تداوم صدارت لاریجانی در بهارستان

علی لاریجانی بار دیگر به‌عنوان رییس مجلس شورای اسلامی برای دومین سال فعالیت مجلس دهم انتخاب شد. بدون تردید راز تکرار ریاست علی لاریجانی را باید در شخصیت و همچنین رویکرد‌های سیاسی حال حاضر او جست‌وجو کرد. از منظر تیپولوژی علی لاریجانی در زمره شخصیت‌های سیاسی است که از همه ویژگی‌های یک رییس مطلوب برخوردار است. بنابراین انتخاب دوباره او برای تکیه زدن بر کرسی صدارت بهارستان در دومین سال فعالیت مجلس دهم نمی‌تواند با ویژگی‌های مطلوب او بی‌ارتباط باشد.در این ارتباط اولین عاملی که سبب انتخاب دوباره او برای ریاست مجلس شد، ریشه در تغییری دارد که هم‌اینک او نماد آن شده است. همین تغییر و گرایش اصلاح‌طلبی بود که به او فرصت داد با ائتلاف با جبهه اعتدال، قوه مجریه را از چنگ اصولگرایان درآورد. همین کنش او سبب شد برخی از جریان‌های اصولگرا او را در زمره اصحاب و ساکتین فتنه قرار دهند. البته او هیچ‌گاه از چنین اتهامی نهراسید و ترجیح داد در مدار اعتدال، رویکرد‌های سیاسی خود را تعریف کند.علی لاریجانی همان‌گونه که عملکرد حال حاضرش نشان داده است، یک شخصیت اصولگرای میانه‌رو به حساب می‌آید. به همین خاطر او را هم‌اینک بخش مهمی از بدنه دولت تدبیر و امید و حامی اصلی آن قلمداد می‌کنند. حل بحران هسته‌ای و در نهایت تصویب برجام و گرفتن رای اعتماد برای کابینه اول دکتر روحانی در مجلسی یکدست اصولگرا و در ادامه تلاش برای عدم استیضاح برخی وزرای کابینه امید، مهم‌ترین نشانه و سند آشکار لاریجانی در حمایت از دولت تدبیر و امید است. البته حمایت از برجام مهم‌ترین سند افتخار اوست و با حمایت همه‌جانبه از تصویب آن طرح جریان موسوم به دلواپسان در مجلس را با شکست سنگینی مواجه کرد. مهم‌ترین پیامی که از این کنش لاریجانی مخابره می‌شود، آن است که او به‌طور کامل در طیف حامیان دولت و راست‌های اعتدالی قرار گرفته و خط مشی و سیاست خود را از گروه‌های موسوم به دلواپسان جدا کرده است. البته لاریجانی با قبول نوعی ریسک و همه خطرپذیری‌های همگام شدن با دولت، هیچ‌گاه دولت را رها نکرد و حتی با عقلانیت توانست جاه‌طلبی‌های سیاسی دلواپسان و نابرجامیان را با طمانینه مهار کند. در بعد دیگر همسویی و راهبردهای همکاری‌جویانه‌اش با حاکمیت آن هم برای پیگیری برخی مطالبات معوقه قانونی جریان اصلاح‌طلبی، علت دیگر انتخاب دوباره او بر صدارت بهارستان است و محققا تلاش خواهد کرد بابت این انتخاب و اعتماد پاسخ مناسب دهد.
در کنار همه این عوامل، اما راز اصلی تکیه زدن دوباره لاریجانی بر کرسی صدارت بهارستان ریشه در شخصیت کاریزمای او در مجلس دارد. در این ارتباط همان‌گونه که از منش و عملکرد لاریجانی در مجلس پیداست او قادر است که لایه ژلاتینی و سیال مجلس را در وزن‌کشی‌های سیاسی آینده و تصویب طرح‌های مجلس و لوایح همراه دولت کند. او هم میانه با فراکسیون ولایت دارد و هم تعامل با اصولگرایان. به واقع وجود لاریجانی می‌تواند هم از خط آتش اصولگرایان جلوگیری کند و هم موازنه و بالانس را در بزنگاه‌های خاص به نفع دولت در مجلس برقرار کند. هم اینک در سایه همین ویژگی کاریزما و دارای نفوذ، تمام چشم امید حسن روحانی برای گرفتن رای اعتماد وزرا در دور دوم دولت او به لاریجانی است و مسلما چانه‌زنی‌ها و همچنین لابی‌های او با لایه‌های شناور مجلس خواهد توانست دولت را یاری کند.
بدون شک انتخاب دوباره لاریجانی به کرسی ریاست مجلس در دومین سال فعالیت مجلس دهم آغازی بر پایان همه بی‌رسمی‌ها، نامرادی‌ها و سیاه‌نمایی‌های عامدانه و فرو نشاندن همه سونامی‌های ارعاب و تهدید سیاسی خواهد بود. به واقع با تکیه دوباره لاریجانی بر صدارت مجلس دهم نه از یکشنبه سیاه و ادبیات افشاسازی خبری خواهد بود و نه استیضاح‌های مهندسی شده. شکی نیست که مجلس دهم به زعامت او و همچنین پاسخگویی و حمایت نمایندگان خردمند به لازمه هویت تکوینی‌اش خواهد رسید.
* مدرس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
S.Harsani.k@gmail.com