افزايش دسترسى گروه‌هاى فقير به اعتبارات بانک کشاورزی

مديرعامل بانک کشاورزي در اجلاس بين المللي كميته اجرايي آپراكا در چين : كاهش فقر و افزايش دسترسى گروه‌هاى فقير به اعتبارات ، در كانون سياست‌هاى اقتصادى و اجتماعى دولت ايران قرار دارد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و همکاري‌هاي بين الملل بانک کشاورزي، دکتر شهيدزاده ضمن حضور در اين اجلاس، طي سخناني در نشست سياست منطقه اي با عنوان فقرزدايي و خدمات مالي با تاکيد بر اين نکته که كاهش فقر و افزايش دسترسى گروه‌هاى فقير به اعتبارات ، در كانون سياست‌هاى اقتصادى و اجتماعى دولت ايران قرار دارد، به تشريح طرح‌هاي فقرزدايي بانك كشاورزي و اهميت اين مساله براي دولت ايران پرداخت که متن آن به شرح ذيل مي‌باشد.رئيس محترم و اعضاي هيئت رئيسه آپراکا، خانم‌ها و آقايان، سلام عليکم،اينجانب به نمايندگي از هيئت جمهوري اسلامي‌ايران، اين جلسه را که با هدف فقرزدايي و توانمندسازي افراد کم درآمد برگزار مي‌شود به فال نيک مي‌گيرم و اميدوارم که نتيجه اين جلسه راهبردهايي براي ريشه کن کردن فقر و ايجاد رفاه براي تمام جوامع انساني باشد.کاهش فقر و کمتر کردن فاصله طبقاتي در مرکز سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي جمهوري اسلامي‌ايران قرارداد و دولت با اجراي برنامه‌هاي توسعه متوازن، توسعه مناطق محروم و پرداخت‌هاي انتقالي به اقشار کم درآمد به دنبال آن است که گروه‌هاي فقير جامعه را در جريان حرکت به سمت رشد و تعالي انساني قرار دهد.
در کنار اين برنامه‌ها، گسترش دسترسي گروه‌هاي فقير به تسهيلات مالي و بخش مالي هم در اولويت‌ برنامه ريزي‌هاي دولت ايران قرار دارد.از جمله برنامه‌هاي در دست اجراي بانک کشاورزي براي توانمندسازي افراد کم درآمد مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
1- برنامه‌هاي اجرا شده براي افزايش دسترسي گروه‌هاي کم درآمد و فقير به اعتبارات، تسهيلاتي است که از محل منابع قرض الحسنه براي اشتغال اين قشر پرداخت مي‌شود. از جمله پرداخت تسهيلات 100 ميليون ريالي براي اشتغال از محل منابع قرض الحسنه بانک‌ها که در اين برنامه، بانک کشاورزي نقش محوري دارد.


با پرداخت اين تسهيلات، گروه‌هاي تحت پوشش مستمري کميته‌امداد و سازمان بهزيستي، با کسب درآمد از محل اشتغال خود، از پوشش دريافت مستمري خارج شده‌اند به گونه اي که سال گذشته فقط با پرداخت تسهيلات قرض الحسنه، بيش از 50 هزار خانوار از پوشش کميته‌امداد امام خميني خارج و صاحب شغل مستقل و زندگي مناسبي شده‌اند.
2-  تأمين تسهيلات سرمايه در گردش با متوسط مبلغ 100 ميليون ريال (10 هزار دلار) براي کشاورزان کوچک از سوي بانک کشاورزي از ديگر اقدامات بانک کشاورزي براي توانمندسازي افراد کم درآمد است.
در اجراي اين برنامه هر سال حدود 60 درصد از کل تسهيلات پرداختي توسط بانک کشاورزي، به اين قبيل کشاورزان کوچک اختصاص مي‌يابد. با اين طرح کل سرمايه در گردش توليدکنندگان کوچک تأمين و توانسته‌اند در خودکفايي محصولات کشاورزي نقش مهمي‌ايفا کنند.
3- اجراي طرح بانکداري پيوندي ازسوي بانک کشاورزي که با تشکيل گروه‌هاي خوديار و با همکاري صندوق بين المللي توسعه کشاورزي (ايفاد) اجرا شده است ، اقدام موثر ديگر بانک کشاورزي است. در اين برنامه 2500 گروه خوديار با بيش از 41 هزار عضو تشکيل وحدود 430 ميليارد ريال معادل20 ميليون دلار تسهيلات به اين گروه‌ها پرداخت شد.
4-  ايجاد سامانه اعتبارات خرد در بانک کشاورزي براي تسهيل دسترسي گروه‌هاي کم درآمد به سامانه بانک کشاورزي و درخواست اعتباري و پيگيري اتوماتيک آن تا زمان دريافت اعتبار.
5- اختصاص 1.5 ميليارد دلار اعتبار از سوي مجلس و دولت جمهوري اسلامي‌ايران براي ايجاد شغل و فقرزدايي در روستاها از طريق بانک کشاورزي .
اين گزارش مي‌افزايد ؛ درشصت و هشتمين اجلاس كميته اجرايي آپراكا و همايش بين المللي خدمات مالي و فقرزدايي که با حضور نمايندگان کشورهاي عضو، از روز16خرداد آغاز شده است وتا روز 17خرداد در شهر پکن کشور چين ادامه خواهد داشت، روح الله خدارحمي‌عضو هيات مديره بانک کشاورزي، مديرعامل اين بانک را همراهي مي‌کند.