تایید صحت انتخابات ریاست‌جمهوری‌دوازدهم

آرمان: شامگاه دیروز سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: نامه شورای نگهبان در خصوص تایید صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری واصل شد. سید سلمان سامانی اظهار داشت: دبیر محترم شورای نگهبان در این نامه اعلام کرده‌اند که پس از بررسی گزارش‌ها و شکایات واصله در جلسات شورای نگهبان، این شورا بر اساس ماده ۷۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را مورد تایید قرار داده است. سامانی در پاسخ به این سوال که با تایید صحت انتخابات شکایاتی که نسبت به برگزاری انتخابات به شورای نگهبان ارائه شده است، چه سرنوشتی پیدا کرده است، گفت: طبق اعلام شورای نگهبان، شکایات و گزارشاتی راجع به فعالیت‌های انتخاباتی قبل از روز رأی‌گیری و در روز رأی‌گیری به آن شورا واصل شده بود که برخی از آنها پس از بررسی به مراجع قضائی ارسال شده است. سخنگوی وزارت کشور ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران امر انتخابات، بار دیگر خلق این حماسه بزرگ را به ملت شریف ایران تبریک گفت. گفتنی است در هفتم خرداد عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که تا سه‌شنبه (نهم خرداد) نظر این شورا اعلام می‌شود. اما خبر رسید نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان که قرار بود چهارشنبه برگزار شود به شنبه آینده موکول شده است. ساعاتی پس از آن بار دیگر اعلام شد نشست روز شنبه هم لغو و زمان برگزاری نشست به روز دیگری موکول شده است. همچنین یک عضو هیات‌رئیسه مجلس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس دولت دوازدهم در 15 مردادماه خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم هیات‌رئیسه، مجلس چهار هفته را برای مراسم تحلیف و رأی اعتماد به وزرا در نظر گرفته است.
زنان فراموش نشوند
از سوی دیگر این روزها گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه پررنگ شده است. برای مثال، دیروز ابوالفضل سروش، عضو فراکسیون امید مجلس فهرست احتمالی برخی از اعضای کابینه دوازدهم را منتشر کرد که در این فهرست بر حسب انتظار از اسحاق جهانگیری، به‌عنوان گزینه اصلی معاون اول رئیس جمهور و از مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس به‌عنوان گزینه احتمالی دوم این سمت نام برده شده است، اما در این فهرست مردانه هیچ‌نامی از زنان به میان نیامده است. اگرچه فهرست مذکور تنها در حد گمانه‌زنی است، اما وعده رئیس‌جمهور در کارزار انتخاباتی اخیر مبنی بر افزایش حضور زنان در کابینه دوازدهم همچنان در اذهان عمومی به‌ویژه زنان باسابقه و متخصص کشور باقی است و آنها همچنان امیدوارند که این وعده در دولت دوازدهم محقق شود. از سویی فاطمه راکعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز گذشته با بیان ضرورت افزایش حضور 30‌درصدی زنان در کابینه دوازدهم گفت: «با رایزنی که اخیرا با خانم مولاوردی انجام گرفته شد، مشخص است که دولت مشکلات 4 سال گذشته را از حیث استفاده از ظرفیت‌های زنان و مدیریت‌های کلان کشوری برای دولت دوازدهم نخواهد داشت.»
تغییر وزیر آموزش و پرورش


ابوالفضل سروش در ادامه پیش‌بینی کرد که محمدجواد ظریف گزینه احتمالی وزارت خارجه، علی اکبر صالحی گزینه احتمالی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، محمدعلی نجفی گزینه احتمالی وزیر آموزش و پرورش، اسحاق جهانگیری گزینه اصلی احتمالی معاون‌اولی رئیس‌‌جمهور و مسعود پزشکیان گزینه دوم احتمالی معاون اولی رئیس‌ جمهور است. سروش در ادامه این مطلب آورده است: گفته می‌شود تاکنون حضور دو عضو دولت یازدهم در دولت آینده قطعی شده و از محمدجواد ظریف به‌عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه و علی‌اکبر صالحی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نام برده می‌شود. همچنین با انتقادهایی که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت آموزش‌ و پرورش مطرح می‌شد، برخی منابع نزدیک به دولت از تغییر وزیر آموزش‌ و پرورش در دولت آینده خبر می‌دهند و محمدعلی نجفی را گزینه مورد اعتماد رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند. طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی و همچنین مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز از گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی محسوب می‌شوند. گزینه‌های احتمالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عبارتند از فرجی دانا، ستاری و میرزاده. شنیده‌ها حاکی است کمیته رئیس‌جمهور بر معرفی فرجی دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی تاکید دارد. محمود واعظی و جمشید انصاری هم گزینه‌های احتمالی برای تصدی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هستند. گویا کمیته رئیس‌جمهور بر معرفی میرزاده، رئیس سابق دانشگاه آزاد به‌عنوان عضو جدید کابینه تاکید دارد. از این رو گفته می‌شود او نامزد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور هم شده است. سه گزینه نیز برای معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور مطرح شده‌اند که امیری، مجید انصاری و رحمانی فضلی گزینه‌های احتمالی معاونت پارلمانی هستند.