پیروزی استراتژیک «امید» در مجلس

ناکامی اهل سنت و زنان در مجلس
گروه سیاسی- پس از دوهفته رایزنی و لابی جدی گروه پایداری در مجلس دوباره علی مطهری و مسعود پزشکیان بر صندلی نواب تکیه زدند؛ این در حالی است که علی لاریجانی نیز به ریاست مجلس ابقا شد. البته او تنها کاندیدای صندلی ریاست مجلس دهم در سال دوم بود‌‌. دیروز در انتخابات داخلی مجلس اکثر اعضای هیات‌رییسه ابقا شدند و علاوه بر لاریجانی، پزشکیان و مطهری، نمایندگانی همچون قاضی‌زاده‌هاشمی، رنجبرزاده، وکیلی و کاتب که ازسوی سه فراکسیون مجلس مورد حمایت قرار داشتند، در هیات‌رییسه باقی ماندند و احمد امیرآبادی فراهانی و محمد آشوری دو عضو هیات‌رییسه اجلاسیه نخست این بار به‌صورت شخصی کاندیدا و موفق به کسب رای از صحن شدند‌‌. با این حساب تنها تغییر در هیات‌رییسه اجلاسیه دوم نسبت به سال نخست، حذف یوسف‌نژاد و عثمانی دو عضو فراکسیون امید و جایگزینی اسدالله عباسی و محمدحسین فرهنگی دو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به جای آنها بود‌‌.
حذف تک نماینده اهل سنت
اما اتفاقی که برخی منتظر بودند تا در هیات‌رییسه بیفتد حضور نمایندگان زن و اهل سنت میان کاندیدای معرفی شده به صحن بود. هر چند حضور 17 نماینده زن در مجلس دهم سبب رکورد‌داری این مجلس از حیث حضور زنان و افزایش دو برابری تعداد آنها شد، اما این بار نیز با وجود تلاش فراکسیون امید به رکورد‌داری حضور آنها در هیات‌رییسه مجلس نینجامید‌‌. البته در این انتخابات عدم اقبال صحن علنی مجلس به نمایندگان اهل سنت مجلس هم بیشتر شد‌‌. اکنون اجلاسیه دوم درحالی کار خود را آغاز می‌کند که نه‌تنها همچون اجلاسیه نخست خالی از حضور زنان است، بلکه تنها نماینده اهل سنت حاضر در هیات‌رییسه اجلاسیه نخست نیز از هیات‌رییسه اجلاسیه دوم حذف شده است‌‌. ناگفته نماند فراکسیون امید سهمیه‌ای ویژه برای این دو گروه از نمایندگان در نظر گرفته بود و درحالی که از سهمیه سه نفره خود برای ۹ کرسی دبیران و ناظران، دو کرسی را به این گروه‌ها اختصاص داد و فریده اولادقباد به‌عنوان تنها زن کاندیدای هیات‌رییسه و محمدقسیم عثمانی به‌عنوان تنها نماینده اهل سنت کاندیدا را به صحن معرفی کرد اما باز هم بی‌مهری نمایندگان به همکاران اهل سنت و زنان در مجلس محسوس بود‌.


اما علی لاریجانی رییس مجلس؛ او تاکنون ۱۳بار از نمایندگان سه مجلس رای اعتماد گرفت. این بار هم با کسب ۲۰۴ رای از ۲۶۸ رای ماخوذه ریاستش را تمدید کرد‌‌. البته 64 رای باطله نیز در این انتخابات لحاظ شده بود‌‌. او علاوه بر اینکه سه بار به عنوان رییس موقت در مجالس هشتم، نهم و دهم انتخاب شد، در طول هشت سال عمر دو مجلس هشتم و نهم نیز هر سال به عنوان رییس دائم مجلس رای آورد‌‌. لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم رقیبی برای ریاست نداشت ولی در مجلس نهم با غلامعلی حدادعادل و در مجلس دهم با محمدرضا عارف در انتخابات هیات‌رییسه موقت و با مصطفی کواکبیان در انتخابات هیات‌رییسه دائم رقابت کرد‌‌. او در انتخابات هیات‌رییسه موقت مجلس دهم با کسب 173 رای از عارف با 103 رای پیشی گرفت و در انتخابات هیات‌رییسه دائم نخستین سال فعالیت مجلس دهم با کسب 237 رای از کواکبیان با 11 رای، جلو افتاد‌‌. لاریجانی حالا رکورددار کسب رای برای ریاست خانه ملت در تمام ادوار گذشته است‌‌. او پس از آنکه به عنوان رییس مجلس برگزیده شد، در سخنانی با تشکر از نمایندگان گفت‌: از اعتمادی که دوستان به بنده کردند تشکر می‎کنم‌‌. امیدوارم بتوانم با توجه به اینکه شما امنای ملت هستید و با وظیفه‌ای که شما برعهده‌ام گذاشتید، بتوانم در تحقق خواست ملت برای حل مشکلات کشور با هدایت شما عزیزان توفیق داشته باشم‌.
شکست فراکسیون ولایی و مستقلین در انتخاب نواب و رییس
پس از آنکه ریاست علی لاریجانی برای دومین سال پیاپی در مجلس دهم تمدید شد، نواب رییسی پزشکیان و مطهری نیز بار دیگر با رای موافق نمایندگان تکرار شد‌‌. علی مطهری و مسعود پزشکیان از سوی فراکسیون امید و حمیدرضا حاجی‌بابایی از فراکسیون ولایی و ‌هادی قوامی از فراکسیون مستقلین برای کرسی‎های نایب‌رییسی مجلس رقابت کردند‌‌. پزشکیان و مطهری به ترتیب با کسب 179 و 163 رای به عنوان نواب رییس اول و دوم انتخاب شدند‌‌. از میان 253 رای ماخوذه در این انتخابات، حاجی‌بابایی و قوامی به ترتیب با 107 و 67 رای، رقابت را به نامزدهای فراکسیون امید واگذار کردند‌‌. فاصله آرای آنان گویای شکست سنگین فراکسیون‌های ولایی و مستقلین در برابر فراکسیون امید بود‌‌. گفتنی است در طول یک سال گذشته، پزشکیان و مطهری در دو انتخابات هیات‌رییسه موقت و هیات‌رییسه دائم سال اول مجلس دهم نیز نامزدهای فراکسیون امید بودند و حاجی‌بابایی و دهقان نیز رقبای آنها در هر دو انتخابات گذشته از فراکسیون ولایی به شمار می‎رفتند؛ رقابتی که به نفع فراکسیون امید خاتمه یافت‌‌. این را نیز باید اضافه کرد که اگر در دور قبل فاصله پزشکیان و حاجی‌بابایی 25 رای بود این دور نزدیک به 70 رای اختلاف پیدا کردند‌‌. در مورد علی مطهری هم این اختلاف بالاتر است‌‌. فاصله علی مطهری و دهقان در انتخابات سال قبل 15 رای بود‌‌. اما این‌بار رقابت مطهری با کاندیدای رقیب که قوامی معرفی شده بود، نزدیک به 100 رای بود‌‌.
بعد از انتخاب پزشکیان و مطهری به عنوان نواب رییسی مجلس، اسامی سه کارپرداز هیات‌رییسه هم اعلام شد‌‌. بهروز نعمتی، محمدقسیم عثمانی، رسول خضری، محمد آشوری، ناصرنژاد، محمد عباسی، محمودی شاه‌نشین و فیضی کاندیداهای کارپردازی مجلس بودند که به صحن معرفی شدند تا از بین آنها سه نفر با رای نمایندگان انتخاب شوند‌‌. با رای نمایندگان، محمد آشوری با 164 رای، بهروز نعمتی با 129 رای و اسدالله عباسی 122 به عنوان سه کارپرداز هیات‌رییسه مشخص شدند‌‌. اسدالله عباسی و محمد آشوری دو نماینده نزدیک به فراکسیون ولایی هستند‌‌. بهروز نعمتی هم از نمایندگان حاضر در فراکسیون مستقلین است‌.
در انتخابات هیات‌رییسه دومین سال از مجلس دهم، محمدعلی وکیلی و فریده اولادقباد، علی‌اصغر یوسف‌نژاد از سوی فراکسیون امید، احمد امیرآبادی، امیرحسین قاضی‌زاده، اکبر رنجبرزاده و محمدحسین فرهنگی از سوی فراکسیون ولایی و غلامرضا کاتب از سوی فراکسیون مستقلین به عنوان گزینه‌های دبیری هیات‌رییسه به صحن مجلس معرفی شدند تا از بین آنها شش نفر انتخاب شوند‌‌. بر اساس آرای اخذشده از نمایندگان اکبر رنجبرزاده با 183 رای، محمدحسین فرهنگی 182 رای، امیرحسین قاضی‌زاده 179 رای، غلامرضا کاتب 178 رای، محمدعلی وکیلی 171 و احمد امیرآبادی 165 رای به عنوان شش دبیر هیات‌رییسه انتخاب شدند‌.
حاشیه معرفی کاندیداهای دبیری
از حواشی انتخاب هیات‌رییسه مجلس درخواست ناگهانی گروهی از اعضای فراکسیون امید از علی‌اصغر یوسف‌نژاد برای معرفی خود به عنوان کاندیدای هیات‌رییسه بود. او که صندلی‌اش در جایگاه هیات‌رییسه کنار لاریجانی است این بار از سوی فراکسیون امید برای نامزدی هیات‌رییسه مجلس معرفی نشده بود‌‌.
او خود نیز ابتدا اعلام کرد قصد کاندیداتوری ندارد و پس از اصرار مجدد اعضای فراکسیون امید، به سرعت خود را به صندلی محمدرضا عارف، رییس این فراکسیون رساند و پس از مشورت با او، اعلام کاندیداتوری کرد؛ تصمیمی که در ادامه به دلخوری اعضای فراکسیون مستقلین انجامید‌ هرچند در نهایت ترکیب دبیران هیات رییسه تقریبا چیزی شد که مستقلین ولایی خواستند و یوسف‌نژاد از عضویت در هیات‌رییسه بازماند‌.
از هر سو انتخابات هیات‌رییسه مجلس پس از هیاهوی فراوان و مذاکرات گسترده به پایان رسید و لاریجانی که هیچ رقیبی نداشت و تنها نقطه وحدت فراکسیون‌های مجلس در این انتخابات بود به همراه نواب خود پزشکیان و مطهری یک سال دیگر از ریاست خود را تجربه خواهند کرد‌‌. مهم‌تر از همه ابقای مطهری بود که انگشت اشاره فراکسیون ولایی این بار به سمت او بود تا به بهانه‌های دیدارش با رییس دولت اصلاحات و پیگیری‌اش برای رفع حصر او را از هیات‌رییسه کنار بزنند تا شاید کمی از شکست‌هایی که در سال‌های اخیر تجربه کردند، التیام یابد اما واقعیت تکرار پیروزی امید در نواب مجلس است‌‌. با وجود لابی‌های فراوان، انتخاب مجدد لاریجانی و نوابش در هیات‌رییسه نشان می‌دهد دولت در انتخاب وزرا با مشکل چندانی در مجلس روبه‌رو نخواهد بود‌‌.