند.
4- در مجموع براساس گزارش‌های دریافتی در 2 واقعه روز جاری، تعداد 12 نفر از هموطنان شهید و 42 نفر نیز مجروح می‌شوند.
5- هم‌اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقبا به استحضار ملت شریف خواهد رسید.
6 - به منظور پیشگیری از انتشار اخبار خلاف واقع؛ لازم است همه رسانه‌ها با اتخاذ رویکرد مسؤولانه از انتشار هرگونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.
چشم کرباسچی روشن
مقامات و مسؤولان ایرانی پس از حادثه تروریستی در تهران، در شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن واکنش نشان دادند. احمد توکلی، نماینده سابق مجلس در توئیتی کنایه‌دار به اظهارات چندی پیش غلامحسین کرباسچی درباره مذاکره با داعش نوشت: «وقتی خبر حمله داعش، این خونریزان متحجر پیرو اسلام آمریکایی را شنیدم، گفتم چشم آقای کرباسچی و مانند او روشن. روح شهدای مدافع حرم شاد». همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اینستاگرام خود به اقدام تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی واکنش نشان داد. محسن رضایی در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با عنوان تروریسم کور در تهران، با اشاره به اقدامات تروریستی دیروز تهران، نوشت: «3 سال از شروع اقدامات تروریستی در منطقه و اروپا می‌گذرد. تروریست‌ها در اکثر اقدامات خود موفق شده‌اند. در پاکستان، افغانستان، فرانسه، آلمان و انگلیس صدها نفر را کشته و چند هزار نفر را زخمی کرده‌اند. آنها بارها تصمیم به نفوذ در ایران گرفته ولی هر بار قبل از اقدام دستگیر شده‌اند. با اقدام امروزشان، آنها را هر کجا که باشند، بشدت تنبیه خواهیم کرد».
لاریجانی: با تروریست‌ها برخورد جدی شد
روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی با حضور 198 نفر از نمایندگان آغاز شد. در این جلسه، گزارش کمیسیون قضایی درباره طرح الغای برخی قوانین از تاریخ 1/1/1310 تا 29/12/1328 در دستور کار نمایندگان قرار داشت. در حالی که نمایندگان در حال بحث و بررسی پیرامون دستور کار مجلس بودند،  حوالی ساعت 10:35 صدای شلیک ممتد گلوله در صحن علنی شنیده شد اما در اقدامی قابل تحسین و در حالی که جلسه مجلس به صورت زنده از طریق شبکه خبر پخش می‌شد، نمایندگان حاضر به لغو جلسه علنی خود نشدند و به بحث و بررسی درباره دستور کار مجلس پرداختند. پس از اطلاع نمایندگان از این اقدام تروریستی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: آمریکا عامل همه فتنه‌هاست و «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم آ‌ل‌سعود» که نوکر آمریکاست. پس از این اظهارات حاجی‌دلیگانی، نمایندگان مجلس فریاد «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی مجلس سر دادند. پس از این اظهارات حاجی‌دلیگانی، نمایندگان همچون روزهای عادی به بررسی دستورکار مجلس شورای اسلامی پرداختند.  علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که روز گذشته در غیاب او، مسعود پزشکیان بر صحن ریاست می‌کرد، پس از اطلاع از اقدام تروریستی در صحن علنی حضور یافت و ریاست جلسه را بر عهده گرفت. تاکید نمایندگان بر ادامه جلسه همچون روزهای عادی با تقدیر رئیس مجلس شورای اسلامی همراه شد. علی لاریجانی پس از پایان جلسه علنی مجلس به اقدام تروریستی در ساختمان مجلس و حرم امام واکنش نشان داد و گفت: امروز چند نفر از تروریست‌های بزدل به ساختمان مجلس نفوذ کردند که با آنها برخورد جدی شد. از اینکه نمایندگان در این مسیر با آرامش به کارشان ادامه دادند تقدیر و تشکر می‌کنم. به گزارش تسنیم، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این اقدام یک مساله جزئی است اما نشان می‌دهد تروریست‌ها به‌دنبال مساله‌سازی هستند، بویژه در ایران که یک قطب فعال و مؤثر در مبارزه با تروریسم‌ است و آنها در صددند خدشه وارد کنند و قطعاً نیروهای امنیتی با آنها برخورد جدی خواهند داشت. ان‌شاءالله این مشکل رفع خواهد شد. لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: جلسه بعدی مجلس یکشنبه 21 خردادماه برگزار خواهد شد. پس از پایان سخنان لاریجانی، نمایندگان برای دومین بار با شعارهای مرگ بر آمریکا، به این اقدام تروریستی واکنش نشان دادند. واکنش‌های بین‌المللی به حملات تروریستی داعش در تهران
مقامات و سران کشورهای مختلف به حملات تروریستی گروه «داعش» به ساختمان مجلس شورای اسلامی و همچنین حرم مطهر «امام خمینی» بنیانگذار انقلاب اسلامی واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل به احترام قربانیان حملات تروریستی تهران یک دقیقه سکوت کردند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز طی بیانیه‌ای گفت: «حملات تروریستی ایران که داعش آنها را بر عهده گرفته است، نشان می‌دهد تروریست‌ها آرام نمی‌گیرند». وزارت خارجه فرانسه نیز حملات تروریستی داعش در تهران را شدیدا محکوم کرد. «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای سعودی‌اش، حمله تروریستی در تهران را محکوم کرد.«فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان تاکید کرد: «امروز روزی بسیار غم‌انگیز است. اخبار حملات در تهران را به دقت دنبال می‌کنم. امروز با ظریف در تماس خواهم بود». «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در یک بیانیه توئیتری از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواست حملات در تهران را محکوم کند و نوشت: «تذکر به رئیس‌جمهور آمریکا: محکومیت تروریسم، اگر می‌خواهد قابل قبول باشد، نباید گزینشی باشد. باید (حملات) تهران را هم مانند (حملات) اروپا محکوم کرد». «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی بیانیه‌های جداگانه به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی اقدامات تروریستی تهران را محکوم کرده و نوشت: «اینگونه جنایات تروریستی بر عزم جمهوری اسلامی برای مقابله با تروریسم می‌افزاید و ایران در پیشاهنگ حرکت‌کنندگان برای نابود کردن اهداف تروریسم و کسانی که پشت پرده آن هستند، باقی خواهد ماند». «آنتونیونی تایانی» رئیس پارلمان اروپا طی پیام توئیتری گفت: «من با رئیس مجلس ایران و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم. این حملات تروریستی باید با شدیداللحن‌ترین الفاظ محکوم شود.» «مارکو مینیتی» وزیر کشور ایتالیا ضمن محکوم کردن این حملات، به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. وزارت خارجه ترکیه، وزارت خارجه سوریه، فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق و مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق نیز با محکوم کردن حملات داعش در تهران، به خانواده قربانیان تسلیت گفتند. سناتور «ناتالی گولت» معاون کمیته امور خارجی مجلس سنای فرانسه اظهار داشت داعش با این حملات، «دولت و نماد دموکراسی» در ایران را هدف گرفت. دولت پاکستان نیز قویا حملات داعش را محکوم کرد.  کشورهای عمان و امارات عربی متحده ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های قربانیان، حملات تروریستی در تهران را محکوم کردند.