حملات تروریستی در تهران مهار شد 4 ساعت التهاب در تهران

روحانی: ملت ایران توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام در هم خواهد شکست
واکنش توئیتری فعالان سیاسی به حادثه تروریستی دیروز
رییس جمهور در پیامی با اشاره به اقدامات کور و بزدلانه چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن جمعی از مردم بی دفاع و روزه دارمان، تاکید کرد که ملت ایران که برآمده از فرهنگ عاشورا است، بار دیگر ثابت خواهد کرد که هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر و با ساختار قدرتمند امنیتی خود در هم خواهد شکست.
حسن روحانی در این پیام با تسلیت به خانواده هایی که در ایام ضیافت الهی، عزیزان خود را در این حوادث تروریستی از دست دادند، اظهارداشت: قوا، دستگاهها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.


متن پیام رییس جمهور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگ ایران شما مردان و زنان دلاور این سرزمین از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، بهای عزت، استقلال و آزادی خود را در کنار توطئه های بزرگی از ترورهای وحشیانه تا جنگ تحمیلی با جانفشانی و شهادت فرزندان خود پرداخته اید. اقدامات کور و بزدلانه امروز چند مزدور تروریست در به شهادت رساندن تعدادی از مردم بی گناه و روزه دارمان در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و «خانه ملت»، حادثه ای غیر منتظره نیست.
ایران امروز پس از حدود ۴ دهه از شکل گیری انقلاب اسلامی و تبلور «مردمسالاری دینی»، همه مولفه های اقتدار ملی را محقق ساخته است. ایران امروز به لطف راهبری های داهیانه مقام معظم رهبری و همچنین اقتدار و یکپارچگی نیروهای امنیتی، دفاعی، اطلاعاتی و انتظامی؛ امن ترین کشور در قلب منطقه ای پر آشوب است. و از دیگر سو؛ حضور کم نظیر ملت در پای صندوق های رای، بار دیگر یکپارچگی ملی و پشتوانه مردمی آن را به اثبات رساند.
طبیعی است که بدخواهان ایران اسلامی این افتخار آفرینی ها و همبستگی حاکمیت، دولت و ملت را بر نتابند و با اجیر کردن و حمایت از عناصر متحجر و تکفیری تلاش کنند تا شکست های منطقه ای، فروپاشی ارزشهای اسلامی و نارضایتی های جوامع خود را پنهان سازند. غافل از آنکه آزموده را آزمودن خطاست و ملت ایران که برآمده از فرهنگ عاشورا است، اینبار نیز ثابت خواهد کرد که هر دسیسه و توطئه بدخواهان را با وحدت و انسجام بیشتر، و با ساختار قدرتمند امنیتی خود، در هم خواهد شکست.
بی تردید حوادث تروریستی امروز تهران، اراده ایران اسلامی در مبارزه با تروریسم منطقه ای، افراط و خشونت را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. پیام ایران، مثل همیشه این است که تروریسم یک مشکل همگانی است و اتحاد برای مبارزه با افراط، خشونت و تروریسم با همکاری های منطقه ای و بین المللی، مهمترین نیاز جامعه امروز جهانی است.
اینجانب به خانواده های عزیزی که در ایام ضیافت الهی، عزیزان خود را در این حوادث تروریستی از دست دادند تسلیت می گویم؛ برای آن شهیدان مظلوم علو درجات، برای بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسالت می نمایم.
بدیهی است قوا، دستگاهها و نهادهای امنیتی کشور با وحدت و هماهنگی و تا مشخص شدن همه ابعاد این اقدامات کوردلانه و حامیان پیدا و پنهان آنها از پای نخواهند نشست.
همدلی| معصومه معظمی: صبح روز چهارشنبه به طور همزمان تهران شاهد دو حمله تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) بود که داعش مسئولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت. به نظر می‌رسد هدف اصلی عناصر تروریست از این اقدام که فاقد هرگونه ارزش عملیاتی و امنیتی است، ایجاد فضای تبلیغاتی به منظور ناامن نشان دادن کشور است. این حملات تروریستی حوالی ساعت 10 و نیم صبح چهارشنبه به صورت همزمان با تیراندازی آغاز شد. در این حمله تروریستی، افرادی مسلح با ورود به حرم امام خمینی(ره) و تیراندازی یک نفر را شهید و چند تن را مجروح کردند. همچنین پس از درگیری نیروهای امنیتی، یکی از حمله‌کنندگان به حرم امام خود را به صورت انتحاری منفجر کرد و یکی از آنها توسط نیروهای ناجا مضروب شد و به هلاکت رسید. همچنین همزمان با حمله تروریستی به حرم امام، صدای تیراندازی در مجلس شورای اسلامی هم شنیده شد. چهار نفر از تروریست‌ها از درب شرقی مجلس که منتهی به سالن انتظار برای دیدار با نمایندگان مجلس می‌شود، در پوشش مراجعه‌کننده وارد شدند. از همان بدو ورود به دلیل اینکه بسته‌ای همراه خود داشتند و حفاظت مجلس خواهان بازرسی آنها می‌شود، با نیروهای حفاظت در گیت ورودی درگیر شده و با تیراندازی به یکی از محافظان وی را به شهادت رساندند و سپس مراجعه‌کنندگان را به رگبار ‌بستند و چند نفر از آنها را شهید و مجروح کردند.
تروریست‌ها سپس گیت ورودی را رد کرده و وارد بخشی از حیاط مجلس شدند که به ساختمان دفاتر نماینده‌ها که به ساختمان هفت طبقه معروف است، مواجه شدند. ورودی این ساختمان به دو مسیر، لابی اصلی مجلس و راه پله ورودی دفاتر نمایندگان ختم می‌شود. مسیر مستقیم که به لابی اصلی مجلس و سپس به ساختمان هرمی شکل مجلس منتهی می‌شود، به وسیله یک درب فلزی کنترل می‌شود که با حمله تروریست‌ها به مجلس، حفاظت مجلس به موقع درب فلزی را بسته و مانع ورود تروریست‌ها به ساختمان اصلی مجلس شدند.
تروریست‌ها هم راهی جز ورود به راه پله‌ها نداشتند و پس از بالا رفتن از راه پله وارد دفاتر نمایندگان که در هفت طبقه قرار دارد، ‌شدند. تروریست‌ها در هر طبقه تعدادی از افراد را مجروح کرده و در نهایت در طبقه چهارم مستقر شدند. پس از درگیری‌های اولیه، یکی از تروریست‌ها از راهی که آمده بود به امید اینکه بتواند وارد ساختمان اصلی و صحن مجلس شود، بازمی‌گردد و وارد حیاط می‌شود، در این زمان به سوی مردمی که در خیابان حضور داشتند، تیراندازی می‌کند، اما به دلیل اینکه منطقه به محاصره کامل درآمده بود، مجبور می‌شود مجددا به داخل ساختمان برگردد.
در جریان این حادثه تروریستی مسئول دفتر و مشاور نماینده شاهین‌شهر به شهادت رسیدند. حسینعلی حاجی دلیگانی دراین باره به ایسنا گفت: در جریان حادثه تروریستی مجلس مسئول دفتر و مشاور بنده به شهادت رسیدند. همچنین هادی بهادری نماینده ارومیه نیز گفت که حمید امدادی مسئول دفتر بنده مجروح شده است که هنوز خبری درباره به شهادت رسیدن او ندارم. در حال حاضر در بیمارستان‌ها به دنبال ردی از سلامتی‌اش هستم که امیدوارم سالم باشد.
طبق گزارش خبرنگار همدلی؛ صدای تیراندازی و شلیک گلوله تا ساعت‌ها از راهروهای مجلس به گوش می‌رسید. طبق اظهارات حسین ذوالفقاری، تروریست‌ها با لباس مبدل زنانه با کلاشینکف و کلت از همان درب ورودی عمومی مجلس وارد شده و اقدام به تیراندازی کرده و خود را به داخل مجلس رسانده بودند. پس از وقوع این حادثه نیروهای حفاظتی خبرنگاران پارلمانی را از محوطه راهرو دور کردند و درب صحن را بستند.
همزمان با اتفاقاتی که در بیرون مجلس در حال رخ دادن بود، صدیقی رئیس حراست مجلس در صحن مجلس حاضر شد و یکی دیگر از مسئولان حفاظتی پارلمان نیز با حضور در جایگاه هیات رئیسه به ارائه توضیحاتی به مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی روزچهارشنبه را برعهده داشت، پرداخت. همچنین یکی دیگر از نمایندگان در این مدت کنار صندلی رئیس حاضر بود و با مسئولان حفاظتی مذاکره می‌کرد. در این حمله تروریستی 12نفر شهید و 42 تن مجروح شدند. در توضیح این حادثه کوروش کرم‌پور، نماینده فیروزآباد در مجلس در گفت‌وگو با ابتکار گفت: «برای استقبال از مهمانانم مقابل گیت ورودی ایستاده بودم که مهاجمان وارد شدند و شروع به تیراندازی کردند. به سمت من هم تیراندازی کردند، اما من خودم را به زمین انداختم و تیر به من نخورد. در همان ورودی اولین تروریست اولین پاسدار را با کلت زد. مهاجم دوم نیز وارد شد و شروع به تیراندازی به مهمانان کرد که دو خانم شهید شدند. من خودم را به اتاق کناری سالن ورودی کشاندم و بعد از ورود مهاجمان، کلت پاسدار مضروب را برداشتم و به داخل ساختمان مجلس رفتم. تا طبقه اول دنبال مهاجمان رفتم که تیراندازی شروع شد. چون حدس می‌زدم در صحن از وقوع این حادثه خبر نداشته باشند، به صحن رفتم و به آقای پزشکیان اطلاع دادم. تروریست‌ها در ابتدای ورود از گیت مجلس بعد از تیراندازی اولیه، به برخی زخمی‌ها هم تیراندازی کردند.» درادامه این حادثه جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران لحظاتی پس از وقوع این حادثه برای بررسی ماجرا به بهارستان رفت. گفتنی است پس از صدای تیراندازی صدای مهیب انفجاری به گوش رسید که طبق خبرها مشخص شد که یکی از تروریست‌ها که در حلقه محاصره شدید نیروهای حفاظتی و امنیتی قرار گرفته بود، در طبقه چهارم مجلس با کمربند انتحاری خود را منفجر کرده است و برخی خبرها حاکی از انفجار نارنجک در آن طبقه بوده است. پس از گذشت چند ساعت از حمله تروریستی همچنان صدای تیراندازی و شلیک گلوله از داخل مجلس به گوش می‌رسید. گفتنی است؛ با شروع تیراندازی‌ها در مجلس، مترو بهارستان بسته شد و عبور و مرور در خیابان‌های مجاور مجلس محدود شد. همه خیابان‌های مجاور به بهارستان و مجلس از سوی نهادهای امنیتی و پلیس بسته شدند و نیروهای امنیتی تا حد امکان سعی در عقب راندن مردمی که برای تماشای حادثه تروریستی در خیابان‌های اطراف و به ویژه نزدیک به مجلس ایستاده بودند، داشت. همه نیروهای امنیتی در آماده باش کامل بودند. پس از اعلام دو حادثه تیراندازی در حرم امام و مجلس شورای اسلامی، اورژانس تهران مجموعا ۱۷دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به این دو محل اعزام کرد و از همان ابتدا حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت به منظور نظارت بر درمان و عیادت از مجروحان تیراندازی مجلس به بیمارستان محل بستری این مجروحان رفت. به گفته یکی از کارکنان بیمارستان امام حسین(ع) اغلب مصدومان حادثه تیراندازی مجلس از ناحیه مچ پا، کتف و دست مجروح شدند که خوشبختانه آسیب جدی به هیچ کدامشان وارد نشده است. وزارت اطلاعات نیز در اطلاعیه‌ای مهم از مردم خواست درصورت دیدن فعالیت یا اشخاص مشکوک به تروریست در محلی که هستند با شماره ۱۱۳ وزارت اطلاعات تماس بگیرند.
در این راستا؛ عبدالرضارحمانی فضلی ، وزیر کشور دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده امنیتی در تهران برای رسیدگی به حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) داد. طبق گفته وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس، در جریان اتفاقاتی که در بیرون صحن در حال رخ دادن بود، نمایندگان مشغول قانون‌گذاری بودند. طبق این گزارش؛ با شلیک گلوله‌ای از سوی تروریست‌ها از بیرون صحن به سمت جایگاه خبرنگاران، از سوی حفاظت مجلس، خبرنگاران به کمک نردبانی به صحن علنی مجلس هدایت شدند و درهای صحن مجلس به روی نمایندگان و خبرنگاران مستقر در مجلس بسته شد. گفتنی است که نمایندگان نماز ظهر و عصر خود را به امامت احمد سالک در صحن علنی برگزار کردند. محمود صادقی، نماینده تهران در توضیح این فضا در توئیتر خود نوشته است: ما هنگامی که در صحن مجلس بودیم هیچ گونه صدایی نمی‌شنیدیم و از طریق پیامک و فضای مجازی متوجه این ماجرا شدیم. تا این که چند نفر از نمایندگان هنگام ورود به صحن مجلس با صحنه تیراندازی و صدای شلیک روبه‌رو می‌شوند، حتی یکی از نمایندگان هنگام ورود با تروریست‌ها درگیر می‌شود و با کلت به سوی آن‌ها شلیک می‌کند. اما اوضاع در درون صحن عادی بود و ریاست مجلس را آقای پزشکیان بر عهده داشت. به طوری که ما نماز ظهر را به امامت حجت‌الاسلام سالک در صحن اقامه کردیم و بعد از آن با ورود آقای لاریجانی و مدیریت تحصین‌برانگیز ایشان به صورت گروهی از درب بهارستان خارج شدیم. البته خبرنگاران پارلمانی نیز با هماهنگی نیروهای امنیتی، از درب کتابخانه مجلس به بیرون هدایت شدند. بالاخره حدود ساعت15 بود که مسئولان امنیتی از پایان عملیات تروریستی در مجلس خبر دادند. آنها موفق شدند ۴ فرد مهاجم مسلح را به هلاکت برسانند و پس از آن ساختمان پارلمان را پاکسازی و چک و خنثی کنند. در جریان پاکسازی ساختمان، نیروهای سپاه متوجه ‌شدند که تروریست‌ها در زیر برخی از اجساد شهدا، نارنجک کار گذاشته‌ بودند تا در صورت جابه‌جایی شهدا، نارنجک‌ها منفجر شوند که این حربه نیز با هوشیاری نیروهای سپاه خنثی ‌شد. درادامه این روند؛ پلیس راهور تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای تردد خودروهای شخصی به سمت مجلس را ممنوع اعلام کرد و گفت که برای تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی مسیرهای ویژه در نظر گرفته شده است. همچنین پلیس راهور تهران بزرگ برای جلوگیری از خطرات احتمالی از شهروندان خواست از تردد در خیابان‌های اطراف مجلس خودداری کنند. در پی تیراندازی‌های روزگذشته در حرم امام و مجلس شورای اسلامی، در محل نهاد ریاست‌جمهوری، اقدامات امنیتی تشدید شد و نیروهای حفاظت نهاد ریاست جمهوری اجازه ورود و خروج به هیچ کسی را ندادند.
مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات نیز دررابطه با این اتفاقات اعلام کرد صبح چهارشنبه چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به حملات تروریستی کردند که عوامل یکی از آنها قبل از هرگونه اقدامی دستگیر شدند. عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا درباره مصدومان حوادث تروریستی دیروز صبح مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره) گفت: مصدومان این حادثه۳۵ نفر بودند که به بیمارستان‌های طرفه، معیری، هفت‌تیر، امام حسین(ع) و سینا اعزام شده‌اند. او افزود: تمامی بیمارستان‌های تهران از لحاظ درمانی در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و ما از نظر تجهیزات با کمبودی مواجه نیستیم.
گفتنی است؛ به دنبال این حمله تروریستی سردار جعفری، سردار سلامی، سردار پاکپور و سردار غیب‌پرور در محوطه مجلس حاضر شدند. به دنبال اتفاقات رخ داده، گروه تروریستی داعش فیلمی از عملیات تروریستی روز گذشته خود در تهران منتشر کرد که مهاجمان در آن به زبان عربی صحبت می‌کردند. در این ویدئو یکی از عناصر گروه تروریستی داعش به زبان عربی خطاب به مردم ایران می‌گوید: «آیا فکر می‌کنید که ما می‌رویم؟ ما باقی هستیم به اذن خدا». پس از هجوم مهاجمان به ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس، گروهی از نمایندگان و کارکنان و مهمانان که در آن ساختمان بودند، به دلیل تیراندازی در ساختمان محصور مانده بودند و خانواده‌های حاضران داخل مجلس در خیابان‌های اطراف تجمع کرده و منتظر خبر جدیدی از عزیزانشان بودند. البته با تلاش نیروهای امنیتی و تخلیه طبقات، افتخاری نماینده فومن و همسران سمیه محمودی نماینده شهرضا و فاطمه سعیدی نماینده مبارکه که در دفتر حضور داشتند و خبر گروگان گرفته شدن آنها در فضای مجازی منتشر شده بود، از ساختمان خارج شدند.
تمام کشور در آماده‌باش کامل است
در حاشیه حمله تروریستی به مجلس، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور درباره این حادثه تروریستی با بیان اینکه تمامی تدابیر امنیتی اتخاذ شده است، گفت: اقدامات لازم بلافاصله بعد از شروع حملات صورت گرفت و به تمام کشور اعلام آماده‌باش کردیم.
او افزود: طبق گزارش‌ها ۴ نفر از تروریست‌ها وارد ساختمان مجلس شدند. یک نفر کشته شده و نفر دیگر گفته می‌شود با انفجار انتحاری کشته شده است. از همان ابتدا با شروع تیراندازی نیروهای سپاه وارد عمل شدند. تروریست‌ها وارد ساختمان جنبی مجلس شده بودند. معاون امنیتی وزارت کشورادامه داد: در همان دقایق اولیه سعی کردیم از تجمع مردم جلوگیری کنیم زیرا احتمال می‌دادیم تروریست‌ها بخواهند در میان مردم حضور پیدا کنند، بعد از اعلام وضعیت فوق‌العاده آماده باش اعلام شد و تمامی اهدافی که امکان داشت مورد هدف قرار گیرند را تحت پوشش قرار دادیم. ذوالفقاری در ادامه با اشاره به حضور نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی گفت: یک ساعت و ۱۰ دقیقه بعد از شروع حملات با تصمیمی که گرفته شد نیروهای یگان ویژه ناجا و نوپو در محل حادثه حضور پیدا کردند.
در حادثه تیراندازی مجلس هیچ نماینده‌ای صدمه ندید
غلامرضا کاتب، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حادثه تروریستی مجلس گفت: صبح چهارشنبه چهار نفر از تروریست های نافهم به بخش اداری مجلس هجوم آوردند. علی رغم اینکه این تروریست ها دست از خون‌آشامی و شیطنت برنمی‌داشتند اما نمایندگان به روال عادی کار خود در صحن مجلس تا آخرین ساعات کاری پرداختند. او با تاکید بر اینکه نمایندگان با صبر و هوشمندی مجلس را اداره کردند، گفت که در همین رابطه طرح الغای و گزارش کمیسیون صنایع در مورد حادثه معدن یورت مورد بررسی قرار گرفت. این عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جریان این حادثه هیچ صدمه‌ای به نمایندگان و همکاران ما وارد نشده است و این حرکات تروریستی با دعای خیر ملت ایران خنثی شد. کاتب تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی بدانند که با تفکر تروریستی نمی توانند از روحیه ایستادگی و مقاومت ملت ایران و نمایندگان بکاهند.
بعد از عملیات تروریستی، برخی از مسئولان و فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی و توئیتر خود نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.عبدالله‌ رمضان‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این ارتباط با توئیتر خود نوشت: «این حرکات تروریزم کور است. همه در کنار نیروهای امنیتی هستیم.»حمید ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری نیز در توئیتر خود نوشت: «اقدام تروریستی تهران اگر در اروپا و یا هر جای دیگری رخ می‌داد، تلفات بسیاری در برداشت؛ درود بر اقتدار و صلابت نیروهای سپاهی، بسیجی، انتظامی و امنیتی ایران؛ جهان باید نشان دهد تروریسم محکوم است و تهران و پاریس و لندن،و یا شرق و غرب نمی‌شناسد؛ و برای مبارزه با آن باید استوارتر، منسجم‌تر و یکپارچه‌تر حرکت کنیم.» آذر نصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در توئیتر خود نوشت: «در این شرایط پرالتهاب باید به هشدارهای امنیتی توجه داشت. مردم اجازه دهند نیروهای امنیتی و انتظامى به وظایف خودعمل کنند. نقش صدا و سیما در دادن اطلاعات دقیق و صحیح به مردم و نیز حفظ آرامش در جامعه در چنین شرایطی بسیارمهم است. چو ایران نباشد تن من مباد / بدین بودم و بر زنده یک تن مباد. همه با همیم.»محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نوشت: « این ماجرا تمام می‌شود. خونسردی خود را حفظ کنید. عوامل حادثه به زودی معرفی می‌شوند. عذابی سخت در انتظار سران تروریست‌ها خواهد بود. قصاصِ ما سخت و به یاد ماندنی است.» سیدعباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در توئیتر خود نوشت: «جامعه ایرانی، تجربه گذار از تروریسم کور را داشته است. ایران، متحدتر می‌شود.»حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی رییس دولت اصلاحات هم در توئیتر خود نوشت: «تنها، محکوم کردن یکپارچه حملات تروریستی داعش در تهران، از سوی همه ایرانیان وهمه جناح ها، راه را بر تکرار آن می‌بندد. تروریست جناح نمی‌شناسد.»محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در توئیتر خود نوشت: «با وحدت و همدلی در داخل کشور و هوشیاری نهادهای امنیتی و نظامی اجازه ماجراجویی به تروریست‌ها را نمی‌دهیم.» حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور هم در توئیتر خود نوشت: «تروریست‌ها حرم بنیانگذار نظام و قلب تپنده مردم‌سالاری دینی را هدف گرفتند. گفتمان ضد انتخاباتی یک تله تروریستی است، وارد بازی آنها نشویم.»مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات نیز در توئیتر خود نوشت: «ایرانیان مانندهمه‌ ملت‌های زنده‌ دنیادر انتخابات با یکدیگربه‌ رقابت می‌پردازند و در عین حال در برابر تروریست‌ها یکپارچه می‌ایستند. اتحاد ایران.»شمس‌ الواعظین فعال رسانه‌ای نیز در توئیتر نوشت: «‌اتحاد و مقاومت تنها راه پیش روی ماست.»
همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه درباره این حمله تروریستی توضیحاتی داد. او گفت: چند تن از تروریست‌های بزدل اقدامات سبکی را انجام دادند که با آنها برخورد جدی شد و نمایندگان در این مسیر با آرامش کارشان را انجام دادند. وی خاطرنشان کرد: موضوع جزئی است و تروریست‌ها دنبال مسئله سازی هستند و از آنجایی که ایران یک قطب در مبارزه با تروریسم است می‌خواهند خدشه وارد کنند.
طلاعیه‌ وزارت کشور در خصوص وقایع تروریستی اخیر تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه به این شرح است.
در پی بروز ۲ واقعه تروریستی ظرف روز جاری(چهارشنبه) در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می رسد؛
۱- دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.
۲- تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ امروز(چهارشنبه) وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با ماموران به هلاکت رسید.
۳- تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش ماموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می رسند.
۴- در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد ۱۲ نفر از هموطنان شهید و ۴۲ نفر نیز مجروح می‌شوند.
۵- هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید.
۶ - به منظور بررسی ابعاد دقیق ۲ واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز به ریاست وزیر کشور تشکیل می‌شود.
۷ - به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه ها با اتخاذ رویکرد مسوولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.
البته در حادثه تروریستی حرم مطهر، پس از انفجار اولین کمربند انتحاری که توسط یک زن انجام شده بود، دومین عامل انتحاری در حرم امام خمینی(ره) که شش نارنجک جنگی همراه خود داشت در حین انجام عملیات خود با شلیک گلوله نیروهای امنیتی به سرش به هلاکت رسید. گفتنی است؛ پس از حادثه تروریستی حرم مطهر، سیدحسن خمینی برای بازدید از این حادثه وارد حرم امام خمینی شد و از نزدیک در جریان ماوقع قرار گرفت.
برخی منابع خبری غیر موثق و غیر مرتبط پس از مهار حادثه، از وقوع تیراندازی در ضلع شمالی حرم حضرت امام (ره) اطلاع دادند که مسئولان حرم امام(ره) این خبر و هرگونه خبر مشابه را تکذیب کردند.حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور درباره حادثه تروریستی در حرم مطهر امام (ره) گفت: دو نفر وارد محوطه حرم شدند که پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی یک نفر خود را منفجر کرد که این اقدام منجر به شهادت یک نفر و مجروحیت چند نفر شد. نفر دوم هم به وسیله نیروهای حفاظتی به هلاکت رسید.ذوالفقاری با بیان اینکه پس از این اقدام تروریستی شورای تامین استان تهران برگزار شد و شورای امنیت کشور هم برگزار شد، خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریستی و تکفیری در سه سال گذشته تلاش زیادی کردند که فضای کشور را ناامن کنند. ده‌ها گروه تروریستی قصد عملیات در کشور داشتند که با اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی تمام اقدامات آنها خنثی شد.
سپاه پاسداران: انتقام می‌گیریم
در پی اقدام تروریستی که صبح (چهارشنبه هفدهم خرداد) در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) به وقوع پیوست، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح این اقدام ددمنشانه پرداخت.
متن کامل اطلاعیه به این شرح است:
ملت شریف وقهرمان ایران
همانگونه که اطلاع‌رسانی شده است در ساعت 10:15 صبح امروز(چهارشنبه) سه نفر تروریست در پوشش مراجعه به نمایندگان با ورود به درب مراجعات مردمی مجلس شورای اسلامی و درگیری با پاسدار محافظ درب، وی را به شهادت رسانده و با ورود به سالن مراجعات، مردم در انتظار ملاقات با نمایندگان خود را به رگبار بستند که متاسفانه در این حمله وحشیانه تعدادی از هموطنان بی‌گناه ما به شهادت رسیدند. در ادامه تروریست‌ها تلاش داشتند وارد ساختمان مجلس شورای اسلامی شوند که با عکس‌العمل به موقع یگان حفاظت مجلس مجبور به پناه بردن به یکی از طبقات ساختمان مراجعات مردمی شدند که در مواجهه با کارمندان این ساختمان نیز تعدادی دیگررا به شهادت رساندند.با ورود قاطعانه یگان ویژه حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کمک و پشتیبانی نیروی مقتدر انتظامی درمدت یک ساعت تروریست‌ها در محل اختفای خود به محاصره درآمده و سرانجام همه آنها به هلاکت رسیدند.یادآوری این نکته حائز اهمیت است که در طول این درگیری‌ها مجلس شورای اسلامی جلسه علنی خود را در نهایت امنیت و آرامش ادامه داده و اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها هیچ اختلالی در کار مجلس ایجاد نکرد.همزمان با این اقدام تروریستی دو نفر دیگر از تروریست‌ها با ورود به صحن حرم مطهر امام‌خمینی(ره) و به شهادت رساندن یک کفشدار مردمی، با اقدام به موقع نیروی انتظامی مواجه و هر دو به هلاکت رسیدند.افکارعمومی مردم جهان به ویژه ملت ایران این اقدام تروریستی را که یک هفته پس از جلسه مشترک رئیس‌جمهور آمریکا با سران یکی از دول مرتجع منطقه که پیوسته حامی تروریست‌های تکفیری است را بسیار معنادار و بر عهده گرفتن مسئولیت آن توسط داعش را بیانگر دست داشتن آنها در این اقدام سبوعانه می‌داند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثابت کرده است ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‌گذارد و همان‌طور که امروز نیز با کمک نیروی انتظامی تمامی این تروریست‌ها را به هلاکت رساند، به ملت ایران اطمینان می‌دهد برای صیانت از امنیت ملی کشور و حفاظت از جان مردم عزیز لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.
واکنش‌های جهانی به حمله تروریستی در تهران
این دو حمله تروریستی در تهران با واکنش‌های جهانی همراه بود که همه این دو حمله تروریستی را محکوم کرده‌اند. در ادامه به بخشی از این واکنش‌ها اشاره می شود.
نماینده سازمان ملل در تهران با خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی روز چهارشنبه اعلام همدردی کرد. ‌ گری لوئیس نماینده سازمان ملل در تهران با ابراز همدردی نسبت به خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی در تهران گفت: انزجار عامل تروریست است، اما عشق و جستجوی صلح در انتها پیروز خواهد شد.
همچنین شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته در پی حادثه تروریستی مجلس و مرقد امام خمینی یک دقیقه سکوت کرد.
نماینده ژاپن در سازمان ملل با اعلام این خبر گفت: عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان این جنایت اعلام می‌کنیم.
آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: من با رئیس پارلمان و مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنم.
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در پیام توئیتری خود حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد. کالین در پیام خود نوشت: «حملات تروریستی در تهران را به شدت محکوم می‌کنم. از خداوند برای کشته‌شدگان این حادثه طلب رحمت می‌کنم و برای نزدیکان آنها آرزوی صبر دارم.»
مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در توئیتر خود با محکومیت حادثه‌ تروریستی در تهران نوشت: ترکیه موضع محکم خود در قبال تروریسم را حفظ خواهد کرد.
وزارت خارجه فرانسه هم حمله تروریستی داعش در تهران را محکوم می‌کند. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: ما به شدت حمله تروریستی که مجلس ایران و حرم رهبر فقید ایران را مورد اصابت قرار داد محکوم می‌کنیم. در این بیانیه آمده است که سفارت فرانسه در ایران اوضاع را به دقت بررسی می‌کند و ابراز همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام می‌کند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف با ابراز همدردی درخصوص حوادث تروریستی دیروز تهران آن را محکوم کرد. همچنین در این تماس تلفنی آخرین تحولات منطقه بررسی شد. وزیر امور خارجه نروژ حادثه تروریستی در تهران را محکوم کرد. بورخه بِرنده وزیر امور خارجه نروژ در واکنش به حادثه تروریستی تهران پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت:‌ من حملات وحشتناک امروز تهران را به شدت محکوم می‌کنم و هم‌چنین عمیق‌ترین همدردی خود را با خانواده‌ قربانیان و تمام مردم ایران ابراز می‌کنم.
محمد مومنی سخنگوی رسمی دولت اردن هم گفت: ما حوادث تروریستی را که روز چهارشنبه در پایتخت ایران اتفاق افتاد را محکوم می‌کنیم و موضع کشور اردن در محکوم کردن تروریست‌ها در ایجاد ناامنی یا هر انگیزه دیگری ثابت است. او هم‌چنین این حادثه را به ملت ایران و بازماندگان حادثه تسلیت گفت.‌
امارات متحده عربی نیز اقدامات تروریستی دیروز تهران را محکوم کرده است.