میرزاده سکوت را شکست

آرمان: برکناری‌های زنجیره‌ای در دانشگاه آزاد که شامل فرزند و نزدیکان آیت‌ا... هاشمی می‌شود، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است، اما برکناری رئیس سابق این دانشگاه روایت مفصلی دارد، یعنی از 3 اردیبهشت که خبر برکناری میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد منتشر شد تا همین امروز اخبار و حواشی این برکناری پررنگ است. میزان انتقادات و ابهامات نسبت به نحوه برکناری میرزاده تا آن اندازه بود که روز دوشنبه آيت‌ا... سیدحسن خمینی که عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است، در نامه‌ای خطاب به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور خواستار ورود او به ماجرای برکناری میرزاده شد. در تحولات دانشگاه‌ آزاد نگاه‌ها به سمت علی اکبر ولایتی چرخید، چرا که او پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی بر کرسی ریاست هیات امنای این دانشگاه تکیه زد. او دیروز سکوت خود را شکست و ادعاهایی درباره میرزاده مطرح کرد که البته بدون پاسخ نماند، از جمله اینکه میرزاده به ولایتی گفت: شما مدیر تابع می‌خواهید. اوهمچنین افزود: در ‏دوران دانشجو 170 واحد زیان‌ده داشتیم.‏ رئیس سابق دانشگاه آزاد درباره موضوعات مطرح شده از سوی ولایتی پاسخ‌هایی را ارائه کرد.
برکناری میرزاده خواست آيت‌ا... بود
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: «پس از انتصابم در مسائل متعدد و پیچیده وارد شدم که این مسائل شامل فسادهای مالی نیز می‌شد. ابتدا تلاش شد به صورت مسالمت‌آمیز این معضلات حل شود. به آقای میرزاده بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد.» وی توضیح داد: «این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود. بنا به شهادت برخی از اعضای هیات موسس و امنا قرار بود آقای میرزاده عزل شود. وقتی آیت‌ا... هاشمی‌ گزارش این مفسده‌ها را شنیده، گفته بود که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گیرد. ولایتی اظهار داشت: بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است. مثلا فرزند آقای میرزاده از برخی روسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است. به آقای میرزاده تذکر دادم معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحبنظر منعقد نشود. از جمله این قراردادها شراکت در یک کارخانه داروسازی به مبلغ بیش از دویست‌میلیارد تومان بود که گفتم باید متوقف شود. ولایتی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از بروز این مفسده‌ها چه تدبیری اتخاذ شد، توضیح داد: دکتر رهایی، رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر را معرفی کردم که در جلسات تصمیم‌گیری برای انعقاد قراردادها حضور داشته باشد و پس از این آقای میرزاده در نامه‌ای به من، این رسیدگی‌ها را که برای جلوگیری از بروز مفاسد بود، دخالت‌های غیرقانونی نامیدند. ایشان در آن نامه گفته بودند که هیات موسس و هیات امنا اجازه ورود در کارهای اجرایی دانشگاه را ندارند. وی افزود: رئیس دانشگاه اسلامشهر گفت که هیات تصمیم‌گیر در دانشگاه‌آزاد به وی ابلاغ کرده‌اند که زمینی را به مبلغ بیش از ۵۰‌میلیارد تومان برای پارکینگ دانشگاه از یک خانواده خاص و مقیم خارج کشور خریداری نماید. او با آنها وارد معامله می‌شود و پس از چانه‌زنی بسیار این مبلغ را به ۳۶‌میلیارد تومان کاهش می‌دهد، اما از سوی وکیل آن خانواده به او پیشنهاد می‌شود که ۱۰‌درصد معامله را به‌عنوان رشوه بگیرد و به همان مبلغ بیش از ۵۰‌میلیارد رضایت بدهد که وی معامله را لغو می‌کند. ولایتی در ادامه درباره راهکارهای حل آنچه مشکلات می‌نامید، توضیح داد: اینجانب چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم و طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست ۴ نفر از هیات امنا (در حالی که ۳ نفر کافی بود) جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیات امنا حاضر بودند. دستور جلسه، رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌ شده مدیریت دانشگاه آزاد را نشان داد. دو وزیر محترم بهداشت و علوم برای شرکت در جلسه هیات دولت جلسه را ترک کردند. تعداد هیات امنا به ۷ نفر رسید. اینجانب به‌عنوان رئیس هیات امنا تصمیم گرفتم که پیرامون عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رای‌گیری انجام شود. ۵ نفر از ۷ نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفا ندهد رأی دادند.
میرزاده گفت از فردا به دانشگاه نمی‌رود


ولایتی در مورد واکنش میرزاده هم گفت: آقای میرزاده اعلام کرد که از فردا به دانشگاه نخواهد رفت. پس از آن آقای میرزاده و یک نفر دیگر از اعضا جلسه را ترک کردند. اگر از پنج نفر باقیمانده حتی ۳ نفر هم رأی می‌دادند به سرپرستی آقای نوریان کافی بود، در حالی که هر پنج نفر به ایشان رأی دادند و امضا کردند که برای نخستین‌بار در تاریخ دانشگاه آزاد رأی و امضای حاضران ثبت شد و اگر لازم شد در همین روزنامه منتشر می‌کنیم. وی افزود: اقدام دیگری که در آن جلسه صورت گرفت، نصب حسابرسی «مفید راه‌بر» بود و این اقدام را انجام دادیم تا جلو مفسده‌های مالی گرفته شود. ان‌شاءا... نتیجه حسابرسی‌های مفید راه‌بر به قوه قضائیه تحویل داده خواهد شد. بودجه دانشگاه آزاد از شهریه دانشجویان که اغلب آنها از قشر مستضعف هستند، فراهم می‌شود و حیف و میل آن گناهی نابخشودنی است.
میرزاده پاسخ داد
زمان زیادی از انتشار ادعاهای ولایتی نگذشته بود که حمید میرزاده رئیس سابق دانشگاه آزاد توضیحاتی درباره اظهارات رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد منتشر کرد که چنین است: «در زمان تصدی اینجانب، دانشگاه قراردادی با شرکت داروسازی بیوسان فارمد زیرمجموعه شرکت دارویی برکت که وابسته به ستاد اجرایی حضرت امام(ره) است، منعقد نکرد و نهایتا چون گزارش تقویم و ارزیابی شرکت دارویی بیوسان فارمد تا زمان مسئولیت بنده در دانشگاه، یعنی ۲/ ۲/ ۱۳۹۶ به شورای اقتصاد دانشگاه نرسید، فلذا اقدامی برای خرید سهام شرکت مذکور اصولا به عمل نیامد. حالا معلوم نیست فساد این قضیه کجاست؟»
ادعای رئیس واحد اسلامشهر دروغ است
رئیس سابق دانشگاه آزاد در مورد ادعای رئیس یک واحد دانشگاهی آورده است: در مورد گزارش رئیس واحد اسلامشهر که از نامبرده به اجبار خواسته شده زمینی را به مبلغ ۵۳‌میلیارد تومان برای حل مشکل پارکینگ آن واحد خریداری کند، این موضوع کاملا دروغ و کذب و قلب حقیقت است. سابقه اولیه خرید زمین مذکور به پیشنهاد و نامه خود رئیس واحد اسلامشهر قبل از تصدی اینجانب بازمی‌گردد که به دلایل مختلف منجر به صدور مجوز برای خرید ملک فوق‌الذکر نشده است. در سال ۹۴ هم اینجانب اجازه خرید زمین مورد تقاضا را ندادم و کتبا مخالفت کردم. در ادامه و به‌رغم اعلام عدم موافقت اینجانب، رئیس واحد اسلامشهر مجددا طی چندین فقره مکاتبه اصرار و تاکید به خرید آن داشت.
ادامه در صفحه6