شمارش معکوس براي آغاز طرح رونق توليد

گروه صنعت، معدن و تجارت: طرح رونق توليد در نيمه ابتدايي سال ۱۳۹۵ کليد خورد تا در ابتداي امر پرداخت تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني به ۷۵۰۰ واحد توليدي کوچک و متوسط مدنظر قرار گيرد، طرحي که يکي از پروژه‌هاي اقتصادي کشور به حساب مي‌آمد و از سوي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي در کنار شش برنامه ديگر براي وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شد.
حالا طبق اظهار نظرهاي مسئولان وزارت صنعت قرار است ادامه طرح رونق توليد براي سال‌جاري در حالي از هفته آينده آغاز شود که بنابر تصميم اوليه به ۱۰ هزار واحد صنعتي رقمي‌معادل ۲۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات تعلق خواهد گرفت. در ابتداي اجراي طرح رونق توليد در سال گذشته پرداخت تسهيلات ۱۶ هزار ميليارد توماني تنها براي واحدهاي توليدي و صنعتي در نظر گرفته شده بود اما با پيشرفت کار واحدهاي کوچک و متوسط بخش کشاورزي نيز مشمول طرح مذکور شدند تا با مراجعه به بانک‌ها تسهيلات مربوطه را دريافت کنند. مشابه چنين شرايطي براي سال‌جاري نيز قابل پيش‌بيني است.
از طرف سال گذشته ديگر با توجه به حجم متقاضيان دريافت تسهيلات با در نظر گرفتن نياز واحدهاي توليدي براي احياء و رونق چرخه توليد ميزان متقاضيان براي اخذ تسهيلات بيشتر از ۷۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد تا در نهايت در قالب طرح رونق توليد به ۲۴ هزار واحد توليدي، صنعتي و کشاورزي حدود ۱۷ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شود که در اين بين تعداد واحدهاي صنعتي معادل ۱۲ هزار مورد بود. در چنين شرايطي با آغاز سال ۱۳۹۶ مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت از ادامه طرح رونق توليد در اين سال خبر دادند و اظهار کردند که در ابتداي سال پرونده واحدهاي توليدي کوچک و متوسط متقاضي تسهيلات بسته خواهد شد تا اگر واحدي درخواست وام کرده و موفق به دريافت آن نشده رقم مربوط به آن تعلق گيرد و پس از اعطاي تسهيلات به کليه واحدهاي متقاضي ادامه طرح رونق توليد براي متقاضيان جديد در سال‌جاري کليد بخورد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده قرار است در سال‌جاري طرح رونق توليد به ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ارسال و رقم مورد نياز براي ارائه تسهيلات به متقاضيان اعلام شد تا تسهيلات ۲۰ هزار ميليارد توماني به ۱۰ هزار واحد صنعتي تعلق گيرد. در همين حال طبق گفته محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت – ادامه طرح رونق توليد در سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد يافت تا ۱۰ هزار واحد توليدي صنعتي براساس توافق‌هاي انجام شده با بانک مرکزي تسهيلات مورد نياز را دريافت کنند. علاوه بر اين طبق اعلام وي در سال‌جاري طرح رونق توليد با شرايط جديد افزايش ۱۰ درصدي توليد و اشتغال به واحدهاي متقاضي مدنظر قرار مي‌گيرد. به اين ترتيب قرار است تا اواخر هفته آينده سامانه طرح رونق توليد فعال شود تا واحدهاي متقاضي از طريق کارگروه‌هاي استاني تسهيل و رفع موانع توليد بتوانند از تسهيلات مورد نظر بهره‌مند شوند.
تکميل و راه‌اندازي 6 هزار واحد صنعتي در سال 96


طبق گزارش‌هاي منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته 5400 طرح نيمه تمام صنعتي تکميل شده و 5500 واحد صنعتي نيز که در دولت‌هاي گدشته تعطيل شده بودند احيا شد و اين طرح‌ها با تداوم توجه دولت به اقتصاد مقاومتي در سال‌جاري هم ادامه خواهد يافت. در همين حال محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از تکميل و راه‌اندازي 6 هزار واحد صنعتي در سال 96 خبر داد و تصريح کرد: با تکميل اين طرح‌ها 70 هزار شغل جديد در کشور ايجاد مي‌شود. همچنين با تکميل طرح‌هاي توسعه‌اي واحدهاي فعال 40 هزار شغل جديد در اين بخش هم به وجود خواهد آمد. اين عضو کابينه دولت يازدهم موفقيت طرح رونق توليد در سال گذشته و پرداخت تسهيلات به 12 هزار واحد صنعتي تاکيد کرد: امسال نيز اين طرح ادامه خواهد داشت و 10 هزار واحد توليدي صنعتي بر توافق‌هاي انجام شده با بانک مرکزي وام دريافت مي‌کنند.
برنامه‌ريزي براي افزايش 10 درصدي اشتغال
به گفته نعمت‌زاده، براساس بازرسي‌هاي انجام شده از تسهيلات پرداخت شده رونق توليد در سال قبل واحدهاي توليدي که از اين تسهيلات استفاده کرده‌اند افزايش توليد و تثبيت اشتغال داشته‌اند اما شرط استفاده کارخانه‌ها از تسهيلات رونق توليد براي سال‌جاري افزايش 10 درصدي توليد و نيز افزايش 10 درصدي اشتغال است. وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با ابراز خرسندي از نتيجه دادن تلاش‌هاي دولت در استان‌ها که منجر به راه‌اندازي واحدهاي توليدي جديد مي‌شود ادامه داد: رشد صنعت در ابتداي دولت يازدهم منفي 10.5، رشد معدن منفي 2 و رشد کسب و کار حدود صفر بود، اما دولت يازدهم تلاش کرد به اکثر خواسته‌هاي مردم جامه عمل بپوشاند. هرچند به دليل مشکلات موجود هنوز اين تلاش‌ها کاملا نتيجه نداده و ادامه دارد اما دولت توانست براساس آخرين آمار منتشر شده رشد اقتصادي را به 8.3 و رشد صنعتي را به 6.5 برساند.
راه‌اندازي 20 کارخانه سيمان جديد
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به اينکه از مجموع 55 مورد کالاي موثر در توسعه صنعتي توليد بيش از 50 مورد داراي رشد مثبت بوده تصريح کرد: در برخي از بخش‌ها به ويژه بخش ساختمان با مشکلات زيادي مواجه بوديم و علاوه بر کاهش تقاضاي داخلي شاهد کم شدن صادرات نيز بوديم، اما با رايزني‌هاي انجام شده با توليدکنندگان محصولات ساختماني از جمله سيمان تلاش کرده‌ايم مشتري‌هاي جديد صادراتي براي سيمان کشور بيابيم تا رونق دوباره صنعت ساختمان را در کشور شاهد باشيم. نعمت‌زاده در ادامه از راه‌اندازي 20 کارخانه سيمان جديد در آينده نزديک خبر داد و اضافه کرد: برخي گمان مي‌کنند با توجه به رکود بازار سيمان نبايد کارخانه جديد احداث کرد، اما به همت مسوولان کشور صنعت ساختمان و سيمان رونق مي‌گيرد.
ضرورت رشد 20 درصدي صادرات
نعمت‌زاده همچنين با تاکيد بر اينکه اگر به دنبال اشتغال و افزايش ثروت ملي هستيم بايد توليد را در کشور افزايش دهيم اظهار کرد: مدتي قبل برخي منتقدان و رسانه‌ها مامور شده بودند که کارخانه‌هاي تعطيل را ليست کنند و در حالي که کارخانه‌اي 5 الي 20 سال از تعطيلي‌اش مي‌گذشت آن را به دولت يازدهم نسبت مي‌دادند در حالي که دولت تدبير و اميد کارخانه تعطيل شده دولت قبل را هم احيا کرد. عضو کابينه دولت يازدهم با اشاره به اينکه مشکل برخي واحدهاي تعطيل در اثر واگذاري‌هاي غلط دولت قبل ايجاد شده بود يادآور شد: هزاران واحد توليدي که در اثر اين واگذاري‌ها تعطيل شده بودند در دولت يازدهم احيا شد. همچنين به گفته نعمت‌زاده در سال‌جاري بايد حداقل 20 درصد رشد صادرات در کشور رقم بخورد که اين رشد در برخي بخش‌ها قابليت افزايش تا 50 درصد را هم دارد.