گلایه زنگنه از مدیران منتقد سیاست‌های دولت؛

گروه انرژی- معمولا انتقاد از دولت‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود. گاهی صرفا سیاسی‌کاری و اهداف جناحی و حزبی مدنظر قرار می‌گیرد و حالت و فرم تخریب پیدا می‌کند و گاهی هم واقع‌بینانه و منصفانه انتقاد‌ها از دولت مطرح می‌شود.
وجود منتقدان برای هر دولت نعمتی است که منجر به نظارت بر عملکرد دولت و همچنین زمینه رشد وپویایی دولت می‌شود اما انتقاداتی که در چارچوب قانون و بر مدار اخلاق صورت گیرد نه در راستای اهداف جناحی.
از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، منتقدان اقدامات دولت را به دور از انصاف مورد نقد قرار دادند، اقداماتی که اگر صورت نگرفته بود اکنون شرایطی همچون ونزوئلا را باید می‌گذراندیم.
در همین حال وزیر نفت دولت یازدهم که در ایام انتخابات حامی قاطع حسن روحانی بود، در این خصوص اظهار داشت: مگر می‌شود مدیر مخالف دولت را نگه داشت. مردم رای دادند که مدیران مخالف دولت سر کار بمانند؟ مردم به یک سیاست، فکر، گفتمان و موضع رای دادند و حالا انتظار دارند مدیران ارشدی که علیه دولتند و سیاست‌های دولت را قبول ندارند نمانند. اینها باید خودشان کنار بروند. اینها وقتی سیاست مجموعه‌ای را قبول ندارند که اجرا کنند چرا می‌مانند. اینها چگونه فعال سیاسی هستند و چه باور و اعتقاداتی دارند که حاضرند بمانند؟ موجودیت و هویت انسان به باورها و اعتقاداتش است و اگر سیاست‌های یک مجموعه را قبول ندارد خودش نباید بماند.


وزیر نفت تغییر مدیران را امری طبیعی دانست و گفت: مدیران ارشدی که مخالف و علیه دولت کار کردند و سیاست دولت را قبول ندارند اصلا برای چه می‌مانند، خودشان بروند.
بیژن زنگنه دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا به عنوان وزیر نفت در دولت آینده ابقا می‌شوید، اظهار کرد: باید از رییس‌جمهور بپرسید اما تا 100 روز دیگر به‌صورت محکم وزیر هستیم.
وی تغییر مدیریتی را طبیعی دانست و اظهار کرد: به تازگی در زمینه تغییر مدیران بحثی مطرح شده است.
وی افزود: طی دو تا سه سال پیش برخی خبرگزاری‌ها فشار می‌آوردند که مدیران ارزشی را کنار گذاشتند که دروغ بود. آنها به دلیل ارزشی بودن کنار گذاشته نشدند بلکه برخی به دلیل ناکارآمدی برکنار و برخی نیز بازنشسته شدند. تعدادی از معاونان نیز که از زمان احمدی‌نژاد در وزارت نفت بودند الان هم حضور دارند، چون شایسته بودند.
وی افزود: این رسانه‌ها حال عنوان می‌کنند که مدیران مخالف دولت را برکنار می‌کنند، اگر کنار گذاشته شده بودند پس این خبر جدید چیست، یعنی آن قبلی دروغ بوده؟
وزیر نفت با ذکر سوالی ادامه داد: اصلا مگر می‌شود مدیر مخالف در دولت گذاشت. آیا مردم رای دادند که مخالفان دولت سرکار بمانند؟ مردم به یک سیاست، مواضع، گفتمان و فکر رای دادند.
زنگنه با بیان اینکه مدیران ارشدی که مخالف و علیه دولت کار کردند و سیاست دولت را قبول ندارند اصلا برای چه می‌مانند و خودشان باید کنار بروند، تاکید کرد: این گروه از مدیران اگر در دستگاه‌های دولتی وجود دارند از جمله نفت برای چه می‌مانند.وی ادامه داد: یعنی می‌مانند سیاستی را که قبول ندارند اجرا کنند. اگر قبول ندارید چرا اجرا می‌کنید. اگر بگویند قبول نداریم اما اجرا می‌کنیم باید پرسید باورها و اعتقادات چه ارزشی دارند که برای ماندن حاضری همه اعتقادت را زیر پا بگذاری. به نظر من موجودیت و هویت یک انسان به این است که باورها و اعتقادتش را پیاده و اجرا کند.وزیر نفت تاکید کرد: بنابراین اگر مدیری مخالف یکسری سیاست‌هاست نمی‌تواند آن را اجرا کند. باید مدیرانی سرکار باشند که سیاست‌های دولت را که به آن اعتقاد و باور دارند، اجرا کنند.
اوپک به تعهدهایش وفادار بود
عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسشی درباره صادرات نفت ایران و توافق‎ها در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) یادآور شد: آنچه صادر و تولید می‌کنیم همان است که منابع ثانویه می‌گویند؛ ما به آنچه در نشست‎ها تفاهم کردیم وفادار بودیم و جلسه پنجشنبه گذشته (چهارم خردادماه) در اوپک هم نشان داد که همه اعضا صددرصد به توافق‎ها وفادار بوده‌اند.زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا کشور نمی‌تواند پول نفت خود را از شرکت‎های خارجی دریافت کند، افزود: ما پول‌مان را می‌گیریم و اینها همه شایعات است. من اعدادی را می‌شنوم و از کسانی که آن را می‌گویند، می‌خواهم که مدارک‌شان را ارائه دهند. این چه رفتار رسانه‎ای است که بعضی‌ها دارند یا مثلا می‌گویند آقای ج . پ درجایی ملاقات کرده. این کیست که در رسانه هست اما هیچ‌کس نمی‌بیند. خب اسم کاملش را بگویید تا پیگیری شود.او چه کسی است که جز یک رسانه خاص کسی نمی‌داند؟ چرا رسانه‌ها این اخلاق غیرحرفه‌ای را محکوم نمی‌کنند؟ می‌گویند 20 میلیارد دلار پول نفت به کشور نیامده است، بگویند کجاست؟ چرا در ذهن مردم شبهه ایجاد می‌کنند؟
وی یادآور شد: می‌گویند ما در قرارداد ترکیه جریمه شدیم و گاز مفت می‌دهیم، در فضای رسانه شرف و اخلاق رسانه‌ای مهم است. اگر اخلاق دینی باشد تعهد بیشتری هم باید باشد. چرا رعایت نمی‌شود؟ دوره انتخابات که دین و پیغمبر هم کنار رفت. اکنون انتخابات تمام شده چرا برخی رسانه‌ها حیثیت حرفه‌ای خود را با دروغ‌پردازی بی‌پایان زیر سوال می‌برند؟ شعور و فهم مردم همه اینها را درک می‌کند. عمده صحبتم نیز با رسانه‌هایی است که از پول بیت‌المال نیز تغذیه می‌شوند.
زنگنه در ادامه درباره موضوع شکایت گازی ترکیه گفت: در سال 84 ترکیه علیه ما به داوری سوییس شکایتی ارائه کرد و تقاضای کاهش قیمت گاز داشت که در سال 91 کاهش 12 درصدی مصوب می‌شود و چون این قیمت از زمانی که شکایت می‌شود امکان اعمال تجدیدنظر وجود دارد آن زمان حدود یک میلیارد دلار پرداخت می‌شود و هیچ‌یک از رسانه‌ها هم سر و صدایی نمی‌کنند. این کار در چارچوب مقررات متعارف تجارت بین‌المللی بوده یعنی آن دولت هم کار خلافی نکرده بود.
وی افزود: ترکیه دوباره در اسفند 91 درخواست کاهش قیمت نفت و به دلیل کمیت و کیفیت گازی، درخواست جریمه کرد و 5/37 درصد هم تقاضای تخفیف جدید و کاهش قیمت می‌کند که مجموعا 5/62 درصد می‌شود، داوری 25 درصد جریمه را رد می‌کند و از 5/37، 3/13 درصد را تصویب می‌کند.
وزیر نفت اظهار داشت: در مهر 95 مصوبه‌ای در داوری صادر می‌شود و از اسفند 91 تا مهر 95، 2/14 میلیارد دلار گاز به ترکیه فروختیم و پول آن را گرفته بودیم که روی این رقم 3/13 درصد کاهش قیمت می‌دهند پس بدهکار می‌شویم، جریمه نبوده است و طبیعی است و قرار شد از محل گازی که می‌برد تسویه‌حساب شود و این تسویه‌حساب بازرگانی بین دو شرکت ایرانی و ترکیه‌ای است.وی تاکید کرد: صحبت ما این است که در قرارداد کرسنت چرا این کار را نکردند؟ یعنی باید ایران برای اصلاح قیمت به داوری مراجعه می‌کرد. در آنجا قطعا حرف‌های ما را می‌شنیدند، در اسفند 83 این فرآیند داوری را شروع کردم ولی در دولت احمدی‌نژاد رها شد و گرهی که با دست باز می‌شد، به معضل تبدیل شد.زنگنه گفت: طبق رای داوری از 2/14 میلیارد دلاری که از ترکیه نقدی دریافت کردیم، 3/13 درصد باید برگردد.وی درباره امکان چانه‌زنی اظهار داشت: تقاضای آنها 5/67 درصد بود که به 3/13 درصد رسید. در مذاکرات روسای جمهور دو کشور قیمت بالای گاز همیشه مطرح می‌شد. اصلا بحث کرسنت نبوده و لایحه‌ای نیز از سوی ترک‌ها نیامده است. موضوع بر سر قیمت بالای گاز صادراتی ایران به ترکیه نسبت به روسیه و آذربایجان بوده است.