افزايش سرعت ابتلاي زنان به‌ايدز

گروه اجتماعي: آنطور كه گزارش‌هاي بين‌المللي خبر مي‌دهند هر روز در جهان حدود 5 هزار و 400 نفر به ويروس اچ‌آي‌وي مبتلا مي‌شوند و سالانه بيش از يک ميليون انتقال بر اثر برقراري ارتباط جنسي به وجود مي‌‌آيد.
 در حال حاضر حدود 37 ميليون انسان به‌ايدز مبتلا هستند که بيش از دو سوم آنها در آفريقاي جنوبي زندگي مي‌کنند. در حالي که‌امار مبتلايان به بيماري ايدز از سراسر جهان گزارش مي‌شود، اما تقريبا 68 درصد از مبتلايان در کشورهاي جنوب صحراي آفريقا زندگي مي‌کنند که تقريبا 40 درصد از بيماران جديد زير سن 25 سال هستند و زنان بيش از نيمي‌از مبتلايان به اين بيماري را در جنوب آفريقا شامل مي‌شوند. اين آمار نشان مي‌دهد که براي جلوگيري از ايدز و ويروس اچ‌آي‌وي خدمات بهداشتي بيشتري در اين منطقه مورد نياز است.
طبق آخرين گزارش‌ها هر ساله حدود 380.000 زن جوان بين 15 تا 24 به ويروس آچ‌آي‌وي مبتلا مي‌شوند که در حدود 60 درصد مبتلايان به اين بيماري را جوانان تشکيل مي‌دهند و 80 درصد از زنان جواني که مبتلا به بيماري ايدز هستند در کشورهاي جنوب صحراي آفريقا زندگي مي‌کنند. در همين حال براساس گفته‌هاي محمد مهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت آخرين آمار ابتلا به اين بيماري ايدز در ايران تا اوايل پايير سال گذشته برابر با ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر بوده است. گوياو همچنين با اشاره به اينکه فقط ۳۰ درصد از مبتلايان در ايران به بيماري خود آگاهند، مي‌گويد: برآورد ما اين است که تعداد مبتلايان به‌ايدز در کشور بين ۷۵ تا ۹۰ هزار نفر در کشور باشند و با سرعت در تلاش هستيم تا گروهي که از بيماري خودشان آگاهي ندارند را شناسايي کنيم و مورد مشاوره و آزمايش قرار دهيم. در همين حال گويا تاکيد کرده که درمان ايدز در سراسر ايران به صورت رايگان انجام مي‌شود.
نسبت ابتلا به‌ايدز زنان و مردان و در ايران


در اين ميان اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا آمار زنان مبتلا به‌ايدز در ايران نيز بيش از مردان است؟ در اين ارتباط مجيد رضازاده، رئيس مرکز پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور در گفتگو با ايسنا مي‌گويد: نسبت ابتلا به‌ايدز زنان به مردان در ايران يک به 10 است در حالي‌که اين نسبت در دنيا برابر است. اما در ايران نيز به سمت يکي شدن و برابري آمار ابتلا در دو جنس مي‌رويم؛ براساس آمار سه ماهه اخير، حدودا 40 درصد مبتلايان زن و 60 درصد آنها مرد بوده‌اند اما در آمار تجمعي که از قبل وجود دارد، نسبت ابتلا يک به 10 است. ابتلاي زنان از طريق اعتياد اولين علت افزايش آمار زنان ايراني مبتلا به‌ايدز بود اما رابطه جنسي موج سوم ابتلاي زنان به اين بيماري است. رضازاده در اين باره معتقد است: در گذشته عمده علت ابتلا به‌ايدز در ايران از طريق اعتياد تزريقي بود و از آنجايي که اعتياد به‌طور کلي در مردان بيش از زنان بود، تعداد مبتلايان مرد نسبت به زنان افزايش چشمگيري داشت، اما در حال حاضر به سمت موج سوم ابتلا يعني ابتلا از طريق رفتار پرخطر جنسي رفته‌ايم که از اين طريق هر دو جنس به يک اندازه در معرض خطر هستند به همين دليل آمار زنان ايراني مبتلا به‌ايدز نيز در حال افزايش است.
افزايش سرعت ابتلاي زنان به‌ايدز
در همين حال مديرکل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي با اشاره به اينکه سرعت ابتلاي زنان به بيماري ايدز شدت گرفته، گفت: اين روند افزايشي در حالي است که بسياري از زنان قرباني در چارچوب روابط زناشويي به بيماري ايدز مبتلا شده‌اند. شيرين احمدنيا در گفتگو با ايلنا با بيان اينکه بيماري ايدز به سرعت به چهارمين علت مرگ و مير در جهان امروز تبديل شده، گفت: به‌رغم اينکه مردان در ابتدا بيشترين قربانيان اين بيماري بودند، اما اکنون شاهد آن هستيم که نرخ ابتلا به‌ايدز با سرعت بيشتري نزد زنان در مقايسه با مردان در حال افزايش است و اين درحالي است که زنان جوان بيشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند. وي ادامه داد: آنچه نگراني‌ها در مورد ايدز را در ايران بيشتر مي‌کند؛ مربوط به بالارفتن تعداد موارد ابتلا از طريق ارتباطات جنسي محافظت نشده در مقايسه با ساير روش‌هاي انتقال ويروس است که ما آن را به نام موج سوم ايدز در ايران مي‌شناسيم. احمدنيا افزود: متاسفانه در ميان زنان مبتلا به بيماري ايدز، نسبت قابل توجهي را افرادي تشکيل مي‌دهند که در چارچوب روابط زناشويي ابتلا شده‌اند، اين بدان معنا است که از طريق همسرشان و در چارچوب محيط خانواده و در نقش همسر و مادر بيمار شده‌اند. مديرکل پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي درخصوص طرح‌هاي در دست اقدام براي آموزش به دانش‌آموزان جهت پيشگيري گفت: براي افزايش اطلاعات جامعه در خصوص بيماري ايدز و آگاهي طبقات مختلف در اين زمينه با همکاري آموزش و پرورش کلاس‌هاي آموزشي را براي دانش‌آموزان ترتيب خواهيم داد.
افزايش آمار سقط جنين‌هاي معلول
از طرف ديگر رئيس سازمان بهزيستي کشور از اجراي طرح اجباري مشاوره ژنتيک قبل از ازدواج در برخي شهرها به صورت آزمايشي خبر داد و گفت: آمار سقط جنين‌هاي معلول با تأييد مقامات شرعي و قانوني در دو سال اخير افزايش يافته است. انوشيروان محسني بندپي در گفتگو با فارس گفت: آيين‌نامه‌ اجرايي اجباري شدن مشاوره ژنتيک قبل از ازدواج تدوين شده و هم‌اکنون در برخي استان‌ها به صورت پايلوت در حال اجرا است و مقرر شده افراد قبل از ازدواج، حداقل 20 ساعت، مشاوره‌‌ ژنتيک بگذرانند و چانچه نياز به بررسي‌هاي بيشتر و آزمايش داشتند، به مراکزي که در آيين‌نامه‌ اجرايي، مشخص شده فرستاده شوند. وي با بيان اينکه 50 درصد معلولان به دليل مشکلات ژنتيکي دچار معلوليت مي‌شوند افزود: نگهداري هر معلول در يک مرکز توانبخشي حدود 1.5 ميليون تومان هزينه دارد که بخشي توسط دولت و بخشي توسط خيرين تأمين مي‌شود.
محسني بندپي از افزايش آمار سقط جنين‌هاي معلول با تأييد مقامات شرعي و قانوني در دو سال اخير خبر داد و گفت: نبايد سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد شود. وي گفت: همچنين قرار است مشاوره و آزمايش‌هاي ژنتيک براي خانواده‌هاي داراي دو معلول و بيشتر در زايمان‌هاي بعدي‌ رايگان شود چراکه احتمال تولد فرزندان معلول در اين خانواده‌ها بيشتر است. رئيس سازمان بهزيستي کشور ادامه داد: در سال 94 از ميان 40 هزار زوجي که در 30 شهرستان کشور مورد غربالگري ژنتيک قرار گرفتند، 25 درصد نيازمند مشاوره‌ تخصصي تشخيص داده شدند. از اين تعداد 20 درصدشان نياز به آزمايشات ژنتيک داشته و 10 درصد آنان احتياج به آزمايش گران‌قيمت داشتند که با کمک بهزيستي انجام گرفت.