عطش روس ها برای سرمایه گذاری در ایران

معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني گفت: شرکت‌هاي روسي براي مشارکت در توسعه 9 ميدان نفت و گاز در ايران ابراز تمايل کردند.
 امير حسين زماني نيا پس از پايان همايش اقتصادي بين المللي سن پترزبورگ 2017 در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيک نيوز، از فرصت‌هاي موجود براي شرکت‌هاي روس به‎منظور مشارکت در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز ايران سخن گفت. ايران و روسيه در حاشيه همايش ياد شده، نقشه راهي براي همکاري در بخش انرژي امضا کردند، هدف از اين توافق، ايجاد شرايطي ترجيحي براي پروژه‌هاي سرمايه گذاري مشترک ميان دو کشور است. معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني گفت: اين نخستين بار بود که در همايش اقتصادي بين المللي سن پترزبورگ شرکت مي‌کردم و از اين فرصت براي گفت‌و‌گو با نمايندگان اصلي بخش نفت و گاز و ساختارهاي اقتصادي، استفاده کرده‌ام: من با چند مدير شرکت‌هاي نفتي و وزيران نفت چند کشور گفت‌وگو داشته‌ام و همچنين در چند نشست تخصصي درباره دورنماي بخش نفت و گاز شرکت کردم.
به گفته زماني نيا، يکي از مهمترين مسائل مورد بحث در اين همايش، تأثير بخش انرژي بر محيط زيست و توازن ميان انرژي و محيط زيست بود و يکي از موضوع‌هاي جديد مطرح شده، مسئله نقش نفت و گاز به عنوان سوخت‌هاي فسيلي پس از سال 2050 ميلادي بوده است. وي اعلام کرد که به احتمال زياد، سهم نفت و گاز از سبد انرژي جهان، در آينده نسبت به سطح کنوني حدود 80 درصد، متفاوت خواهد بود اما همچنان بخشي مهم باقي خواهد ماند. بنا بر اين، لازم است سرمايه گذاري جدي براي توسعه بخش نفت و گاز انجام شود. در اين همايش همچنين راهکارهاي جذاب و خلاقانه اي براي بخش نفت و گاز ارائه شد. معاون وزير نفت در امور بين الملل و بازرگاني همچنين با اظهار نظر درباره نشست کار گروه همکاري ايران و روسيه در بخش انرژي، اعلام کرد 6 تا هفت شرکت روس تمايل خود را براي توسعه 9 ميدان نفت و گاز ايراني ابراز کرده‌اند. اين شرکت‌ها، پيش از اين بررسي‌هاي اوليه را انجام داده و کارهاي لازم را ارزيابي کرده‌اند. برخي از اين شرکت‌ها، هم اکنون طرح جامع توسعه (MDP) را تهيه کرده‌اند. ايران اين طرح‌ها را بررسي خواهد کرد. زماني نيا با بيان اين که، احتمال همکاري ميان شرکت‌هاي نفت و گاز روس و ايراني، بالاست، ابراز اميدواري کرد که مرحله عملي همکاري‌ها، در آينده‎اي نزديک آغاز شود.