هیرکان مُرده است!

شوک به دوستداران محیط زیست کشور پس از افشای دروغ 9 ماهه در مورد پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان
هیرکان مُرده است!
----------------------
آفتاب‌یزد- گروه‌گردشگری: هیرکان پلنگ رها شده در پارک گلستان تلف شده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که برخی در طول 9 ماه گذشته از وضعیت مطلوب این حیوان سخن می‌گفتند. در حالی که حالا مشخص شده این پلنگ 9 ماه پیش و تنها یک ماه پس از آزادسازی تلف شده، اما مسئولان قصد پنهان‌کاری آن را داشتند. فعالان حیات‌وحش می‌گویند پلنگی که سال گذشته در طبیعت رهاسازی شد حدود یک ماه بعد جان باخته و دفن شده است. مسئولان محیط‌زیست در این مدت از سیگنال‌های حیاتی گردنبند ردیاب این پلنگ خبر می‌دادند. قرار بود پس از تثبیت وضعیت هیرکان، ورکان نیز رهاسازی شود.


**هیرکان و ورکان پلنگ‌هایی که قصه شدند
هیرکان و ورکان ناگهانی پیدایشان شد. یک روز در اواسط سال 93 افرادی ناشناس این دو توله را مقابل اداره محیط‌زیست شهرستان کردکوی رها کردند. هیچ‌کس از علت این اتفاق و نحوه پیداشدن این دو توله مطلع نشد. توله‌ها اما تحت حمایت قرار گرفتند و تا سال 95 در قفس و تحت نظارت دامپزشک نگهداری شدند. تابستان سال گذشته برخلاف برخی انتقادات هیرکان در فضای پارک ملی گلستان رهاسازی شد. آن زمان گفته شد که در محدوده‌ای که هیرکان در آن رهاسازی شده است جمعیت مناسبی از قوچ و میش وحشی، همچنین گراز و انواع جوندگان زندگی می‌کنند. پلنگ نر (ورکان) با نظر کارشناسان هنوز رهاسازی نشده است. برای این منظور مقرر شده تا رهاسازی پلنگ ماده و نتایج اولیه مشخص شود و سپس نسبت به رهاسازی پلنگ نیز اقدام خواهد شد. شهریور ۱۳۹۵ توله پلنگ ماده که هیرکان نام گرفته بود علی‌رغم مخالفت بسیاری از کارشناسان که معتقد بودند توله‌پلنگ‌ها توانایی شکار و ادامه حیات در طبیعت را ندارند با حضور معصومه ابتکار در پارک ملی گلستان رهاسازی و گردنبند ردیابی هم نصب شد تا هر ۴ ساعت یک بار اطلاعات موقعیتی حیوان را ارسال کند. از آن روز تاکنون هر بار که فعالان محیط‌زیست و خبرنگاران از وضعیت هیرکان جویا شدند مسئولان محیط‌زیست از سیگنال‌های دریافتی خبر دادند و حتی بر اساس سیگنال‌های دریافتی گفته شد هیرکان شکار هم کرده است. مخالفان معتقد بودند حیوانی که دو سال در فضای محصور بیست متری در قفس نگهداری شده توانایی شکار و مقابله با تهدیدات را ندارد. مجتبی حسینی، معاون محیط‌طبیعی محیط‌زیست گلستان اعلام کرده بود: هر زمان که بر اساس داده‌های ارسالی ردیاب حیوان بیشتر از ۶ ساعت توقف داشته باشد شکار موفق داشته و غذا به‌دست آورده است. هیرکان در نقطه مشخصی توقف طولانی داشته و پس‌ از آن لاشه میشی را پیدا کردیم که از دوسوم آن استفاده‌ شده بود. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم در حوالی لاشه دوربین تله‌ای نصب‌کردیم تا بتوانیم این موضوع را ثبت و اثبات کنیم.
**ناگهان چه شد؟
از چند روز گذشته برخی فعالان حیات‌وحش از مرگ پلنگی که محیط‌زیست استان سال گذشته رهاسازی کرد، خبر داده‌اند. محیط‌زیست گلستان که تا اوایل همین هفته از دریافت سیگنال‌های گردنبند ردیاب این پلنگ خبر می‌داد اکنون به‌طور غیررسمی مرگ هیرکان را پذیرفته، اما مدعی است قلاده این پلنگ طی دو، سه روز اخیر پیدا شده است با این حال فعالان حیات‌وحش می‌گویند هیرکان پس از رهاسازی حدود ۳۵ روز بیشتر دوام نیاورده، جنازه او سه ماه در فریزر اداره کل محیط‌زیست بوده و ماه‌های پس از آن هم محیط‌بانان گردنبند ردیاب را جابه‌جا می‌کرده‌اند تا پلنگ زنده وانمود شود. اما اکنون منابع خبری شواهدی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد هیرکان مدت‌ها پیش از این و تنها حدود یک ماه پس از رهاسازی جان باخته است. برخی از این منابع مدعی شده‌اند محیط‌بانان در این مدت گردنبند ردیاب را جابه‌جا می‌کرده‌اند تا از اطلاعات ارسالی آن به‌عنوان شاهدی بر زنده‌بودن پلنگ استفاده شود. بر اساس آنچه فعالان حیات‌وحش می‌گویند و خبرگزاری‌های تسنیم و مهر منتشر کرده‌اند، محیط‌زیست گلستان حتی لاشه حیوان را به مدت سه ماه در یک فریزر نگهداری کرده و سپس آن را دفن کرده است. عملی که طی ماه‌های اخیر پنهان نگه‌داشته شده بوده، اما اکنون ادعا می‌شود محل دقیق دفن پلنگ در دره آلمه در پارک ملی گلستان نیز مشخص است. مسئولان محیط‌زیست گلستان بارها در پاسخ به ادعای مرگ هیرکان گفته بودند در صورت مرگ حیوان بر اساس اطلاعات دریافتی به‌طور مشخص می‌توان از این اتفاق مطلع شد، اما اکنون روشن نیست چگونه ادعا می‌شود گردنبند سه روز پیش پیدا شده و پیش از آن علامتی از مرگ حیوان ارسال نشده است؟
ابهاماتی از این جنس در کنار این ادعای تلخ که گردنبند ردیاب پس از کشف لاشه از حیوان جدا شده و محیط‌بانان به دستور یکی از مقامات محیط‌زیست گلستان، آن را جابه‌جا می‌کرده‌اند تا مستندی بر زنده بودن حیوان فراهم شود، تصاویری که در خبرگزاری‌ها از محیط‌بانان گلستان منتشر شده این موضوع را تایید می‌کند.
**خانم ابتکار! خاطیان را معرفی کنید
در حالی بیش از 9 ماه از مرگ این پلنگ گذشته که شواهد نشان از تلاش برای دروغگویی و پنهان‌کاری افراد و مسئولان در سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌دهد. با توجه به اهمیت این موضوع تا زمان تنظیم این گزارش هیچ یک از مسئولان رسمی واکنشی به این اخبار نشان نداده‌اند. مسئولان مختلف حاضر به مصاحبه درباره این موضوع نیستند یا آن را خارج از حیطه وظایف خود می‌دانند. با این حال این سکوت در حالی است که برخی خبرها از تایید این اتفاقات و پنهان‌کاری حکایت دارد و اتفاقی که در صورت وقوع نقطه سیاهی در کارنامه سازمان محیط‌زیست در دولت یازدهم خواهد بود. مرگ پلنگ پس از رهاسازی با توجه به انتقاداتی که به آن بود موضوع جدایی است، اما تلاش برای پنهان‌کردن تلف شدن این پلنگ و دروغگویی با انتشار اطلاعات جعلی موضوع دیگری است که باید پیگیری شود. حالا باید منتظر ماند که مقصران رهاسازی این پلنگ و عاملان پنهان‌کردن خبر تلف‌شدن هیرکان معرفی و به خطای آنها رسیدگی شود.