نطق اصلاح‌طلبانه اصولگرایان را آشفته کرد

درگیری لفظی در واپسین جلسات شورای شهر
نطق اصلاح‌طلبانه اصولگرایان را آشفته کرد
چه کسی دستور فروش باغات را داد؟
آرمان- احسان اسقایی: عصبی از باخت، ناراحت از عدم حضور در لیست و از همه مهم‌تر عدم موفقیت در ورود مجدد به شورای شهر موجب شده است که اعضای اصولگرای شورای شهر تهران در واپسین روزهای مسئولیت خود حال و هوای خوبی نداشته باشند. همین یک هفته پیش بود که دو پهلوان شهر تهران در صحن شورا با یکدیگر درگیر شدند. علیرضا دبیر عدم موفقیت خود در انتخابات شورای شهر را به برخی اقدامات عباس جدیدی نسبت داد که موجب شد، صحن شورای شهر متشنج شود. اما در اولین جلسه شورای شهر بعد از انتخابات محمد سالاری نطقی را در صحن شورا قرائت کرد که به موجب آن برخی از اصولگرایان شورای شهر بر آشفتند. بعد از این ماجرا اسماعیل دوستی و محمد حقانی نیز با نسبت دادن اتهاماتی به هم باعث متشنج شدن صحن شورای شهر شدند، طوری که احمد مسجدجامعی و احمد دنیامالی تلاش کردند با پادرمیانی به این موضوع خاتمه دهند.


اصولگرایان برآشفتند
محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران گفت: بنده به‌عنوان منتخب شورای پنجم نتایج انتخابات شورا را بیانگر این می‌دانم که مردم در این انتخابات از میان دو فکر و اندیشه موجود به گفتمان اصلاحات و اعتدال اعتماد کردند و نشان دادند که خواهان تداوم تصمیم‌گیری مبتنی بر عقلانیت و تدبیر توام با تعامل و گفت‌وگو هستند. این عضو شورای شهر چهارم ادامه داد: همه ما می‌دانیم که مدیریت شهری آینده روزهای بسیار سختی را پیش‌رو دارد، زیرا شهر تهران با چالش‌های اساسی روبه‌روست و از بین رفتن باغات، جزئی از آن محسوب می‌شود.
شهر فروشی
 سالاری وظیفه شورای چهارم در این دو ماه باقیمانده را شفاف‌سازی دانست و گفت: این روزها و هفته‌ها شاهد تصمیم‌گیری‌هایی در شهرداری هستیم و از شورای چهارم تقاضای پیگیری مجدانه در این زمینه را داریم. گزارش‌هایی درخصوص فروش برخی دارایی‌های بزرگ شهر تهران از جمله تصمیم برای فروش مجموعه حدودا 20 هکتاری زمین و پروژه پردیس مترو در شرق تهران هست که بالغ بر نیم‌میلیون متر مربع بارگذاری تجاری، اداری، خدماتی و مسکونی دارد. او با اشاره به استخدام‌های غیر متعارف در شهرداری تهران ادامه داد: گزارش‌هایی مبنی بر انعقاد قراردادهایی در برخی مناطق به ویژه تصمیم به آغاز چندین پروژه بزرگ مقیاس به‌رغم محدودیت‌های مالی جدی رسیده است. در هنگام ارائه نطق پیش از دستور محمد سالاری مجتبی شاکری، دیگر عضو شورای شهر تهران بارها و بارها با فریادهای خود نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض کرد و ضمن بیان جملاتی همچون تاکید بر باز شماری 10‌درصد از آرای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش و جملاتی همچون چرا در این چهار سال به وضع موجود اعتراض نکردید و در آخر شورا زبان در آورده‌اید، نسبت به صحبت‌های سالاری اعتراض خود را نشان داد.
تقی پور: شما مسجد آتش زدید
 بعد از نطق سالاری، رضا تقی‌پور گفت: سالاری باید از اعضای شورای شهر عذرخواهی کند. ما حق خود را می‌خواهیم و خواهیم گرفت، این آرزو به دلتان می‌ماند که ما فتنه کنیم. شما کسانی بودید که در سال 88 مسجد آتش می‌زدید. همچنین شاکری، عضو دیگر شورا نیز با عصبانیت در واکنش به سخنان سالاری اظهار کرد: اگر شهردار مشکلی داشت، چرا در این چهار سال سکوت کردید و الان به حرف آمده‌اید. اگر می‌توانستید، او را استیضاح می‌کردید و تذکر می‌دادید، اما عرضه‌اش را نداشتید.
درگیری درون تشکیلاتی
 اما مساله به اینجا ختم نشد. روز گذشته درحالی که اعضای شورای شهر تهران درحال بررسی طرح صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی تهران بودند، این طرح با درگیری لفظی اسماعیل دوستی و محمد حقانی به حاشیه کشیده شد. ماجرا از این قرار بود که حقانی با بیان اینکه دوستی همواره در موضوع بررسی حفاظت از باغات به‌عنوان مخالف صحبت می‌کند، به دوستی اشاره کرد. اسماعیل دوستی نیز اعلام کرد که محمد حقانی در دوران مسئولیت گذشته خود دستور تخریب بسیاری باغات شهر تهران را داده است. اسماعیل دوستی خطاب به حقانی گفت: ‌صدها صورتجلسه وجود دارد که تو دستور تخریب باغات را داده‌ای. حقانی هم در برابر این ادعای دوستی گفت: اگر یک مورد از این صورتجلسات ارائه شود، استعفا می‌دهم. درگیری لفظی این دو عضو شهر تهران که منجر به طرح اتهامات دو طرف بود، موجب شد چمران رئیس شورای شهر تهران از آنها بخواهد که نظم جلسه را رعایت کنند. با اوج‌گیری درگیری لفظی بین دوستی و حقانی برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز تلاش داشتند با حضور خود در کنار این دو نفر به این جدال لفظی پایان دهند.
مقصر تخریب باغات
در این میان رحمت‌ا... حافظی در حالی که بلندگوی او خاموش بود، با خطاب قرار دادن چمران به او اعتراض کرد و او را در تخریب باغات و اراضی تهران مقصر دانست. چمران نیز خطاب به حافظی تاکید کرد: من را نکوبید، من دیگر به شورا نخواهم آمد، ما در جلسات پیشین و در کمیسیون بررسی موضوع چقدر جوش زدیم که طرح صیانت از باغات به نحو مناسبی انجام شود و آقایان حقانی و سالاری نیز شاهد این موضوع هستند. در ادامه چمران خطاب به حافظی گفت: شعار ندهید؛ مردم با این شعارها و رفتارهای پوپولیستی آشنا هستند.