در خلیج‌فارس؛

ایران به اقدامات عربستان و متحدانش علیه قطر واکنش نشان داد
گروه سیاسی- دولت تدبیر و امید همواره بر تعامل سازنده، دوستانه و انسان‌مدارانه با فرهنگ‌ها و تمدن‌های گوناگون سراسر منطقه و جهان تاکید کرده است و بر آن است تا مبتنی بر اهداف و منافع مشترک و نیز با همکاری و رایزنی نزدیک‌تر در راستای توسعه و ثبات منطقه‌ای گام‌های مستحکم‌تری بردارد. در شرایط حساس کنونی که طرح هرگونه سوءتفاهم و اختلاف جزئی می‌تواند روابط دو دولت همسایه را با مشکلات گوناگونی مواجه سازد، تعامل و گفت‌وگو تنها ابزار نزدیکی دولت‌های منطقه پیش‌روی دولت‌هاست و در این میان طرح مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای مبتنی بر ساز‌وکار گفت‌وگو و رفع سوءتفاهمات سیاسی میان کشورها، می‌تواند نقشی مهم و اثرگذار در امنیت و صلح پایدار منطقه ایفا کند. پرواضح است که جمهوری اسلامی ایران که همواره خواهان خیر و صلاح کشورهای منطقه بوده و امیدوار است با همکاری و مشارکت کشورهای همسایه، ثبات و آرامش این منطقه را تضمین کند، رابطه نزدیک و صمیمی با همه کشورهای منطقه به‌ویژه قطر را فرصتی مغتنم برای دو کشور می‌داند و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با این کشور دوست را ظرفیتی پراهمیت و راهبردی برای برقراری، تثبیت و تضمین صلح، امنیت و ثبات پایدار در منطقه می‌داند.
حالا دیپلماسی فعال ظریف باعث انزوای سعودی و تشکیل مثلث ایران در خلیج‌فارس شده و آنچه امروز در تنش‌های عربستان با قطر مشاهده می‌کنیم به دلیل رفتار اعتدالی دوحه در پرهیز از حرکت در مدار رفتار خصمانه سعودی است. کشورهای کویت و عمان به‌طور سنتی دارای روابط خوبی با ایران بوده‌اند و حالا با اضافه شدن قطر، عملا شورای همکاری‌های خلیج‌فارس با چالش جدی مواجه خواهد شد. ادامه تدبیر دیپلماسی ظریف اقدامی است که ضمن انزوای سعودی موجب ایجاد محدودیت مانور برای ناوهای آمریکایی خواهد شد.
به‌دنبال قطع رابطه چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و بحرین با قطر و همراهى لیبی، یمن و مالدیو با این اقدام و اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌هاى مرزی زمینى، دریایى و هوایی علیه قطر، ایران نسبت به این تحولات واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه راه‌حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور را تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین دانست. قاسمی با اشاره به تنش‌های به وجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج‌فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج‌فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر به عنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می‌کند:


- افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار در شرایطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط‌گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می‌برد به سود هیچ‌یک از دولت‌ها و ملت‌های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج‌فارس می‌خواهد با عبرت‌آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت کنند.
- راه‌حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز و گفت‌وگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکان‌پذیر است.
- استفاده ابزاری از تحریم در جهان به هم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیرقابل پذیرش است.
- حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولت‌های مستقل و عدم مداخله در امور داخلی آنها و احترام به مرزهای شناخته شده بین‌المللی، اصول بنیادین و شناخته‌شده حقوق و روابط بین‌الملل است که باید توسط همه طرف‌ها محترم شمرده شود.
خبر دیگر اینکه معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور به تحولات پیرامون قطر و تحرکات تازه عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر علیه این کشور واکنش نشان داد.
حمید ابوطالبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «نوشته بودم دوران ائتلاف‌سازی و برادر بزرگ‌تری به پایان رسیده و سلطه‌گری سیاسی، قبیله‌بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه‌ای جز بی‌ثباتی دربر ندارد. امروز می‌نویسم زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست. سوال این است چگونه کشوری کوچک توانسته سرنگونی حکومت قانونی بحرین، حمایت از داعش و القاعده و افراط‌گری در صحرای سینا و شکاف در ائتلاف را رقم بزند؟ شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی‌توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادر بزرگ‌تر عوض شده است!؟ عربستان، مصر، امارات و بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل و گفت‌وگو در منطقه ندارند؛ عصر قبیله پایان یافته است.»