شرم‌آور است، نبویان رسما عذرخواهی و توبه‌کند

آرمان: ماجرای اتهامات بی‌اساس و شرم‌آور به وزیر خارجه کشورمان چند روز پیش با پخش یک فایل صوتی از یک نماینده پیشین مجلس شروع شد. سید محمود نبویان که به عنوان یکی از چهره‌های شناخته شده جبهه پایداری و جریان اصولگرایی شناخته می‌شود، اظهار کرده بود: «ایران هسته‌ای‌اش را داد تا رابطه بانکی برقرار شود، اما رابطه بانکی برقرار نشده است و یک سال و نیم است که آنها اجرا نمی‌کنند و برای برقراری رابطه بانکی یک شرط جدید گذاشته‌اند و گفته‌اند به شرطی رابطه بانکی را برقرار می‌کنیم که حاج قاسم سلیمانی را به ما تحویل دهید و رفته‌اند تعهد این کار را به آمریکا داده‌اند و برگشته‌اند، به خدا قسم. وزیر (امور خارجه) مملکت رفته‌ است این تعهد (تحویل سردار سلیمانی) را به FATF (گروه مالی بین‌المللی) داده‌ است». این اظهارات بسیاری را دچار شک کرد و جامعه ایران را در بهت فرو برد، زیرا اصولگرایان مخالف دولت نشان دادند که دیگر از مرز انتقاد گذشته و وارد عرصه توهین و سخنان شرم‌آور نسبت به اقدامات و دستاوردهای دولت شده‌اند. نکته جالب توجه در این جریان نیز سکوت معنی‌دار جریان اصولگرایی در مقابل این سخنان و اتهامات است. در حالی که انتظار می‌رفت حداقل بزرگان اصولگرایی به این سخنان واکنش نشان دهند با سکوت معنی‌دار خود بسیاری از مسائل را برای مردم ایران روشن کردند.
توبه یا پیگیری حقوقی
وزیر خارجه کشورمان دیروز دوباره به اتهامات نبویان واکنش نشان داد. محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر محمود نبویان گفت: «به عنوان یک برادر بسیار کوچک‌تر پیشنهاد می‌کنم که سریع‌تر این کار (عذرخواهی و توبه) را انجام بدهد». وزیر امور خارجه درباره پیگیری‌های حقوقی نیز اظهار کرد: «اگر می‌خواستم مسائل را پیگیری حقوقی کنم باید یک اتاق در دادگستری اجاره می‌کردم اما این موضوع را با توجه به علاقه و همکاری که با سردار دارم، حتما پیگیری حقوقی می‌کنم، مگر اینکه گوینده رسما عذرخواهی و توبه کند.» در طول چند سال گذشته تیم دیپلماسی کشور درخشان‌ترین کارنامه را از خود نشان داده است، اما همواره با انتقادات و حتی سخنان عجیب و توهین آمیز نیز روبه‌رو شده است. اما این بار دیگر وزارت خارجه کشورمان درصدد است به این انتقادات بی اساس و غیر واقعی از طریق مراجع قضائی برخورد کند تا هم واقعیت روشن مسائل برای مردم روشن‌تر و هم این افراد به لحاظ قانونی با مجازات مواجه شوند. ظریف همچنین درباره برخی اظهارات نمایندگان مجلس در خصوص اینکه یک هواپیمای سعودی حریم هوایی ایران را نقض کرده است، افزود: من هم وقتی دیروز این خبر را به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شنیدم به ستاد کل زنگ زدم و سوال کردم، چرا که وزارت امور خارجه هیچ وقت درجریان نبوده و فکر می‌کنم وزارت دفاع نیز در جریان نبوده است. ظریف یادآور شد: اتفاقی خیلی معمولی افتاده و هواپیمایی با یک مسیر پروازی ثبت شده در مسیر هواپیمایی کشور ما وارد کشور شده و می‌خواسته مسیر را تغییر دهد و مبدأ و مقصد خود را عوض کرده بود. این هواپیما حامل کارشناسان نفتی بوده و این اطلاعاتی است که من دیروز کسب کردم. وزیر امور خارجه تأکید کرد: روش معمول این است که مسئولان هواپیمایی کشور با پدافند هماهنگ می‌کنند و به هواپیما این انتخاب را می‌دهند که یا بنشیند و مسیرش را اصلاح کند یا برگردد که هواپیما نیز تصمیم می‌گیرد برگردد و در هیچ یک از این مراحل وزارت امور خارجه نقش،‌ دخالت و اطلاعی نداشته و نباید هم داشته باشد، چرا که این کاری عادی و معمولی در میان پروازهاست و نمی‌توان منظور سیاسی به آن اضافه کرد. لازم به ذکر است وزیر خارجه کشورمان چند روز پیش نیز با انتشار یک بیت شعر به گفته‌های نبویان واکنش نشان داده بود. ظریف در صفحه اینستاگرام خود تنها به نوشتن یک بیت شعر اکتفا کرد و نوشت: «تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند».
حد و حدود صبر


سخنگوی وزارت خارجه بعد از پخش گفته‌های نادر و عجیب نبویان به دید‌بان ایران گفت: آقای نبویان تاکنون در خصوص این اظهارات خود توضیحی ارائه نکرده‌اند، اقدام نامناسب خود را هنوز جبران نکرده‌اند. اگر عذرخواهی نکنند ما حتما به سیستم قضائی مراجعه خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی برای دفاع از کیان کشور و مسئولان کشور حتما این قضیه را در دستگاه قضائی کشور پیگیری می‌کند. بهرام قاسمی افزود: دستگاه دیپلماسی و در راس آن دکتر ظریف با سردار قاسم سلیمانی ارتباط خوبی دارند. طرح چنین صحبت‌های بی‌منطقی در کشور اسلامی ما جایگاهی ندارد و این صحبت‌ها بیشتر از زبان معاندان و دشمنان نظام اسلامی ایران شنیده می‌شود. وی خاطر نشان کرد: این قبیل اظهارات مشکوک تکرار ادعاهایی است که در جاهای دیگری پخت و پز می‌شود. ما معتقدیم که نباید اقتدار ملی و وحدت کشور به سبب این اظهارات آسیب ببیند. این صحبت‌ها برای دستگاه دیپلماسی کشور هزینه‌زاست. بنابراین از سیستم قضائی و مدعی‌العموم می‌خواهیم نسبت به اظهارات واکنش نشان دهند. ما هم در دستگاه دیپلماسی پیگیر دفاع از کیان کشور و مسئولان آن هستیم. قاسمی در ادامه گفت: من در جریان کلیت این سخنان هستم. سخنانی است که باید به آن خندید. صحبت‌های عجیبی است؛ اگر واقعیت داشته باشد. امیدواریم که چنین حرف‌هایی درست نباشد و یک ایرانی در حدی از درک و درایت باشد که این‌گونه سخنان نادرست و دروغ را نگوید. این سخنان ناپسند و غلط است و نمی‌فهمیم که این‌گونه سخنان بر اساس چه اصول دینی و اخلاقی می‌تواند مطرح شود. شاید این صحبت‌هایی است که از درون موساد و سازمان سیا شنیده و مطرح می‌شود و ما نمی‌توانیم باور کنیم که در ایران کسی بتواند این‌گونه سخنان غلط و دروغ را مطرح کند. او در ادامه گفت: سیاست ما در وزارت خارجه در طول چند سال اخیر در برابر بی‌حرمتی‌هایی که انجام شده صبر و مدارا بوده و هرگز فکر نکرده‌ایم که به سیستم قضائی مراجعه کنیم، ولی اگر چنین موضوعی درست باشد، حتما اقدام قضائی می‌کنیم. کار را با تمام توان و جدیت وافر پیگیری می‌کنیم. این سخنان در صورتی که درست باشد سخنانی ناروا و نادرست است و نمی‌توان به راحتی از آن عبور کرد.