نسخه‌پيچي در تهران، خانه‌نشيني در ريگان

گروه اجتماعي: درست در روزي كه معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در مراسم دوازدهمين دوره جايزه ملي محيط زيست درباره اجرايي شدن برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در جهت مقابله با ريزگردها صحبت مي‌كرد، گرد و غبار در بخش‌هايي از كشور موجب خانه‌نشين شدن ساكنان برخي از شهرها و روستاها شده بود.
روز گذشته‌امين باقري، فرماندار ريگان در استان كرمان از افزايش تعداد بيماران تنفسي اين شهر در اثر افزايش ريزگردها به 43 خبر داد و اعلام كرد كه افزايش ميزان ريزگردها ساكنان برخي روستاها را در اين منطقه مجبور به خانه‌نشيني كرده است. برخي گزارش‌ها اعلام مي‌كنند كه کندي پروژه بين‌المللي جف و متوقف شدن مالچ‌پاشي در شهرستان ريگان عمده دلايلي هستند كه بر بروز پديده ريزگردها افزوده است. بيش از چهار هزار هکتار بيابان در شهرستان ريگان وجود دارد و اين منطقه همچنان رو به بياباني شدن مي‌رود. در همين حال از بين رفتن پوشش گياهي، خشک شدن درياچه‌هاي فصلي و وزش بادهاي 120 روزه از جمله دلايل بروز پديده ريزگردها در ريگان هستند. شهرستان ريگان که کانون بحران ريزگردها در کشور محسوب مي‌شود، فاقد دستگاه پايش ريزگردها و اداره هواشناسي است. فرماندار ريگان گفت: به دليل ادامه انتشار ريزگردها در هوا بيماران تنفسي ريگان به 43 نفر افزايش يافتند. امين باقري اظهار داشت: ريزگردها که از سه روز قبل در آسمان شهر ريگان پديدار شده، هر روز مشکلاتي را براي شهروندان روزه‌دار در زمينه تنفسي ايجاد مي‌کنند. وي بيان داشت: طي سه روز بيش از 43 نفر از اهالي شهرستان ريگان راهي مراکز بهداشتي درماني شده‌اند. فرماندار ريگان از مشکلات تنفسي کارکنان اداره‌هاي شهرستان خبر داد و ابراز داشت: به دليل شدت غلظت ريزگردها کارکنان به سختي در اداره‌ها مشغول به کار مي‌شوند. باقري يادآور شد: ريزگردها اهالي بيش از 53 روستا در حاشيه کوير را با مشکلاتي مواجه و اهالي آن‌ها را خانه‌نشين کرده است.
مقابله با ريزگردها وارد فاز اجرايي شد
توافقنامه اجرايي ايجاد مزرعه و مرکز آموزشي و پژوهشي و ترويج مقابله با پديده ريزگردها با حضور مسئولان ايران و عراق، امضا شد. طبق اين موافقتنامه که به‌امضاي جاسم عبدالعزيز المحمدي قائم مقام وزير بهداشت و محيط زيست عراق و مجابي معاون حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست کشورمان رسيد ، زميني ۲۰۰ هکتاري در نزديکي کربلاي معلي براي ايجاد اين مرکز از سوي عراق اختصاص مي‌يابد.


 طبق اين موافقتنامه در بازه زماني ۱۰ تا ۲۵ سال اين مرکز به کار آموزشي و پژوهشي در زمينه ريزگردها خواهد
 پرداخت. معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، در تشريح جزئيات اين توافقنامه اجرايي، گفت: سنجش کيفيت هوا،‌ تثبيت خاک،‌ احياي تالاب‌ها، روش‌هاي عملي براي مقابله با کانون‌هاي گردوغبار، بررسي آثار تغيير اقليم بر وقوع پديده گردوغبار، نحوه مديريت کانون‌هاي گردوغبار و مقابله با تشکيل کانون‌هاي جديد از جمله مواردي است که در اين توافقنامه اجرايي بين کشورهاي ايران و عراق اشاره شده است.
 وي در مورد زمان آغاز اجرايي شدن اين توافقنامه گفت: انجام مطالعات اوليه براي اجراي کار ضروري است که همه اين کارها دو ماه آينده شروع مي‌شود.
ابتکار در مورد منابع مالي پيش بيني شده براي راه‌اندازي مزرعه‌اموزشي و پژوهشي مقابله با گردوغبار اظهار کرد: منابع مالي و تعهدات طرفين مشخص شده است. دولت ايران درمورد تعهدات خود منابع لازم را پيش بيني مي‌کند. با همکاري ستاد عتبات عاليات که‌امکانات خوبي در کشور عراق دارد اين برنامه اجرايي مي‌شود. تامين منابع مالي براي اجراي اين توافقنامه بين ايران و عراق مشترک است. زمين و منابع آب توسط دولت عراق تامين مي‌شود. وي افزود: بخشي از منابع مالي برعهده ايران و بخشي برعهده عراق است.پيش بيني‌ها درمورد ارقام صورت گرفته ولي نمي‌توانيم عدد و رقم دقيقي را مطرح کنيم.
ابتکار در مورد بازه زماني برنامه‌هاي اجرايي و عمليات مربوط به دولت عراق در بحث مقابله با گردوغبار گفت: کانون‌هاي گردوغبار بايد توسط دولت عراق تثبيت شود. کار ما اين است که در زمينه توان افزايي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و تخصصي اقداماتي انجام دهيم تا توانمندي‌هاي لازم در کشور عراق براي مقابله با پديده گردوغبار ايجاد شود. بنابراين قدم اول براي اجرايي شدن اقدامات بحث آموزش است که با همکاري ايران صورت مي‌گيرد.  وي افزود: قدم اول براي مهار کانون‌هاي گردوغبار، توان افزايي و آموزش است. افزون بر اين در سال گذشته درختکاري در مرز مهران در استان ايلام با مشارکت ايران انجام شد همچنين در داخل عراق نيز بخشي درختکاري شد. برنامه کاشت نهال در جريان راهپيمايي اربعين در سال جاري يکي از برنامه‌هاي مهم ماست که‌اميدواريم با ابعاد و قوت بيشتر انجام شود. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه مسئوليت اصلي در مهار کانون‌هاي گردوغبار در عراق برعهده دولت عراق است، افزود: رفع مشکل پديده گردوغبار و مهار کانون‌ها، وظيفه عراق است و ما در بخش آموزش و توان افزايي با اين کشور همکاري مي‌کنيم.