بعد از لابی‌های فراوان بالاخره فراکسیون‌های مجلس درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس به فرمولی واحد رسیدند

هیات رئیسه توافقی
گروه سیاسی- بهاران آزادی: علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه سه‌شنبه روز پرمشغله‌ای را پشت سرگذاشت تا بالاخره پس از یک هفته کشمکش و شایعه نهایت درمورد اجلاسیه دوم مجلس دهم با روسای فراکسیون‌های مختلف به جمع‌بندی برسد. انتخابات هیات رئیسه در فاز اول مجلس شورای اسلامی آن‌چنان در تعامل و آرامش به سرانجام رسید که هیچ کسی فکر نمی‌کرد این‌بار صندلی بازی برخی فراکسیون‌ها این همه جار و جنجال و چالش به دنبال داشته باشد.
بازار شایعه اما در این چند روز داغ بود، عده‌ای از حذف علی مطهری به عنوان نایب رئیس سخن به میان آوردند، بعضی دیگر ادعا کردند کابینه دولت در انتخاب هیات رئیسه مداخله دارد و شایعاتی از این دست. با این حال نمایندگانی از سه فراکسیون اعلام کردند که علی مطهری از جمله افرادی است که رای خود برای کسب مجدد این منصب را داراست و قادر است بار دیگر با تکیه بر این مسند و تعامل با تمامی فراکسیون‌ها مجلس را مدیریت کند. روز گذشته محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین و حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون ولایی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی بر ابقای دوباره لاریجانی برای ریاست مجلس دهم تاکید و بنا بر این شد که برای نواب رئیس میان سه فراکسیون رقابت شود. همچنین 9 کرسی باقیمانده هیات رئیسه میان سه فراکسیون به شکل سه به سه تقسیم شود. اگرچه که خبرهایی حاکی از آن بود که فراکسیون ولایی و مستقلین در نشستی بر تقسیم 6 به 6 کرسی‌ها به تفاهم رسیده‌اند و همین امر نارضایتی فراکسیون امید را به دنبال داشت. بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون و عضو کمیسیون اصل 90 پس از این ماجرا، خبر داد که در این شرایط فراکسیون امید نیز با لیستی مجزا برای هر 12 کرسی به میدان خواهد آمد.
فراکسیون امید مجلس همچنین اخیرا ضمن بیان این نکته که علی مطهری و مسعود پزشکیان خطوط قرمز اصلاح‌طلبان مجلس دهم هستند، نائب رئیس اول را به عنوان کاندیدای خود برای کرسی ریاست مجلس معرفی کردند که اکنون با تصمیم روز گذشته به نظر می‌رسد که این امر منتفی است و مسعود پزشکیان از سوی این فراکسیون برای تصدی کرسی نائب رئیسی اجلاسیه دوم در لیست قرار خواهد گرفت. از سویی فراکسیون مستقلین مجلس نیز بر ابقای هیات رئیسه فعلی اهتمام می‌ورزد و فراکسیون ولایی یا همان پایداری‌ها نتوانستند با لابی‌های خود نمایندگان این فراکسیون را همسو و البته همصدای خود کنند. گویی اصولگرایان تندرو یا همان دلواپسان قادر نیستند ریاست اصلاح‌طلبان و معتدلین در مجلس را حتی به مدت کوتاه تاب بیاورند و در صددند به هر قیمتی که شده با حذف علی مطهری جای خود در مجلس دهم را استحکام بخشند. ائتلاف اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی با تکیه بر گفتمان اصلاحات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 توانست در بسیاری از موارد راهگشا باشد و نمونه بارز آن انتخابات مجلس دهم در سال 94 بود؛ اکنون نیز برخلاف شایعات مطرح شده اما فراکسیون مستقلین به عنوان فراکسیونی که در بزنگاه‌های مختلف همصدا با فراکسیون امید عمل کرده و تعامل با دولت را نیز فراموش نکرده است، این بار هم خط مشی مشابه اصلاح‌طلبان در پیش خواهد گرفت. توافق میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون مجلس به گمان برخی به ابقا علی مطهری در سمت فعلی خود تعبیر می‌شود، حال آن که مطهری خود اعلام کرده است که در حال رایزنی‌های لازم در این‌ باره هستیم و تا چهارشنبه این موضوع مشخص می‌شود. از طرف دیگر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره جلسه مشترک روز سه‌شنبه شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی مجلس با علی لاریجانی، رئیس مجلس برای انتخابات هیات رئیسه سال دوم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: قرار شد همان فرمول 3+3+3 را اجرا کنیم. تمایل اعضای فراکسیون مستقلین برای نواب رئیس به سمت نامزدهای فراکسیون امید است. وی ادامه داد: قرار شد برای نواب رئیس یک نفر از سمت فراکسیون ولایی و یکی نفر نیز از سوی مستقلین معرفی شود که در مجموع دو نامزد از سوی فراکسیون ولایی باشد، اما مستقلین گرایش به نامزدهای فراکسیون امید که همان پزشکیان و مطهری هستند، دارند. فراکسیون ولایی که به دنبال جانشینی حاجی بابایی، وزیر دولت احمدی‌نژاد با علی مطهری هستند با وجود پشت کردن برخی از اعضا فراکسیون مستقلین دست از تلاش نکشیده و احتمال دارد که با لیستی جداگانه به میدان آیند تا بار دیگر شانس خود را برای دستیابی به قدرت امتحان کنند، اگرچه پیش‌تر بارها ناکام مانده‌اند.


سه سناریو پیش‌روی فراکسیون امید مجلس
در مقابل فراکسیون امید که پیش‌تر نیز با برنامه‌های تبیین شده تلاش کرده است راهبردهایی ارائه و موفق عمل کند، اکنون نیز به نظر می‌رسد که سه سناریو برای انتخابات هیات رئیسه مجلس پیش‌رو دارد، این خبر را بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است. به گفته وی، فراکسیون امید هرگز به دنبال حذف هیچ گروه و جریانی نبوده و نیست. با این حال به دلیل اینکه پیام‌های جسته و گریخته از بیرون فراکسیون مخابره شده و پیام دقیق و مشخصی ارائه نشد، در مجمع عمومی فراکسیون برای سه سناریو تصمیم گیری کردیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس سناریوی اول و اصلی، مجمع عمومی فراکسیون با فرض حفظ ریاست علی لاریجانی، برای دو کرسی نایب رئیسی درمورد آقایان پزشکیان و مطهری به اجماع رسید و برای ناظران و دبیران نیز با فرمول ۳+۳+۳ به نسبت هر سه فراکسیون تصمیم گیری کرد. در سناریوی دوم نیز در صورتی که دوستان در فراکسیون‌های ولایی و مستقلین برخلاف آنچه قبلا گفتند با فرمول ۶+۶ به نتیجه نرسند، سعی خواهیم کرد با فراکسیون مستقلین لیست مشترک بدهیم و در نهایت در سناریوی سوم درصورتی که این توافق بین آن دو فراکسیون حاصل شود، لیست مستقل ۱۲ نفره معرفی می‌کنیم. بهرام پارسایی در پایان گفت: سخنگوی فراکسیون امید از واگذاری تصمیم‌گیری نهایی به هیات رئیسه فراکسیون خبر داد و گفت: همچنین در این جلسه رای‌گیری کردیم که با توجه به آنکه نظر دو فراکسیون مستقلین و ولایی هنوز به ما اعلام نشده، تصمیم‌گیری درباره اینکه چگونه وارد عمل شویم، ازسوی مجمع عمومی به هیات رئیسه فراکسیون واگذار شد. گزینه اصلی ما همواره حفظ آرامش جامعه و صحن مجلس است و باتوجه به جو مسمومی که این چند روز ایجاد شد، تمایل داریم به صورت توافقی با همه نمایندگان اقدام کنیم.
حاجی‌بابایی گزینه نمایندگان ولایی برای نایب رئیسی مجلس
در همین راستا یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه عصر دیروز (سه‌شنبه) مجمع عمومی این فراکسیون از انتخاب گزینه‌های فراکسیون نمایندگان ولایی برای کرسی نایب رئیسی و همچنین سه عضو هیات رئیسه خبر داد. اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان گزینه این فراکسیون برای تصدی کرسی نایب رئیسی مجلس انتخاب شد. همچنین با رای اعضا من و آقایان قاضی‌زاده هاشمی و فرهنگی به عنوان سه گزینه فراکسیون نمایندگان ولایی برای هیات رئیسه مجلس انتخاب شدیم. وی انتخاب گزینه‌های فراکسیون نمایندگان ولایی برای هیات رئیسه مجلس را در راستای تعامل با دو فراکسیون مستقلین و امید عنوان کرد.