مذاکره پوتین و وزیر دفاع عربستان در مسکو؛

دویچه‌وله- ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع این کشور در مسکو ملاقات کرد. دو کشور قصد دارند در یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران سوریه و در تثبیت قیمت نفت با یکدیگر همکاری کنند.
شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان یکی از قدرتمند‌ترین افراد خاندان سلطنتی آل سعود است. این شاهزاده جوان در یک‌سال گذشته دو بار با ولادیمیر پوتین ملاقات کرده است. دیدار تازه او با پوتین روز سه‌شنبه گذشته انجام شد.
رسانه‌های روسیه از قول پوتین نوشتند که رابطه روسیه با عربستان با موفقیت فراوان در حال پیشرفت است. در همین رابطه رسانه‌های جمعی از انعقاد چهار پروتکل همکاری مشترک امنیتی میان روسیه و عربستان خبر دادند.
رییس‌جمهور روسیه گفت که مسکو و ریاض به طور مشترک برای دستیابی به راهی برای حل بحران سوریه کار می‌کنند. به گفته پوتین، در این خصوص تماس‌هایی هم در سطح سیاسی میان مقامات نظامی روسیه و عربستان برقرار شده است.منافع مشترک روسیه و عربستان در تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی این دو کشور را بیش از پیش به هم نزدیک کرده است.


پوتین در دیدار با محمد بن سلمان از عربستان به دلیل موضع‌گیری این کشور در بازار نفت قدردانی کرد و گفت که تلاش‌های مشترک روسیه و عربستان در ثابت نگه داشتن قیمت نفت در بازار جهانی کمک کرده است. روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت «غیراوپک» برای تثبیت قیمت نفت با عربستان مذاکرات زیادی انجام داد.
محمد بن سلمان نیز ضمن اشاره به اختلافات کشورش با روسیه تاکید کرد که برای پشت سر گذاشتن اختلافات موجود مکانیسم‌هایی وجود دارد و هر دو کشور منافع مشترک زیادی دارند. او همچنین خاطرنشان کرد که روسیه و عربستان به طور مشترک اهداف زیادی را محقق کرده‌اند و برای همکاری بیشتر تلاش خواهند کرد.
یکی دیگر از چالش‌های مناسبات عربستان و روسیه، تشدید تنش بین ایران و عربستان است. بعد از دیدار ترامپ از منطقه مناسبات این دو کشور مسلمان دچار تنش بیشتری شده است.