واکنش هنرمندان به نامه لاریجانی در مورد ربنا

این روزها بحث پخش «ربنا»ی استاد شجریان، در صدر اخبار فرهنگی قرار دارد و این بحث و مطالبه مردمی نه تنها در قالب گلایه دکتر روحانی در مناظره‌های انتخاباتی جای گرفت که در آستانه ماه مبارک رمضان بالاتر گرفت. اما این بحث وقتی فراتر رفت که بعد از نامه و درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد از سازمان صدا و سیما مبنی بر پخش این دعای ربانی و ماندگار، محمد جواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صدا و سیما پخش ربنای شجریان از تلویزیون را «خلاف موازین شرعی تلاوت» دانسته است.این اظهار نظر واکنش های فراوانی را به دنبال داشت که برخی از آنها در ذیل آمده است.
موذن‌زاده: «ربنا»ی شجریان بی نظیر است
این روزها اجرای مناجات، ادعیه و اذان با الحان ایرانی ازسوی برخی‌مورد نقد قرار گرفته که ازجمله آنها می‌توان به اجرای «ربنا» و همچنین «اذان موذن‌زاده» اشاره کرد؛ این در حالی است که مردم کشورمان با تمام وجود این آثار را با همین الحان ایرانی پذیرفته‌اند.
ودود موذن‌زاده گفت: وقتی اذان موذن‌زاده در قالب موسیقی ردیف دستگاهی ایران قرار می‌گیرد احتمال دارد کمی بحث تجوید و قرائت لغات عربی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. البته مولفه‌های موسیقی ردیف ایرانی بسیار ماهرانه در این اذان گنجانده شده است. ودود موذن‌زاده درباره ویژگی‌های «ربنا»یی که محمدرضا شجریان اجرا کرده عنوان کرد: در مورد اجرای «ربنا» نکته مهمی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد بگوییم مجموع کل این اثر به‌طور کامل در دستگاه‌های ایرانی یا کاملا در فضای موسیقی عربی اجرا شده است. اشتراکاتی میان موسیقی ایرانی و موسیقی عربی وجود دارد، که آقای شجریان در اجرای این اثر از آن الحان استفاده کرده است.


وی در ادامه افزود: در واقع «ربنا» تلفیقی از دستگاه‌های موسیقی ایرانی و عربی است. از نظر تونالیته فضاهای مشترک بسیاری میان موسیقی ایرانی و موسیقی عربی وجود دارد؛ برای مثال در دستگاه شور این فضاهای مشترک در تونالیته بیشتر مشهود است. این موزیسین گفت: در اجرای «ربنا» آقای شجریان کار استثنائی انجام داده است و من به نوبه خودم این کار ارزشمند را تقدیر می‌کنم. این اثر به‌طور قطع کار ماندگاری محسوب می‌شود.
قمی: مردم خواهان پخش «ربنا»ی شجریان از صدا و سیما هستند
واکنش به «ربنا»ی شجریان همچنان ادامه دارد و در تازه ترین خبرها، نماینده پاکدشت نیز در صحن علنی مجلس به عدم پخش «ربنا» اشاره کرده است. محمد قمی در تذکری در جلسه علنی روز (سه شنبه) مجلس اظهار کرد: عامه مردم از صداوسیما توقع دارند صدای ملکوتی و آسمانی ربنای شجریان را از تلویزیون پخش کنند. همه مشتاق این هستند اما نمی دانیم چرا پخش نمی‌شود. وی ضمن قدردانی از مردم برای حضور در انتخابات ۲۹ اردیبهشت اظهار کرد: از اینکه مردم با رای خودشان باعث شدند آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران شود، تشکر می‌کنم و به آقای روحانی تبریک می گویم.
 مختاباد:  بهتراست در امور موسیقی دخالت نفرمایید
سید عبدالحسین مختاباد، یکی از خوانندگان مطرح نیز به بحث داغ غیرشرعی خواندن «ربنا»ی شجریان  واکنش تندی از خود نشان داده است. این خواننده در کانال تلگرامی خود نوشت: جناب لاریجانی شما بهتراست به سیاست بازی خود بپردازید و در امور موسیقی دخالت نفرمایید.
این خواننده همچنین اظهار داشت: بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد. جناب شما در طول این سالها که بر اریکه قدرتید چند ساعت وقت صرف شنیدن موسیقی درست و حتی تواشیح و تلاوت کلام خدا نمودید!؟
وی همچنین گفته است: «شخصا به «ربنا» و «مثنوی افشاری» به‌عنوان یک نماد مذهبی نگاه می‌کنم، همچنان که به اذان مرحوم موذن‌زاده هم از این منظر نظر می‌کنم... نمادهای مذهبی وقتی به رگ و پوست جامعه راه یافته باشند، با دستور من و شما یا رئیس و مدیر از بین نخواهد رفت.»
مختاباد همچنین «ربنا»ی شجریان را همخوان با نمادهای مذهبی دانسته و اظهار داشته است: مردم به وجه تکنیکی کار کمتر نظر می‌کنند و وجه مذهبی آن تأثیر بیشتری داشته و دارد. خوشبختانه گسترش رسانه نیز کمک کرده است تا این اثر عملاً همچنان به‌عنوان نماد باقی بماند و صدا و سیما هم نتوانسته تأثیری در حذف یا برکشاندن آن داشته باشد. لجاجت صدا و سیما در عدم پخش این اثر هم تنها به ضرر صدا و سیماست و مخالف مشی جذب حداکثری و دفع حداقلی که رهبر معظم انقلاب دستور دادند.
گبرلو:  صلاح نیست با بازی سیاسی شور معنوی مردم را خدشه دار کنیم
محمود گبرلو هم از جمله چهره هایی است که به پخش «ربنا» ی استاد شجریان در ایام ماه رمضان واکنش نشان داده و پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است.گبرلو نوشت: آیت الله خامنه ای : آن «ربّنا»هایی که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب می‌گذارند، یک کار هنری است.وی همچنین اضافه کرد: مردم ایران سالهاست آرامش و لذت معنوی و ارتباط با خدای متعال را با یکی از نشانه ها ( صدای این استاد بزرگوار) درک کرده اند، صلاح نیست با بازی‌های سیاسی این شور معنوی مردم را خدشه دار کنیم.
پاکدل: استاد به دل نگیر، ببخش
حسین پاکدل، بازیگر و تهیه کننده سینما و تئاتر نیز به غیرشرعی خواندن «ربنا» در شبکه‌اجتماعی  واکنش نشان داد و با اشاره به شهرت طلبی برخی  نوشت: «استاد به دل نگیر، ببخش. طبیعت، موجودات نا موجود و بی‌وجود تولید می‌کند.»
وی همچنین افزود: «آشناهای نا آشنا و نفراتی که با بد گفتن از شما دنبال شهرت اند.»
پاوه نژاد: به هزار و یک دلیل شجریان تکرار نشدنی است
الهام پاوه نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون هم در شبکه مجازی خطاب به استاد شجریان نوشته است:«هیچ چیز مثل کلمات و ادبیات بیانی نشان از فرهنگ، تربیت و ماهیت حقیقی آدم‌ها نیست. در این روزگار ریاکار و آدم‌های نقاب دار اندکی صبوری و سکوت پرده‌ها را چه زیبا بر می‌اندازد. جان جهان ما شما به هزار و یک دلیل تکرار نشدنی هستین.»
کرمی: این مرد میراث فرهنگی سرزمین است
احسان کرمی: «این مرد مناقشه سیاسی نیست. این مرد میراث فرهنگی سرزمین است.این مرد افتخار اصل خویش و نسل خودش است. روزی که او در مسابقات جهانی تلاوت قرآن کریم دل‌ها را مسحور نوای آسمانی‌اش می‌کرد امثال من و ما کجا بودیم که حال به تلاوت ربنایش ایراد شرعی می‌گیریم؟ کدام چشم را سراغ دارید که با شنیدن دعای او‌ تر نشده باشد!»
یراحی: «ربنا» یکى از کم‌نقص‌ترین  موسیقى‌های مذهبى است
مهدی یراحی، از خواننده پاپ کشورمان نیز در این باره گفت: «اجرای ربناى استاد شجریان به لحاظ هنرى یکى از کم‌نقص‌ترین و دلنشین‌ترین موسیقى‌های مذهبى است که به زعم مرحوم پایور «در تعریفى مصداقى و نمادین از کمال یک اثر هنرى» هم مورد تأیید اهل فن است و هم عمومِ مردم از شنیدنش لذت مى‌برند.»
 و این داستان تا به نتیجه نرسد و تصمیم درستی در این باره اتخاذ نشود، همچنان ادامه دارد. پخش این دعای ربانی از تلویزیون یک مطالبه مردمی است و از آنجا که تلویزیون، رسانه ای ملی و سهم همه مردمان ایرانی است، این درخواست موجه و قابل پیگیری است. عدم رسیدگی و رویکرد مناسب صدا و سیما به این مسئله، تعبیری جز توجهی به خواست مردم و تکروی ندارد.