پوتین اولین میهمان امانوئل ماکرون در پاریس بود رایزنی روسیه و فرانسه درباره مسائل اروپا و خاورمیانه

ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دوشنبه شب به منظور دیدار با امانوئل ماکرون رییس جمهوری جدید فرانسه راهی پاریس شد تا اولین رهبری باشد که پس از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته فرانسه با وی ملاقات می کند.
این سفر در حالی صورت گرفت انتخاب ماکرون به ریاست جمهوری فرانسه گامی مهم برای ترمیم واگرایی در اتحادیه اروپا پس از بریگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) محسوب می شود. پس از رسوایی مالی فرانسوا فیون بخت اصلی پیروزی در انتخابات فرانسه، امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد 39 ساله سابق توانست به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شده و پس از حمایت اکثر جریان های سیاسی این کشور، پیروزی قاطعی را در برابر مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی این کشور بدست آورد.
مستحکم تر ساختن روابط با آلمان، پایبندی به قوانین بودجه اروپا، کاهش تعداد کرسی های مجلس و مدت زمان نمایندگی، از بین بردن نابرابری، ممنوعیت استخدام بستگان و بهبود وضعیت اشتغال مهمترین برنامه های ماکرون در فضای سیاسی فرانسه را تشکیل می دهد. وی همچنین با اعلام موضع گیری علیه مواضع دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که نمونه آن را در نشست اخیر سران جی 7 در ایتالیا شاهد بودیم، از حامیان جدی حفظ و اجرای کامل توافق هسته ای با ایران است.
پوتین به دنبال چیست؟


از سوی دیگر پوتین با اتخاذ خط مشی جدید در دوران جدید، بازتابی از قدرت ملی گرایی روسیه را در نظام بین الملل به نمایش گذاشته است. محور این رویکرد همچنین بازتابی از حاکمیت کامل روسیه، نفوذ در مناطق حیاتی و تضمین منافع ملی این کشور در اروپا و خاورمیانه نیز بوده است. نمونه این مساله را می‌توان در راهبرد روس ها در اوکراین و سوریه مشاهده کرد.
از سوی دیگر نفوذ و حمایت روسیه از روی کار آمدن دونالد ترامپ که چالش هایی نیز برای رییس جمهوری آمریکا در داخل این کشور بوجود ایجاد کرده است، نشان از دست پنهان ولادمیر پوتین در صحنه گردانی جهانی دارد. وی معتقد است که روسیه باید بیش از هر کشوری، مستقل و متنفذ باشد و باید از هر طریق ممکن در برابر برنامه منزوی سازی روسیه مقاومت کرد. امری که حاکی از نوعی تهدید و واکنش پوتین به رهبران غربی در برابر تحریم های این کشور است.
هدفی که دیگران در رویا می دیدند، ماکرون در واقعیت بدست آورد
در دیدار روسای جمهوری فرانسه و روسیه در پاریس، مذاکره در زمینه اوکراین و توافق راهبردی مشترک در زمینه حل بحران سوریه، دو محور اصلی گفت وگوی ماکرون و پوتین بود؛ دستاوردی که شاید کمتر کسی تصور می کرد در هفته های نخست آغاز به کار جوان ترین رئیس جمهوری فرانسه بتوان به آن دست یافت.
اگر چه بهانه نخستین دیدار دو طرف برگزاری نمایشگاهی به مناسبت 300 سالگی دیدار تاریخی پتر کبیر تزار روسیه در سال 1717 از فرانسه بود، که مبداء روابط دیپلماتیک بین دو کشور شناخته می شود، اما این دیدار از منظر دیپلماسی آغازی برای گرم شدن روابط این دو قدرت ارزیابی می شود.
به گزارش ایرنا، فیگارو در تحلیلی در این زمینه یادآوری کرد که از سرگیری روابط بین دو کشور فرانسه و روسیه، رویای برخی نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه همچون مارین لوپن، فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون بود؛ هدفی که این نامزدها در رویا می دیدند، مکرون در واقعیت به آن دست یافت. رسانه های فرانسه همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد رئیس جمهوری جوان کشورشان در دیدارهای اخیرش با دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه، چهره یک رئیس جمهوری مقتدر و محکم را از ماکرون به تصویر کشیدند.
رسانه های فرانسه در تبیین این امر به سخنان انتقادی ماکرون از رسانه های روسیه، آن هم در مقابل چشمان پوتین اشاره می‌کنند؛ موضوعی که در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز بارها توسط تیم انتخاباتی ماکرون مطرح شد و خود را قربانی تبلیغات رسانه ای و حمله هکرهای روسی معرفی کردند.
مکرون تبلیغ رسانه های طرفدار روسیه همچون اسپوتنیک و راشا تودی را در دوران کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه محکوم کرد و افزود: هنگامی که سازمان های خبری اقدام به نشر اکاذیب و مطالب توهین آمیز می کنند، دیگر روزنامه نگار نیستند بلکه قصد تاثیرگذاری دارند. راشا تودی و اسپوتنیک وسیله نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود و بارها و بارها در مورد من و مبارزان انتخاباتی من دروغ منتشر کردند.
دیدار آرامش بخش ماکرون و پوتین
در طرف دیگر ماجرا ولادیمیر فدورووسکی نویسنده و دیپلمات پیشین روسیه، دیدار م کرون و پوتین را آرامش بخش نشانه ای از آغاز روابط آرام بین الیزه و کرملین ارزیابی کرد.
در همین رابطه، روزنامه فیگارو در تحلیلی دیگر در این باره نوشته است: هیچ نبردی هنگام دست دادن دو رئیس جمهوری همچون آنچه روز پنجشنبه در بروکسل بین دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون رخ داد، مشاهده نشد. هرچند جو کنفرانس مطبوعاتی سرد بود، اما امانوئل ماکرون مقتدر، مسلط و با اعتماد به نفس در مورد موضوعات سخنرانی می کرد و پوتین چهره ای سفت و درهم کشیده داشت. اما جدای از بحث جو حاکم بر این دیدار، که از پیشترها سایه اختلافات دو جانبه بر آن سایه افکنده بود، موضوع مذاکرات است که اهمیت ویژه ای برای دو کشور و رهبران جهان به ویژه برای کشورهای خاورمیانه داشت.
تمرکز ماکرون بر سوریه و اوکراین
امانوئل ماکرون پس از دیدار و گفت و گویی چندساعته با همتای روس خود، در نشست مشترک خبری تاکید کرد که امروز هیچ مساله مهمی بدون گفت و گو با روسیه قابل حل نیست. رابطه تاریخی فرانسه و روسیه هرگز قطع نشده است و پاریس می خواهد روابطش با مسکو مشابه روابط آلمان با روسیه باشد.
وی توضیح داد: ما می خواهیم نمایندگان جامعه مدنی دو کشور روابط نزدیکتر، گفت و گوی سازنده و تبادلات بیشتر داشته باشند. گفت و گو برای پیشرفت از جمله در مسائل سوریه و اوکراین مهم است. در مسائل سوریه دو اصل را در گفت و گوها مد نظر قرار داده ایم.اصل اول وجود مسیری مشخص درباره استفاده از سلاح های شیمیایی و اصل دوم تبادل اطلاعات برای بهبود اوضاع منطقه است.
ماکرون هشدار داد که هر گونه استفاده از سلاح های شیمیایی، توسط هر که باشد، با پاسخ فوری روبه رو خواهد شد. وی همچنین بر یکپارچگی سوریه تاکید کرد و افزود که سوریه نباید تجزیه شود. این در حالیست که ماکرون درباره گشایش سفارت فرانسه در شهر دمشق گفت اصراری بر این مساله ندارد.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین در مورد مسائل اوکراین گفت که پیرامون جزییات اجرای توافق مینسک با همتای روس بحث شد و تمایل پاریس برای گفت وگوی دیگری با آلمان و اوکراین در چارچوب نشست نرماندی ابراز شد.
به گفته مکرون، قرار شده است که او آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان را در جریان فعال سازی چارچوب نرماندی قرار دهد.
روسیه دخالتی در انتخابات فرانسه نداشته است
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در این نشست خبری با تشکر از همتای فرانسوی خود به دلیل دعوت او به کاخ زیبای ورسای گفت که دو طرف تلاش کرده اند که به زمینه های مشترکی در گفت و گوها برسند.
پوتین همچنین با تاکید بر اشتیاق بازرگانان فرانسوی برای حضور در بازار روسیه، یادآوری کرد که با وجود شرایط سخت و محدودیت های اقتصادی، هیچ کدام از 500 شرکت فعال در روسیه این کشور را ترک نکرده اند.
وی در ادامه تصریح کرد: مهمترین وظیفه مشترک دو کشور مبارزه با تروریسم است. در این راستا کارگروه مشترکی میان دو کشور به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه تشکیل خواهد شد.
پوتین تاکید کرد که بحران سوریه و از میان بردن داعش و تروریسم نمی تواند از طریق نابودی دولت تضعیف شده سوریه حاصل شود. وی در زمینه اتهاماتی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وحمایت از نامزدهای خاص، گفت مارین لوپن همیشه خواهان گسترش روابط روسیه و فرانسه بوده است و مسکو در انتخابات فرانسه دخالتی نکرده است.
گفتنی است کارشناسان معتقدند، هر چند این دیدار پس از تصمیم سران کشورهای جی 7 در نشست سیسیل درباره لزوم اعمال تحریم های بیشتر علیه مسکو بخاطر موضوع اوکراین و در فضایی نسبتا سرد، صریح و جدی برگزار شد، اما می توان آن را رویکردی مثبت برای بهبود روابط دو کشور روسیه و فرانسه ارزیابی کرد.