گرما در سیستان‌و‌بلوچستان بیداد می‌کند؛

گروه جامعه-گرما در سیستان ‌و‌بلوچستان رکورد زد و بی‌سابقه‌ترین روزهای این استان از نظر دمای هوا پشت سر گذاشته شد. مدیرکل بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان در این باره توضیح داد.
غلامرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: گرمای بی‌سابقه‌ای از روز شنبه در استان سیستان‌و‌بلوچستان به وقوع پیوست.
این گرما در مناطق جنوبی استان از جمله راسک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، کنارک، چابهار و ... نمود بیشتری داشت. وی در همین زمینه ادامه داد: دمای هوای ثبت‌شده در این مناطق از زمان ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی در استان تاکنون بی‌سابقه بوده و رکورد دمای هوا در این مدت شکسته شد‌ به طوری که در برخی از این شهرستان‌ها دمای 56 درجه سانتیگراد به ثبت رسید.
مدیرکل بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان با بیان اینکه این وضعیت تا دیروز ادامه داشت، گفت: از شب گذشته با آغاز وزش بادهای 120 روزه سیستان میانگین درجه هوای استان بین شش تا هشت درجه کاهش یافته و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دیگر دما تا این حد افزایش نیابد.


اربابی درباره خسارات ناشی از دمای هوا نیز گفت: یکی از پیامدهای افزایش دما مشکلات ناشی از افت ولتاژ در برخی مناطق بود. در سال‌های گذشته در ماه‌های تیر و مرداد مصرف برق‌مان حدود 1300 مگاوات بود اما روز گذشته مصرف برق نیز در استان رکورد زده و به 1421 مگاوات رسید که این موضوع سبب نوسانات برق و افت ولتاژ در برخی مناطق روستایی شد.
وی با بیان اینکه برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از تلف شدن چندین راس دام و طیور است، تصریح کرد: در بخش کشاورزی نیز خساراتی به دلیل کمبود آب به برخی از مزارع وارد شده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری صندوق بیمه اقدامات خود را آغاز کرده است تا خسارات کشاورزان و باغداران در این زمینه جبران شود.
تشکیل جلسه مدیریت بحران استان در پی گرمای بی‌سابقه در سیستان‌و‌بلوچستان
مدیرکل بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان از تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران استان در پی گرمای هوا در همان اوایل هفته خبر داد و گفت: در این جلسه بر ضرورت تامین برق و همچنین آب شرب این مناطق تاکید شده و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد. وی با بیان اینکه گرمای هوا در سیستان‌و‌بلوچستان خسارات جانی نداشت، گفت: با این وجود تمام‌ بیمارستان‌ها و دستگاه‌های امدادی را به حالت آماده‌باش در‌آوردیم. از سویی دیگر‌ مصرف برق در استان سیستان‌و‌بلوچستان بیش از یک و نیم برابر ظرفیت استاندارد است، بنابراین از شهروندان خواسته شده است که از مصرف برق به ویژه در ساعات پیک مصرف یعنی از 12 تا 15 و 19 تا 22 خودداری و با شرکت برق همکاری و صرفه‌جویی کنند.
مدیرکل بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان درباره وضعیت تعطیلی ادارات در پی گرمای هوا نیز گفت: این موضوع را به فرمانداران ابلاغ کردیم و تعطیلی ادارات و دیگر بخش‌ها در دست بررسی است.
در همین زمینه یکی از شهروندان اهل چابهار در خصوص وضعیت گرمای هوا و آب در این منطقه به خصوص شهرهای بلوچستان در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» عنوان کرد: گرمای هوا حداقل نسبت به چهار سال اخیر که من در این شهر هستم، بسیار بی‌سابقه بوده و هرم گرما بسیار شدید است. وی در خصوص وضعیت دمای هوا در سایر شهرها می‌گوید: دمای هوا در کنارک که به آنجا رفت و آمد دارم، 52 درجه سانتیگراد است؛ گرمایی خشک و بدون رطوبت. محمد که ساکن چابهار است در ادامه می‌گوید: قبلا هفته‌ای یک بار آب به چابهار می‌آمد‌ اما حالا وضعیت آب نیز به هم ریخته است و با افزایش گرما، آب هم بسیار کم شده است. به شهرک گلشهر و هیرمند تازه آب داده بودند که حالا داخل شهر هم با مشکل بی‌آبی شدید مواجه است. این شهروند با گلایه از کسانی که تحت عنوان اعضای شورای شهر کلی از آرای مردم را به دست می‌آورند و وعده می‌دهند‌ اما اقدام درخوری برای شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان انجام نمی‌دهند، تاکید می‌کند: با وجود اینکه بارندگی در سایر شهرهای بلوچستان امسال بسیار خوب بوده‌ اما بارندگی در چابهار بسیار کم بود و ما مشکل آب بیشتری داریم. وی تاکید می‌کند: به دلیل گرمای زیاد تا حدود زیادی کار مردم مختل شده است. هر سال این موقع کلی توریست داشتیم اما گرمای خشک هوای امسال مانع از جذب توریست‌های بیشتری
شده است.
موج گرما در این منطقه بسیار افزایش یافته است و گویا مردم هم آمادگی اینچنینی برای مقابله با گرما را نداشتند. از سویی دیگر وزش بادهای 120روزه سیستان آغاز شده که برخی معتقدند هرم گرمای بی‌سابقه به این دلیل هم می‌تواند باشد. اما با توجه به اظهارات مدیر کل بحران استان سیستان‌و‌بلوچستان در خصوص تبعات گرمای بی‌سابقه هوا، باید تدابیر خاصی اندیشیده شود تا تلفات دام و طیور بیش از این نشود و به زندگی روزانه مردم خسارت بیشتری وارد نشود. در غیر این صورت هنوز به تابستان نرسیده‌‌ایم و با گرمای بهار، کلی تلفات و خسارات غیر‌انسانی‌، در این استان ایجاد شده است.