نوبخت در نشست خبری: صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست

محمدباقر نوبخت، سخنگو دولت در واکنش به اظهارات اخیر ابراهیم رییسی در مشهد که رای ۱۶ میلیونی به خود را رای با ارزش‌ها دانسته و مدعی شده تخلفات انتخاباتی سازماندهی و مهندسی شده بوده است، گفت: ما نباید نسبت به گفته دیگران صحبت کنیم، سیاست دولت این است که ملت ایران بدون تقسیم‌بندی رای که الان توسط برخی مطرح می‌شود برای ما عزیز هستند و برای این که به رشد ۸ درصدی برسیم، باید از همه کمک بگیریم. دولت مصمم است به خواسته‌هایش برسد.
او با تاکید بر اینکه صحبت از مهندسی انتخابات سخن درستی نیست، گفت: همه فرایند انتخابات تحت‌نظر شورای نگهبان بوده، ضمن اینکه همه کاندیداها از برنامه‌هایشان دفاع کردند و حتی گاهی دیدیم که چگونه مقابل آقای روحانی موضع گرفتند. لزومی نیست من یادآوری کنم همه از فرصت‌ها و امکانات‌شان برای این کار استفاده کردند. سخنگوی دولت یادآور شد: مردم روز ۲۹ اردیبهشت رای خودشان را دادند و با توجه به آن چه دیده و شنیدند تصمیم گرفتند. این رای‌دهی با نظارت شورای نگهبان انجام گرفت و وزارت کشور مجری بود و در هر حوزه هم از سوی وزارت کشور مراقب وجود داشت، به دفعات اعضای شورای نگهبان توضیح دادند که اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر گذاشته باشد، رخ نداده است. نوبخت ادامه داد: ۱۵ و ۱۶ میلیون رای خوب است این دوستان خیلی احساس شکست نکنند همه در این انتخابات پیروز بودند، انتخابات پاسخ به برخی از شبهات بود که انتخابات ایران را به دور از مردم‌سالاری دینی می‌دانستند، شما مشاهده کردید مردم ساعت‌ها در داخل و خارج کشور پشت درب شعب برای رای دادن ایستادند. نوبخت خاطرنشان کرد باید یادی کنیم از اقدام جوان‌مردانه ناطق نوری در سال ۷۶ هنگامی که در اواسط شمارش آرا متوجه شد رای طرف مقابل بالاتر است، به آقای خاتمی تبریک گفت. اگر دوستان می‌خواهند، به این روش ادامه دهند اما دولت تصمیم دارد به وعده‌های خودش جامعه عمل بپوشاند.
بانک مرکزی به زودی در مورد ساماندهی موسسات مالی تصمیم می‌گیرد
نوبخت در مورد ساماندهی موسسات مالی عنوان کرد: بانک مرکزی قرار است به زودی در مورد این موسسات مالی تصمیم بگیرد. او در پاسخ به سوالی در مورد صادرات گاز به ترکیه اظهار داشت: در مورد صادر کردن گاز به ترکیه وزارت نفت توضیح خواهد داد. سخنگوی دولت در مورد رفتارهای عربستان سعودی یادآور شد: رئیس‌جمهور تلفنی با روسای سایر کشورها صحبت داشتند و امیر عمان هم اعلام کرد این شو که در عربستان اتفاق افتاد مورد قبول همه نیست. او با اشاره به طرح مسکن مهر یادآور شد: دولت خود را موظف می‌داند مسکن مهر را به پایان برساند، دولت ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این زمینه افزایش اعتبار داد که این طرح به اتمام برسد. نوبخت عنوان کرد: دولت قصد دارد مسکن اجتماعی و حمایتی را نیز اجرایی کند و به مسکن‌های روستایی نیز تسهیلاتی پرداخت کند. او در پاسخ به سوالی در مورد توقف سامانه کارورزی دولت گفت: دولت قصد دارد به دو طریق به این سامانه کمک کند. پرداخت حق بیمه برای سهم کارفرما و حقوق طرح کارورزی برای کسانی است که مدرک دارند. سامانه اشتغال بسته نشده و کار دولت در این زمینه قانونی است، در دوران انتخابات مشاهده کردیم که کاندیداها سامانه راه انداختند.


رئیس قوه قضاییه نباید این گونه نظرات خود را بیان کنند
او در پاسخ به سوالی در مورد رفع حصر و اظهارات اخیر آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه گفت: قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بین سه قوه تقسیم شده، رئیس‌جمهور باید از همه اختیارات خود استفاده کند، رئیس قوه قضاییه نباید این گونه نظرات خود را بیان کنند، سروران محترم بهتر است مباحث را در جلسات مطرح کنند.
جلسه شورای عالی امنیت ملی بهترین محل برای بحث در مورد رفع‌حصر است
به گفته وی، جلسه شورای عالی امنیت ملی که رئیس قوه قضاییه هم عضو آن است به صورت مرتب برگزار می‌شود اگر در جلسات شرکت کنند این جلسه بهترین جا برای طرح این مباحث است. نباید چنین مسائلی در رسانه‌ها مطرح شود تا مردم درگیر اتفاقات شوند. نوبخت در مورد زمان تنفیذ رئیس‌جمهوری عنوان کرد: هنوز مطرح نشده است که تنفیذ چه زمانی است. او در مورد جوان‌گرایی در کابینه گفت: جوان‌گرایی به این معنا نیست که امور اجرایی را به هر کسی بسپاریم، البته ناگفته نماند که آقای رئیس‌جمهور مصمم هستند از جوانان در کابینه استفاده شود. سخنگوی دولت ادامه داد: ۲ هزار جوان قرار است در کنار مدیران قرار بگیرند. نه تنها جوانان بلکه زنان هم قرار است در پست‌های اجرایی قرار بگیرند و ظرف این هفته ۴ مدیر زن در سازمان برنامه و بودجه معرفی خواهند شد.
تاسیس وزارت خانه گردشگری مطالبه دولت نیست
او درباره سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: ۱۷ شهریور ۹۲ تصویب شد قوانین تصریح و لایحه رفع موانع تولید نیز اجرایی شود، برای این که سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد، باید دیوار تحریم فرو می‌ریخت که به لطف خداوند انجام شد. نوبخت تاکید کرد: سال گذشته ۱۲/۲ سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است و زمان می‌برد این سرمایه‌گذاری‌ها در سفره مردم نمود پیدا کند، بعد از برجام سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از ۱۰ برابر رسیده است. او در مورد بازنگری فروش هواپیما نیز گفت: اگر این اقدام صورت بگیرد ما هم واکنش نشان خواهیم داد. سخنگوی دولت در مورد تشکیل وزارتخانه گردشگری اظهار کرد: وزارت خانه گردشگری از مصوبات مجلس بوده و مطالبه دولت نیست.
باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم
سخنگوی دولت در مورد فرآیند اخذ رای و پیشنهاد حسن روحانی به شورای نگهبان گفت: یکی از اقداماتی که باعث شد برخی نتوانند رای دهند این بود که گفته شد انتخابات روز جمعه ۲۹ اردیبهشت است و بعد از ساعت ۱۲ شب به بعد جمعه نیست و این فرآیند متوقف شد. البته وزیر کشور تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام داد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مطالبات اصلاح‌طلبی مردم تحقق پیدا خواهد کرد؟ گفت: بله قطعا انجام خواهد شد. نوبخت در مورد اظهار برخی از استانداران و فرمانداران اظهار کرد: این واقعیت است که برخی از مدیران سیاسی اقداماتی انجام داده‌اند و از سوی رقبا شکایت‌هایی مطرح شده اما این که خلاف قانون بوده یا نه باید منتظر نظر شورای نگهبان بود.
دولت تصمیم دارد سازمان ملی جوانان را احیا کند
نوبخت درباره اولویت‌های دولت یازدهم گفت: صنعت، اشتعال، کاهش فاصله طبقاتی، انجام طرح‌های عمران و آبادانی، خاک و محیط زیست در اولویت قرار دارد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد افزایش یارانه افراد نیازمند عنوان کرد: از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توان یارانه افراد را سه برابر افزایش داد از طرفی سیاست کلی مقام معظم رهبری در مورد هدفمندی یارانه‌ها هر سال ابلاغ می‌شود، اما اقدامی که دولت انجام داد در مورد افراد تحت پوشش و در چارچوب قانون است. او در مورد رفتن لایحه سازمان ملی جوانان به مجلس گفت: از وعده‌های رئیس‌جمهور استفاده از ظرفیت جوانان است و دولت تصمیم دارد سازمان ملی جوانان را احیا کند. نوبخت در مورد این موضوع که برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند متولی اجرای لایحه اشتغال‌زایی روستاییان و عشایر مشخص نیست و این مساله می‌تواند باعث اتلاف سرمایه ملی شود،‌ گفت: در ابتدا لازم است بحث برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی تصحیح شود. به گفته وی، بنا نیست این مبلغ توسط دولت برداشت شود. براساس قانون، هرساله ۳۰ درصد سهم نفت به این صندوق واریز خواهد شد تا از این پول به صورت ارزی و ریالی تسهیلاتی ارائه کنند.