پیوند ولایتی و کیهان!

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد در گفتگو با روزنامه اصلی محافظه‌کاران، رئیس سابق این دانشگاه را به فساد متهم کرد
میرزاده نیز در پاسخ به این اتهام خواستار برگزاری مناظره شد
پیوند ولایتی و کیهان!
------------------------------


آفتاب یزد- گروه سیاسی: دیگر پرده‌ها کنار رفته است، صحبت از حفظ حرمت و عیب‌پوشی نیست. دیگر کسی با کسی تعارف هم ندارد. اختلافات در دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت امنای آن به حد اعلا رسیده و عنان از دست دو طرف دعوا(!) به در رفته است. این دانشگاه این روزها بدجور در سیاست و جنگ قدرت غوطه‌ور شده و فرصتی است برای تسویه حساب‌های شخصی.
روزی که علی اکبر ولایتی به عنوان رئیس هیئت امنای این دانشگاه گمارده شد کمتر کسی انتظار و توقع چنین اتفاقاتی را داشت، اتفاقاتی که با عزل حمید میرزاده رئیس (البته سابقا رئیس) دانشگاه آزاد اسلامی کلید خورد.
و دو روز پیش علی اکبر ولایتی اولین بار در روزنامه کیهان به گفتگو درباره این عزل پرحاشیه پرداخته است، اظهاراتی که می‌توان آن را به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول، دلایل این عزل و بخش دوم، چگونگی این عزل.
**ولایتی چه گفت و چه شنید؟
ولایتی از یک فساد گسترده در دانشگاه آزاد سخن می‌گوید؛ فسادی که اگر سرنخ آن را دنبال کنیم به شخص حمید میرزاده (رئیس سابق دانشگاه) می‌رسد. او گفته: "بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است. از جمله این قراردادها شراکت در یک کارخانه داروسازی به مبلغ بیش از دویست میلیارد تومان بود که به محض اطلاع گفتم که باید متوقف شود.... پس از این بود که آقای میرزاده نامه‌ای برای من نوشتند و در آن نامه، این رسیدگی‌ها را که برای جلوگیری از بروز مفاسد بود، دخالت‌های غیرقانونی نامیدند. ایشان در آن نامه گفته بودند که هیئت موسس و هیئت امنا اجازه ورود در کارهای اجرایی دانشگاه را ندارند. در این میان شواهد متعددی مبنی بر فسادهای موجود در معاملات به اینجانب می‌رسید. از جمله، رئیس دانشگاه اسلامشهر شرحی نوشت و همچنین حضوراً برای اینجانب بیان کرد. او گفت که هیئت تصمیم‌گیر در دانشگاه ‌آزاد به وی ابلاغ کرده‌اند که زمینی را به مبلغ بیش از 50 میلیارد تومان برای پارکینگ دانشگاه از یک خانواده خاص و مقیم خارج کشور خریداری نماید. او با آنها وارد معامله می‌شود و پس از چانه‌زنی بسیار، این مبلغ را به 36 میلیارد تومان کاهش می‌دهد. در این میان از سوی وکیل آن خانواده به او پیشنهاد می‌شود که 10 درصد معامله را به عنوان رشوه بگیرد و به همان مبلغ بیش از 50 میلیارد رضایت بدهد، که وی زیر بار نمی‌رود و معامله را لغو می‌کند."
اما حمید میرزاده نیز این اتهامات را نپذیرفته و در پاسخ به ادعاهای ولایتی خواسته تا او اسنادش را منتشر کند، اتهاماتی که از قول رئیس دانشگاه آزاد اسلامشهر عنوان شده را هم دروغ محض دانسته، در ارتباط با اتهاماتی که به فرزندانش زده شده است خواسته تا علاوه بر انتشار سند،
یک مناظره دوطرفه نیز بین او و ولایتی
صورت گیرد، این را هم خطاب به ولایتی گفته است
که "در خصوص نصب آقای کلانتری به جای آقای طاها هاشمی، در جلسه‌ای با حضور آقای محمدیان مطرح شد که اگر نصب ایشان را بپذیرم در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای چهار سال دیگر و برای تداوم مدیریت بنده نظر اعضای شورا را جلب خواهند کرد، اما بخاطر این که این موضوع خلاف اساسنامه دانشگاه بود این پیشنهاد شیرین را نپذیرفتم! حالا سوال اینجاست چه طور اگر بنده فاسد بودم شما می‌خواستید برای مدیریت چهار سال دیگر اینجانب از شورای عالی انقلاب فرهنگی رای بگیرید؟!"
میرزاده البته از ارائه دو گزارش نیز گفته است که در خارج از محیط رسانه‌ای و به دلیل اقدامات خلاف اساسنامه اخیر در دانشگاه، به مقامات عالی کشور داده، او همچنین درباره قرارداد دانشگاه با شرکت داروسازی «بیوسان فارمد» نیز گفته که این شرکت زیرمجموعه شرکت دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی حضرت امام (ره) است که در زمان تصدی او تاکنون هیچ قراردادی با آن منعقد نشده و آن چه که در اینباره در حال
روی دادن بوده به امضای شخص ولایتی بوده است.
**حضور غیر قانونی فرهاد عزیزی و صمدی یزدی
اما بخش دوم اظهارات ولایتی درباره توضیحاتی است که درباره نحوه عزل میرزاده صورت گرفته است: "جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان (شخصی که اکنون به جای میرزاده به سرپرستی دانشگاه آزاد درآمده) چند نمونه از فسادهای مالی ثابت شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک که شامل شش زونکن بود نشان داد. در این جلسه تمام 9 نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند و وزرای محترم بهداشت و علوم برای شرکت در جلسه هیئت دولت جلسه را ترک کردند. تعداد اعضای هیئت امنا به هفت نفر رسید. با توجه به گزارش دبیرکل هیئت موسس، اینجانب به عنوان رئیس هیئت امنا تصمیم گرفتم که پیرامون عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رای‌گیری انجام شود. پنج نفر از هفت نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفا ندهد رای دادند."
وی در ادامه می‌گوید که میرزاده و یک نفر دیگر جلسه را ترک کردند اما رای‌گیری انجام شد و نوریان به سمت سرپرستی دانشگاه آزاد درآمد.
این در حالی است که میرزاده در گفتگو با جماران درباره نحوه رای‌گیری 10 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد پرده از تخلف ولایتی در این انتصاب برمی‌دارد: " آقایان سید حسن خمینى و دو وزیر علوم، بهداشت و بنده با عزل مخالف بودیم. دو وزیر هنگام راى‌گیرى در جلسه نبودند و قبل از ترک جلسه به صراحت تمام مخالفت خود را با عزل بنده اعلام کرده و حتى به درخواست حجت‌الاسلام محمدیان که از آنها خواست راى خود را به دکتر ولایتى بدهند مخالفت کرده و سایرین را به خاطر شرایط خاص قبل از انتخابات از عزل برحذر داشتند و حتى دکتر قاضى زاده نظر مخالف دولت را به ایشان منتقل کرد. آقایان محمدیان، ولایتى و جاسبى موافق عزل بنده بودند. نکته مهم این است که در این جلسه آقایان دکتر صمدى یزدى و فریدون عزیزی به دلیل اینکه دوره چهارساله‌شان تمام شده بود حق راى نداشتند و علیرغم تذکر برخى از اعضا و تنها با اصرار دکتر ولایتى اقدام به راى‌دادن کردند. آقاى فرهاد دانشجو هم که همانند دکتر عزیزى و دکتر صمدى یزدى دوره عضویتش به پایان رسیده، از همان سال در جلسات شرکت نمى‌کرده و لذا در جلسه نبوده است. با این حساب عزل بنده فقط سه راى داشته است."
تغییرات گسترده بعد از نوریان را به پای که بنویسیم ؟
شاید توضیحات میرزاده دلیل خیلی خوبی باشد مبنی بر اینکه چرا سید حسن خمینی در نامه ای به دولت، عزل و نصب‌های دانشگاه آزاد را فاقد وجاهت قانونی دانسته است؛ نامه‌ای که در تاریخ دوم اردیبهشت نوشته شده ولی بعد از عزل یاسر‌هاشمی‌رفسنجانی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد، دو روز پیش منتشر و رسانه‌ای شد؛ عزل و نصب‌هایی که با روی کار آمدن علی نوریان به جای میرزاده صورت گرفته است. به برکت نوریان، دانشگاه آزاد شاهد تغییرات گسترده و کشیده شدن این تغییرات به عزل فرزندان آیت‌الله‌هاشمی‌نیز شده است.
معاون پارلمانی، معاون پژوهش و فناوری، رئیس حراست، معاون مالی و اداری، معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی، همه و همه دستخوش این تغییرات شده‌ و کسان دیگری جای آنها نشسته‌اند! نکته‌ای که به منزله یک دگردیسی در دانشگاه آزاد به شمار می‌آید.
و اکنون این پرسش پیش می‌آید که اگر حمید میرزاده همان مفسدی باشد که ولایتی از او می‌گوید و بدین رو عزل شده، پس سایر عزل‌ها در دانشگاه آزاد با روی کار آمدن علی نوریان چه معنایی دارد؟ آیا این تغییرات را هم می‌توان به پای فساد میرزاده نوشت؟ آن‌هم علی نوریانی که بر سر کار ماندن خودش، هزاران حرف و حدیث به همراه دارد؟
**ریاست نوریان هم غیر قانونی است
اما علی نوریان کیست؟ علی نوریان هم محله‌ای علی‌اکبر ولایتی است. هر دو از رستم آباد شمیران هستند، ظاهرا به مسند نشستن ولایتی باعث شد تا این دو خویشاوند هم‌محلی در دانشگاه آزاد دوباره به یکدیگر برسند، میرزاده و ولایتی در اظهارنظرشان اعلام کردند که از عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تنها پنج نفر در جلسه رای‌گیری برای ریاست نوریان شرکت داشته‌اند، خود این موضوع بیانگر آن است که اکثریت اعضا در جلسه رای‌گیری حضور نداشتند، اما تناقضات گفتاری ولایتی درباره رای‌گیری بر سر انتخاب سرپرست دانشگاه آزاد زمانی هویدا می‌شود که او تعداد اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد را به جای 10 نفر، 9 نفر اعلام می‌کند تا به این طریق حضور پنج نفر در جلسه رای به نوریان را قانونی و حائز اکثریت بداند، به عبارتی او فرهاد دانشجو که دوره عضویتش به پایان رسیده و در جلسات حضور پیدا نمی‌کند را جزو اعضای هیئت امنا به شمار نمی‌آورد، اما دو نفر دیگر یعنی صمدی یزدی و فرهاد عزیزی که در سال 90، براى یک دوره چهارساله توسط شوراى انقلاب فرهنگى منصوب شده بودند و در سال ٩۴ این دوره تمام شده است را جزو اعضا به شمار آورده و آنها را در جلسه رای‌گیری نیز شرکت داده است. طبیعتا قانونى نبودن حضور صمدى و عزیزی باعث می‌شود رای‌شان به نوریان هیچ محلی از اعراب نداشته باشد. به عبارتی، هم‌محلی آقای ولایتی (علی نوریان). در یک جلسه که نصف افراد در آن حضور نداشتند و نصف دیگر هم وجاهت قانونی نداشتند، برای ریاست دانشگاه آزاد انتخاب شده است.
**اگر میرزاده فاسد است چرا حوزه فرهنگی
را قلع و قمع کردید؟
اما تغییرات عمده در ساختار دانشگاه آزاد پس از تلاش ولایتی و بر مسند نشاندن نوریان، به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، بیش از هر زمانی نشان می‌دهد که فساد میرزاده تنها یک بهانه برای پاکسازی این دانشگاه و سیاسی‌کاری در آن است، که اگر نبود، تمامی‌معاونت‌های دانشگاه آزاد و حتی برخی از مدیرکل‌های بخش‌های نامرتبط با مسائل مالی و اقتصادی، از جمله حوزه فرهنگی، در این دانشگاه تغییر نمی‌کردند و عزل‌ها به همان میرزاده و یا کسانی که در این فساد دخیل بودند ختم می‌شد، نه آنکه حتی به یاسر‌هاشمی‌هم رحم نشود و او را عزل نموده تا‌هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد را به طور کامل به منصه ظهور بگذارند.
ای‌کاش ولایتی و نوریان به این سوال نیز پاسخ می‌دادند که اگر میرزاده مفسد اقتصادی بوده، پس چرا حوزه فرهنگی دانشگاه را قلع و قمع کرده‌اید؟ این حوزه چه ارتباطی با اتهاماتی که ولایتی به میرزاده وارد کرده، دارد؟ آیا این مسئله جز تند شدن فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه و تغییر خط و مشی این دانشگاه به دلیل مسائل جناحی و سیاسی (و نه فساد میرزاده) معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟
**ولایتی و کیهان، پیوندتان مبارک!
چرخش خط مشی ولایتی پس از غیبت آیت‌الله‌هاشمی، بیش از هر زمان دیگر وقتی مشخص می‌شود که او روزنامه کیهان را به عنوان تریبون خود برای بیان حرف‌هایش انتخاب کرده است و حتی در مصاحبه خویش با این روزنامه به این موضوع اشاره می‌کند که اگر بنا باشد تا اسنادی از اتهامات علیه میرزاده منتشر شود در همین روزنامه منتشر خواهد شد. جالب آنکه پیش از تغییر رئیس دانشگاه آزاد این روزنامه کیهان بود که از این تغییر خبر داد. به عبارتی ولایتی خیلی وقت است که رسانه خود را روزنامه اصولگرا و تند "کیهان" قرار داده است و این امر، تغییر گرایش‌های ولایتی بعد از غیبت آیت الله را بهتر به تصویر می‌کشد.
کسی که پیش از فوت‌هاشمی، روزنامه " جمهوری اسلامی" را به "کیهان" ترجیح می‌داد و به حرمت نان و نمک خوردن هشت ساله در وزارت خارجه آیت الله و همین طور حکمی‌که از دست او در ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک گرفته بود، احترام‌هاشمی‌را بر خود واجب می‌دانست، اکنون در نبود آیت‌الله، برخلاف مواضع گذشته می‌تازند.
ولایتی حالا کارش به جایی کشیده که به نام مبارزه با فساد، به صورت فله‌ای، دست به تغییرات عمده در تمام امور دانشگاه آزاد زده و در این تغییرات گسترده فرزندان‌هاشمی‌را نیز در تیررس خود قرار داده است.
مدیون سابق‌هاشمی‌اکنون سوار بر اسب قدرت،‌هاشمی‌زدایی در سازمان متبوعش را در دستور کار قرار داده است.