احمدی‌نژاد و بقایی باز هم دست درخواست کمک مالی به سوی مردم دراز کردند گلریزان برای احمدی نژاد

گروه سیاسی – محمود‌ احمدی‌نژاد برای دومین بار بعد از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش دست و کاسه کمک‌خواهی مالی به سوی مردم دراز کرد. رئیس دولت‌های نهم و دهم اول بار در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به این که بعد از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش چه کار خواهد کرد، از بازگشت به فضای کار دانشگاهی خبر داد و البته گفت که به زودی «دانشگاه ایرانیان» را راه‌اندازی خواهد کرد. وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی شماره حسابی به نام خود و یار همراهش حمیدرضا بقایی اعلام کرد تا مردم به او و دانشگاهش کمک مالی کنند. حال در شرایطی که افتتاح دانشگاه ایرانیان مدت‌هاست که منتفی شده و البته از سرنوشت کمک‌های مردمی به این دانشگاه نیز خبری در دست نیست، رویدادی دیگر باعث شده است که باز هم دست احمدی‌نژاد و بقایی به سوی مردم دراز شود.
هر چند در زمان پایان دولت دهم، بقایی به عنوان معاون اجرایی احمدی‌نژاد، در آخرین روز فعالیت دولت، 16 میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری به حساب دانشگاه ایرانیان واریز کرد و البته بعدا مجبور شد که با پیگیری دولت یازدهم، کل مبلغ را مسترد کند، اما به نظر می‌رسد این مبالغ برای احمدی‌نژاد و بقایی کافی نبوده است.
عصر دوشنبه خبری منتشر شد که بر اساس آن، خانه محل اقامت محافظان محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری در نارمک – محل زندگی احمدی‌نژاد – تخلیه شده است. سایت و کانال تلگرامی «دولت بهار» به دنبال این رویداد، جوسازی خبری خود را آغاز کرد. این سایت به نقل از علی‌اکبر جوانفکر، چهره رسانه‌ای نزدیک به احمدی‌نژاد نوشت: «سرانجام پس از چند بار مزاحمت عوامل انتظامی و قضایی برای تصرف ساختمان محل استقرار نیروهای حفاظت رئیس‌جمهور سابق، روز دوشنبه با حکم دادستانی تهران، این ساختمان از اختیار تیم حفاظت دکتر احمدی‌نژاد خارج شد. طبق قانون، نهاد ریاست جمهوری موظف است ساختمان، بودجه و امکانات لازم را برای حفاظت از جان روسای جمهور اختصاص دهد. در دولت‌های نهم و دهم ساختمان چهارطبقه‌ای واقع در جماران که در مالکیت نهاد ریاست جمهوری قرار دارد، برای استفاده آقای سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق اختصاص یافته بود. تمام روسای جمهور قبل به جز دکتر احمدی‌نژاد از امکانات گسترده دولتی برخوردار بوده و هستند. طی چهارسال گذشته دولت روحانی نه فقط به تعهدات قانونی خود در خصوص تامین دفتر کار و امکانات مورد نیاز برای حفاظت از دکتر احمدی‌نژاد عمل نکرده، بلکه بارها با ایجاد مزاحمت برای تیم حفاظت ایشان، تلاش کرده است تنها ساختمان یک طبقه محل اقامت گروه محافظان رئیس‌جمهور سابق را باز پس گیرد که این امر در روز سوم ماه مبارک رمضان به واقعیت پیوست. پر واضح است که از این پس مسئولیت هرگونه حادثه منجر به تهدید دکتر احمدی‌نژاد، متوجه دولت روحانی، سپاه انصار و قوه قضائیه خواهد بود». دولت بهار همچنین در کانال تلگرامی‌اش تعدادی پیام به عنوان پیام‌های مردمی منتشر کرد که بر اساس آن مردم اعلام آمادگی کرده بودند برای حفاظت از جان محمود احمدی‌نژاد مقابل خانه‌اش تجمع کنند و یا هر کاری از دستشان بر می‌آید انجام دهند. این سایت پیشتر – در آبان ماه 95 – نیز با انتشار اخباری در همین باره، از آمادگی برخی علاقمندان به احمدی‌نژاد که حاضرند پول خرید خانه محل اقامت تیم حفاظت وی را تامین کرده و یا حتی همه ساختمان‌های کوچه هدایت، کوچه محل زندگی احمدی‌نژاد را برای «فعالیت‌های فرهنگی و انقلابی» وی خریداری کنند، نوشته بود.
حال سایت دولت بهار به نقل از دفتر رئیس‌جمهوری بیانیه‌ای را متعاقب آن چه «بروز موج گسترده اعتراضات مردمی در اعلام نارضایتی و نگرانی از وضعیت پدید آمده» خوانده، منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: «در پی تصرف محل استقرار محافظین جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد پیام‌های محبت‌آمیز و دلگرم‌کننده شما که سرشار از هوشیاری و احساس مسئولیت بود از سراسر کشور واصل و مثل همیشه موجب غرور و امید بیکران به آینده‌ای بهتر برای ایران عزیز شد. برای این دفتر مایه مباهات بسیار است که مراتب سپاس جناب ایشان را به محضر شریف یکایک شما بزرگواران اعلان و در پاسخ به درخواست اکید و مصرانه شما ملت فرهیخته مبنی بر اعلام شماره حسابی جهت اعطای کمک‌های مردمی برای تامین منابع لازم و پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دفتر ریاست محترم جمهوری دولت‌های نهم و دهم، شماره حساب ذیل را به استحضار می‌رساند». به دنبال این اطلاعیه شماره حساب مشترکی در بانک ملی به نام محمود احمدی‌نژاد و حمیدرضا بقایی منتشر شده است.


این اقدام احمدی‌نژاد در شرایطی انجام می‌شود که رفتارهای متناقض و گاه تخریبی وی و یارانش در طول چهارسال گذشته بارها تکرار شده است. وی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری و البته منتفی شدن ماجرای دانشگاه ایرانیان، مدتی سکوت کرد و سپس در ماه‌های منتهی به انتخابات مجلس دهم سکوت خود را شکست و تحت عنوان تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) به سازماندهی یاران و برگزاری جلسات سخنرانی پرداخت. بسیاری در آن زمان حرکات احمدی‌نژاد را انتخاباتی دانستند، با این حال تحلیل‌ها حکایت از آن داشت که احمدی‌نژاد مجلس را در شان خود نمی‌داند. این روند بدون هیچ حرکت خاصی از کنار انتخابات مجلس دهم گذشت، اما در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدیدتر شد. با این حال اطرافیان وی، هر گونه انتخاباتی بودن سفرها و سخنرانی‌ها و تحرکات احمدی‌نژاد را رد می‌کردند. در نهایت خود وی نیز پس از انتشار خبر مربوط به استجازه‌اش از رهبر انقلاب اسلامی درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و پاسخ غیرمثبت ایشان، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نه در انتخابات شرکت خواهد کرد و نه از کسی حمایت می‌کند. این اعلام اما چند هفته‌ای بیشتر دوام نیاورد و احمدی‌نژاد به طور رسمی از کاندیداتوری بقایی اعلام حمایت کرد. این پایان کار نبود؛ احمدی‌نژاد در هنگام همراهی با بقایی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، شناسنامه خود را از جیب در آورد و خود نیز به عنوان کاندیدا در انتخابات ثبت‌نام کرد. با این حال رد صلاحیت احمدی‌نژاد و بقایی از سوی شورای نگهبان باعث شد که وی در چند بیانیه و پیام تصویری قبل از انتخابات بدون دعوت از مردم به رای دادن، اعلام کند که از هیچ کاندیدا و جریان سیاسی حمایت نخواهد کرد. در نهایت عکس‌های احمدی‌نژاد و بقایی در روز انتخابات در حالی منتشر شد که نام یکدیگر را روی برگه‌های رای نوشته‌اند و به صندوق می‌اندازند. به نظر می‌رسد ماجرای جمع‌آوری پول و جوسازی در مورد بحث حفاظت از جان احمدی‌نژاد، بازی جدید این جریان برای جلوگیری از رفتن به محاق فراموشی باشد؛ اتفاقی که احمدی‌نژاد و یارانش نشان داده‌اند به شدت از آن در هراسند.
اما بر خلاف ادعاهای سایت دولت بهار، در دولت های نهم و دهم هم اتفاق تخلیه ساختمان روسای جمهوری پیشین مسبوق به سابقه بوده و طبق ادعای مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش، دولت اصلاحات و رئیس اسبق بنیاد باران در زمان دولت احمدی‌نژاد دفتر خارجی مرکز گفت‌و‌گوی تمدن‌ها تعطیل و ساختمان سعدآباد تخلیه شد. «تابناک» در این باره در گزارشی نوشت: «حجت‌الاسلام ابطحی، مشاور رئیس‌جمهوری اسبق کشورمان در سال 85 در سایت شخصی خود نوشت: ساختمان همراهان در خیابان سعدآباد که در ملکیت بنیاد مستضعفان و نهاد ریاست جمهوری بود، طی یک نامه رسمی از سوی یکی از مدیران کل نهاد ریاست جمهوری دولت نهم خواستار تخلیه از سوی رئیس‌جمهور اسبق و تیم حفاظتی ایشان و حضور تیم تشریفات نهاد در آن ساختمان شدند که همین امر باعث شد تا حجت‌الاسلام خاتمی برای دیدارهای خود مجبور شد تا از دفتری که حجت‌الاسلام سید حسن خمینی به ایشان داده بود، استفاده کند». این همه عملکرد متناقض با ادعاهای اخیر دولت بهار درباره کارهای احمدی‌نژاد در قبال روسای جمهوری نیست: «دولت نهم و دهم نه تنها در بازپس‌گیری ساختمان‌ها از روسای جمهور پیش‌قدم شد، بلکه بودجه مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی هم اداره می‌شد را قطع کرد. اعتراض آن زمانی هویدا شد که محمود احمدی‌نژاد بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص رفت. روحانی با اشاره به وجود چند آب معدنی و بیسکوئیت روی میز پذیرایی، خطاب به احمدی‌نژاد می‌گوید: «ببخشید، وضع مالی ما اینجا (مرکز تحقیقات استراتژیک) خرابه و میوه و شیرینی نداریم. بودجه این مجموعه به دستور شما قطع شده است!».
به نظر می‌رسد اقدام احمدی‌نژاد و یارانش از هیچ کدام جنبه‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی از سوی کارشناسان اقدامی صحیح ارزیابی نشود. این رفتار نه تنها از نظر سیاسی بسیار «سبک» شمرده می‌شود، بلکه در صورت انتشار آن در رسانه‌های خارجی بر وجهه جمهوری اسلامی نیز اثر منفی خواهد داشت که بر خلاف ادعاهای حفاظت از گفتمان انقلاب از سوی احمدی‌نژاد است. همچنین این که چهره‌ای مثل احمدی‌نژاد که با ژست حمایت از محرومان وارد عرصه سیاسی شد، اکنون از مردم برای مساله‌ای مثل ساختمان حفاظت تقاضای پول کند، وهن جایگاه پیشینش در ریاست جمهوری و البته ادعاهای ساده‌زیستی و میان مردم بودنش به شمار می‌رود.
در این میان اصولگرایان نیز باید شرمنده باشند که علی‌رغم ادعاها و برائت‌جویی‌های امروزشان از احمدی‌نژاد، پیش از این با حمایت بی‌دریغ از چنین چهره‌ای، او را 8 سال بر مسند دومین مقام رسمی کشور پشتیبانی کردند و مسئولیت این پشتیبانی‌ها را بر عهده نمی‌گیرند. آن‌ها اکنون شریک تمام اقدام‌های ضد ملی و سخیف او به شمار می‌روند.