چهره‌های اصولگرا باخت آسیایی آبی‌ها را به پیروزی حسن روحانی در انتخابات نسبت دادند

تحلیل‌های سیاسی از «استقلال» 6 تایی
گروه سیاسی – باخت تیم استقلال تهران در جام قهرمانان باشگاه‌های آسیا در برابر تیم العین امارات با نتیجه سنگین 6 بر یک، هر چند جمع کثیر هواداران این تیم و حتی - به دلیل بین‌المللی بودن این رقابت و این که آبی‌های پایتخت به هر حال نماینده فوتبال ایران محسوب می‌شدند – کسانی که هوادار این تیم نبودند را ناراحت کرد، اما بهانه‌ای شد تا حامیان اصولگرای محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، از حمایت ستاره‌های سرخ‌آبی از حسن روحانی عقده‌گشایی کنند. تحلیل‌های عجیب و غریب و ارتباط دادن مسائل بی‌ربط به یکدیگر چنان بود که باعث ناراحتی و البته به عادت ایرانی‌ها، ساخت طنزهای فراوانی شد.
فرشاد مهدی‌پور، مدیرمسئول روزنامه «صبح نو» منتسب به قالیباف که پس از کناره‌گیری وی به حمایت نصفه و نیمه از رئیسی پرداخت و البته از ابتدای فعالیت تاکنون از تخریب دولت یازدهم باز نایستاده است، در توییتی که بسیاری از کاربران ایرادهای ویرایشی بسیاری نیز به آن وارد کردند، نوشت: «استقلال سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران در قبال یک کشوری عربی رو رقم زد. این همون تیمیه که حامی دولت روحانی بود. ورزش از سیاست جدا نیست؛ هست». ایرادهای نوشتاری این توییت در کنار تحلیل عجیب و غریب باعث شد که بسیاری از کاربران توییتر به شرح حالی که مهدی‌پور از خود در صفحه توییترش قرار داده است اشاره - «دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ مدیرمسوول روزنامه صبح‌نو» - و از این که کسی با چنین رزومه‌ای این گونه توییت کند، اظهار تعجب کنند.
چنین واکنش‌هایی از سوی دیگر کاربران اصولگرای توییتر نیز به چشم می‌خورد. علی ‌نادری سردبیر سایت رجانیوز نیز از این قافله عقب نماند، و در صفحه توییتر خود نوشت: «بجای میتینگ سیاسی رفتن تیم رو جمع میکردی داداش! میگه قرمز و آبی اومدیم که بشیم بنفش. ظاهرا منظورش کبود شدن استقلال بود». با توضیح این که ایرادهای نوشتاری این توییت نیز مربوط به نوشته نادری است، وی در پایان توییت خود از هشتگ #آبروریزی استفاده کرده است.
علی قلهکی، دبیر سیاسی روزنامه افکار که در ماه‌های پیش از انتخابات، امتیاز آن از سوی اصولگرایان خریده شده است نیز در توییتر خود نوشت: «کلا افرادی که با دولت روحانی رفت و آمدشون زیاد میشه، اهل تعامل و عقب‌نشینی یک طرفه با خارجی‌ها میشن. خب منصوریان هم از این قاعده مستثنی نیست!». در تلگرام نیز کانال خبری «فارس پلاس» وابسته به خبرگزاری فارس که بیشتر به حواشی اخبار می‌پردازد در پستی نوشت: «حامیان روحانی سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران مقابل کشورهای عرب را رقم زدند». چنین واکنش‌هایی در دیگر کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی اصولگرایان نیز دیده می‌شد. کاربران نیز با توییت‌هایی مثل «بزودی در رجانیوز: فخری خانوم که به روحانی رای داده بود بچش افتاد!» به این رفتار چهره‌های رسانه‌ای جریان اصولگرایی واکنش نشان دادند. به نظر می‌رسد حامیان رسانه‌ای اصولگرایان بعد از شکست کاندیدایشان در انتخابات ریاست جمهوری، می‌خواهند هر چیزی را بهانه عقده‌گشایی از این شکست کنند. این بار هدف این جریان، 2600 ورزشکاری هستند که در انتخابات از حسن روحانی اعلام حمایت کردند. در میان این جمع، بازیکنان مطرح تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران همچون استقلال، پرسپولیس، سپاهان و .... و قهرمانان المپیک و پارالمپیک حضور داشتند. این در حالی است که همین حامیان رسانه‌ای، زمانی که قالیباف هنوز از صحنه رقابت انتخاباتی به نفع رئیسی کناره نگرفته بود، فهرستی از ورزشکاران حامی او منتشر کردند که در بین آنها اسامی افرادی همچون مرحومین هادی نوروزی و مهرداد اولادی حضور داشتند و برخی دیگر نیز اعلام حمایت خود از قالیباف را تکذیب کردند. حمایت نکردن ورزشکاران از این جریان سیاسی باعث شده است که با بهانه کردن شکست آسیایی استقلال تهران به خیال خود تلافی کنند. این در حالی است که چنین واکنش‌هایی به نوعی توهین به هواداران میلیونی فوتبال و آبی‌های پایتخت نیز محسوب می‌شود. با این حال این باخت و واکنش‌ها باعث ساختن طنزهای سیاسی دیگری هم شد. «دوستان عزیز توجه کنن؛ این نتیجه نهایی بازی استقلال نیست، تو بعضی شهرستانا استقلال بازی رو‌ برده» در واکنش به اخبار ضد و نقیض شمارش آرای انتخابات در شب بعد از انتخابات، «استقلال 1 گل حلال زد» در واکنش به سخنان موحدی کرمانی درباره آرای سید ابراهیم رئیسی در انتخابات، «مدیرعامل استقلال از تخلفات گسترده در شمارش گل‌های العین خبر داد» و «هفته دیگه منصوریان تو خونش کنفرانس میزاره میگه این بازی مهندسی شده بود.. از فیفا می‌خوام که نتیجه رو ۶-۱ به نفع ما اعلام کنه» در واکنش به سخنان اصولگرایان و سخنرانی اخیر سید ابراهیم رئیسی درباره انتخابات از جمله متن‌های منتشر شده از سوی کاربران در فضای مجازی بود.