صعود بزرگ پرسپولیس به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛

پرسپولیس با پیروزی یک بر صفر مقابل لخویا در یک بازی منطقی و دفاعی به دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد‌.
یکی، دو ماه بعد از جشن قهرمانی پرسپولیس در ورزشگاه آزادی سرخ‌ها موفقیت دیگری را جشن گرفتند تا این فصل از رقابت‌های فوتبال ایران برای آنها با حداکثر دستاورد به پایان برسد‌. اگرچه پرسپولیس در ابتدای کار با شکست ناباورانه مقابل قشقایی در جام حذفی انتقادهایی جدی را متوجه خود دیده بود‌.
در شرایطی که تیم فوتبال استقلال دوشنبه‌شب گذشته با شکست سنگین از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت، پرسپولیس با آرایشی محتاط و یک بازی منطقی و حسابگرانه در زمین لخویا به پیروزی رسید تا برانکو در شرایطی به کرواسی برگردد که موفقیتی حداکثری را در فوتبال ایران تجربه کرده است‌. از خاطر نمی‌بریم که در زمانی مشابه در دو فصل پیش او که به تازگی سرمربی پرسپولیس شده بود، بعد از حذف الهلال شرایطی نامطمئن را در ایران تجربه می‌کرد و شاید قصد داشت با وجود علاقه، کار در پرسپولیس را به مربی دیگری تحویل دهد‌. با این حال بازگشت او به ایران و پشت سر گذاشتن مصائب و سختی‌ها باعث ایجاد تیمی شد که حالا هوادارانش را تمام و کمال راضی می‌کند و باعث غرور آنهاست.
پرسپولیس امسال با وجود همه بدبینی‌ها به جمع هشت تیم لیگ قهرمانان آسیا رسیده و حالا فرصتی مناسب برای تقویت تیم پیش روی برانکو و مدیران پرسپولیس است تا سرخ‌ها در دور یک‌چهارم نهایی در مصاف با یکی از سه حریف قدر صعودکننده تلاش خود را برای رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان انجام دهند.


این موفقیت را باید بیش از هر کس به پای برانکو ایوانکوویچ نوشت که حالا با محبوبیتی فوق‌العاده خود را آماده چالش‌های مهم‌تر فوتبالی می‌کند‌. او با کمی استراحت در زادگاهش دوباره کار روی پرسپولیس را آغاز خواهد کرد، تیمی که باید برای فصل آینده برنده و تاکتیکی‌تر از امسال باشد و این‌بار خود را در مصاف با میلیاردرها و غول‌تر‌ها محک بزند‌.
پرسپولیس که دیدار رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر لخویا را با تساوی به پایان برده بود در دیدار برگشت به برتری رسید و به مرحله بعد صعود کرد‌. دیدار برگشت تیم‌های فوتبال پرسپولیس و لخویا در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سه‌شنبه گذشته در ورزشگاه السد شهر دوحه آغاز شد که این دیدار با برتری یک بر صفر سفیدپوشان ایران به پایان رسید‌.
اولین حضور در یک‌هشتم
پرسپولیس موفق شد با برتری یک بر صفر برابر تیم پرستاره و چندملیتی لخویا راهی مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها شود تا تنها نماینده ایرانی باشد که در این مرحله حاضر است‌. پرسپولیس تاکنون شش‌بار در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بوده که غیر از دو مورد توانسته در چهار دوره دیگر راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا شود‌. سرخ‌پوشان هیچ وقت نتوانستند تا قبل از بازی سه‌شنبه‌شب گذشته به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یابند، اما در نهایت این طلسم شکسته شد تا سرخ‌ها با هدایت برانکو ایوانکوویچ به این مهم دست پیدا کنند‌.
فصل ۲۰۰۳- ۲۰۰۲
پرسپولیس در اولین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد چندان خوبی نداشت و در همان دور گروهی رقابت‌ها حذف شد‌. در آن سال از هر گروه تنها یک تیم راهی مرحله بعد می‌شد و پرسپولیس در گروهی که تیم‌های پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا ترکمنستان در آن حضور داشتند در جایگاه دوم قرار گرفت و حذف شد‌.
فصل ۲۰۰۹- ۲۰۰۸
پرسپولیس در دومین حضور خودش در این سال راهی دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا شد؛ جایی که با هدایت وینگادای پرتغالی در خانه برابر بنیادکار شکست خورد و همین باعث شد از رقابت‌ها حذف شود‌. سرخپوشان در مرحله گروهی در گروه سه تیمی بالاتر از الشباب عربستان و الغرافه قرار گرفتند ولی برابر بنیادکار با تک گل ریوالدو از روی نقطه پنالتی بازنده شدند‌.
فصل ۲۰۱2-۲۰۱1
پرسپولیس در سومین حضور خود در مرحله گروهی بار دیگر حذف شد و حرفی برای گفتن نداشت‌. در این سال یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای پرسپولیس را شاهد بودیم که این تیم در گروه خود در رده آخر قرار گرفت و نتوانست به مرحله بعد برود‌.
فصل ۲۰۱3-۲۰۱2
پرسپولیس در این سال بار دیگر توانست راهی دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا شود ولی با شکست ۳ بر صفر برابر التحاد عربستان بار دیگر از حضور در جمع هشت تیم برتر باز ماند‌. این بار قرمزها بعد از الهلال به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شدند و طبق قوانین AFC در یک بازی در زمین الاتحاد عربستان به میدان رفتند که شکست خوردند‌.
فصل ۲۰۱6-۲۰۱5
پرسپولیس در پنجمین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا با هدایت حمید درخشان توانست به دور حذفی راه پیدا کند‌. این‌بار نیز پرسپولیس به عنوان تیم دوم بعد از لخویا به مرحله بعد رسید اما بار دیگر در این مرحله به الهلال عربستان برخورد کرد و سه بر صفر شکست خورد تا از لیگ قهرمانان آسیا حذف شود‌. سرخپوشان در بازی نخست با یک گل در تهران پیروز شدند ولی در ورزشگاه الهلال با سه گل شکست خوردند‌.
فصل ۲۰۱7-۲۰۱6
در نهایت پرسپولیس این‌بار با هدایت برانکو ایوانکوویچ برای اولین بار از مرحله یک‌هشتم نهایی پا را فراتر گذاشت و با شکست قهرمان لیگ قطر یعنی لخویا راهی مرحله بعد شد‌. در این مرحله پرسپولیس به عنوان تیم دوم بعد از الهلال به مرحله حذفی رسید و با کنار زدن لخویا برای اولین بار به جمع هشت تیم برتر راه یافت و بهترین عملکرد خود را در تاریخ این رقابت‌ها ثبت کرد‌.
قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها سه‌شنبه هفته‌ آینده برگزار می‌شود و پرسپولیس با یکی از سه تیم العین امارات، الاهلی یا الهلال عربستان روبه‌رو خواهد شد‌.
تفاوت برانکو و منصوریان
تفاوت پرسپولیس با استقلال در مربیانشان بود که اولی بین‌المللی‌تر است و بازی‌های سطح بالای زیادی دیده و منصوریان که نتوانست برای صعود در آسیا نقشه درستی داشته باشد‌.
پرسپولیس با برد مقابل لخویا قطر در لیگ قهرمانان آسیا به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد و استقلال مقابل العین امارات شکست سنگینی خورد‌. صرف نظر از اینکه العین یکی از پرقدرت‌ترین تیم‌های غرب آسیا بود و نمی‌توان این تیم را با لخویا روی کفه ترازو گذاشت اما یک نکته وجود داشت که پرسپولیس را پیروز کرد و استقلال را مغبون‌.
این نکته برمی‌گردد به نوع نگرش بازی توسط برانکو و منصوریان‌. سرمربی استقلال تیمش را مقابل العین برای دفاع مطلق و البته ضد حمله برنامه‌ریزی کرده بود که این کار وی دو ایراد بزرگ داشت؛ اول اینکه یک گل برتری اصلا برای دفاع و ضد حمله مطلق کافی به نظر نمی‌رسید و دوم اینکه برای ضد حمله هم استقلال از بازیکنان سرعتی خودش استفاده نکرده بود و اصالتا استقلال از نیمه زمین خودش هم نمی‌توانست عبور کند‌.
برانکو اما تیمش را با توازن بیشتری به میدان فرستاده بود و با استفاده از سرعت امیری و طارمی برنامه‌ریزی خوبی داشت و لخویا را به راحتی مات کرد‌. در واقع برانکو نقشه راه بهتری داشت‌. او حتی برای کنترل یوسف العربی مهاجم تعویضی لخویا هم برنامه داشت اما استقلال هیچ برنامه‌ای نداشت‌ نه برای کنترل عمر عبدالرحمان، نه برای کنترل دیگر بازیکنان حریف‌.
در واقع پرسپولیس با برنامه به میدان رفت و استقلال بدون برنامه‌. فرق برانکو و منصوریان را می‌توانید در همین بازی‌های بین‌المللی ببینید؛ آنجا که برانکو از تجربیاتش در جام‌جهانی، در قهرمانی در چین، نایب قهرمانی در عربستان و قهرمانی در کرواسی و سومی در جام ملت‌های آسیا استفاده کرد و بازی را برد‌.