انفجار تروریستی در کابل؛ ۸۰ کشته و ۳۵۰ زخمی

انفجار شدیدی صبح دیروز مرکز شهر کابل در نزدیکی محل سفارتخانه‌های خارجی را لرزاند که این حمله تاکنون ۸۰ کشته و ۳۵۰ زخمی بر جای گذاشته است‌. طالبان مسوولیت این حمله را نپذیرفت‌.
به گزارش رویترز، سخنگوی طالبان افغانستان اعلام کرد: این انفجار هیچ ارتباطی با مجاهدین امارت اسلامی (طالبان) ندارد‌. او افزود: طالبان هیچ دخالتی در این انفجار نداشته است‌. عامل و هدف این حمله در آینده مشخص می‌شود‌. ما هرگونه انفجار و حمله علیه غیرنظامیان و هر اقدامی که بخواهد آسیبی به غیرنظامیان وارد کند، را محکوم می‌کنیم‌.
محل وقوع این انفجار در کابل، محل استقرار کاخ ریاست‌جمهوری و شماری از سفارتخانه‌های خارجی است‌. طبق اعلام وزارت بهداشت افغانستان، در این انفجار که ساعت ۸:۲۵ صبح به وقت محلی رخ داد، ۸۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر دیگر زخمی شدند‌.
بر اساس گزارش‌ها، شدت انفجار به حدی بالا بود که چندین دستگاه خودرو منهدم شدند و همچنین به ساختمان‌هایی که در ده‌ها متری محل انفجار قرار داشتند، خسارت‌هایی وارد شد‌. پس از انفجار دود غلیظی به هوا برخاست‌. خبرگزاری ایرنا هم گفته است که شدت انفجار باعث خرد شدن شیشه‌های ساختمان دفتر نمایندگی این خبرگزاری در کابل شده است‌.


برخی از منابع خبری، محل انفجار را نقطه‌ای در نزدیکی سفارت آلمان و علت انفجار را عملیات انتحاری گزارش دادند‌. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، انفجار در منطقه‌ای روی داده که سفارتخانه‌های فرانسه، آلمان، ژاپن، چین، ترکیه، هند، ایران، انگلیس، کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت خارجه افغانستان در آن واقع شده‌ است‌.
وزیر امور اروپایی فرانسه هم اعلام کرد، این انفجار ساختمان سفارت‌های آلمان و فرانسه را دچار خسارت‌ کرد اما اطلاعاتی مبنی بر آسیب دیدن اتباع فرانسوی و آلمانی در این حمله وجود ندارد‌. سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارتخانه و زخمی شدن دو کارمندش خبر داد‌. سفارت هند نیز اعلام کرد، شیشه‌های ساختمان این سفارتخانه شکسته شده است‌.
رییس‌جمهور افغانستان در بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرد و به مسوولان دولتی دستور داد تا به زخمی‌های حادثه رسیدگی کنند‌.
در بیانیه دفتر رییس‌جمهوری افغانستان آمده است که دشمنان افغانستان یکبار دیگر با انجام حمله تروریستی در یکی از محلات شلوغ شهر کابل در منطقه وزیر محمد اکبرخان، آرامش مردم روزه‌دار را گرفتند و دست به جنایت بزرگی زدند‌.
این بیانیه می‌افزاید: گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام، دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی می‌زنند، هیچ آگاهی از آموزه‌های دینی ندارند‌.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست هدف اصلی انفجار چه بوده است‌. معمولا گروه طالبان مسوول اینگونه حملات در افغانستان شناخته می‌شود اما این گروه هم با انتشار بیانیه‌ای دست داشتن در آن را رد کرد‌. پس از وقوع انفجار صبح دیروز، یک سخنگوی طالبان گفته بود که مشغول گردآوری اطلاعات در مورد این انفجار است‌.