خطبه‌های زنجیره‌ای؟!

در اواخر دهه هفتاد گروهی معتقد بودند رسانه های جریان اصلاح‌طلبی کشور از یک مرکز واحد اداره می شوند و سعید مرتضوی که آن روزها نه به عنوان متهم ردیف اول «جنایت کهریزک» بلکه به عنوان یک مقام ارشد قضایی شناخته می شد با همین بهانه دست به «توقیف فله‌ای» این گروه از مطبوعات زد.
 این اقدام مرتضوی که به نوعی مقابله با تلاش های دولت وقت برای ایجاد فضایی باز در حوزه سیاسی – رسانه ای نیز قلمداد می شد در نهایت کار را به جایی رسانید که امروز پس از گذشت حدود دو دهه هنوز از آن بهار مطبوعات خبری نیست و در زمستانی بیست ساله به سر می بریم.
با نگاهی به خطبه های نماز جمعه شاهد آن هستیم که گویا کسر قابل توجهی از مطالب مطرح شده از طریق این تریبون هم از مرکزی واحد هدایت می شوند و گاه دیده می شود که در چند خطبه نماز جمعه گفته‌هایی کاملا یکسان بیان شده است. نگاه یکسان ارائه شده از طریق تریبون های نماز جمعه این پرسش را ایجاد کرده که شورای سیاستگذاری نماز جمعه چه زمانی قرار است به این نکته بدیهی توجه کند که آن چه از طریق تریبون های نماز جمعه عرضه می شود هیچ نسبتی با خواست و نگاه اکثریت نداشته و تنها سبب آن شده است که شاهد خلوت شدن بیش از پیش نمازهای جمعه شویم.
به عنوان مثال در دو هفته اخیر شاهد آن بودیم که تقریبا در تمامی خطبه های نماز جمعه سراسر کشور دو موضوع «تخلفات گسترده انتخاباتی» و «سند2030» که ورد زبان اقلیتی تندرو هم بوده است مطرح شد. آن چه تاسف بار است اینجاست که در بین موضوعات مطرح شده از سوی امامان جمعه شاهد مطالبی مملو از اطلاعات جعلی و نادرست بودیم که هیچ بعید نیست ناشی از مشاوره های غلط و همین‌طور اطلاعات بولتنی ارائه شده از سوی همان مرکز واحد باشد. به‌نظر می رسد که اگر تصمیم گیران کشور تمایلی به پررونق شدن مجدد نمازهای جمعه دارند می بایست به این نکات توجهی ویژه نشان دهند.


1ـ بررسی سطح اطلاعات، دانش و زمان شناسی چهره هایی که به عنوان امامان جمعه از این تریبون برای بیان مطالبشان استفاده می‌کنند.
2ـ توجه به خواست و نظر اکثریت و تغییر برخی از ائمه جمعه که در کلام و رفتار هیچ نسبتی با آن چه اکثریت خواهان آن است ندارند.
3ـ استفاده از چهره هایی همطراز با افرادی نظیر حضرات آیات هاشمی رفسنجانی، جوادی آملی، امینی، استادی و... که در گذشته با حضورشان به نمازهای جمعه رونق می دادند.
4ـ توجه به این نکته که شرط اول برای یک امام جمعه تقوا و عدالت است و طبیعتا افرادی که هر هفته با اتهام‌زنی و ارائه اطلاعات غیرواقعی به مردم باعث ایجاد جوّی ملتهب و پر از بدگمانی در جامعه می شوند برای حضور در این تریبون چندان مناسب نیستند.