چراغ سبز بازار 5 ميليارد دلاري قطر به ايران

گروه صنعت، معدن و تجارت: كشور ثروتمند و كوچك قطر تنها طي دو روز در محاصره قرار گرفت و تبديل به شعب ابيطالب شد. صبح دوشنبه اخبار كشورهاي حوزه خليج ‌فارس با زلزله‌اي ديپلماتيک در سرخط خبرهاي روز دنيا قرار گرفت. چهار کشور عربي؛ يعني عربستان سعودي، مصر، بحرين و امارات متحده عربي روابط ديپلماتيک‌شان با قطر را قطع کردند. مدتي بعد دولت مستعفي يمن دولت موقت ليبي نيز به جمع اين قطع رابطه پيوستند. همان روز مجمع الجزاير مالديو و جزاير موريس نيز به جمع اين كشورها اضافه شدند.
حالا تمام راه‌هاي آبي و پروازي از سوي کشورهاي عربي براي قطر بسته‌ شده و تنها راه تنفس دوحه از مسير ايران است. تمام کشورهاي قطع رابطه‌کننده، حريم هوايي خود را براي پروازهاي قطري ممنوع اعلام کرده و همچنين به شهروندان اين کشورها فرصتي محدود براي ترک خاک کشورشان داده‌اند. همچنين روز دوشنبه برخي اخبار منتشر شد كه براساس آن شهروندان قطري براي تهيه مواد غذايي به فروشگاه‌ها هجوم برده و مشغول تهيه اقلام خوراكي و مصرفي خود شده‌اند. قطر كشور كوچك و ثروتمندي است كه اكثر مواد غذايي و مصرفي خود را از طريق واردات از عربستان و امارات به دست مي‌آورد و حالا پس از قطع ارتباط نگراني‌هايي براي مردم آن كشور ايجاد شده است.
از طرف ديگر كارشناسان اقتصادي معتقدند كه موقعيت ايجاد شده در كشور قطر در جريان قطع ارتباط كشورهاي حوزه خليج فارس، در حال حاضر تبديل به موقعيتي استراتژيك براي ايران شده تا بتواند با تامين نيازهاي اين كشور جايگاه خود را در منطقه تثبيت كند. مشابه اين اتفاق چند سال قبل و پس از بالا گرفتن بحران كريمه در بازارهاي روسيه براي ايران ايجاد شد، موقعيتي كه با توجه به وسعت و حجم زياد مواد مورد نياز بازارهاي روسيه، ايران نتوانست از آن به خوبي استفاده كند. وضعيت قطر اما متفاوت است و آنطور كه رئيس كنفدراسيون صادرات روز گذشته اعلام كرده وضعيت پيش آمده بابت قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر را فرصتي بي‌نظير براي اقتصاد ايران است كه بازاري ۴ تا ۵ ميليارد دلاري پيش روي ايران قرار دارد.
بازار 5 ميلياردي قطر در انتظار ايران


محمد لاهوتي، رئيس كنفدراسيون صادرات ايران در گفتگو با مهر با اشاره به تحريم قطر از سوي کشورهاي عربي، اين موضوع را فرصتي بي‌نظير براي اقتصاد ايران دانست و گفت: البته بايد توجه داشت که اين شرايط مادام‌العمر نيست و ممکن است در آينده نزديک و دوره کوتاه‌مدت، اختلافات برطرف شود، بنابراين بايد به سرعت، از اين فرصت براي اقتصاد ايران بهره گرفت. وي در تشريح ابعاد اقتصادي قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر اظهار داشت: از بعد اقتصادي، اين مساله مي‌تواند يکي از موضوعات مهم براي کشورهاي منطقه و از جمله ايران باشد؛ چرا که اين کشور سالانه، حدود ۴ تا ۵ ميليارد دلار از عربستان و امارات متحده عربي، مواد غذايي وارد مي‌کند و کشور ثروتمندي در منطقه به شمار مي‌رود؛ از سوي ديگر، ايران نيز پتانسيل‌هاي بسياري در موضوع تامين مواد غذايي و مايحتاجي که کشور قطر نياز داشته، دارد؛ ضمن اينکه قطر، کشوري نزديک به ايران است و از سه بندر مهم کشور ما از جمله بندرعباس، لنگه و بوشهر با زماني کمتر از ۱۲ ساعت از طريق آبي، مي‌توان کالاها را براي اين کشور ارسال کرد.
لاهوتي اظهار داشت: قطع رابطه کشورهاي عربي با قطر، در بحث رونق صادرات ايران مي‌تواند تاثيرگذار باشد؛ بنابراين شرايط براي توسعه روابط ايران و قطر بسيار مهيا است و البته جاي نگراني براي قطر در تامين مايحتاج کشورش در اين زمينه وجود ندارد؛ چراکه کشور قدرتمندي مثل ايران را در کنار خود دارد که در مسائل اقتصادي مي‌تواند کمک‌کننده به گذر از شرايط پيش آمده براي اين کشور باشد؛ ضمن اينکه قطري‌ها يکي از شرکاي ايران در حوزه‌هاي گازي هستند و در اين شرايط سختي که براي آن کشور پيش آمده، اگر احساس کنند که شريک قدرتمندي مثل ايران در وضعيت سخت و ناگوار منطقه‌اي، براي روابط آينده دوجانبه نيز بسيار مي‌تواند تاثيرگذار باشد.
ايران آماده تامين مرغ و تخم مرغ قطر
در همين حال رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي از آمادگي کشورمان براي تامين مرغ و تخم مرغ مورد نياز قطر خبر داده است. محمد يوسفي در گفتگو با مهر با بيان اينکه بازار قطر بازار خوبي براي صادرات مرغ ايران است، اظهارداشت: به اعتقاد بنده بايد سفارت ايران در قطر با مسئولان اين کشور رايزني و مذاکره کند تا فضاي مناسب براي صادرات ايجاد شود. وي با تاکيد بر اينکه ما آمادگي داريم تمام مرغ و تخم مرغ کشور قطر را تامين کنيم، گفت: در صورت اعلام نياز قطري‌ها، ما آمادگي داريم که صادرات خود را آغاز کنيم.  رئيس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتي ادامه داد: درصورت ارائه درخواست قطر، فرصت خوبي براي استان‌هاي جنوبي ما فراهم مي‌شود و اين استان‌ها حتي مي‌توانند مرغ گرم به کشور قطر صادر کنند. همچنين، رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: ما براي تامين تخم مرغ مورد نياز کشور قطر آمادگي داريم. ناصر نبي‌پور با بيان اينکه اين کشور تاکنون هيچ درخواستي در اين زمينه از ما نداشته است، افزود: با اين وجود هر موقع که آنها بخواهند ما آمادگي داريم که صادرات تخم مرغ به اين کشور را آغاز کنيم.
ايران قابليت تأمين اقلام غذايي قطر را دارد
از طرف ديگر رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه‌امکان تأمين مواد‌ غذايي مورد نياز بازار قطر را داريم، گفت: بايد از اين فرصت صادراتي استفاده کرد. کاوه زرگران در گفتگو با فارس با اشاره به قطع ارتباطات کشورهاي عربي با قطر، گفت: ايران بايد از اين فرصت براي صادرات مواد غذايي به اين کشور استفاده کند. وي با اشاره به جمعيت 2.5 ميليون نفري قطر اظهار داشت: اگرچه به لحاظ جمعيت و قوانين واردات کالا و مواد غذايي اين کشور قابل مقايسه با روسيه نيست، اما بايد از فرصت‌هاي تجاري که در تجارت با روسيه از دست داديم، درس بگيريم و فرصت فراهم آمده را براي صادرات مواد غذايي به اين کشور را از دست ندهيم.
رئيس کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني تهران با تأکيد بر اينکه ايران قابليت تأمين تمام اقلام مواد غذايي وارداتي به اين کشور را دارد، افزود: ميزان واردات مواد غذايي به کشور قطر در سال 2015 حدود 3.3 ميلياد دلار بوده است. زرگران بيان داشت: اين کشور اقلام مختلف مواد غذايي مورد نياز خود شامل لبنيات، گوشت قرمز، گوشت سفيد، نوشيدني‌ها، آب معدني، آب ميوه و نان را از طريق واردات تأمين مي‌کند. وي افزود: در سال 2015 قطر 58 ميليون دلار نان و 200 ميليون دلار نوشيدني وارد کرده است.وي با تأکيد بر اينکه ايران در تأمين گوشت قرمز، گوشت سفيد، لبنيات، تخم مرغ، ميوه و سبزيجات، نان و بيسکويت مزيت دارد، گفت: بنابراين به راحتي مي‌توان از توليدات داخلي بازار اين کشور را تأمين کند. زرگران افزود: 16 درصد مواد غذايي وارداتي به کشور قطر به ارزش 526 ميليون دلار و 11 درصد به ارزش 677 ميليون دلار در سال 2015 از کشورهاي عربستان و امارات وارد شده است.